Regionala CFP

Scuturam praful.

O intrebare catre specialistii in electronica:

In locomotiva fara foc de la Liliput, pe 2 osii, am un decodor pe care vreau sa pun un Power pack home made (condensator de 1000uF, dioda, rezistenta), cu 2 fire, cat sa poata sa faca fata unui macaz mai nazuros sau ceva de genul.

Faza este ca decodorul este "batran", un ESU V2 (52600), de prin 2005 si nu am gasit instructiuni despre ce si cum.

Unde trebuie sa lipesc cele 2 fire, pe decodor?

Banuiala mea este ca nu se poate, insa am zis sa incerc, inainte sa fac din Power pack, un Power Poc!

Multam anticipat!

Poze fata/dos:

20240914_023619.jpg


20240914_023711.jpg
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu
Cel mai probabil cele 4 diode formeaza puntea care redreseaza tensiunea DCC; verifica daca intre punctele rosu si negru ai o tensiune comparabila cu cea cu care alimentezi centrala. Punctul rosu ar trebui sa fie si comun cu firul albastru (+V), iar cel negru masa (GND).

ESU v2.jpg
 
Cel mai probabil cele 4 diode formeaza puntea care redreseaza tensiunea DCC; verifica daca intre punctele rosu si negru ai o tensiune comparabila cu cea cu care alimentezi centrala. Punctul rosu ar trebui sa fie si comun cu firul albastru (+V), iar cel negru masa (GND).
Pe sine imi indica 16 V , iar in punctele indicate, maximul obtinut, 15,90 V. Pe pad-urile 21MTC imi indica 15,87 V.
Am sa leg acolo condesatorul. Multam frumos!
Daca face Poc!, asta e, luam altul care "stie" deja unde sa primeasca Powerpack.
Desi decodorul are foarte putine ore de functionare, are un comportament ciudat, rulez locomotiva la jumatate de viteza si dupa cateva secunde, incetineste la o viteza mai mica. Intrerup curentul sau o ridic de pe sine si acelasi lucru. Am resetat decodorul la stadiul initial, insa problema persista. Am sa-l incerc si in alte locomotive.

@cornelTT decodorul era deja in locomotiva, cand am luat-o, de noua, prin 2012. Problema este ca nu ma incanta ideea sa schimb decodoarele la masinile de le am, sunt prea multe si nu este viabil economic. Daca sunt acolo, trebuie sa isi faca treaba pana crapa. Atunci da, pun unul nou sau de alta natie.
Iarasi, nu tin sa fie cu sunet neaparat si toate "figurile" actuale de pe locomotivele de ultima generatie. Cateodata, digital simplu este suficient.

Fara sa fac apologia vreunei marci anume, am fost incantat de decodoarele TOM, instalate in masini transformate, la colegii portughezi, masini fara mari pretentii la functii, doar lumini si eventual functia de manevra. Mi se par ok pentru locomotive mici, unde spatiul este redus.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Daca lucrezi finut si cu atentie, nu face "poc!". :D

Faza cu incetinirea pare mai degraba o locomotiva nerodata. Verifica lubrifierea si eventual motorul sa nu faca vreun scurt pe undeva; se incalzeste?
 
  • Like
Reacții: mpursu
Am renuntat la powerpack pe decodorul ESU V2. O sa il pun prin vreo locomotiva cu 6 osii, iar pentru piticania de la Liliput o sa iau unul mai mic, ca sa pot avea loc pentru condensator.
Am pus un condesator de 470uF, altul mai mare nu avea loc, nici asta nu prea a intrat bine, insa efectul a fost nul, nu am observat nicio schimbare, desi am lipit firele, repectand polaritatea indicata de colegul @dac. Ii multumesc din nou pentru ajutor.
Deocamdata locomotiva fara foc trece printr-o schimbare radicala, las decodorul pe final.

Tot din seria aventuri cu decodoare:
-oferta irefuzabila si de neratat, masina ca noua, in ciuda celor peste 25 de ani.
-stiam ca-i pentru AC, insa nu are patine colectoare de curent pentru sistemul Marklin, iar cand o pun pe sine, cu butonul MMausului in 0, pleaca de pe loc (cu decodorul Lenz).
-decodorul este un Lenz cu switch-uri de programare sau ce-or fi.
- rotile sunt pentru AC, pe sinele Roco Line merge de zici ca-i deraiata, bandajele calca pe tirfoane.

Locomotiva, Roco 43850

20240917_160519.jpg

Lenz-ul

20240917_163230.jpg

Si mufa cu 8 pini, cat tabla de pe casa, mai lata decat circuitul electronic al locomotivei

20240917_194201.jpg

Intrebare catre cunoscatorii digitalului:

Ce stiti despre decodorul din imagine si despre functionarea in digital a locomotivei SBB Ae 8/14?

I-am aplicat si un decoder ESU, insa nu se inteleg grozav, nu raspunde prompt la comenzile inaine/inapoi, unul din cele 2 becuri de la fiecare capat, ramane aprins, fie ca-i activata sau nu functia * lumini.
Rotile sunt izolate, fiele de la colectoarele de pe roti sunt lipite pe placutele elctronice precum la orice locomotiva DC.

