Tramvaie H0,TTm,N, si chiar G

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
72
77
Timisoara, Arad, Hunedoara
Stand si cumpanind, am ajuns la concluzia că Brill-ul Peter Witt de la Bachmann Spectrum este ideal ca si o următoare achiziție: e un subiect interesant( primul tramvai cu fahrgastfluss- imbunatatit pentru fluxul călătorilor, exportat si in Europa-Italia), are lumini, si sasiul poate fi folosit si la o Tatra T4. Drept urmare, e pe drum un Peter Witt al orașului St. Louis. Subiectul trolley-urilor americane este unul fascinant, undeva intre micutele si elegantele tramvaie ce curg lin pe strazile batranei Europa si utilitarismul si brutalitatea materialului rulant (feroviar) american. Pentru fotografii edificatoare a acestor interesante sisteme de "urban transit" va recomand magia site-ului the trolleydodger (de unde provine chiar si numele celebrei echipe americane):
Acum, am o intrebare pentru domnul Rădulescu: la care carcasă de T4 v-ati referit? Eu am gasit ceva destul de mulțumitor pe Shapeways, anume cutia produsa de utilizatorul fineTrains. Multumesc din suflet pentru îndrumare.
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Drept urmare, e pe drum un Peter Witt al orașului St. Louis.

Interesant, si eu tot St. Louis am ales. :) Pentru ca e o schema decenta si pentru ca mai am si un PCC in aceeasi culoare.

Acum, am o intrebare pentru domnul Rădulescu: la care carcasă de T4 v-ati referit?

La modelele metalice facute pe comanda de Michal Hübel, bineinteles:

 
  • Like
Reacții: AdyAero și mrpuf

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
72
77
Timisoara, Arad, Hunedoara
Buna seara, raportez într-un moment de liniște: a sosit și Witt-ul!
Numit astfel după inginerul ce l-a proiectat, prototipul a văzut intai lumina soarelui în 1915, si ce mare schimbare a adus: daca inainte toți se înghesuiau la usi sa cumpere un bilet, si, după ce cu greu reușeau, abia coborau prin mulțime, Peter Witt-ul avea două uși largi, fiecare cu un rol individual, spre a asigura un fahrgastfluss- un flux al călătorilor. Aceștia urcă prin usa anterioară, si, în interior, chiar înainte de usa din mijloc, intalneau conductorul. Aveau două opțiuni: fie luau un loc "prost" în fata sau stăteau în picioare, si achitau contravaloarea calatoriei la coborârea (exclusiv) prin mijloc, sau plăteau și beneficiau de un loc mai spațios în spate. Tratament preferențial! Astfel, se scurta destul de mult timpul de staționare. Ca si dotări tehnice, ar fi multe de spus, conceptul de "Peter Witt" referindu-se la aranjamentul ușilor si interiorului, si nu la producator. Cert e că puteau dispune de la 50 la 60 de locuri, aveau 4 motoare (2 pe boghiu), cos de salvare, si omniprezentul (in America) troleu în loc de pantograf. A fost larg răspândit, si a ajuns inclusiv în Europa, unde mai multe orașe italiene l-au folosit, chiar până la sfârșitul anilor 90, dovedind durabilitatea si fiabilitatea acestuia. In state, supremația acestuia a fost curmată de strămoșul Tatrei PCC-ul. Dar despre ele, într-un episod viitor.
Modelul Bachmann Spectrum este o incantare, primul tramvai la scara N din colectia mea ce prezintă lumini, însă nu directionale. O lecuta gălăgios, se potriveste probabil prototipului real. Pregătit pentru DCC, rulează lin si la viteze reduse. Barele de pe acoperis, precum și grilajul lateral de protecție (in buna tradiție americană sa prevină decapitarile accidentale) impresionează prin finețe, precum și modul în care sunt realizate boghiurile. Tampografia este acceptabilă, modelul de fata reprezentând un Peter Witt din anii '30, produs de Brill pentru compania de transport din St. Louis.Witt1.jpgWitt2.jpgwitt4.jpgwitt3.jpg
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

si a ajuns inclusiv în Europa, unde mai multe orașe italiene l-au folosit, chiar până la sfârșitul anilor 90

Stai linistit ca si acum circula prin Milano inca suficiente Tipo Ventotto incat sa le remarci in trafic. Din cele 502 produse mai mult de o suta douazeci sunt folosite si azi. Unele au ajuns chiar si peste ocean.

Ultima data am mers cu un Ventotto (oficial seria ATM 1500) in octombrie, intr-o perioada de acalmie a pandemiei. E o placere si in ziua de azi. Interiorul de lemn, becurile de 110 V din alta vreme, compresorul care pacane aproape permanent si acceleratia pe care tramvaiele moderne n-o cunosc (un Ventotto te lipeste de scaun) fac ca orice calatorie cu ele sa fie o aventura si un voiaj in trecut.

