Portul Galati, 1900

@ Misha & All:

Pentru disputa referitoare la "docurile Braila sau Galati" , va sugerez sa vizitati site-ul:

http://romaniaforum.info/index.php?page=Index

Atentie mare, ca sa poti vedea pozele trebuie sa fii user inregistrat, altfel in locul pozelor vei vedea niste "timbre" de dimensiune mica. Dar, parerea mea este ca merita, fiindca spre exemplu la adresa urmatoare:


http://romaniaforum.info/board95-istoria-history-of-romania-and-the-republic-of-moldova/board2-dunarea-si-porturile-dunarene-danube-and-the-danube-harbours/board575-galatz-galati/28-galati-1789-and-later-cioriceanu-jakob-alt-kunike/

vei gasi PLANURILE DE CONSTRUCTIE ORIGINALE ale docurilor din Braila/Galati (exact, sunt aceleasi planuri!) precum si planul zonei docurilor si alte "goodies". Enjoy!
 
Daaa... Dorin, ştiu forumul respectiv doar c㒠domnul admin de acolo are nişte setă’ri ciudate. Chiar şi logat tot timbre vă’d.
Am gă’sit desenele cu silozurile dar sunt coliţe, nu timbre. Foarte interesante dar nu de mare ajutor. Mai e ceva de fă’cut pe forumul respectiv pentru un mai bun acces?

l.e. scuze de ton... sunt doar un pic frustrat de goodies cu rezoluţie mică’...
 
Salut Misha, daca esti interesat de ceva anume, poti vorbi cu domnul Dan Sambra care iti poate trimite aceste poze la o rezolutie mai buna la schimb cu o contributie originala de-a ta pe forumul dansului. Stiu si iti inteleg frustrarea, insa cum se zice, fiecare in "casa" lui isi poate impune propriile reguli, mai ales daca informatiile respective le-a obtinut pe banii personali.

Oricum, re-intorcandu-ne la subiectul "Galati" am descoperit ca exista foarte multe poze care documenteaza centrul vechi, distrus, al orasului. E un oras minunat care ar putea constitui un excelent subiect de diorama pentru un pasionat al ecartamentului metric. Se incumeta cineva? :grin:
 
Da, parc㒠citisem ceva de genul ă’sta cu contribuţia... Din pă’cate nu este cazul, aşa că’... bă’lim în continuare. îl înţeleg perfect pe dl. Sambra.
Reîntorcându-ne, tu zici de o dioram㒠de tramvai la scara H0m, nu?
 
In cazul meu, avand in vedere faptul ca sunt N-ist inca din clasa a 7-a primara, poate sa fie numai scara 1:160, mai precis Nm ;-)
 
Da, scuze, am uitat...
Pă’i s㒠plă’nuim, nu?

Aici aveţi traseele mai bine evidenţiate. Cel roşu mi se pare reprezentativ.
Cum îl punem pe dioramă’, asta-i întrebarea!

l.e. Oamenii 㒺tia au şi tunel la Galaţi! De cale ferat㒠ce-i drept, dar vechi... Ep.I, adică’. îl gă’siţi aici: http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=rk9c7mkb2g7b&lvl=17&dir=0&sty=b&form=LMLTCC
dac㒠uniţi str. Drumul Viilor cu str. Domnească’, puţin mai la nord.
 
Salut din nou Mihai,

Ai perfecta dreptate, orasul Galati este teribil de interesant si avea de toate, doar ca din pacate noi nu vorbim despre orasul modern, ci despre cel vechi, iar acest oras a fost in mare parte pierdut, fiind greu incercat in ambele razboaie mondiale.

In ultimele zile am studiat cate ceva despre trecutul mai indepartat al devenirii urbanistice a orasului. Din pacate, spre deosebire de orasul vecin Braila unde exista pe net planuri inca de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, pentru Galati n-am reusit sa gasesc asa ceva, desi la fel ca si Braila, ca si Constanta si alte orase din zona, orasul a avut candva o centura fortificata medievala, din pacate distrusa in totalitate de armatele rusesti la jumatatea secolului al XIX-lea.

Hai sa dezbatem un pic deci dezvoltarea orasului dupa acest moment, cand orasul a inceput sa-si revina, spre sfarsitul secolului al XIX-lea.

Trebuie sa precizez inca de la inceput, pentru cei care vor sa aprofundeze aspectul istoric si geografic al zonei, ca Galati era principalul port la Dunare al principatului Moldovei, in timp ce Braila era principalul port la Dunare al principatului vecin Tara Romaneasca. La Braila Dunarea se desparte in doua brate asa ca apa devine insuficienta pentru ca adancimea sa permita accesul unor nave de pescaj maritim sa patrunda mai sus. In limbaj tehnic se cheama ca Dunarea este "maritima" numai pana la Braila, mai departe putand avea acces numai navele fluviale, adaptate pentru mers in ape mai putin adanci.

Acest fapt explica de ce in perspectiva istorica au existat DOUA orase de asemenea marime amplasate atat de apropiat. Intre ele era o granita si fiecare oras era portul maritim al unui principat diferit, desi de aceeasi limba.

Desigur, in ziua de azi, granita dintre Moldova si Tara Romaneasca fiind stearsa de pe harta de mai bine de 150 de ani, acest aspect nu mai are importanta si din multe puncte de vedere cele doua orase Braila si Galati functioneaza in tandem, ca un sistem urban bipolar.

Sa ne intoarcem insa in timp pana la cel mai vechi moment pe care l-am putut gasi prezentat intr-un plan. Iata pentru inceput deci un plan destul de schematic, dar care e suficient pentru nevoile noastre de a intelege trecutul orasului. Este vorba depre o carte postala din secolul al XIX-lea:

cb3rb0qaj1ijo6730.jpg


Asezarea, inca de pe vremea cand era un port la Dunare aparat de o cetate, a profitat de cadrul natural deosebit, o ridicatura de pamant cu o faleza puternica spre Dunare si cu o panta mult mai lina spre vest si sud, precum si spre orasul invecinat Braila. Orasul avea deci o vedere panoramica asupra Dunarii, (din pacate in mare parte obturata azi de blocurile inalte) si probabil ca in egala masura imaginea panoramica se prelungea in trecut si inspre sud-vest, spre Braila. Cum ar spune un strateg militar, un loc cum nu se poate mai potrivit de a fi ocupat de o armata care intentiona sa controleze teritoriul respectiv. Pe sub aceasta ridicatura de pamant a fost facut tunelul pe care spuneai ca l-ai descoperit, si care permite trenului, adus aici in 1872, sa ajunga pana la gara si spre zona de antrepozite din spatele garii, vizibila schematic. Tot aici se vede vechiul nucleu urban al orasului, alcatuit din strada Domneasca, terminata spre sud de piata Regala, de unde se cobora prin Strada Mare spre strada Portului. Dincolo de strada Domneasca este partea mai noua a orasului, cu strada paralela Traian, unde era spitalul Elisaveta Doamna care va reprezenta mai tarziu punctul terminus al tramvaiului de care vorbeam inainte.

Pentru ca pe plan se vede traseul caii ferate, adusa in oras dupa 1872, dar nu se vede bazinul docurilor, sapat la 1892, putem considera ca imaginea reprezinta orasul intre cele doua momente, probabil cam pe la inceputul Regatului Romaniei, proclamat in 1881:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Actul_proclamarii_Regatului_Romania.jpg

Va mai atrag atentia asupra unor aspecte interesante. Strazile mentionate in plan corespund perfect legaturilor functionale ale orasului cu localitatile invecinate. "Strada Tecuci" este fara indoiala calea spre Tecuci, asa dupa cum "Strada Brailei" este drumul spre Braila iar "Strada Reni" este calea spre localitatea Reni aflata la mica distanta peste Prut, azi in Ucraina. De asemenea, nu am argumente fizice in momentul de fata deci astept confirmari sau infirmari din partea cuiva mai priceput, insa daca ar fi sa ghicesc, as zice ca "strada Traian" sau "drumul lui Traian" denumeste in mod traditional in Romania vechile drumuri facute de stapanirea romana si deci vorbeste despre prezenta militara romana in aceasta zona, fie in perioada imediata ocuparii Daciei fie, mai degraba, in perioada mai tarzie bizantina.
 
Salut,
Am încercat s㒠transpun traseul tramvaiului gă’lă’ţean în dioramă’, dar n-am avut prea mare succes. Poate c㒠e pe sistem metric şi asta îl face un subiect de nişa nişei... poate c㒠subiectul ă’sta şade nescris de aproape o să’ptă’mân㒠cu 20 de gă’lă’ţeni înscrişi pe forum dintre care a postat numai unul... dar chiar nu vreau s-o iau pe drumul ă’sta...
Aşa că’, pornind de la vederea de ansamblu oferit㒠de Dorin istoriei oraşului am strâns de pe net 170 de imagini de epoc㒠din Galaţi şi vreau s㒠v㒠propun la subiecte de detaliu cum ar fi de exemplu clă’direa Pescă’riilor Statului.
http://dinsidespregalati.blogspot.ro/2006/10/ruinele-fostei-pescarii.html

şi:

http://www.viata-libera.ro/societate/34138-galati-viata-libera-campanie-cladire-monument-istoric-pescariile-statului
Deja o întrebrare: Saligni sau inginerul G. Vidraşcu?

Unde s-or gă’si planuri ale clă’dirii? Sau mă’car un carou cadastral actual cu o dimensiune sigur㒠ca s㒠putem aproxima restul din pozele de epocă’?
 
Pe traseul tramvaiului am gă’sit nişte zone interesante:

imaginea din dreapta este de studiu, îndreptat㒠ca s㒠fie chiar plan :grin:
Zona din nord:
http://www.bing.com/maps/?v=2&cp=rk6gm1kb47py&lvl=18.84&dir=274.54&sty=b&form=LMLTCC
Este o zon㒠care a supravieţuit destul de bine timpului.
Aici aveti o ală’turare de imagini din capă’tul din stânga al rampei, cel fă’r㒠tramvai: http://www.nowandthen.ro/2006/08/22/strada-cuza-voda-institutul-triandafiridi-galati/
Și tot din zona respectivă’, probabil de deasupra monumentului, dar privind spre gară’, adic㒠spre vest:
http://bwshots.blogspot.ro/2009/10/str-eliade-radulescu-galati.html

Pe mă’sur㒠ce strâng poze mi se pare din ce în ce mai captivant subiectul.

l.e. din cauza unor conflicte referitoare la drepturile de folosire a unor imagini, am editat acest mesaj
 
Salut Misha,

Intai de toate, merci pentru "indreptarea" bucatii de harta, acum putem vedea lucrurile mai bine.
Deci, parerea ta este ca dintre toate, cele mai interesante zone sunt:

1) Piata Regala, respectiv capatul strazii Domnesti dinspre Dunare

2) Strada Cuza Voda, care exista si in ziua de azi intr-o forma aproape neschimbata

3) Zona administratiei docurilor.

In privinta Pietei Regale, sunt de acord cu tine, am gasit fara mare efort vreo 20 de imagini diferite reprezentand Piata Regala din toate unghiurile si, chiar daca piata in sine nu mai exista, se poate reconstitui fara probleme imaginea ei din perioada 1900 sau interbelica. Este evident ca galatenii insisi considerau ca acolo este "bataia pestelui", chiar si imaginea postata de mine mai sus, unde se poate citi textul de pe tramvai, este luata tot din acel loc, mai precis este curba pe care o face tramvaiul pe langa statuia lui Costache Negri (1812-1876).

Cealalta zona, a strazii Cuza Voda, este interesanta mai ales prin faptul ca inca exista fara modificari majore si azi, deci o vizita la fata locului ar putea duce la documentarea ei completa.

A treia zona insa, iti marturisesc sincer, nu mi se pare cea mai reusita de modelat si am sa-ti spun de ce. Pur si simplu fiindca din punctul meu de vedere ai omis zona cea mai interesanta de modelat dintre toate, respectiv strada Portului, incepand de la Bursa si terminand cu zona de la care a pornit intreaga discutie.

Ce avem acolo? Este un exemplu interesant de paralelism intre mai multe chestii diferite:

Intai avem un chei pe marginea caruia stau fel de fel de nave, pe urma, pe marginea cheiului, este cel putin o linie de cale ferata pe care se vad in mai multe poze diverse vagoane de marfa.

Este practic o invitatie de a intinde un "Inglenook" ( http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html ) pe care sa desfasori tot felul de vagoane de marfa diverse. In pozele pe care le-am adunat eu pana acum nu se vede nicaieri vreo locomotiva, dar cu ajutorul celor mai priceputi decat noi, am putem incerca sa ghicim ce soi de locomotiva ar fi facut manevrele prin zona asta pe la 1900. Pe urma avem un traseu urban paralel pe care se plimba si un tramvai de linie metrica. Adauga la asta trasuri, oameni, animatie, si vei obtine toate ingredientele necesare unei diorame superbe din epoca I-a!

Cred ca mai important decat sa stabilim locul precis al dioramei ar fi sa stabilim momentul precis in timp in care s-ar situa. Din punctul meu de vedere (insa te avertizez ca sunt partinitor), cea mai interesanta perioada ar fi momentul de la 1900 cand au fost introduse in circulatie primele vagoane de tramvai cu postul de comanda deschis si cu numerele de la 1 la 18. Este momentul in care in locul palatului navigatiei avem inca vechea cladire a bursei, adica asta:

http://farm6.staticflickr.com/5175/5502892304_fbe62a285d_z.jpg

iar frumoasa cladire a pescariei inca nu exista. Asta fiindca ambele, si palatul navigatiei si pescaria, au fost construite abia in 1912-1913. In privinta autorului pescariei, desi nu am informatii verificate din alte surse, inclin sa cred ca totusi are dreptate domnul din cel de-al doilea blog citat de tine si autorul este totusi inginerul G. Vidraşcu. Nu de alta, dar daca ai observat, Anghel Saligni este un soi de "marota" a perioadei comuniste. Au scos de pe podul Carol I-ul insemnele regale si in schimb l-au redenumit "Anghel Saligny", transformandu-l dintr-un zbir al burghezo-mosierimii intr-un erou "pozitiv" al perioadei "de trista amintire".

Inca o observatie off-topic: dupa cum ai vazut, eu scriu de fiecare data Saligni cu i final in loc de y. Nu fac asta din greseala, ci pur si simplu respect grafia pe care el insisi o folosea atunci cand isi scria numele, considerand ca era mai in masura decat oricine altcineva sa stie cum trebuie sa faca asta. La Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie Constanta, intr-una din salile de la etaj, amplasata intr-o pozitie prost luminata si trecuta cu vederea de majoritatea vizitatorilor, se afla o imagine cu totul remarcabila. Este o acuarela autentica, semnata de mana marelui inginer, care prezinta situatia de la Cernavoda din 1893. Se vede vechea gara Cernavoda realizata de englezi in 1860 precum si noul pod in lucru.


Revenind deci la subiectul nostru de interes, eu cred ca inainte de toate ar trebui sa te hotarasti asupra unei perioade. Fie faci Galati la 1900, ceea ce inseamna ca strada Berthelot se chema inca Mavramolu, iar strada colonel Boyle, care facea legatura intre strada Portului si piata Regala se chema inca Ulita Mare.

Fie treci in perioada interbelica 1920-1940, atunci cand apar tramvaiele din cea de-a doua generatie cu numere de la 19 in sus si cu "botul" inchis cu parbriz.

Poti incerca sa mergi si pe perioada mai tarzie, 1942-44, cand apar noile tramvaie construite la Santierul Naval din Galati. Am vazut ca exista poze cu un supravietuitor al acestor tramvaie pe baza carora se poate incerca o reconstituire. Poti merge chiar mai aproape in timp, dupa razboi, in perioada actuala, cand locul tramvaiului metric a fost luat pe toate liniile de tramvaie cu ecartament normal, insa din punctul meu de vedere tocmai alaturarea cale normala si ingusta ar face deliciul unei asemenea diorame. Ma rog, chestie de gust si de preferinte...

Nu in ultimul rand, fiindca iti exprimai dorinta de a avea un plan al zonei. Pe site-ul

http://plusminusgalati.wordpress.com/category/studiu-spatii-urbane-urban-public-space/

poti gasi diverse comentarii pertinente legate de dezvoltarea urbanistica a Galatiului, inclusiv un pdf cu situatia existenta a INTREGULUI oras. Este vorba, desigur, despre situatia prezenta, iar fata de situatia de la 1900 sau cea interbelica diferentele sunt majore. Dar totusi, se pot lua de acolo gabaritele necesare pentru anumite cladiri care au supravietuit timpului, de exemplu cele de pe partea dreapta, la urcare, de pe strada colonel Boyle:

http://media0.wgz.ro/images/media0:4b953394bee77.jpg/39%20Str%20Colonel%20Boila%201926.jpg

