PZA 201 CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Vehiculul a purtat pana de curand placuta de identificare. Acum nu mai e... Cand avea aceasta placuta, pe ea scria 52 152 ceea ce ne spune cateva lucruri:

1. este un tender de origine germana (dar asta stiam deja, nu ?)
2. provine de la o masina de razboi germana seria 52. Pe forum sunt multi specialisti in BR-uri si sunt sigur ca cineva poate identifica producatorul tenderului si locomotivei aferente -era si o lista pe net pe undeva- si poate soarta locomotivei de ne-am ales numai cu tenderul
3. poarta inca numarul german din WW2, desi a purtat placile CFR ceea ce inseamna ca a ajuns la administratia romaneasca fara masina. Daca ar fi fost inmatriculat cu masina cu tot ar fi purtat probabil numarul 150.1XXX

Cel mai probabil a ajuns la noi in 1952-1955 odata cu restul masinilor 150.1XXX. Dar aici speculez.... Daca am sti ce soarta a avut locomotiva lui putem aproxima anul cand a fost legat de plug. Daca te uiti doua pagini in urma, vezi cele doua BR-uri 52 de la Iasi. Daca te uiti la tancurile de pacura vei vedea ca sunt diferente constructive si o oarecare "neglijenta" in constructie, vizibila mai ales la suduri. Asta pentru ca aceste tendere odata ajunse la noi primeau in ateliere de RK aceste buncare si instalatii de pacura aferente. Se urmarea un desen insa in anii '50 important era ca "rotile sa se invarta", nu mai contau fineturi. De unde si diferente destule intre aceste buncare. Grija pentru standardizare de dinainte de 1940 era departe....

De aici si rezerva mea in ati spune X era asa, Y era asa si posibilitatea ca in multe aspecte sa fabulam.

PS: Vorbim insa de un "bun de patrimoniu" si ma gandesc ca documentatia lui trebuie sa fie pe undeva. De ce nu faci o intrebare in lume sa identifici cui apartine acest vehicul si daca exista la el ceva documentatie ?
 
Sal
Si pentru ca toata lumea buna a plecat la expo iar eu am ramas in Bucuresti si daca cu ajutorul lui @Catalin am lamurit o parte din misterele wannentender-ului, am si construit conductele din sarma de alama de 0.8 pentru conducta de pacura si 0.5 pentru conducta de aer cald conform desenului postat mai sus:

Am lasat capetele "conductelor" mai lungi ca sa le pot ajusta dupa pozitia plugului.
Pentru moment inca nu am gasit din ce material sa confectionez si modelez acea duza care este la stanga turului conductei de aer cald, mai studiez.
 
Sal Catalin
Multumesc pentru lamuriri, tenderul sa nu fi fost de la o masina avariata sau "despagubire" varianta rusa.

Si in pozele recente pe tender se vad suporti pentru doua placi deci presupun ca primul de sus era suportul pentru placa cu literele CFR iar celalalt era pentru placa de inmatriculare.

Insist pentru ca se apropie momentul cand o sa am nevoie de placute de inmatriculare dar, avand in vedere ca BR52 nu avea inmatriculare pe lateralele tenderului, deduc ca suporti si placile au fost montate odata cu intrarea tenderului in patrimoniul CFR sau atasarea tenderului de plug. Ce nu inteleg este de ce si-a pastrat numarul german.
 
Pai ce numar sa-i dea ?
ca nu era atasat la nici o masina .... Nu poti sa-i dai 150.XXX ca nu era agatat de nici o masina 150 :). Era orfan.

Nu a existat niciodata o "plaja" speciale pentru tendere. Vezi mail de la mine.
 
NU , ma refer la partea frontala de jos , acolo unde ai adaugat piesa confectionata de tine parca dintr-un capat de cisterna piko.
 
Salut
Incet, poate prea incet, dar bine lucrarea continua.

Pentru ca tenderele CFR nu aveau bari de mana intre marchiza si tender, acesta din urma a fost din nou prins sub discul de taiere si bazoreliefurile care se numeau bari de mana au cazut:
- inainte dupa
Inainte de vopsire si piesa centrala a tenderului va pierde din dimensiuni cat mai mult posibil.

