Buna ziua, am decis sa aduc putina lumina si asupra acestei nise a colectiei mele: americane la scara N. Fie ca e vorba de locomotive sau vagoane, trebuie sa fiu sincer ca am purtat o fascinatie pentru ele inca din copilarie.
Astazi, bineinteles, punctul focal va fi pe (poate) cea mai usor de recunoscut locomotiva, anume seria F de la EMC/EMD.
Prima a iesit pe portile fabricii in '39, anume FT (short for FourTeen- 1400 cp), si, aidoma surorilor din seria E, purta un design ce va ramane in Europa, dar va disparea curand in state, anume car body-ul - locomotiva cu caroserie carenata, autoportanta. Cucerind vastele teritorii americane chiar in timpul de rastriste a celui de-al doilea razboi mondial, FT-ul cu a sa tractiune diesel-electrica (567-ul V16 in doi timpi fiind un model consacrat, versiune modificata aparand si in Jimmy-ul nostru), 4 motoare/unitate a dovedind rapid superioritatea asupra aburului, macar in domeniul transportului de marfuri.
In '46 apare versiunea F3, cu o marire a puterii motorului (1500 hp), si o rearanjare functionala a gruparii de ventilatoare si a franelor dinamice, reducerea numarului de esapamente, precum si modificarea hublourilor. F7-ul ce va urma va beneficia de motoare de tractiune optimizate, si ventilatoare retrase la nivelul acoperisului. Iteratia finala va fi F9-le, existand atatbun F7P ca si un F9P cu ampatamentul extins pentru generatorul de aburi, ultimul f9 parasind fabrica din La Grange in 1960.
Ca o particularitate, NOHAB-ul vecinilor este exact un EMD F7 europenizat, cu posturi de conducere in ambele capete. In State, precum si in Rusia, se prefera tractiunea multipla cu B unit-uri, anume unitati intermediare fara post.
Machetele la scara N sunt produse de Kato, foarte bine detaliate, si reprezinta atat F3-uri (Canadian national si UP), cat si F7-uri (Erie si Lackawanna). Toate au fost dotate cu cuple Kadee/Minitrains, asemanatoare cuplei Janney sau a SA3-ului rusesc. Beneficiaza de lumina in sensul de mers, cele de generatie mai noua avand si number-boardul iluminat. Motor in 5 poli, cu volanta. Singura ciudatenie este sasiul din doua bucati metalice izolate, cu rol in conducerea curentului. Ruleaza impecabil.
Vagoanele, toate minitrains, au cate o componenta mobila- usa de la baby hy-cube-uri, capacele de la gondola sau de la siloz. Chiar merita.
Enjoy!
PS, ultima poza este in fata fostei "gari mici" din Buzias, unde pana nu foarte demult Malaxa 20 001 impingea o remorca de malaxa 700 (da, 700, una din cele doua) doldora cu turisti.
Astazi, bineinteles, punctul focal va fi pe (poate) cea mai usor de recunoscut locomotiva, anume seria F de la EMC/EMD.
Prima a iesit pe portile fabricii in '39, anume FT (short for FourTeen- 1400 cp), si, aidoma surorilor din seria E, purta un design ce va ramane in Europa, dar va disparea curand in state, anume car body-ul - locomotiva cu caroserie carenata, autoportanta. Cucerind vastele teritorii americane chiar in timpul de rastriste a celui de-al doilea razboi mondial, FT-ul cu a sa tractiune diesel-electrica (567-ul V16 in doi timpi fiind un model consacrat, versiune modificata aparand si in Jimmy-ul nostru), 4 motoare/unitate a dovedind rapid superioritatea asupra aburului, macar in domeniul transportului de marfuri.
In '46 apare versiunea F3, cu o marire a puterii motorului (1500 hp), si o rearanjare functionala a gruparii de ventilatoare si a franelor dinamice, reducerea numarului de esapamente, precum si modificarea hublourilor. F7-ul ce va urma va beneficia de motoare de tractiune optimizate, si ventilatoare retrase la nivelul acoperisului. Iteratia finala va fi F9-le, existand atatbun F7P ca si un F9P cu ampatamentul extins pentru generatorul de aburi, ultimul f9 parasind fabrica din La Grange in 1960.
Ca o particularitate, NOHAB-ul vecinilor este exact un EMD F7 europenizat, cu posturi de conducere in ambele capete. In State, precum si in Rusia, se prefera tractiunea multipla cu B unit-uri, anume unitati intermediare fara post.
Machetele la scara N sunt produse de Kato, foarte bine detaliate, si reprezinta atat F3-uri (Canadian national si UP), cat si F7-uri (Erie si Lackawanna). Toate au fost dotate cu cuple Kadee/Minitrains, asemanatoare cuplei Janney sau a SA3-ului rusesc. Beneficiaza de lumina in sensul de mers, cele de generatie mai noua avand si number-boardul iluminat. Motor in 5 poli, cu volanta. Singura ciudatenie este sasiul din doua bucati metalice izolate, cu rol in conducerea curentului. Ruleaza impecabil.
Vagoanele, toate minitrains, au cate o componenta mobila- usa de la baby hy-cube-uri, capacele de la gondola sau de la siloz. Chiar merita.
Enjoy!
PS, ultima poza este in fata fostei "gari mici" din Buzias, unde pana nu foarte demult Malaxa 20 001 impingea o remorca de malaxa 700 (da, 700, una din cele doua) doldora cu turisti.
Ultima editare: