Tramvaie H0,TTm,N, si chiar G

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
228
404
Timisoara, Arad, Hunedoara
Buna seara,
Astazi voi prezenta un nou venit in parcul de tramvaie- insa cu peripetii.
Este vorba despre ZGT6-ul 1723 din Essen, fabricat de Duewag. Pentru mine, are o valoare sentimentala deosebita, fiindca este singurul din 9 frati ce nu a ajuns in orasul meu de bastina, Arad. Construit in 1962, in anii '90 a fost convertit impreuna cu suratele sale in ZGT8, prin adaugarea unui "segment C" provenit de pe GT8-uri din Duisburg, sau din Essen, casate. In anii 2000 se retrage in muzeu, in timp ce fratii pleaca la Arad, unul singur din cei plecati supravietuind pana astazi, 1756.
Macheta (un Arnold la scara N), in schimb, a venit cu peripetii, si a ajuns temporar in parcul rece pana la solutionarea unei probleme la boghiul motor al segmentului "B"- cei ce l-au produs, asemenea multor fabricanti de machete feroviare, i-au facut " baie" in vaselina, care, cu timpul, s-a intarit, ducand la griparea angrenajului boghiului. Cu aceasta ocazie, pun o poza cu boghiul desfacut. Ca dimensiuni, are cu tot cu aparatori 16 mm. Din nefericire, inca merge putin franat, motiv pentru care am schimbat sasiul intreg cu cel al unui ZGT6 apartind Thuringen Wald Bahn, fabricat tot de Arnold, la scara N (tinut mai mult in vitrina).
Nu este prima data ce mi se intampla asa ceva, un automotor Fleischmann cumparat nou a facut scurt, iar desfacand-ul am descoperit motorul intr-o reala baie de ulei, cel ars inserandu-se intre polii rotorului la nivelul la care acesta face contact cu periile colectoare. Cumparat nou!
 
Ultima editare:
evag3.jpg
evag2.jpg
evag4.jpg
evag1.jpg
 
Tot la scara N, doresc sa va prezint un Verbandswagen typ II produs de Kato, pe care il detin in mai multe scheme de vopsire.
Un produs Duewag al analog '50, a reprezentat un efort de a crea un vagon "unificat" pe 2 osii- fie construit pe truck-uri noi, fie pe unele inter- sau chair antebelice, in variante bidirectionale, cat si unidirectionale, regasindu-se in parcurile multor regii de transport vest-germane. Mai multe companii au fabricat, cu mici modificari, vagonul "unit"- Duewag, Fuchs, DWM. Prototipul machetei, o colaborare mai Veche Lemke- Kato, este reprezentat de varianta construita de Duewag, un exemplar fiind restaurat si apt pentru plimbari la muzeul tramvaielor din Wehmingen.
Cate ceva despre macheta: Detin variante produse atat la sfarsitul analog '80 (vagonul cu reclama la Kolnisch Wasser), cat si in anii '90 (Dortmund si vagonul de serviciu) cat si recent, in 2012 (Hannover). Pe masura ce anii au trecut, calitatea tampografiei a crescut, dar cea a motorizarii a scazut vertiginos: daca versiunile " antice" ruleaza lin, culeg bine curentul prin cele 2 osii, si sunt silentioase, cel nou, remotorizat, merge doar ca zmeul, cand are el chef, in ciuda aceleiasi greutati. Spatiu pentru lestare e minim, dar procedeul nu face diferenta prea mare. Pacat. Se simte nevoia unei mase volanta. Zilele acestea astept o reeditare cu un motor in cu volanta, neuheit pentru 2020. Lungimea: 66mm, raza minima de curbura: 117mm. dio10.jpgdio4.jpgdio2.jpgT2verb.jpg
 