L.E. Am gasit decodorul, un Lenz 10911, dar instructiuni despre cum trebuie setati jumperii aia de pe el, nimic. O "vechitura" de 1,5 A , numai buna pentru a duce in spate 2 motoare.

https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Decoderidenttabelle_01.pdf
http://www.roundhouse.ch/Digital/Lenz_Decoder_Info.htm
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mpursu
Am renuntat la powerpack pe decodorul ESU V2. O sa il pun prin vreo locomotiva cu 6 osii, iar pentru piticania de la Liliput o sa iau unul mai mic, ca sa pot avea loc pentru condensator.
Am pus un condesator de 470uF, altul mai mare nu avea loc, nici asta nu prea a intrat bine, insa efectul a fost nul, nu am observat nicio schimbare, desi am lipit firele, repectand polaritatea indicata de colegul @dac. Ii multumesc din nou pentru ajutor.
Deocamdata locomotiva fara foc trece printr-o schimbare radicala, las decodorul pe final.

Tot din seria aventuri cu decodoare:
-oferta irefuzabila si de neratat, masina ca noua, in ciuda celor peste 25 de ani.
-stiam ca-i pentru AC, insa nu are patine colectoare de curent pentru sistemul Marklin, iar cand o pun pe sine, cu butonul MMausului in 0, pleaca de pe loc (cu decodorul Lenz).
-decodorul este un Lenz cu switch-uri de programare sau ce-or fi.
- rotile sunt pentru AC, pe sinele Roco Line merge de zici ca-i deraiata, bandajele calca pe tirfoane.

Locomotiva, Roco 43850

Vezi atașament 7590

Lenz-ul

Vezi atașament 7591

Si mufa cu 8 pini, cat tabla de pe casa, mai lata decat circuitul electronic al locomotivei

Vezi atașament 7592

Intrebare catre cunoscatorii digitalului:

Ce stiti despre decodorul din imagine si despre functionarea in digital a locomotivei SBB Ae 8/14?

I-am aplicat si un decoder ESU, insa nu se inteleg grozav, nu raspunde prompt la comenzile inaine/inapoi, unul din cele 2 becuri de la fiecare capat, ramane aprins, fie ca-i activata sau nu functia * lumini.
Rotile sunt izolate, fiele de la colectoarele de pe roti sunt lipite pe placutele elctronice precum la orice locomotiva DC.

L.E. Am gasit decodorul, un Lenz 10911, dar instructiuni despre cum trebuie setati jumperii aia de pe el, nimic. O "vechitura" de 1,5 A , numai buna pentru a duce in spate 2 motoare.

https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Decoderidenttabelle_01.pdf
http://www.roundhouse.ch/Digital/Lenz_Decoder_Info.htm

In ceea ce priveste ESU. Din experienta mea, pe decodoarele mele, la ESU powerpack-ul merge cel mai bine cu cel original. Nu poti lega un condensator in mod direct la decodor ca in cazul celor Zimo. De asemenea protectia la suprasarcina la ESU e doar pe hartie, la Zimo chiar lucreaza. O loco pe aburi mi-a distrus 2 decodoare ESU pana mi-am dat seama ca motorul Fleischmann e bulit. Decodorul Zimo functiona 2 minute dupa care intra in protectie timp de 15 minute, decodoarele ESU au intrat in pauza definitiva :)
 
Am vreo 2 decodoare ESU noi, in cutie, care au fost puse de proba intr-o locomotiva noua , testate cateva minute si puse inapoi in cutie, in urma cu vreo 2-3 ani. Acum sunt in pauza continua si vor lua drumul reciclarii, nu-mi bat capul cu ele, le pastrasem pentru locomotivele DB si DR.
Insa asa cum spuneam, cat timp sunt in "serviciu", sa mearga pana bubuie, atunci le schimb.

Exista atatea optiuni, Zimo, TOM, iar recent am gasit decodoarele astea de la Decoderwerk. De exemplu, unul mic, echivalent cu un ESU (micro) V4-5:


Si prospectul, unde se indica foarte clar conectarea unui condensator, direct pe decoder, curent de 1,5 A, varf de 2 A, functii, etc:


Am sa imi comand cateva, fara sunet, sa vedem ce pot.
 
  • Like
Reacții: AdyAero și mpursu
Ceau Cosmin,
Decodoarele de acest tip sunt facute special pentru standardul vechi DCC Marklin Motorola , deci doar pentru alimentarea cu curent AC a locomotivelor ( sper sa ma fi exprimat binie ... )
Adresa decodorului este stabilita prin comutare sus-jos a acelor pini care se numesc DIP-switch.uri.
In configuratia data, se poate "citi " usor ce adresa Marklin Motorola este : adresa 1.
Am dat un Google search ( dar a TREBUIT sa stiu eu ce sa caut !) , iar Google mi-o returnat acest link fain ce te ajuta sa vezi care e adresa locomotivei tale Märklin :
Cheers,
Marius.
PS: La baietii de la Decoderwerk ma uitam si eu, au preturi ff faine si decodoarele lor sunt cel putin la fel de mici si destepte ca cele de la producatorii consacrati, plus zic ei ca sunt produse in DE.
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Daca dati comanda de ceva de la Decoderwerk, as vrea si eu o placuta de accesorii de acolo.
 
