Vagoane de calatori istorice CFR

Buna Cosmin,

Da, si acesta era inca dupa 100 de ani intr-o forma inca destul de apropiata de cea originala.

Nici CFR, nici alte administratii "mai breze" nu au avut pretentia de a "metaliza" dupa 1921 si mai ales dupa anul fatidic 1953 intreg parcul. Au existat o gramada de vagoane "la care nu a mai meritat" si cred ca si cel din aceasta fotografie este un bun exemplu.

Hai sa-ti mai dau unul: in Austria a existat un vagon, nu mai imi amintesc precis daca de bagaje sau clasa, trebuie sa rasfoiesc la Rheinthaler / Heless sa vad, care nu a mai fost reinmatriculat dupa UIC in 1968 pentru ca trebuia scos din uz inainte de sfarsitul anului. Prin 1988 (!!!) el inca mai circula voios prin toata tara in trenuri locale si accelerate, purtand mai departe numarul de "epoca III" cu 5 cifre.
 
Poza este a mea, reportajul e aici pe forum.

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6859&highlight=bistrita
 
Salut. Intru si eu ca musca un lapte si am doua intrebari,, daca se poate:

1. de ce 1953 este an fatidic? S-a intamplat ceva in acel an?
2. impartirea pe ere/epoci am vazut ca urmeaza o inmatriculare generala a vagoanelor din intreaga lume sau doar din Europa, iar peste oceane doar este o analogie?
Am vazut impartirea aproximativa pe ani la unul sau chiar doua topice, dar am vazut povestioara cu vagonetul austriac... sau este doar legat d einmatricularea standardizata de la finele anior 60? - si - repet - a fost la nivel mondial sau doar european si transpus abia apoi?

Multumesc
 
Buna,

1. Da. Un accident de cale ferata grav in Austria in care un vagon austriac de origine prusaca cu cutie de lemn a fost spulberat, omorand toti calatorii. Decizia de a elimina progresiv cutiile de lemn a fost luata de UIC inca de la creeare in 1921, numai ca dupa 1953 s-a accelerat treaba.

2. in modelism MOROP a definit norma NEM 800 pentru fiecare tara in parte. Epoca I din Germania nu este acceasi cu epoca I din Elvetia, nici cu cea din Austria si nici cu proiectul de norma 800 RO pe care am intocmit-o pentru MOROP in 2007. In tarile care nu sunt membre MOROP exista alte norme, de exemplu in Marea Britanie exista erele I - VII iar in Statele Unite alte norme complet diferite.

Poti citi mai mult pe siturile MOROP si NMRA.

La trenuri reale, inmatricularea UIC o poarta doar tarile membre UIC, asa cum inmatricularea OSShD o poarta doar tarile (foste) membre ale OSShD.
 
O mica adaugire la cele spuse de Horia mai sus:

Problema inlocuirii cutiilor de lemn ale vagoanelor cu metalice s-a pus cu acuitate mai ales cu incepere din 1933, an in care a avut loc cel mai groaznic accident feroviar din Franta, cel de la Lagny-Pomponne, cand un tren expres al companiei Est, alcatuit din vagoane metalice, a lovit un tren al aceleiasi companii, care statea la semnal cu 15 km inainte de intrarea in Paris. Bilantul accidentului a fost de 200 de morti pentru trenul aflat in mers si inca 199 de morti de la trenul aflat in stationare, din care cinci vagoane au fost pur si simplu spulberate complet de locomotiva aflata in mers, iar aschii de lemn s-au raspandit in toate partile ucigand pe toata lumea din jur.

Din acel moment s-a pus cu acuitate problema scoaterii din functiune vagoanele din lemn, dar evident ca n-au reusit sa le scoata foarte rapid totusi. Numai in Franta si Belgia spre exemplu, ultimele vagoane din lemn au fost scoase din circulatie abia in 1962!

CIWL insa a reactionat prompt si in acelasi an 1933 au scos din functiune toate vagoanele din lemn de teck din seriile 1884-1903 care mai erau in exploatare.
 
Anul 1917, Regele Ferdinand I si vagonul -salon regal pe 3 osii CFR nr 8.

sap40_62t099052_p.jpg


sursaCulture Gouv
 
se montau panze sau alte elemente de camuflaj/blindaj... Se puteau tine lampile aprinse fara ca vagonul sa fie vizibil. De remarcat si lipsa completa a elementelor de identificare. Erau vremuri cumplite....
 
Tara pe jumatate ocupata de inamic, guvernul in exil, foamete si moarte la tot pasul. Si cand te uiti la fotografiile facute de misiunea militara franceza ai impresia ca armata romana iesea victorioasa in fiecare zi, cand de fapt mergea din infrangere in infrangere... :roll:
 
Din pacate am avut ocazia sa vad de curand pe national geographic un documentar scurt despre actiunile lui Hitler si rezultatul acestora.
Am recunoscut intr-un scurt timp de 10 secunde un pasaj cu romanii luati ostatici in al doilea razboi si pot sa spun ca imeginile fetelor acestora nu erau unele tocmai frumoase , se citea durerea infrangerii, ura fata de razboi si umilinta .... trist de tot greu de privit. Am vazut si cateva pasaje interesante cu locomotivele electrice naziste tip Crocodil si vagoanele cu care circula Hitler ... nici la ei nu prea se observau inscriptii pe vagoane dar nu imi dau seama daca nu se vedeau din cauza filmarii sau erau si ei la fel de dezorganizati. Cert este ca am vazut pe locomotive celebrul vultur...
 
Eu vorbeam despre al doilea razboi , oricum din pacate istoria nu minte, in ambele razboaie am avut numai de suferit.
Curiozitatea mea era legata de inscriptiile pe vagoane din ambele perioade de razboi. Considerand ca in cadrul unui razboi toate fondurile erau limitate, inscriptia vagoanelor in tarile participante mai era pastrata ? Stiu ca majoritatea primeau scheme de camuflaj ?
 
sogard_2003 a spus:
Eu vorbeam despre al doilea razboi , oricum din pacate istoria nu minte, in ambele razboaie am avut numai de suferit.
Curiozitatea mea era legata de inscriptiile pe vagoane din ambele perioade de razboi. Considerand ca in cadrul unui razboi toate fondurile erau limitate, inscriptia vagoanelor in tarile participante mai era pastrata ? Stiu ca majoritatea primeau scheme de camuflaj ?

inscriptiile se pastrau exact in forma existenta, nu se camufla nici un vagon exceptand cele din trenurile "speciale" cum era "Omida" de pe centura Ploiestiului, cele cateva trenuri blindate, etc... In rest, zecile de mii de vagoane din parcul national au circulat ca in vremuri de pace. Nici macar celebrul "Patria" aflat in spatele frontului de multe ori nu a avut vreo camuflare de vreun fel.
Este adevarat ca se pastrau minime reguli de camuflaj cum era cea cu estomparea luminilor, dar, cam atat.

Restul de povesti cu camuflaje pe vagoane, garnituri care arata ca niste boscheti imensi sunt ...povesti. In spatele frontului, in ciuda tuturor necazurilor, garniturile si locomotivele au fost pastrate cat mai aproape de vremuri "normale".

PS: trenurile oficiale germane au avut toate insemnele cu care circulau si pe timp de pace.
 
Uite ca a raspuns Catalin pana am citit eu aici.

Identificam acest vagon?
Gara Iasi in 1918.

sap40_62t136057_p.jpg



Tot de pe www.culture.gouv.fr

Ce ziceti, are emblema tarista?

Tot din "Jassy"
Wagon « Constanza-Paris » de l'ancien Orient-Express, en gare de Jassy in 1917.09.15
sap40_62t121757_p.jpg


Sursa - aici
 
Am gasit niste vagoane vechi din poze facute in urma cu mai multi ani.
E adevarat ca nu sint atit de vechi precum cele de mai sus, dar poate folosesc cuiva.

Galati



Faurei pozate din tren



Timisoara Nord, acesta este inca pe linie in acelasi loc



insa acesta a disparut de mult



Nici pe astea nu le-am mai vazut



Arad


Ilva Mica



un vagon din Fetesti pozat mai greu

 
L-am uitat pe asta din Bucuresti dupa ce am trecut de triaj , mergeam la Galati pe 700

 
ultimul e un vagon din trenurile PSI, fara legatura cu subiectul "calatori".
Cel de la Ilva este un fost MAV de posta/bagaje.Idem cel de la Fetesti, dar de origine interbelica aradeana.