Tramvaie H0,TTm,N, si chiar G

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Anul acesta este un an interesant din punct de vedere al aparitiilor obscure, fiindca, cu mare drag, va anunt ca a sosit un mic T4D al LVB-ului in depoul de tramavaie scara N.

Produs de Tomytec, momentan isi asteapta motorizarea (sasiu separat), cat si o surioara. Destul de detaliat, inclusiv bordul atat de specific, este chiar o prezenta incantatoare. Inclusiv cuplele Shaku sunt frumusel redate. Pantograful, precum Duwag-ul Kato de productie mai recenta, este jumi-juma. O parte plastic, o parte metal, fara arc sau posibilitate de captare curent. Dar, si asa, e foarte bine.

Dupa ce soseste sasiul, urmeaza poze si un mic filmulet pe diorama. Daca ma incumet sa revopsesc GT6-le si micuta Tatra, pot deschide o mica colectie CTP Arad. Interesant ar fi o Sageata Verde 3d print, fie ea la H0e, sau la N/Nm.

Las pozele sa vorbeasca. Enjoy! IMG_20230719_151730766.jpgIMG_20230719_151903483.jpgIMG_20230719_151913105.jpgIMG_20230719_151920766.jpgIMG_20230719_151925550.jpg
 
Ultima editare:
Da, Tatra Tomytec e un model fain. Eu am setul de doua T3SUCS din Praga cu un sasiu motorizat si le consider printre cele mai faine tramvaie pe scara N. In plus, in ciuda a ce au scris prin presa unii diletanti care n-au fost in stare nici sa masoare si nici sa puna la scara, modelele sunt perfect la 1/160.
 
  • Like
Reacții: gamitzu și mrpuf
Probabil au plecat direct de la ideea de 1:150, scara la care sant facute modelele N japoneze, fara sa masoare. O diorama cu tramvaie arata misto, micuta, multa animatie. Intrebarea era? Vin fara motorizare? Trebuiesc modificate masiv, se pupa cu sasiul de KATO sau altceva?
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Probabil au plecat direct de la ideea de 1:150, scara la care sant facute modelele N japoneze, fara sa masoare.
Unde ai vazut tu japonezi care sa faca ceva fara sa masoare? :)

Tocmai, au masurat pentru ca li s-a spus ca un model de Tatra la 1/150 nu are nici o sansa pe piata europeana. Si de aceea au ales din fericire 1/160
 
Iata versiunea din Praga, cu doua T3SUCS (T3, model pentru URSS (SU) modificat pentru Cehoslovacia (CS), versiunea standard din anii 1970-80):

NBM_2023_02_Neuheiten_Tomytec_TatraT3_DP_Prag.jpeg


Si sasiul din set:

NBM_2023_02_Neuheiten_Tomytec_TatraT3_Antrieb.jpeg


In Japonia sunt colegi de hobby care au modificat sasiul (motor Faulhaber mai mic, lamelele pentru captarea curentului scurtate si cabluri sudate pe ele direct spre motor etc). Asa se poate vedea prin ferestrele laterale.
 
Nu ma refeream la masurat fizic ci la diferenta de 1:150 si 1:160. N-ul Japonez si N-ul celalalt. UE, USA. Desi fara un micrometru, dupa 1.5 la dioptrii, mai inchid ochii. Am D51 de la KATO, luat pt Orient Express care e 1:150, nu ma deranjeaza. La cat de bine este detaliat si cum ruleaza, nu pot sa reprosez nimic. Apoi ca de obicei, inca un D51, C62 vreo doua.
 
Depinde de la caz la caz si la cat de plin e paharul sau cat de plina e galeata de toleranta a fiecaruia. :)

La modul mai serios, conteaza ce vede ochiul nu micrometrul. Daca pui pe o strada o Honda Accord, o Toyota Yaris si un camion usor Misubishi Fuso Canter, toate trei modele care circula si in Europa sau in State, toate trei de la Tomytec si la 1/150 nu vei vedea nimic ciudat,. asa cum accepti si un MB E-Klasse, un New Beetle si un VW Passat la 1/160 de la Wiking unul langa celalalt. Insa daca faci greseala sa strecori intre un E-Klasse si un Passat un Yaris care cam la fel de mare ochiul vede.

Scara nu inseamna nimic, punerea in scena e totul.
 