Ceau Cosmin,
Decodoarele de acest tip sunt facute special pentru standardul vechi DCC Marklin Motorola , deci doar pentru alimentarea cu curent AC a locomotivelor ( sper sa ma fi exprimat binie ... )
Adresa decodorului este stabilita prin comutare sus-jos a acelor pini care se numesc DIP-switch.uri.
In configuratia data, se poate "citi " usor ce adresa Marklin Motorola este : adresa 1.
Am dat un Google search ( dar a TREBUIT sa stiu eu ce sa caut !) , iar Google mi-o returnat acest link fain ce te ajuta sa vezi care e adresa locomotivei tale Märklin :
Cheers,
Marius.
PS: La baietii de la Decoderwerk ma uitam si eu, au preturi ff faine si decodoarele lor sunt cel putin la fel de mici si destepte ca cele de la producatorii consacrati, plus zic ei ca sunt produse in DE.
Mulțam! Am să aprofundez peste câteva săptămâni, când ajung acasă, mai mult din curiozitate. Oricum, mașina va primi decodor nou.
 
N-am mai scris pe aici...

Iepurașul mi-a adus ( înainte să-l mănânc), un set Edelweiss și reșițeanca 230.241 TA.

Setul HR4391 cu vagoane Pulmann WPC 4060 și WSP 4127, furgonul 1275. "Frații" 4058 și 4059 erau în parcul CFR in perioada interbelică.
Vagoanele de clasă vin cu interior iluminat și acționare "touch", cu reglaj de intensitate.
Cu ceva timp în urmă mi-am cumpărat de pe Aliexpress cateva astfel de butoane "touch" pentru instalarea in diverse vagoane de pasageri.

1000023921.webp

1000023936.webp
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: AdyAero și mpursu
230.241

Mașina este echipata cu sunet și generator dinamic de fum, lumină in marchiză, lumini de inspecție roți și, printre alte funcții, lumini roșii în tender.
Nu știu daca s-au folosit și la noi pe locomotivele cu abur in perioada anilor '80, când mașina circula izolată sau la coada trenului.

1000023924.webp

1000023939.webp

1000023932.webp

1000023931.webp

1000023928.webp

1000024019.webp

Un amănunt ce m-a deranjat de la început a fost nesincronizare intre pufăituri și viteza mașinii. După ce am căutat puțin, am modificat CV 267 in decodorul Zimo. Încă tatonez valorile ideale, însă situatia se prezintă mult mai bine intre valorile 170-200 scrise in CVul respectiv, față de valoarea 70, cât era inițial.

1000024061.webp

Întrebarea este, pentru cunoscătorii motoarelor cu abur...câte pufăituri pe rotație trebuie să aibă o locomotivă cu 2 cilindri, precum este 230? 2 sau 4?
 
Ultima editare:
4 chuf. Unul la fiecare 90 grade manivela din 360 grade pe roata.La HO e usor de instalat kit de cama pe spatele unei roti. Cu conditia ca decodorul sa suporte. Asa eviti orice desincronizare. Stiu ca Soundtrax avea fir pt cama. Sant niste discuri care se ajusteaza la diametrul rotii, se lipeste pe spatele ei, inchide un contact electric intre decodor s linie. Asa scapi de orice reglaj.
 
4 chuf. Unul la fiecare 90 grade manivela din 360 grade pe roata.La HO e usor de instalat kit de cama pe spatele unei roti. Cu conditia ca decodorul sa suporte. Asa eviti orice desincronizare. Stiu ca Soundtrax avea fir pt cama. Sant niste discuri care se ajusteaza la diametrul rotii, se lipeste pe spatele ei, inchide un contact electric intre decodor s linie. Asa scapi de orice reglaj.
Prea complicată chestia cu montat catrafuse in plus pe locomotivă.

Setările din decodorul Zimo sunt cele originale, de la Roco.
Am reusit să sincronizez 4 pufăituri pe rotație, valorile fiind in jur de 175 in CV 267. Și o las așa, că mă apucă altă obsesie, să sincronizez pufăiturile cu sfârșitul/inceputul de cursă al pistonului.
Boală grea... :D
 
Ultima editare:
Dacă tot am rămas cu un decodor ESU Plux22 liber ( de pe un DA MTB), l-am instalat in 40-0096-4 de la AF și am pus-o la rodaj, "half hour at half speed, on each direction", cum scria într-un prospect/catalog Roco din anii '90.
Își așteaptă rândul, cuminți, in cutii, încă vreo 3 surate.

Setat jumperii pentru controlul individual al luminilor roșii și al farului central și este numa' bună de tras vagoane.

20250421_130643.webp

IMG_20220224_195854.webp

1000024081.webp