PZA 201 CFR

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.104
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal
Asa cum spune si titlul vreau sa adaug in vitrina mea de modele plugul de zapada cu abur PZA 201 precum si loko impingatoare 50.735 cu care acesta a lucrat la Fetesi.
In acest scop am achizitionat un plug fabricat probabil de Klein si un BR57 Roco:




Din informatiile adunate pana in acest moment si aici consemnez lucrarea "Istoria tractiuni feroviare din Romania (ITFR)", subiectele si pozele postate pe forum de @HR, @catalin si @victorian, poze de pe internet precum si informatiile transmise de @PDI, rezulta urmatoarea lista de modificari:
- la plug trebuie modificat:
-- pereti laterali, PZA 201 avand alta dispunere a geamurilor si usilor de acces si trebuie vopsiti in rosu;
-- la acoperis trebuie adaugate cateva aerisiri;
-- trebuie modificata partea din spate a vagonului in sensul scurtari acoperisului;
-- trebuie schimbate boghiurile si vopsite in rosu cu conturul roti alb;
-- eliminate farurile si adaugat felinare;
-- reinmatriculare;
-- etc.

- la loko BR57 va fi modificata avand ca modelul 50.497 de la Predeal (serie similara cu 50.735 conform fiselor din ITFR, vol 2)
-- eliminarea instalatiei electrice de pe cazan, a clopotului si dinamului, etc;
-- modificarea tevilor de pe cazan si a barilor de mana;
-- adaugarea primului dom de abur cu epuratorului;
-- modificarea marchizei prin eliminarea luminatorului;
-- adaugarea plugului din fata loko si a injectoarelor;
-- modificarea tenderului prin adaugarea bazinului de pacura:
-- adaugarea/eliminarea/modificarea barilor de mana, a conductelor si farurilor;
-- revopsire;
-- reinmatriculare;
-- etc;

Conform ITFR, vol. 3 rezulta ca acest plug a lucrat cu tenderul 52.152 si cu 140.123 iar in poze apare cuplat cu un wannentender si de aici intrebarea mea: cand a lucrat cu 50.735 plugul a fost cuplat cu acest wannentender? Sau este ok si un tender de BR55?

Avand in vedere ca inca sunt in faza de documentare, orice sugesti, sfaturi sau poze (preferabil pozele pe e-mail la [email protected] avand in vedere ca si eu am multe carora nu le mai stiu sursa) sunt binevenite.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Razvan,

ambitios si frumos proiect !
Probabil cunosti discutia asta de acum vreo 3 ani:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4932&postdays=0&postorder=asc&start=0

In subiect apare singura poza pe care o stiu cu PZA 201 in actiune in anii '30. Dupa este un CFR 50.1 (BR 57). Adica asta :



Tot acolo scriam si ca plugul apare cu un tender de CFR 140.1, de la locomotivele americane ajunse la CFR si cunoscute cu numele generic de "Consolidation". Un ultim supravietuitor, 140.117, zace pe undeva pe la Sibiu, cu tenderul original dupa....
Urmatoarele informatii il arata pe PZA 201 avand tenderul de 52 cu care este si astazi. Nu exista informatii despre cuplarea acestui plug cu alte tendere decat cele de mai sus. Nici macar cu un tender de 50.1 (asa cum au fost cele suedeze) si nicidecum cu un tender de CFR 40.000 (BR 55).
Daca tot te inhami la asa un proiect poate iti doneaza cineva un tender de Consolidation (vezi recomandarile lui Horia de la subiect).

Separat stiu ca l-am gasit de vanzare in magazinele din State, dar te costa transportul si vama mai mult decat face....
Sau poate gasesti pe undeva un tender "cada", nemotorizat...

Acum depinde si de epoca unde il incadrezi. Daca e pana la 1950, uita de tenderul german.
 

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.104
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal Catalin

Da, asa cu am specificat am citit topic-ul lui HR cu raspunsurile tale si ale lui Dorin, discutie unde am gasit multe informatii, cea mai inedita fiind legata de vopsirea exterioara. Orice alta informatie este binevenita.

Pana acum am 2 variante:
- fie plug cu pereti din lemn, vopsiti rosu, tender tip C si loko inmatriculata 50.101
- fie plug cu pereti acoperiti cu tabla, vopsit verde, wannentender si loko inmatriculata 50.735
Corecteaza-ma daca am gresit?

Ce am pana acum este bun dar sa vad ce tender gasesc.

Multumesc de info si te astept cu orice fel de sugestii.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna,

Nu am ce sa corectez, e corect.

La varianta 1, pe langa tenderul de tip C pune si tenderul "Consolidation" provenit de la o locomotiva CFR 140.1 (erau tendere mari, pe 2 boghie - 4 osii).

PS: Daca ramai la un tender barca, nu stiu ce sa-ti recomand pentru ca lumea machetelor nu mi-e foarte cunoscuta. Stiu ca s-a folosit un tender obisnuit de BR 52 cu buncarul de pacura aferent.
 