Am terminat cu tenderul si am trecut la marchiza si mai exact la fabricarea usilor. Acestea le-am facut din styren de 0.5mm de la Evergreen (multumesc Cosmin) iar dimensiunile au fost aproximate dupa fotografiile din ITF, vol. 2:

A urmat si proba cu tenderul:

Daca din punct de vedere vizual usile sunt ok, la curbe si mai ales pe R1 aveam o problema: usa se propteste in tender.
Pentru rezolvarea acestei probleme, piesa de legatura dintre loko si tender a fost modificata in sensul ca am frezat gaura de pe partea loko astfel incat acesta piesa sa se comporte ca o cupla cinematica:

Pentru revenirea la pozitia apropiata de mers am confectionat din tabla de alama de 0.3 o piesa care cu ajutorul unui arc tine cupla la pozitia apropiat:

Am probat ansamblul si este ok doar ca translatia cuplei imi permite inscrierea loko pe R1 dar cam fortat deci va fi ok doar pe R2 ceea ce nu este o problema.
A urmat prelungirea acoperisului marchizei tot cu ajutorul foilor de styren din care am taiat fasii, prima bucata fiind partea superioara urmat de pereti luminatorului si la final partile laterale care au fost initial indoite pe o teava pentru a copia profilul rotund al acoperisului.

Alte piese care mi-au consumat mult timp au fost suprainaltarea buncarului de carbune si aparatoarea spate a marchizei.
"Scandurile" suprastructuri le-am fabricat din panglici de styren zgariate cu o perie de sarma iar aparatoarea din foaie de styren de 0.25 deoarece am vazut in fotografii ca aceasta aparatoare era ......... o tabla.
Forma si dimensiunile acestei aparatori au fost aproximate dupa loko 50.497 de la Predeal:


Si cateva poze ca rezumat:


Problema pe care le mai am de rezolvat:
- lampile de pe tender cat si de pe traversa frontala, lampi care sunt foarte mici, undeva la 2mm diametru;
- rezervor pacura.

Orice observatie este binevenita, multumesc.
 
Chiar ma intrebam de ce nu mai postezi nimic. :p

Rezervorul este sudat sau nituit?Daca-i sudat, nu vei avea probleme...
Lampile nu le gasesti la Weinert?
 
Intre tender si marchiza in partea superioara unde ai geamuri pe tender ca sa vezi "in spate" ce pui ? Perete de tabla sau acel material textil care se mai observa pe la unele masini ?
 
Sal
Cosmin, in catalogul de Weinert sunt o gramada de lampi dar nu sunt date cotele lor, o sa mai studiez.
Dragos, "geamul" va fi dintr-un material transparent, subtire si flexibil recuperat nu mai stiu unde si va fi montat dupa vopsire.
 
Cred ca sogarDu´ se referea la cortina de panza dintre tender si marchiza, altfel iti ingheata echipajul :p
 
Sal
Urmatoarea problema cu acest proiect era ca locul lampilor de pe tender era foarte mic adica 2.5mm, pe cand o lampa cu diametrul aprox. la scara are 3.7mm.
Tot studiind pozele cu diferite loko am gasit si problema: compartimentul de pe spatele tenderului este mai lat decat in realitate, acesta depasind in latime baza tampoanelor pe cand in realitate el ajunge undeva intre mijlocul tampoanelor si baza acestora in functie de modelul de loko. Ori pe acest model cutia depasea baza tampoanelor:

Si astfel tenderul a intrat iar sub freza, compartimentul cu pricina ajungand la o latime rezonabila:

Gaurile create au fost astupate cu fasii de styren:

Pereti laterali ai compartimentului a fost recreati tot din styren:

fasii care au fost debitate aprox. la fata si slefuite pe o suprafata dreapta:

Si proba de final:
 
Sal
Ce am mai facut de la ultima postare.

Dupa ce am ajustat dimensiunile compartimentului spate, urmatorul pas era montarea farurilor spate:

Studiind pozele am stabilit pozitia acestora si am decis ca acestea sa fie demontabile (pentru orice eventualitate). Prin urmare acestea au primit suporti, acestia fiind realizati din bucatele de la suportii de accesorii:

Bucatica decupata a fost prinsa in mandina de la Proxxon si cu ajutorul pilei a fost adusa la diametrul de aprox. 1.5mm:

Suportul a fost probat si a fost debitat la dimensiunea necesara tinand cont si de montajul acestuia pe tender:

Avand in vedere ca aceste faruri vor fi functionale, prin suport am practicat o gaura 0.6mm care sa imi permita scoaterea firelor prin el:

Bun pana aici.

Fixarea suportilor pe tender am facut-o prin gaurirea traversei spate, prima gaura de 0.5 a fost de ghidaj:

Un strop de loctite gel si este intepenit pe pozitie:

Si proba finala:

Ajustarea finala si introducerea led-ului se va face dupa vopsire.
 
De unde ai facut rost de farurii? As avea si eu nevoie de o pereche si nu stiu unde sa caut astfel de accesorii