http://img542.imageshack.us/img542/4623/113tg.jpg
 
Salut Dorin şi Gabriel,
Mulţumesc pentru lă’muriri şi imagini, credeam c㒠sunt singurul care mai bântui pe aici...
Am ales zonele interesante dup㒠urmă’toarele criterii:
1. zona Cuza Vodă’: pentru c㒠este înc㒠întreagă’, cum ai spus şi tu şi pentru c㒠are o component㒠verticală’, adic㒠exist㒠o diferenţ㒠mare de nivel cu o rezolvare foarte frumoas㒠din punct de vedere urbanistic şi arhitectural
2. Piaţa Regal㒠pentru animaţia şi bogă’ţia de informaţii existente.
3. zona Adminstraţiei docurilor pentru densitatea de cale ferată’, metric㒠şi normal㒠şi pentru dou㒠obiective arhitecturale deosebite dup㒠pă’rerea mea: Pescă’riile şi Uzina de Tramway. Despre a doua nu prea am gă’sit mare lucru, dar nici n-am că’utat cu atenţie pân㒠acum.

Cât despre Str. Portului... am să’rit-o tocmai pentru c㒠este un subiect de la sine înţeles, Zona de Interes Zero, aş zice. Sunt perfect de acord cu ideile tale (zonă’, moment, mă’rime), doar c㒠am gă’sit şi alte locuri prin Galaţi care merit㒠o atenţie deosebită’.

Despre tramvaie: din câte am înţeles linia metric㒠s-a pă’strat cel puţin pân㒠în anii 50; am vă’zut tramvaie din clasa V-xx(nu-mi aduc aminte exact) modificate pentru linia metrică’. Probabil c㒠mai multe modele, inclusiv simpaticul Thomson au avut implementate modifică’ri pe metric.

... modificat y cu i.
 
Ideea unei diorame...Pe mine ma bate gandul la o diorama care sa cuprinda traseul: Portul Galati ----Tunel CFR-- Combinatul Siderurgic Galati cu obiectivele importante. De exemplu Furnalele si Otelaria pot fi reprezentate frumos mai ales fumegand ( generatoare de fum) in miniatura!
 
Pă’i sun㒠foarte bine, dar trebuie fă’cut㒠o scalare complicată’... Eu de asta spuneam mai devreme c㒠nu am reuşit să’-i dau de capă’t... Cred c㒠e subiect de dioram㒠/ set de module de club, nu privată’, doar dac㒠nu ai un spaţiu indecent de mare la dispoziţie... :grin:
Un layout de bun simţ cu mult spaţiu în jurul liniilor, aşa cum s-ar cuveni, ar face cam 3m/1.5-1.8m (H0m), doar pentru tramvaiul care pleac㒠de la Gară’, ajunge sus în deal pe str. Cuza Vod㒠şi face stânga pe Domnească’. Asta cu scală’rile selective incluse.
Sau ne putem chinui s㒠obţinem un plan de dioram㒠ca aici: http://en.wikipedia.org/wiki/H0m_scale (m㒠refer la poza de exemplu). Dar la portughezi, diferenţele de nivel ajută’, la Galaţi în schimb, mi-e s㒠nu strice ideea. Totuşi e oraş de câmpie, deci o abordare pe module/segmente cred c㒠ar fi mai bună’.
 
misha a spus:
Despre tramvaie: din câte am înţeles linia metric㒠s-a pă’strat cel puţin pân㒠în anii 50; am vă’zut tramvaie din clasa V-xx(nu-mi aduc aminte exact) modificate pentru linia metrică’. Probabil c㒠mai multe modele, inclusiv simpaticul Thomson au avut implementate modifică’ri pe metric.

Pân㒠prin 1973, când au început s㒠soseasc㒠T3R-urile, urmate de T4R şi de Timişuri. De altfel, pozele lui Hans Oerlemans arat㒠şi încrucişă’ri între V56-uri pe 1000 mm şi T3R-uri pe 1435 mm:

Poza e din 21.05.1973.

Poate cândva vor fi postate pozele astea şi pe site-uri pe care adminii nu-şi vor mai adă’uga propriul logo (ştiţi la cine m㒠refer).
 
Mulţumesc de precizare, deci 1973... Oare liniile de tramvai pe 1435mm au avut legă’tur㒠pe undeva cu reţeaua de tren? M㒠gândesc, poate, pentru vreun racord industrial?
 
Gam3, am inteles si-mi cer scuze! Imi dadui seama foarte tarziu cand deja eram la servici. Recunosc greseala si pe viitor nu se va mai intampla.

misha a spus:
Mulţumesc de precizare, deci 1973... Oare liniile de tramvai pe 1435mm au avut legă’tur㒠pe undeva cu reţeaua de tren? M㒠gândesc, poate, pentru vreun racord industrial?