Tocmai de aia, mi-a placut gradul de detaliere Kato, am luat tot ce mi-a placut din seriile care au circula in Japonia, chiar daca sant la 150 nu 160. Singurele modele care au picat, cele cu tender extrem de mic sau fara, gen locomotiva-tender. Vreau sunet,nu incape, pas. Chiar sant multumit de ele, am vreo 11-12 buc. D9600 e inmatriculat Rio Grande si patinat. Zburda vesela pe diorama. Are abur, merge. Din pacate virusul asta nu se vindeca. Ieri am mai agatzat un Kato. Big-Boy. Aveam bun, Athearn, da am vrut si Kato. Desi BLI il scosese inainte, dupa ce am vazut review-ul lui Mark pe Spookshow, m-am tavalit de ras si am spus pass.
 
Acuma m-ati zgandarit amandoi si ma uit la tramvaie. In ton cu epoca mea era doar bachman si ceva european din perioada interbelica de la germanica. Nu mai stiu daca kato lemke sau alt producator. Kato insa are sistemul lor de tramvaie, gen Unitrak, foarte flexibil, o multime de combinatii. M-a tentat intr-o vreme, dar dupa ce mi-am adus aminte patania cu un motan 3 generatii inaintea astuia malac, care a agatzat o locomotiva tender la TT si a fugit cu ea prin casa, mi-a trecut repede de tot. Asta se intampla prin 85-87, cand seturile TT apareau iarna, la magazine, cu preturi exorbitante. Bineinteles ca a trebuit sa trag de biele din falcile bestiei, sa le indrept rabdator. Asta e, vrei si matza, vrei si trenulete, platesti pretul. Eu stiu cat par de pisica am scos din periile colectoare la TT. Berlinezu s-a gandit sa puna lamelele pe roata, direct pe bandaj, nu in spate, lateral. Cine s-a jucat cu asa ceva pe covor, stie.
 
Ultima editare:
Buna ziua, am zis ca astept pana sosesc scatulele, dar nu ma pot abtine. Vazand ca a disparut topicul cu Noutati 2024 (sau sunt atat de surmenat ca nu il mai vad), trebuie sa anunt ca Arnold scoate cateva bunatati, cu iz destul de personal, cel putin pentru mine, ca Aradean. Este vorba de o serie de GT6-uri Duwag, cu parbrizul retras, asmenei PCC-urilor, unul apartimand EVag Essen, ce poate fi aradenizat cu o sectiune intermediara, pentru a deveni un GT8, asemeni modelului real, ce dara si el tot GT6 s-a nascut, dar mai ales de VBL-ul Ludwigshafen nr.132, care la senectute inca bate strazile Aradului. Si da, este chiar 132 inmatriculat.
Fotografia de pe podul Traian din Arad (fost Grof Karoly in timpul imperiului austroungar, faurit la Resita in 1910, asemanator Szabadsag hid din Budapesta) este din monografia Companiei de Transport Public Arad, scrisa de Petru Cuvineanu, din colectia CTP Arad, iar cealalta este screenshot din catalogul Arnold 2024. Soon to be continuedScreenshot_20240216-235312-291.pngScreenshot_20240217-000332-105.png
 
  • Like
Reacții: gamitzu
Si iata ca se intregeste colectia: primul sosit este EVAG-ul, anume GT6-ul Duwag nr. 1639 al regiei de transport din Essen.
Despre Grossraumwagen-urile companiei din Dusseldorf, responsabila si de schienebus-urile legendare, am mai relatat, sunt un raspuns la PCC-urile americane doar ca aspect si capacitate, nicidecum tehnologie: in absenta chopperului, impresioneaza mai ales prin cat de silentios era. Usile erau actionate electric, iar rafinamentul masinariei este evident si prin imortalitatea sa. Saracele inca se afla in exploatare, atat in Romania, cat si in Polonia.
Fabricat in 1960, modelul reprodus de Arnold nu a apucat "alungirea": spre sfarsitul anilor '70 prin adaugarea unii segment intermediar si a inca unui boghiu portant Jacobs, multe au devenit GT8-uri, o parte ajungand in Aradul anilor 2000 sa circule pe liniile lungi, si de capacitate mai crescuta, mai ales 3-ul (Fat Frumos- Gara Aradul Nou), unde inca pot fi nu numai admirate, ci si folosite.
Mai multe legate de si mai multele variante GT de la Duewag cu ocazia episodului urmator. Pana lol atunci, va las sa va bucurati de modelul Arnold, fotografiat in depoul ctitorit de Corneliu Miklosi, unde de altfel zace in spate o corcitira GT8 din Karlsruhe, dar si una din Frankfurt, pe langa o remorca Timis devalizata, in fosta Kapitala Coolturala (sau ce o fi fost lamentabila incercare)
Si inca o poza de acum 1 saptamana, cu un GT8 la datorie (colantat ca o paparuda), printre frumoasele cladiri secession Aradene.
Astfel remarcam si singura inexactitate a modelului Arnold, anume formatul stopurilor. Dar pentru mine e o minune ca au fost reproduse aceste bucurii ale copilariei mele.
Enjoy!IMG_20240219_144834693_HDR.jpgIMG_20240219_144838741_HDR.jpgIMG_20240219_144735380.jpgIMG_20240219_144932982.jpgIMG_20240127_161117147_HDR.jpgIMG_20240127_161111493.jpg
 
