In livretul 2020/2021 scrie ca IR 1746, daca este vorba de el, circula pe acolo cu 140 km/h. Insa haideti sa ne punem si in pielea macanicului. Da, ai posibilatea sa circuli pe acolo cu 140 km/h insa va trebui sa opresti in statia Sighisoara. Ce trebuie sa faci pentru asta ? Vi cu viteza si, inainte de semnalul de intrare al statiei Sighisoara intalnesti la aprox 1200 m semnalul de trecere al blocului automat care face si functia de semnal prevestitor al semnalaului de intrare al statiei Sighisoara. Ce situatii poti intalni ?
1. Fie Statia Sighisoara te primeste pe linia directa si semnalul de intrare este cu culoarea galbena, ai trecut de prevestitor, si, ca mecanic, te pregatesti sa manipulezi butonul ,,Atentie" al instalatiei INDUSI I 60 (oarecum similara cu PZB 90) cand vei trece pe langa semnaul de intrare ce are activ inductorul pe frecventa de 1000 Hz, Bun, te pregatesti, pui mana pe el insa, dupa ce ai trecut de semnal, la stingerea lampii galbene de pe bord va trebui sa ai viteza maxima de 85 km/h (cel mai probabil, daca levierul instalatiei INDUSI e pus pe R). Daca atunci cand se stinge lampa ai mai mult de 85 (sa zicem) se produce franarea de urgenta a trenului (pentru ca in dreptul inductorului de 500 de HZ al semnalului de iesire nu ai cum sa mai ai max 30 km/h). Daca se produce franarea de urgenta, trenul se opreste complet. Mecanicul realimenteaza conducta generala de aer a trenului si apoi se cara in statie cu trenul. Orice franare de urgenta, orice viteza (care poate avea orice valoare de la 0 la maxim), orice maipulare de buton a mecanicului si orice influenta a inductorului din cale se inregistreaza pe ,,banda" vitezografului locomotivei. Mecanicul daca a facut asa ceva inseamna ca a facut-o lata si trebui sa se apuce de scris. Anunta prin raport de eveniment scris pe impiegatul statiei unde s-a intamplat si mai face un raport de eveniment scris la depou. Toate astea inainte de a intra in camera pe a carei usa scrie ,,iarta-ma". La depou toate benzile (fie ele de hartie - tot mai rar sau electronice) se citesc cu livretul, cu B.A.R.-ul, cu foaia de parcurs la locomotivei si cu raportul de eveniment al mecanicului in fata. Se constata franarea si se face un raport de citire de banda ce se supune aprobarii sefului (pe timpuri astea se scriau in 3 exemplare la indigou si se prindeau de colturi cu agrafe sau cu ace cu gamalie. Trebuia sa scrii pe ceva tare si apasat). De regula, daca e prima boacana mecanicul scapa cu o mustrare. Daca e a doua se umbla la bani (adica la salariu) si daca e a treia de regula este ultima. Mecanicul se trimite catre alta meserie. Cu siguranta sunt frunze sau balarii pe aleile depoului. Colegii trebuie sa se broscaie si ei de ceva, nu ?
Mecanicul de locomotiva stiind toate astea, desi are voie cu 140 km/h, stiind ca la semnal va trebui sa aiba 85, cu siguranta reduce viteza inainte de semnal pana la o valoare care sa nu-i puna salariul in pericol, mai cu seama ca stie ca in Sighisoara va trebui sa opreasca conform livret si, cel mai probabil, daca il asteapta cu rosu la iesire impiegatul din statie va trebui sa aiba mai putin de 30 km/h inainte de semnalul cu rosu cu 250 m, altfel poate sa o faca lata acolo. Deci, acesta poate fi un caz pentru care trenul venea incet.
2. Fie statia Sighisoara il primeste pe linie abatuta (cu doua galbene sau doua blonde-n varf de bat). In acest caz la prevestitor a avut galben clipitor, a respectat 85 (sa zicem), mecanicul vine incet, nu mai trage de tren pentru ca stie ca il asteapta cele doua galbene (prevestite de prevestitor) la intrare, dupa care va trebui sa treaca cu tot trenul peste cel putin primul macaz cu maxim 30 km/h. Deci nu are nici un motiv sa vina tare. Poate fi primit pe linia abatuta si din cauza ca statia Sighisoara este in reconstructie si liniile directe pot sa lipseasca pe durata lucrarilor de refacere completa a liniilor. Statia poate fi in santier si trenurile se strecoara si ele pe unde pot de catre impiegat pentru ca celelalte se refac.
3. Fie statia Sighisoara il primeste cu rosu la intrare (de fapt nu-l primeste) si mecanicul stie asta de la prevestitor care a fost galben (asta inseamna liber cu viteza stabilita insa urmatorul semnal ordona oprirea). Deci nu are de ce sa vina tare pentru ca daca e tot rosu si nu s-a schimbat intre timp il ,,agata" inductorul de 500 Hz activ la 250 m inainte de semnalul care e rosu daca are mai mult de 30 km/h. Daca locomotiva are instalatie romaneasca INDUSI I 60 e asa cum am mai spus mai sus cu un rand, dar daca e o locomotiva ,,moderna'' ce are pe ea instalatie PZB 90, compatibila cu cea romanesca, asa cum au locomotivele austriece sau germane sau altele cu PZB 90, trebuie obligatoriu sa respecte 30-ul pana dupa inductorul de 500 de Hz, altfel instalatia il franeaza. La cele romanesti, instalatia INDUSI I 60, asa cum este pe locomotiva din filmare, iti da voie sa sporesti viteza daca intre timp, pana ai ajuns la inductorul de 500 Hz, semnalul de intrare s-a pus pe verde (sa zicem). Deci poti sa te dai la el si sa sporesti fara a mai pierde timpul cu 28 km/h (sa zicem) pana treci de inductor.
Statia te poate primi cu rosu pentru ca fie ai fugit si ai ajuns prea devreme, fie ca pe undeva la intrare e o marfa care iti intersecteaza parcursul si care isi trage coada greu. E posibil ca inca nu a garat complet pentru a elibera si ultimul vagon si sectiunea care-i da voie sa iti puna tie semnalul tau pe liber. Te poate primi cu rosu si daca impiegatul este neatent sau e preocupat de manevra intr-o alta zona a statiei. Te poate primi pe abatuta daca are ceva ce ocupa linia directa si nu poate sa fie acel tren garat pe o alta linie. Dar asta e mai rar. Sau poate ca statia Sighisoara este in santier si celelalte linii (insclusiv directa) sunt scoase de pe amplasamentul statiei.
4. Fie linia este in reparatii si exista un macaz cu restrictie (si mecanicul stie asta din B.A.R.) si incetineste (sau a incetinit deja) pentru ca acolo va trebui sa aiba mai putin de 30 km/h. De regula, nu vii tare si franezi direct la valoarea la care trebuie sa ajungi pentru ca risti sa nu-ti iasa si depasesti viteza de pe restrictie. Mecanicul circula cu viteza pentru a nu intarzia trenul si apoi reduce viteza aproape de valoarea de pe restrictie. Daca viteza e mai mare decat cea de pe restrictie, insa numai cu 1-3 km/h, mecanicul nu mai trage deloc de tren si il lasa sa mearga din inertie pentru ca, datorita rezistentei la inaintare a trenului, viteza va ajunge natural la cea ce trebuie respectata. Daca a franat prea tare, mecanicul lasa sa se alimenteze conducta generala (si trenul sa defraneze) si apoi trage de tren usor pentru a nu se opri. Acest caz este destul de posibil pentru ca statia Sighisoara stim ca este in refacere si liniile vechi vor fi inlocuite cu altele noi. Cele vechi ramase, de regula, sunt limitate ca viteza pana se vor scoate.
5. Mai poate fi un caz. Linia vecina, daca va uitati cu atentie in film si in poze, este ruginita. Asta inseamna ca nu se circula pe ea. Nu conteaza motivul, poate nu e finalizata, poate nu a fost receptionata de CFR. Daca in scripte e inca linie in lucru, pe linia vecina, adica pe asta pe care vine trenul din filmare, se circula cu restrictie de viteza pentru protectie muncitori, chiar daca linia trenului este finalizata si in parametrii. Deci poate fi si acesta un motiv pentru care trenul nu vine cu 140 km/h.
Iata deci cateva cazuri pentru care trenul circula cu viteza redusa in filmare, in opinia mea. Desigur, mai pot fi si altele.