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.104
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal Catalin

Multumesc pentru sugesti.

Da, am ales varianta de a doua adica PZA 201 dupa RK cand pereti au fost acoperiti cu tabla si vopsiti in verde, wannentender si ca impingatoare o loko cu 4 dom-uri si cu luminator pe marchiza ( asta deoarece loko produsa de Roco are acest luminator iar eliminarea lui presupune refacerea acoperisului marchizei si nu sunt convins ca pot reda exact acel acoperis cu toate detaliile.

Pana reusesc sa gasesc un wannentender (daca are cineva disponibil rog sa ma contacteze) am achizitionat 2 boghiuri corecte pentru plug:


Revin.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.993
252
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
pe ebay sigur ai sa gasesti un wannentender de la Fleischmann, Roco, Liliput, cel mai probabil cu traciune cu tot :roll:
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna Razvan,

Cu speranta ca ceea ce scriu nu va supara pe nimeni:

imi imaginez ca boghiul prezentat este "best possible" pe care l-ai gasit, dar corect, nu e. Boghiele de la aceste pluguri sunt putin atipice. In primul rand platbanda inferioara este perfect paralela cu sina (sau pamantul). Apoi, au avut o distanta intre osii relativ mica. Din ce vad in poza, acela este un boghiu Diamond construit initial pentru altceva si ochiometric...mi se pare ca are distanta intre osii prea mare (se poate sa ma insel).
Am postat pe undeva in ultimii ani si planul boghiului de la PZA 201, sper sa-l gasesc...

Nu iti scriu acestea in spirit critic ci pentru ca, poate la o varianta "imbunatatita" vei gasi (tu sau alt modelist) boghie mai aproape de original.
 

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.104
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal Catalin

Eu iti multumesc pentru "critica" care o apreciez si te rog ca orice observatie sa o scri, voi incerca sa corectez pentru ca imi doresc ca modelul sa reproduca cat mai exact posibil acest plug dupa RK.

Acest boghiu este intradevar ceea ce am gasit mai bun, oricum superior pasticelor.
Multumita observatiei tale am sa incerc sa indrept partea de jos a acesui boghiu, spar sa si reusesc.

Te astept si cu alte observati, multumesc.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Foarte importanta schita, acel boghiu este cel din spatele plugului, in fata langa freza se pare ca a suferit mici modificari.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
La modelul de la Fetesti exista in partea superioara o alta platbanda paralela cu cea de jos dar mai lunga. Din fiecare capat al acesteia coboara catre cutia de rulment o alta platbanda . Ambele platbande au aceiasi sectiune ca si restul din cadrul boghiului original.
Acuma neclaritatile sunt urmatoarele mai ales din cauza ca la fetesti plugul este in stadiul de descompunere naturala prin doi factori vremea si tiganii. detalii...

Eu tind sa cred ca aceasta intaritura asigura stabilitatea plugului in partea din fata deoarece intre mijlocul boghiului si capatul acestei bare (foarte slab deteliul pe planul pe care l-am vazut la razvan) figureaza arcuri de tip sandwich (mai multe foi de otel si cauciuc) . Nu sunt sigur insa din desen cam asa reiese, daca spun prostii sa ma corectati.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Boghiul fata suporta si greutatea plugului mic, curatatorul de sina.

Pe langa rotativa din fata mai existau si lame la nivelul sinei.



boghiul era acelasi doar ca tragea dupa si lamele de curatare a sinei. Lamele se vad bine aici:

 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ok, exact in desenul pus de tine faceam si eu studii. Acuma nu inteleg ce sunt liniile paralele orizontale din spatele lanturilor. Nu cumva sasiul plugului se sprijinea pe aceste lamele suplimentare ?
De faptul ca ssustineau si plugul mic din spatele boghiului am discutata si eu cu razvan si luasem varianta asta in calcul.
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
sogard_2003 a spus:
Acuma nu inteleg ce sunt liniile paralele orizontale din spatele lanturilor. Nu cumva sasiul plugului se sprijinea pe aceste lamele suplimentare ?
De faptul ca ssustineau si plugul mic din spatele boghiului am discutata si eu cu razvan si luasem varianta asta in calcul.
E rama care sustinea lamele de curatire a sinei. Vorbeste cu Razvan, o sa intelegi mai mult...

Poate te gandesti in viitor la un proiect la N. Mi-am luat boghiele din State acum vreo 3 ani, astept inca sa gasesc timp pentru cutie. In urmatorii o mie de ani, poate.
 

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.104
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal
Pana reusesc sa achizitionez un wannentender de Liliput la un pret rezonabil, au sosit in Rusia boghiurile prezentate pe pagina anterioara:

Stiu ca nu sunt exact ce trebuie dar impreuna cu osiile Roco sunt destul de aproape de realitate.
O sa urmeze o sesiune de curatare si de slefuire a micilor probleme care mai sunt din turnare.