Ultima editare:
Si iata ca a sosit si favoritul meu unidirectional, anume StandardGelenkwagenul nr. 132, venit de pe valea Rinului in mica Viena (si marele Iorga tocmai la orasul de pe Mures se referea in cartea sa) in 1995, in cadrul primului lot de Duwag-uri Aradene. Modelul real a fost fabricat in '63, pentru Mannheim, fiind mai apoi utilizat in invecinatul Ludwigshafen, unde a primit, impreuna cu fratele 133, clasica reclama la o cunoscuta beutura cu buli.
Duewag-uri in Arad au fost si sunt in fel si chip: din Rhein-Neckar avem atat din Mannheim, Ludwigshafen (aduse toate in '95), cat si OEG-urile interurbane folosite pe urmele Sagetii (acestea din urma aduse in '98, produse in '65, poreclite "Omidele Mici). Avem si 240-ule din Mainz, dar si "Omida mare" (GT6+GB6, adeca cu remorca, ex RHB, tehnic clasificata ca ET6, fiind interurbana). Apoi sunt bidirectionalele Bogestra, descrise la inceputul topicului, produse in the summer of love ('67-'69), dar si Evagurile, atat ZGT8, cat si GT8, toate alungite la Essen. Ultimile venite, la sfarsitul anilor '00, sunt ex-Bielefeldurile (tehnic vorbind, cele mai vechi, produse in 1957) dar si Lohner-urile, toate din Innsbruck.
Atasez si cateva poze proprii cu ele la datorie, in epioca post-Covid, cu frumoase afisaje luminoase.
IMG_20230824_200108150_HDR.jpgIMG_20230528_194426444.jpgIMG_20230731_210451691.jpg
Machetele sunt superb lucrate, tampografie corecta si coerenta, singurul punct minus e rularea: viteza pare prototipica, dar zgomotul nu. Duewagurile erau si sunt foarte silentioase, clopotelul la pornire, in scurt zgomot crescendo cand accelereaza motoarele, si atat. Spre comparatie,Arnold-urile par niste miniGotha. Sasiul eate cel preluat de la ZGT6-uri.
IMG_20240227_163848199.jpgIMG_20240227_163429292.jpgIMG_20240227_163406659.jpgIMG_20240227_163738857.jpg
Cat despre fotografii, ele au fost realizate pe langa muzeul Corneliu Miklosi, fostele si originalele depouri ale TCT, din nefericire o parte inchise (inclusiv muzeul in hala renovata), iar altele in stare de degradare (depoul 1 si 2, viitor Multiplexity, kestie kulturala timisoreana pare-se decedata). Blurate, in fundal, ce a ramas din Duewag-urile si licentiatele DWM-uri Timisorene. Mai multe despre ele, in curand.
IMG_20240226_233346761.jpg
Totodata, punem pe lista si configurarea unei viitoare diorame urbane, Piata Sarbeasca din Arad.
Enjoy!
 
Buna seara, astazi m-am incumetat in eterna mare graba sa convertesc un T4D din Magdeburg intr-un veritabil si pestrit aradean postdecembrist, cu zorzoane, rugina, si musai o leaca stramb.
Ca referinta, pun si unele fotografii realizate de Stefan Holtge undeva prin '96.
Screenshot_20240318-220239-718.pngScreenshot_20240318-220322-575.png
Cu aceasta ocazie, am studiat mai bine constructia minusculului Tomytec, am adaptat un alt pantograf (cel original era juma' plastic, juma' metal, dar fara arc). Langa, am pozat si sasiul motorizat. Mai am de realizat caseta de afisaj.IMG_20240318_212033628.jpgIMG_20240318_211951551.jpg
Si o fotografie cu ultimul T4R aradean ce a supravietuit, stand, intr-o seara viscolita de decembrie('23), deraiat (boghiul din spate) in muzeul de la Ghioroc. Speram ca il asteapta o soarta mai bina. Enjoy!IMG_20231223_165844665.jpg
 
Ultima editare: