Portul Galati, 1900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Am gasit ceva poze cu portul Galati pe la 1900-1030, printre pozele cu orasul vechi.












 
Si cateva poze cu tramvaiele de la vremea respectiva;





Din cele doua poze alaturate, liniile nu mai exista la ora asta, au fost desfiintate. Prima e linia ce mergea inspre bariera traian iar a doua la gara. :lautar:
 
Frumoase poze...
Am o rud㒠care mi-a tot povestit de Notre Dame de Sion. Era şcoal㒠de fete acum 60-70 de ani.
Mulţumit㒠acestor poze a prins contum povestirea. Mai exist㒠clă’direa?
 
Mie mi se pare, da nu sant sigur 100% si nu vreau sa spun prostii, dar cred ca e actuala cladire a facultatii de mecanica, aripa veche. Asta e poza.

Scoala normala de fete e aceasta, dar la fel nu stiu ude era. Poate ne ajuta altcineva.
 
Desi nu are legatura directa cu topicul, iata ce se mai gasea la Galati, in secolul al 19-lea:

http://blog.alexgalmeanu.com/wp-content/uploads/2007/12/e_carrez_galati.jpg

Fotografii francezi erau, sa zicem, o "moda" in perioada respectiva, tehnologia fotografiei fiind de altfel o inventie la care au contribuit decisiv cei trei domni indicati si pe dosul pozelor respective: Daguerre, Niepce, Talbot.

Sa precizam de asemenea ca primul studio fotografic din lume este deschis la Lyon in 1840, in acelasi an cu unul asemanator la New York. In Marea Britanie, primul atelier fotografic este deschis in 1841, iar pe teritoriul Romaniei de azi avem primul atelier fotografic in Iasi in 1842, in Cluj in 1843, in Bucuresti in 1854, iar cel vizibil mai sus in Galati in 1855!
 
Oho victorian,bine zici ca s-au pierdut o multime de minuni fara a fi documentate,la noi in portul Braila s-au taiat prin 2004-2005 cateva sute de vagoane de toate tipurile,se opreau osiile si restul se taiau cu excavatoare cu ghilotina.Pe langa vagoane s-au mai taiat si niste vapoare pe abur vechi.Pasagerul cu zbaturi Decebal a fost ridicat pe mal pentru restaurare si punere in functiune[se adusese din Germania pale ale zbaturilor noi si pana si cazanul trecut pe motorina dar aspect real cu originalul],s-a trimis in santierul naval Braila a stat circa un an dupa care l-au vandut unui turc sa-l puna in functiune si sa faca croaziere pe langa tarmul Turciei.Oare la noi nu mergea sa faca asta?Cate vapoare vechi erau pe canalul Macin cand s-a dat ordonanta aia de a se degaja canalele navigabile de epave si nave dezafectate, s-a taiat tot nu s-a tinut cont de valoarea istorica,sau s-au transformat in restaurante si dormitoare pentru sejururi in delta.
 
Mie mi se pare aiurea sa transformi un vas cu zbaturi sau un alt vas cu abur in carciuma sau hotel-dormitor,pentru ca adevarata lor destinatie pe cand a iesit din santirul naval unde l-au construit nu a fost asta,cum au avut bani sa-l trasforme in carciuma puteau foarte frumos sa-i redea identitatea initiala si sa-l foloseasca ca atare.Mai multa bataie de joc mi se pare sa transformi o opera de arta intr-o carciuma decat sa-l aduci cum a fost.Hai sa transformam si palatul Sutu,am dat un exemplu oarecare nu cu destinatie anume,in hotel restaurant ca acum merg mai bine astea decat un muzeu,cine le mai viziteaza,sau catacombele Bucurestilor, si asa sunt in ruine poate asa au mai mult succes,nu?Fara sa te superi pe mine interesantul,a fost o parere personala,daca te-am suparat cu parerea mea imi cer scuze.
 
Pantiru, sa stii ca in multe tari civilizate obiectivele de patrimoniu sunt conservate chiar prin schimbarea destinatiei lor.

Numai in orasul in care locuiesc (si este un oras mic, mai mult un fel de sat mai mare) stiu cateva cladiri de valoare istorica carora li s-a shimbat destinatia: un turn de apa transfromat in locuinta, o magazie feroviara de marfuri in care isi are sediul o firma de proiectare (sau ceva asemanator) si exemplele pot continua.

Mai stiu si o alta magazie de marfuri transformata in care functioneaza o piata agricola si o cafenea...

Stiu si cazuri de nave transformate in anexe la restaurante.