Sincer, linia de tramvai galateana pe 1000mm a anilor 70' s-a aflat aproape de calea ferata in zona Garii CFR unde intorcea tramvaiul. Mai precis la baza scarii spirale de la Viaductul de la Gara actual. La baza acelui picior, se afla bucla de intoarcere pana cand in 1975 s-a mutat bucla pe 1435mm pe actualul loc!! In rest nu a existat in alta parte linie de tramvai aproape de calea ferata! Insasi tramvaiele de tip ITB-V56 ( V-10-remorcile aferente) au fost descarcate tot in zona Garii CFR cand au sosit de la Bucuresti! De mentionat caci, aceste tramvaie ITB V-56/V-10, nu sunt altceva decat vechile tramvaie de tip: AEG, Thomson-Houston si Simmering care au circulat in Galati pana la bombardamentul din 1944, cand nemtii in retragere au distrus practic TOT orasul fiind sters practic cativa ani de pe harta! Dupa terminarea razboiului si reintoarcerea oamenilor la vetrele caselor, au reinceput reconstructia si refacerea orasului si totodata re-desenarea planului urbanistic zonal! Concomitent cu aceasta, s-au recuperat vechile tramvaie distruse, s-au trimis la Bucuresti pentru reconditionare si au sosit dupa aproape 2 ani sub forma cunoscuta de noi pasionatii: ITB, V-56/V-10 (si V-12 pentru alte orase). Acestea au circulat pana in 1975 cand au disprut liniile pe ecartament de 1000mm.
Trecerea de la ecartament metric la 1435mm ( standard CF), s-a facut etapizat. In 165-1968, constructia marelui colos siderurgic galatean(CSG) , devenise fructuasa: angajari in masa, emigrari din zone ale Moldovei si nu numai aici la Galati, numarul salariatilor crestea continuu, numarul de sectii se deschideau foarte des! Cerinta unui transport eficient si de capacitate, au impus in 1970, achizitionarea de tramvaie TATRA prin CAER ( Galatiul a exportat: grane, constructii metalice, carne, aveam un mare abator la acea vreme in zona de Nord a Galatiului, peste, etc. primind in schimbul acestora 50 de tramvaie noi-noute de tip ,,TATRA" T3-R -singurul model existent in Romania adaptate doar pentru ecartament de 1435mm. Paralel cu liniile de 1435mm erau si ultimele linii pe 1000mm ramase: Gara--- Piata Centrala ---Tecuci---I.C.-Frimu si Piata Centrala---IC-Frimu--- Scanteii ---Depozit combustibil solid ( azi Stadionul ,,OTELUL"). Pentru ca, 1975, sa se inchida definitiv liniile pe 1000mm. S-au pastrat din 1975 pana in 1979 doua tramvaie utilitare model V-56 folosite pentru transportul de materiale si piese intre depoul desfiintat pe 1000mm. ( IC-Frimu, a carui hala exista si azi fiind vechi hambar de avioane din timpul razboiului). In 1970 s-a si construit prima linie de 1435mm ce urma traseul: CSG-Poarta-EST --- 6-Martie---Calea Prutului---Santierul Naval Galati. In 1985, fiind prelungit cu 2km, pana la noua sectie a Santierului Naval: ,,BAZINUL-NOU", unde si azi intorc tramvaiele 5, 8 si 42!
Cam asta ar fio pe scurt istoria.
Orice doriti sa stiti, intrebati-ma si-n masura cunostintelor, va spun! O sa va pun pana deseara si cateva fotografii din 1973 apartinand lui Hans Oerlemans la rezolutie originala!
 
Salut... offtopic... Exista tramvai in Piata Centrala/ aka Costache Neggri/ aka 30 Decembrie? Si daca si daca nu aveti va rog poze de acolo?
Ma intereseaza perioada 1935-1985... Daca exista tramvai este si mai bine
 
Salut,
nu eşti off-topic.
Da. exista razant. pe str. Traian şi pe calea Tecuciului. Uită’-te pe planurile oraşului puse de mine mai sus dup㒠liniuţe subţiri rosii.
la poze te ajut㒠Google, cred c㒠am şi eu, ideea este c㒠majoritatea imaginilor de pe net este protejat㒠de drepturi de autor, aşa c㒠o colecţie personal㒠este cea mai bun㒠alegere.