Oficial seria ATM 1500 atinge cam 45 km/h. GPS-ul de pe telefon spune ca sunt mai degraba 65-70 km/h pe unele tronsoane. :)

Sunt curios unde in alta parte a lumii civilizate mai circula in serviciu activ tramvaie de 92-93 de ani mai fiabile ca cele recente...
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.110
99
galati
LOCATION
galati
New Orleans. Vechi rau, e linie istorica, intretinuta. Vagoanele sant sarite de suta, dar arata ca noi. Cu patina istoriei. Circula in zona istorica. Mai erau in LA in centru, pe o linie scurta, istorica. Cam ne naturale printre sky scraper. Poate gasesc pozele prin computer. Si in Charleston, Galveston erau.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Da Gamitzule, insa la New Orleans e linie istorica. La Milano e trafic regulat. Adica pe aceeasi linie poti merge cu un EuroTram vechi de 25 de ani, unul de la Ansaldo Breda vechi de doar 10 insa prost din cap in coada sau cu un Tipo Ventotto din 1928 fiabil. Cele 120 de "Ventotto" merg pe linii regulate, nu pe linii de muzeu.
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.110
99
galati
LOCATION
galati
Ansaldo am generatoarele si motoarele de propulsie pe nava actuala, facuta la broscari. Sar bobinele din ele. Mai mult repara la ele decat merg. Cu ABB nu am vazut sau auzit asa ceva. Tramvaie vechi in Galati, cand eram copil si mi le amintesc cum erau cu bancile din lemn din 1900 toamna ramasesera cateva, a existat o incercare sa le resapeze care a esuat la Remat in stilul mioritic. La Milano nu la distruge nimeni, e zona civilizata a Italiei, granita cu fostul imperiu. Daca erau mai la vale, le faceau marocanii praf. Bachmanul il am si eu, e misto pe o diorama. Huruie cam tare, da asta e stilul lor la N.
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
De altfel, uitasem... Nu vreau sa-i acaparez threadul lui mrpuf insa de fapt Tipo Ventotto alias seria ATM 1500 exista de aproape 10 ani si la scara N.

E vorba de o serie de modele suvenir produse de A.C.M.E., bineinteles nemotorizate. Se vindeau asa:



Din cele opt modele ale seriei am strans ca furnica cinci :) toate diferite intre ele. Iata primele trei:

 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
In ordine cronologica, mai intai un Ventotto original din 1920 cu doar doua usi, dupa conceptul lui Peter Witt, de pe linia 20:



Din decada urmatoare, un Ventotto in schema din vremea lui Mussolini (care a rezistat multi ani si dupa razboi), de pe linia 23:



Unul din anii 1970, cu pantograf original insa deja cu trei usi de acces, in schema standard portocalie, de pe linia 8:



Mai am si unul in schema maronie "fascista" din anii 1930 si unul portocaliu cu pantograf unijambist insa nu le-am mai pozat.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și gamitzu

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.110
99
galati
LOCATION
galati
Ma uitam la ele ce bijuterii sant si ma gandeam ca merg motorizate cu unul dincele doua modele de la Kato. Dar asta inseamna sa renunti la suprafata aia vitrata superdetaliata. Nu se merita. Merg puse pe o diorama, chiar statice, lipite pe sine
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Problema e ca, precum cele reale, sunt al naibii de "subtiri". De la Kato nu ar incapea nici motorul sau vreo osie inauntru. Se pot motoriza doar folosind subansamble de la Peter Witt-ul Bachmann sau complet in regie proprie, insa e mult de munca.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și gamitzu

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.162
1.147
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Si ar mai fi un tramvai (interurban) pe scara N de o calitate deosebita de care uitasem: legendarul "Halbzug OEG" de la Brawa care are aproape 60 de ani.

Pentru vremea sa e un model senzational. Pe atunci unele vagoane pe H0 nici nu aveau ferestre. Singura greseala e lipsa pantografului de pe remorca. La "jumatatea de tren" reala si remorcile aveau pantograf pentru iluminat si incalzire.

Am avut norocul sa gasesc acum cativa ani un Halbzug OEG in starea originala:



De remarcat ambalajul "de epoca". Pe atunci codurile postale in RFG aveau inca trei cifre! :D

Si afara din cutie:



Ca sa va dati seama de dimensiuni: cutia e cea folosita pentru semafoare pe N sau lampi stradale N si H0. :)
 
  • Like
Reacții: AdyAero

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
72
77
Timisoara, Arad, Hunedoara
De altfel, uitasem... Nu vreau sa-i acaparez threadul lui mrpuf insa de fapt Tipo Ventotto alias seria ATM 1500 exista de aproape 10 ani si la scara N.

E vorba de o serie de modele suvenir produse de A.C.M.E., bineinteles nemotorizate. Se vindeau asa:



Din cele opt modele ale seriei am strans ca furnica cinci :) toate diferite intre ele. Iata primele trei:

Dimpotrivă, orice discutie constructiva e mai mult decat binevenită, mai ales pe o temă atât de puțin dezbătută ☺️