Este o modalitate de a pastra cladirile de patrimoniu avantajoasa si pentru guvern si pentru comunitate.
 
Buna,
Mai multa bataie de joc mi se pare sa transformi o opera de arta intr-o carciuma decat sa-l aduci cum a fost.Hai sa transformam si palatul Sutu,am dat un exemplu oarecare nu cu destinatie anume,in hotel restaurant ca acum merg mai bine astea decat un muzeu,cine le mai viziteaza,sau catacombele Bucurestilor, si asa sunt in ruine poate asa au mai mult succes,nu?Fara sa te superi pe mine interesantul,a fost o parere personala,daca te-am suparat cu parerea mea imi cer scuze.

Reconversia unei cladiri sau al unui mijloc de transport care in sine sunt obiecte de patrimoniu insa prin starea lor nu mai corespund este un mod inteligent de a le pastra pentru generatiile viitoare si singura modalitate pentru multe cladiri - mai ales cu destinatie initiala industriala - de a scapa de demolare, asa cum scria si Vali.

In ceea-ce ma priveste, ca arhitect, cel putin 30% din activitatea mea sunt reconversii de cladiri vechi, de la sure si stauluri de vite din Evul Mediu in locuinte moderne (loft-uri) in mediul rural la uzine de secol XIX in centre comerciale sau tot locuinte.

Pentru a reveni la nave vechi, in Elvetia s-au taiat in anii 1950-1970 cateva sute (!!!) de vase cu abur mari si mici, cateva zeci pe fiecare lac, in general nave cu propulsie cu zbaturi, datand unele chiar si din anii 1840-1850 deci centenare, pentru ca nu erau economice si nu mai corespundeau, desi erau in perfecta stare de functionare. Putinele care au scapat si azi si au fost ulterior declarate monument tehnic au scapat initial ca depozite, ca bodegi sau ca restaurante/hoteluri plutitoare.

Recomand pentru citire "Mit Kohle, Dampf und Schaufelrädern" de Claude Jeanmaire scoasa la editura sa catre 1968-70, care descrie foarte bine macelul de atunci si eforturile de a scapa ultimele nave prin schimbarea destinatiei.
 
Un exemplu apropiat domeniului nostru este muzeul d`Orsay din inima Parisului.
în anii 60 s-a ridicat problema cumpă’ră’rii unui buldozer pentruy renovarea gă’rii Orsay, dar o mân㒠de artişti au fă’cut un lobby puternic pentru transformare lui în muzeu de art㒠modernă’.
Era mai benga dac㒠acolo, vis-a-vis de Louvre apă’rea o clă’ddire de sticl㒠şi beton, plin㒠cu boutiq-uri?

Sau ca s㒠continuă’m, celebra fabric㒠de gaz vieneză’, care ani la rând a alimnenta oraşul cu gaz, acum este un centru multifuncţional de birouri, unită’ţi de cazare şi magazine? GAZOMETER

Asta numai din memorie... ca s㒠nu mai sap pe net s㒠mai gă’sesc 1001 + 1 exemple.

Dar poate e mai fain c㒠s-a ales scrumul de Moara Assan prin 2005 şi acum a ră’să’rit un mega-benga-ultra şopingcenter, unde alde coca-lari und z㒠pitzi-poance îşi plimb㒠Versacel pe stânga şi Guci pe dreapta şi au pe ei Dolce-Cabana. Asta din pă’cate dup㒠perioada odioasei dictaturi şi ale sinistrei ei soţii, când s-au dus pe lama buldozerului Halele Unirii + ce nu-mi mai vine în minte acum...

Deci putem chiar face un sondaj.

Ce-i de preferat?

Cazanul şi lama buldozerului sau utilizarea lor cu alt㒠destinaţie?

Ghici care va fi scorul!
 
Daca ar pastra macar aspectul initial la exterior sa aduca aminte de ceea ce a fost pentru cei ce vor urma, nu as avea nimic de comentat,veti spune ca mereu vor fi carcotasi,dar cand vezi niste monstruozitati de geamuri termopan care acopera toata suprastructura pe cel putin doua punti, la adapostul carora nu stii ce este,vopsit in niste culori tipatoare care nu au nici o cautare pe un vapor,mai putin unul istoric,credeti ca este normal,dar la noi nimic nu mai este normal.
 
Interesantul sau interesatul?
ce crezi ca se va alege de fabrica de otet de la MArgina? era o sectie a Solventului Timisoara. Nu mai dau acici linkuri spre articolele din ziarele locale despre cladirile istorice de la Solventul.

