Buna Dorin,
Nu am pareri personale, ci doar informatii extrase din documentele de care dispun :lol:
Din pareri personale s-au nascut multi "monstruleti" si "monstri" pe diferite forumuri.
Banda care defineste clasa I in sistemul unificat international cu 2 clase s-a introdus la 13 mai 1956 si a fost aplicata de toate caile ferate membre UIC incepand cu jumatatea lui 1956. Este in vigoare oficial si astazi, desi de la jumatatea anilor 1980 nu se mai aplica de foarte multe companii care au decis sa marcheze diferitele clase prin alte semne (pictograme, scheme de vopsire).
Cele mai multe cai ferate europene au marcat clasele diferite ale vagoanelor fie prin culori de cutie diferite, fie prin marcaje speciale inca de la inceput. La vagoanele mixte se practica fie vopsirea cutiei in diferite culori, fie prin "chenaruri" in jurul compartimentelor de clasa superioara.
Hermann Heless a scris un excelent articol pe aceasta tema, publicat de mai multe ori, intr-o forma restransa si in almanahul cailor ferate austriece (ÖBB) din anul 1989, care se gaseste relativ usor pe doar cativa Euro (in general sub 15) la anticariate. Ca sa iau de aici exemplul Austriei, caile ferate private de dupa a doua privatizare au vopsit in toate culorile posibile, existand vagoane foarte "pestrite". Dupa a doua nationalizare din 1882 s-au limitat culorile la trei (galben, brun. verde, pentru clasele I, II si III) si in 1885 pe anumite linii doar la verde. In 1892 se simplifica treaba, aplicandu-se doar chenare de culorile galben si brun pe cutiile verzi unificate ale vagoanelor in jurul compartimentelor de clasa I respectiv II.
Similar s-a facut si in Prusia, unde dupa 1910 s-a renuntat progresiv la vagoanele "pestrite" in favoarea culorii verde-oliv cu chenare la clasele I si II.
CFR a fost inca de la inceput membru plin al VDEV (Verein Deutsche Eisenbahn-Verwaltungen, asociatia administratiilor de cale ferata germane), fiind alaturi de BDZ singurele cai ferate din afara Germaniei si Austriei care participau la VDEV. De aceea s-au respectat recomandarile acestei organizatii, fiind in general favorizate culorile albastru inchis (clasa I, rar vagoane mixte), verde-oliv (clasa a II-a) si verde (clasa a III-a). Cu toate acestea, nu cunosc personal exemple de chenare colorate la vagoane mixte CFR, ci doar liniile de delimitare galbene sau crem cu contur negru sau rosu obisnuite in epoca.
Nu am pareri personale, ci doar informatii extrase din documentele de care dispun :lol:
Din pareri personale s-au nascut multi "monstruleti" si "monstri" pe diferite forumuri.
Banda care defineste clasa I in sistemul unificat international cu 2 clase s-a introdus la 13 mai 1956 si a fost aplicata de toate caile ferate membre UIC incepand cu jumatatea lui 1956. Este in vigoare oficial si astazi, desi de la jumatatea anilor 1980 nu se mai aplica de foarte multe companii care au decis sa marcheze diferitele clase prin alte semne (pictograme, scheme de vopsire).
Cele mai multe cai ferate europene au marcat clasele diferite ale vagoanelor fie prin culori de cutie diferite, fie prin marcaje speciale inca de la inceput. La vagoanele mixte se practica fie vopsirea cutiei in diferite culori, fie prin "chenaruri" in jurul compartimentelor de clasa superioara.
Hermann Heless a scris un excelent articol pe aceasta tema, publicat de mai multe ori, intr-o forma restransa si in almanahul cailor ferate austriece (ÖBB) din anul 1989, care se gaseste relativ usor pe doar cativa Euro (in general sub 15) la anticariate. Ca sa iau de aici exemplul Austriei, caile ferate private de dupa a doua privatizare au vopsit in toate culorile posibile, existand vagoane foarte "pestrite". Dupa a doua nationalizare din 1882 s-au limitat culorile la trei (galben, brun. verde, pentru clasele I, II si III) si in 1885 pe anumite linii doar la verde. In 1892 se simplifica treaba, aplicandu-se doar chenare de culorile galben si brun pe cutiile verzi unificate ale vagoanelor in jurul compartimentelor de clasa I respectiv II.
Similar s-a facut si in Prusia, unde dupa 1910 s-a renuntat progresiv la vagoanele "pestrite" in favoarea culorii verde-oliv cu chenare la clasele I si II.
CFR a fost inca de la inceput membru plin al VDEV (Verein Deutsche Eisenbahn-Verwaltungen, asociatia administratiilor de cale ferata germane), fiind alaturi de BDZ singurele cai ferate din afara Germaniei si Austriei care participau la VDEV. De aceea s-au respectat recomandarile acestei organizatii, fiind in general favorizate culorile albastru inchis (clasa I, rar vagoane mixte), verde-oliv (clasa a II-a) si verde (clasa a III-a). Cu toate acestea, nu cunosc personal exemple de chenare colorate la vagoane mixte CFR, ci doar liniile de delimitare galbene sau crem cu contur negru sau rosu obisnuite in epoca.