The "Schorsch" - a unique one-off of the Deutsche Reichsbahn (DR).
The steam locomotive 18 314 of the German State Railroad (DR) of the GDR, later called “Schorsch”, has an unusual, even extraordinary life story. Once in service in 1919 as the Baden “noble racer” of the “IV h” series, DRG took it over as 18 314. After the end of the Second World War, the locomotive was exchanged for an S 3/6 in the Soviet zone, where the later VES-M Halle urgently needed a fast four-cylinder compound steam locomotive for test drives. In order to be even faster, it was given a Reko boiler, partial cladding, a new driver's cab and tender and a green paint job in 1960. The icing on the cake was the conversion to main oil firing in 1967. At the end of 1971 it was shut down and sold to the FRG in 1984. Since 1986, on permanent loan from the HEF, it has been one of the highlights in the Auto and Technology Museum in Sinsheim.
Prototype: Express train steam locomotive 02 0314-1 with main oil firing and oil tender for the German State Railroad of the GDR (DR / GDR). Conversion version as a test locomotive of the VES-M Halle (Saale). Version with Reko boiler and partial cladding, based on the steam locomotive 18 314 (former Badische IVh). With Witte smoke deflectors and one-sided Indusi. The car looks as it did around 1970/71.
Highlights
Completely new development.
Particularly filigree metal construction.
A multitude of separately applied details.
With smoke insert and speed-dependent, dynamic smoke output as standard.
Driver's cab lighting and landing gear lighting can be controlled digitally.
Digital decoder with extensive operating and sound functions.
Model: The locomotive has a digital decoder and extensive sound functions. It also has controlled high-efficiency propulsion with a flywheel in the boiler. 3 axles powered. Traction tires. Locomotive and tender largely made of metal. Standard built-in smoke insert, with speed-dependent, dynamic smoke output. The triple headlights change over with the direction of travel, will work in conventional operation, and can be controlled digitally. In addition, two red lamps at the front of the locomotive can be controlled digitally. Cab lighting and landing gear lighting can be controlled separately in digital operation. Lighting with maintenance-free warm white and red light-emitting diodes (LED). Close coupling with kinematics between the locomotive and tender. Kinematics-guided close coupling with NEM shaft on the tender. Minimum radius of 360 mm that can be driven on. For large radii or showcases, a panel without a wheel cutout is included below the driver's cab for replacement. Piston rod protection tubes and brake hoses are also included.
Length over the buffers 27.2 cm.
This model can be found in an AC version in the Märklin H0 assortment under item number 39027.
„Schorsch” - o singură dată a Deutsche Reichsbahn (DR).
Locomotiva cu aburi 18 314 a Căii Ferate de Stat Germane (RD) din RDG, numită ulterior „Schorsch”, are o poveste de viață neobișnuită, chiar extraordinară. Odată ajuns în serviciu în 1919 ca „nobil cursant” din Baden din seria „IV h”, DRG a preluat-o ca 18 314. După sfârșitul celui de-al doilea război mondial, locomotiva a fost schimbată cu un S 3/6 în sovietic zona, unde ulterior VES-M Halle avea nevoie urgentă de o locomotivă rapidă cu patru cilindri compusă pentru abilități de testare. Pentru a fi și mai rapid, i s-a oferit un cazan Reko, placare parțială, o nouă cabină de șofer și licitație și o vopsea verde în 1960. Cireșa de pe tort a fost transformarea în foc principal de ulei în 1967. La sfârșitul anului 1971 a fost închisă și vândută FRG în 1984. Din 1986, cu împrumut permanent de la HEF, a fost unul dintre cele mai importante momente ale Muzeului Auto și Tehnologie din Sinsheim.
Prototip: locomotivă cu aburi pentru trenuri expres 02 0314-1 cu tragere principală de petrol și licitație petrolieră pentru Căile Ferate de Stat Germane din RDG (DR / GDR). Versiune de conversie ca locomotivă de testare a VES-M Halle (Saale). Versiune cu cazan Reko și placare parțială, bazată pe locomotiva cu aburi 18 314 (fosta Badische IVh). Cu deflectoare de fum Witte și Indusi unilaterale. Mașina arată la fel ca în jurul anilor 1970/71.
Repere
Dezvoltare complet nouă.
Construcție metalică deosebit de filigranată.
O multitudine de detalii aplicate separat.
Cu insert de fum și ieșire dinamică de fum dependentă de viteză ca standard.
Iluminarea cabinei șoferului și iluminarea trenului de aterizare pot fi controlate digital.
Decodor digital cu funcții extinse de funcționare și sunet.
Model: Locomotiva are un decodor digital și funcții extinse de sunet. De asemenea, are o propulsie de înaltă eficiență controlată cu un volant în cazan. 3 axe alimentate. Anvelope de tracțiune. Locomotivă și ofertă în mare parte din metal. Insert de fum încorporat standard, cu ieșire de fum dinamică, dependentă de viteză. Farurile triple se schimbă cu direcția de deplasare, vor funcționa în mod convențional și pot fi controlate digital. În plus, două lămpi roșii din fața locomotivei pot fi controlate digital. Iluminarea cabinei și a trenului de aterizare pot fi controlate separat în funcționare digitală. Iluminare cu diode emițătoare de lumină albă și roșie (LED), fără întreținere. Cuplaj strâns cu cinematică între locomotivă și ofertă. Cuplaj strâns ghidat de cinematică cu ax NEM pe ofertă. Raza minimă de 360 mm care poate fi condusă. Pentru raze mari sau vitrine, un panou fără decupaj roată este inclus sub cabina șoferului pentru înlocuire. Sunt incluse și tuburile de protecție ale tijei pistonului și furtunurile de frână.
Lungime peste tampoane 27,2 cm.
Acest model poate fi găsit într-o versiune AC în sortimentul Märklin H0 cu numărul articolului 39027.