Ce parere ai despre utilajele miniera de la Anina care s-au taiat ,,in situ" direct in galerii.

Pe de alta parte nu putem pastra chiar totul, sacrificarea unor elemente ale prezentului sau care vin din trecut face parte din progresul nostru.

Trebuie insa sa pastram anumite elemente, la fel cum fac altii.
Sint convins ca si in Elvetia exista anumite criterii dupa care se pastreaza anumite elemente.
 
As avea o intrebare pentru gamitzu,fiind din Galati am zis ca el ar fi cel mai in masura sa-mi dea niste raspunsuri,dar daca o pot face si ceilalti este si mai bine.Candva pe malul stang intre Galati si portul mineralier[parca pana sa ajungi la divizionul de marina sau dupa] era un vas de croaziera transformat in restaurant[cel putin aspectul exterior era nemodificat fata de destinatia initiala a vasului],ce s-a intamplat cu el?Perla Marii Negre, Transilvania,s-a incercat redresarea lui pe linia de plutire,unde a ajuns?Sa te mai intreb si ce s-a facut cu acele pasagere care faceau legatura intre Braila,GalatiTulcea,Sulina?Mai stii ceva de soarta lor?Mogosoaia stie toata lumea ca l-a scufundat acel convoi sarbesc,al carui capitan la acea vreme nu a fost tras la raspundere pentru moartea atator suflete,de, politica de atunci,puteai sa mergi cu vaporul si beat,nu era vreo problema romanii pot inghite orice, ca si acum cu Teo Peter.O intamplare aproape asemanatoare la care am fost martor in '82 cand vasul lui ceasca Mihai Viteazul[este ancorat la cheu la noi in Braila] coborand spre Sulina dupa ce a trecut de cotul de la capitania Tulcea a intrat in salupele ancorate la cheul CDD-ului, pe care le-a bagat la fund[vreo 3-4],capitanul de atunci credea ca are prioritate fata de un convoi tot sarbesc care urca spre Tulcea.
 
Daca te referi la Libertatea, vasul a fost vandut, restaurat impecabil si circula sub pavilion britanic cu numele de Nahlin.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Iahtul_Nahlin
 
Nu stiam ca ii spune Libertatea,daca despre cel ancorat pe malul stang facut restaurant zici tu Catalin,il vedeam doar cand treceam in aval si amonte cu remorcherul Draguseni de la G.S.L.H.,pe care am fost imbarcat o buna bucata de timp.Despre Transilvania si celelalta pasagere nu stii nimic?
 
Date despre aproape toate navele gasesti aici:

http://www.marinarii.ro/nave.php?id=9

despre Transilvania, de pe acelasi link:

http://www.marinarii.ro/nave-de-istorie.php?id=3&name=Nava_Transilvania_

Cauta pe situl indicat de mine si gasesti date despre toate navele importante romanesti.
 
La sugestia lui Catalin,intreb pe cine stie si are link-uri cu vase scufundate,scoase sau nu la suprafata, din zona Brailei si de pe tot cursul Dunarii pe teritoriul Romaniei.Din link-urile lui Catalin nu am regasit unele vase de care am cunostinta ca ar mai fi active[Rovinari 14,Vadeni,Draguseni si altele] si de unele scufundate cum ar fi Ceahlaul scufundat la iesirea din bazinul navrom spre Smardan si Sabarelul.Despre Sabarelul mi-a dat un link in care nu spune nimic de scufundarea lui la confluenta celor trei brate ale Dunarii in amonte de santierul naval Braila.
 
Vorbeam mai ceva timp in urma despre transformarile inestetice a obiectivelor de patrimoniu.
Ce zice-ti de asta , ca cineva imi spunea, ce are daca se transforma in bodega un vapor sau o cladire istorica,principalul este ca mai exista,dar dupa o exploatare in conditii de bodega,cum v-a iesi la finalul exploatarii?
Agentia de voiaj CFR Sibiu, cladire istorica din patrimoniul Sibiului,este data spre inchiriere unui investitor''strategic'' sa faca un fast-food ca este la km 0 al orasului,unde se perinda foarte multi turisti?
 
http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-docurile-en-2.html

http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-vederea-general-a-docurilor.html

http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-strada-portului.html

http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-vaporul-regele-carol-i-in-port.html

http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-vedere-cldirii-bursei-dinspre-cheiul-dunrii.html

http://www.imagoromaniae.ro/imagini/galai-intersecia-strzilor-mavromol-tecuci-i-brtianu.html