Ultima editare:
Si inca niscavai fotografii cu celalate doua Duewag-uri ZGT6 de la Arnold, din depoul meu: un Bogestra, nr. 279, precum si un ThuringenwaldBahn, nr. 579. Fara sa stiu, am cumparat acelasi vagon- produs in 1957 pentru Bochum, bidirectionalul nr. 279 a fost vandut in 1995 orasului Gotha, devenind nr. 579 a Thuringenwaldbahn, din nefericire fiind casat in 2002. Multe din suratele lui au ajuns in 1995 la Arad, devenind tramvaiele mele de suflet- mai ales datorita scaunelor incasatoarului, mai ridicate decat celalalte din jur, dispuse cu spatele la geam, unde, ca mic copil in drum spre gradinita, adoram sa stau. Dovada a calitatii lor, ele inca circula nestingherite prin Mica Viena a lui Iorga.
Machetele sunt produse la o mare diferenta de timp- BoGeStra in anii '80, iar Gotha si Evag recent, incepand cu anul 2012. Diferenta este ca de la cer la pamant- din nefericire, spre detrimentul celor noi, dupa cum am povestit in postarea anterioara. Toate au masa volanta, pantograf functional (electric), ruleaza lin (mai ales cea veche). Cele noi sunt pregatite pentru digital.
Atasez si poze proprii cu scaunul si tramvaiul copilariei mele.

dio5.jpgbogie1.jpgduwag.jpgdio7.jpgbogie4.jpgbogie2.jpgbogestra.jpgarad5.jpg
 
Buna seara, astazi revin cu 3 postari.
Prima va fi un video cu rularea Duewag-ului ZGT6 Evag, destul de lina la viteza mica. Tractiunea este pe 4 osii, fara inele de tractiune, boghiul din mijloc fiind ca si in realitate doar purtator. Motor este situat in segmentul A, cel cu pantograf, iar masa volanta in segmentul B. Este o mica bijuterie, desi si editiile anteriore, putin mai galagioase, ruleaza la fel de lin la viteze reduse. Desi mai frumos finisate, editiile noi par mai fragile la nivelul sasiului, parte din acesta, unde se monteaza boghiul, fiind din plastic.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A doua postare va fi legata de recent sositul in depou Duewag T2 Kato (reper 17401-1, disponibil din septembrie 2020). Fata de cele prezentate anterior, acesta are in primul rand o noua motrizare- un coreless cu masa volanta ce ii confera un rulaj deosebit de lin. Daca versiunile din anii '80-'90 mergeau ca melcul relativ decent, cu mici hopuri, editia din anii 2010 mergea execrabil, putand calatorii doar in 2 moduri: deloc sau cu viteza luminii. Edita curenta este, astfel, net superioara. Singurul dezavantaj, relativ suparator, este pantograful, cu baza de plastic, si fara suspensie, fata de unul integral metalic in trecut.
Prototipul are o poveste mai interesanta, vagonul 238, un verbandstriebwagen aufbauwagen (pe sasiu interbelic) fiind donat de catre muzeul tramvaielor din Hannover orasului infratit- Hiroshima, pe unde da tarcoale si acum. In rest, recomand tuturor acest tramvaiut, mai ales daca aruncati o ocheada pretului de pe ebay.de;)
kato1.jpg
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Atașamente

  • karo2.jpg
    karo2.jpg
    127,2 KB · Vizualizări: 2
  • kato3.jpg
    kato3.jpg
    142,5 KB · Vizualizări: 0
  • kato4.jpg
    kato4.jpg
    129,9 KB · Vizualizări: 0
  • Like
Reacții: AdyAero
Inca o scurta istorioara este cea a Bayerische MBCL/ SLB MBC. Este vorba despre o serie de 21 Uberlanstrassenbahn (tramvai interurban/local) produse de MAN intre anii 1907-1911, atat pentru bavarezi cat si pentru regim de transport local din Salzburg, unde inca se mai afla in stare functionala cateva exemplare ( un astfel de vagon motor a fost restaurat la Iasi anii trecuti). Cu o viteza maxima de 40 km/h, alimentat la 1000 V cc, doua motoare de 88kw, 32 de locuri in interior (pe scaune), pare un verisor mai micut a dragei mele, sper ca si a voastre, Sageti Vezi.
Macheta, la scara N, este fabricata inca de la sfarsitul anilor '70 de catre Arnold, si, desi putin zgomotoasa la rulare, se comporta mai mult decat decent, putand circula cu viteza reduse fara probleme. Cuplele Arnold sunt putin inestetice pentru un tramvai, dar, ce sa faci, este standardul si in momentul de fata pentru N. Asemenea ZGT6-ului de mai sus (tot un produs Arnold), pantograful este functional, putand culege curent prin acesta, daca se opteaza pentru asta.
Un video cu MBCL-ul puteti gasi si la prezentarea dioramei.mbcl1.jpgmbcl3.jpgmbcl2.jpg
 

Atașamente

  • mbcl3.jpg
    mbcl3.jpg
    137,6 KB · Vizualizări: 1
Cuplele Arnold sunt putin inestetice pentru un tramvai, dar, ce sa faci, este standardul si in momentul de fata pentru N.

Nu mai este de o vreme destul de lunga. In ultimele sondaje facute la N-Bahn Magazin in 2015 si 2019, considerate reprezentative, cota de piata a cuplelor alternative (Fleischmann Profi, copia Profi de la DM-Toys, Peho, Tillig, Hammerschmid/W.Besenhart, Dapol, Kato 1, Kato2, Microscale sau atelaje fixe tip "stanga" de la diferiti producatori) depaseste 50%.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Buna ziua, astăzi va istorisesc o povestioara mai deosebită: cea a primului tramvai cu podea 100% coborata. Este vorba despre seria de tramvaie GT6N/M/S/K (N=ecartament normal, M= ecartament metric, S= ingust-cei 1100 mm ai orașului Braunschweig, si k-kapspur, cei 1067mm ai Japoniei). Dezvoltat la sfârșitul anilor '80 in orasul Bremen de MAN/AEG, tramvaiul avea să fie cu 3 sectiuni, fiecare cu boghiul propriu, si o articulatie similara cu cea a Wegmann-urilor GT4 deja existente, motiv pentru care prima demonstrație a conceptului modular a fost un Wegmann cu 3 sectiuni, denumit Roland der Riese-Roland uriașul, după o binecunoscută statuie din oras. Acest concept avea si un mic dezavantaj: la intrarea în curbe, prima articulatie, ce se deplasa în afara curbei cu un unghi alfa față de axul segemntului trăgea articulatia a doua spre interior, cu o valoare de 1/2 din alfa față de axul segmentului final, rezultând un comportament în viraje ce necesita o oarecare atenție. Prototipul avea o înălțime a podelei de doar 350mm, si 3 motoare a cate 100 kw fiecare, reprezentând în anul lansării, 1990, un adevărat triumf, fiind primit cu mare căldură și interes de public. Fabricarea acestuia a fost preluată inca de la inceput de ADtranz (divizia feroviara a Daimler Benz), iar mai apoi aceasta a fost achiziționată de Bombardier. Cu peste 200 de unitati fabricate, GT6-ul este prezent in 10 mari orase germane (inclusiv Berlinul), dar și în Japonia.
Macheta la scara N este fabricată de Tomytech, si reprezinta un ADtranz GT6N fabricat în 1995 pentru orașul Mainz. Foarte detaliat, din nefericire momentan este doar o macheta statică, în cel mai bun caz tractata (de un vagon de serviciu), sasiul motorizat (ce sper sa il achizitionez curând) ocupând din nefericire întreg interiorul. Comportamentul în curbe este similar cu tramvaiul original. Pantograful este de plastic, poate fi coborat. Tampografia este de-o buna calitate, lucru ce, din pacate, nu poate fi afirmar si despre osiile de plastic, ce infraneaza la tractare destul de mult. Astept sa vad cum se descurcă motorizat, dar asta, la anul. Pana atunci, un An Nou vesel, tihnit, sănătos, dragostos, si Binecuvantat!GT6N4.jpgGT6N2.jpgGT6N3.jpgGT6N5.jpg
 
Ultima editare:
Salut,

Tomytec, nu Tomytech. E o fosta filiala a Tomica. :)

Privind sasiul motorizat, acesta este tipic pentru Tomix, ca la Portram: adica merge mult prea repede. Nici nu se compara cu Portram-ul Kato, referinta in domeniul tramvaielor pe N. Din pacate sasiul motorizat "umple" de asemenea tot interiorul tramvaiului (alt punct negativ fata de Portram Kato).

Privind osiile de plastic, e normal. Modelul este vandut ca unul static si sasiul motorizat se vinde separat.

In rest, nu pot decat sa-ti intorc urarile de bine pentru 2021!
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Multumesc pentru completare, e ca o mica revelație, tot uitandu-ma ma la relativ saracele review-uri privind rularea acestor mici bijuterii. Inițial am plănuit să achizitionez un Portram Kato (tocmai datorită interiorului), însă mi-a surâs mult mai mult ca idee, design, si istorie GT6N-ul Tomytec (oricum ambele disproporționate ca si costuri față de retail price-ul din Japonia), acum ramane sa ma gandesc daca merita motorizarea separat.
Mai ales că tematica micro-dioramei e epoca III-IV, si nici unul nu se prea potriveste. Dar era musai să am și un low-floor printre Duewag-uri.
 
Singura problema cu GT6N si GT6ZN Tomytec este scara - fiind bazate pe un model japonez mai vechi sunt de fapt la 1:150, nu la 1:160. Nu se remarca "in trafic" ci doar cand le pui langa un Siemens Combino sau Bambino (cu volumetrie similara) de la Hödl sau langa un Typ M/N de la Hobbytrain. De altfel si Portram-urile (atat Kato cat si Tomytec) sunt tot la 1:150, ca orice model japonez in afara ramelor Shinkansen.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Într-adevăr, există mica diferență de scara, însă cel puțin față de materialul rulant pe care îl dețin nu este nimic sesizabil. Oricum, si 2cv-ul de la Oxford Diecast este la 1:148. Dețineți cumva un M/N 8/6 de la Hobbytrain? Este si el pe shortlist-ul meu, însă lipsa completă a interiorului, precum și geamurile fumurii m-au îndepărtat de el, cu toate că e aproape de sufletul meu: este primul tramvai mai "modern" cu care am circulat, în Arad. Cum se comporta ca si rulaj? Am rămas puțin dezamăgit cu garda la sol a VT-ului 137, cu toate că este excelent ca si detalii. vs2.jpgvs1.jpg
 
  • Like
Reacții: Cristake1974
Dețineți cumva un M/N 8/6 de la Hobbytrain?

Bineinteles. Le-am avut candva pe toate pentru ca am facut inscriptiile pentru Lemke si am primit un exemplar din fiecare, insa pana la urma n-am mai pastrat decat versiunea VAG Nürnberg. De la VAG mai am si un Citaro din prima generatie, un Citaro G (ambele de la Rietze) si un GT6N Tomytec.

N6 merge binisor, N8 are probleme cu declivitatile din cauza faptului ca ii cam lipseste aderenta. Modelul in sine este exact la scara si bine gravat. Pe partea electrica prima serie a avut probleme cu cablajul (puncte de sudura reci si cabluri casante).

In colectie am cel putin un exemplar din fiecare tip de tramvai produs pe scara N pana acum, in afara celor in serie mica ale lui Wolfgang Besenhart. Am promis sa scriu un articol despre tramvaie de cativa ani buni in NBM insa pana acum nu am gasit nici timpul si nici cheful necesar. :)

De fapt pe N pana acum nu au fost produse prea multe tramvaie europene in serie. Sper sa nu omit nimic:

Aufbautyp (numit eronat in unele variante KSW, desi e un urmas de KSW) de la Kato
GT6 Düwag de la Arnold/Lima, reeditat recent de Arnold
N6 si N8 de la Hobbytrain
GT6N si GT6ZN de al Tomytec
Combino Classic si Bambino de la Hödl

Ca "americane" imi vin spontan in minte:
Brill-ul de la Mehano pe 2 osii
Brill-ul Bachmann pe boghiuri
PCC-ul Bachmann
Peter Witt-ul Bachmann

Dintre acestea doar ultimul merita titlul de "model" si este de fapt unul din cele mai frumoase tramvaie facute vreodata in serie la aceasta scara. Si calitatile dinamice sunt pe masura (are decodor in serie).

Din Japonia avem o multitudine de modele de la Tomix/Tomytec si Kato, urbane si interurbane, inclusiv articulate cu 2 sau 3 elemente. De cand am scris articolul de 10 pagini despre "Armonia" din Timisoara in Straßenbahn Magazin acum doi ani ma bate gandul sa convertesc un Portram in "Armonia" insa inca nu am trecut la fapte :)
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Aici poti sa vezi cateva din ele:

DSC_7036_lt.jpg


Asta e cam o treime pana la jumatate din colectia mea de autobuze, autocare si tramvaie pe scara N. Lipsesc o parte din europene, americanele si japonezele. :)
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Multumesc din suflet pentru raspunsul edificator, si felicitări pentru magica colectie :)
In ce număr al Strassenbahn Magazin a fost articolul? (O sa il pun pe lista de "musai"- am si eu o colecție modestă de StrabMag).
Si eu am remarcat similitudinea ca volumetrie a Portram-ului cu Armonia noastră, însă face- și back-liftul ma depășesc ca posibilitati tehnice momentane, ce frumoasa ar fi o carcasă 3D pe shapeways pentru conversie!
Americane nu dețin la N, dar vanez un PCC mai " belit" pentru sasiu, să-l convertesc (tot cu ajutorul shapeways) într-o Tatra T4R (sau un Brill pe boghiuri-oare e sasiul la fel?), vis mai palpabil ca Armonia.
Într-o perioadă am cochetat cu un Timiș 2 h0m de la Harmsen, însă costurile sunt putin prohibitive, mai ales că h0 pentru mine a ramas la "un oval" . Am incercat din Forex, mai apoi din folii de plastic transparente sa creez o carcasă de Timiș la N, dar rezultatele nu au fost chiar pe masura așteptărilor, însă mai incerc, sa vad ce o mai iesi.
Sunt legat atât de Duewag-uri ZGT6, cât și de GT8, de Tatre, Timisuri, Gothe, GT4 SSB, fiindcă toate misunau prin Aradul copilăriei mele, cele nemțești sosind taman în momentul începerii grădiniței, plimbandu-ma astfel zilnic cu ele. Din acest motiv tramvaiele ocupă un loc aparte la mine in suflet, împreună cu Malaxa 1000 ce ma ducea la bunici, la Siria. Dar, despre colectia patologică de automotoare, în alt topic, pe viitor, la pachet cu diorama la N.
Multumesc inca odata pentru descrierea tramvaielor Hobbytrain, un M6s sper sa oprească în curând în stația mea.
 
N6, nu M6. M6 e pe ecartament metric, adica ar fi pe 6,5mm la N :) si Lemke nu a produs inca asa ceva. M venea de la "Meterspur", N de la "Normalspur".

Articolul despre "Armonia" a fost in SM 11/2018.

Ca o baza de plecare (adica sasiu) pentru o Tatra T4R e mai bine sa pornesti de la un Peter Witt. Are acelasi ampatament si e foarte "subtire". PCC-ul e o varianta interurbana cu latime mare si blocul de metal al sasiului "umple" intreg tramvaiul. Nu ti-ar folosi la nimic, mai ales dat fiind ca e vorba de o mecanica din anii 1980 de calitate medie spre slaba.

Problema cu Peter Witt-ul este ca te vei indragosti de el si n-o sa mai vrei sa-l convertesti in nimic :)

peter_witt_streetcar_dcc_spectrumr_160-84656.gif

Imagine (c) Walthers
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Drept comparatie, asa arata un Peter Witt inauntru:

IMG_3982a.JPG

Imagine (c) Bachmann USA

Si asa un PCC:

TN8-O70YwZvdNR6SPQOraHmA9GfnqbiIbJH4mNctn97Bd8eYUOjROAMJK6LG-iJ8sukXNxoWNNOnrZBSC45AdCj5gJ8uzojlZl0C

Imagine (c) spookshow.net


Sunt doua lumi diferite. Pe primul ajunge sa pui o carcasa de Tatra T3 sau T4 de la Michal si gata, cu al doilea chiar nu ai ce face.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Cu această ocazie, va prezint si "work in progress"-urile mele, proiecte bazate pe cutii/caroserii achiziționate de pe shapeways.
Primul astfel de proiect este un Gotha T2 din 1938 (precursorul celebrelor Gotha T57), inițial destinat orașului Erfurt, vândut mai apoi orașului Dresda si folosit pe linia suburbana Lockwitztahlbahn (1000mm). Nu am avut curajul sa " smirgheluies" carcasa sub nici o forma, manual sau mecanic, fiind foarte fină. Macheta este la scara TTm. Motorizarea este reprezentată de un sasiu Kato de la un tramvai modern generic pe două osii, ce se potriveste la marele fix din toate punctele de vedere (atât lățime cat si ampatament). Pantograful este un BTTB din DDR. Urmează să îi definitivez posturile de conducere si cat se poate din interior.
Dar cum am ajuns chiar la TTm? Ambiția inițială a fost sa am in colecție și un vagon LOWA bidirecțional, functional. Zis si facut. Shapeways! Părea totul în ordine, si dupa măsurători, se potrivea perfect pe sasiul antementionat. Surpriză! Măsurătorile afisate erau ale exteriorului, în interior abia dacă intră (cu mare greu) o osie, fără alt aparat de sustinere/rulare. Asa ca LOWA-ul ET54 așteaptă, poate, un sasiu Busch Feldbahn, iar eu am cautat, de la aceiasi persoana, carcasa de Gotha T2 interbelică, si iata rezultatele: