Portul Galati, 1900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
OnofreiSergiuGabriel a spus:
Da...e vina mea. Am uitat sa pecific. Linia de tramvai era paralela cu cea de tren. Ceea ce se vede azi este de fapt fosta linie de cale ferata, a carei portiune a ramas pe vechiul cheu! Restul a fost scoasa. Linia de tren era situata aproape de marginea cheului, iar linia de tramvai pe str. Portului.

Nu are cum sa se mai vada calea ferata. Au construit un parc deasupra si pe traseul CF este astazi faleza. Uita-te o pagina in spate si o sa vezi poza asta:

th_port_169.jpg


Daca o printezi si mergi pe faleza o sa recunosti imediat locul (doar esti din Galati). Cladirea care se vede in stanga este actuala cladire a administratiei. Pe unde e linia in poza acum e alee pietonala. de fapt e de 40 de ani...). Cand au sistematizat portul au scos linia de la intersectia Parcului/Garii. Cum sa se mai vada ca e scoasa din 1975 ???

PS: daca nu poti ajunge pe faleza din cauza vremii, asa cum ai scris mai sus, poti sa folosesti link-ul bing maps postat pe o pagina in spate. Eu am facut o expeditie in zona pentru studiu in 2007 si am inca memorie buna.
 
Nu despre linia aceea este vorba. Este undeva mai jos, dincolo de actualul cheu.
Prezint un desen facut de mine si imaginea din satelit cu asezarea in plan a liniilor de care vorbesc!
Prima imagine cu desenul sectiunii acestei zone:

photo storage

Imaginea din satelit cu aceasta zona si amplasamentul liniilor:
Cu ALBASTRU linia initiala de pe cheu iar cu ROSU linia care se vede cand este Dunarea scazuta:

image
 
Conform hartilor de la 1892, linia intra in port si se termina undeva la agentia Loyd (nu mergea in lungul cheiului). Dupa 1892 avem insa ilustratele. Una pe care o aproximez 1895 este cea prezentata de Victorian aici:

http://666kb.com/i/cat06d8dref5mhq5g.jpg

vedem in poza ca linia a fost extinsa pe chei spre debarcaderul NFR. Dovada sta si harta Galatiului la 1900 postat de mine aici, unde se vede o singura linie care se urmeaza cheul, spre cladirea bursei:



avem si o superba ilustrata datata 1899 cu aceiasi zona in care vedem cheul. Respectand cele scrise de tine, linia ar fi trebuit sa fie unde sunt acele mici barci cu panze si multa apa.

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/617083_4364190295671_1342175568_o.jpg

In 1902 avem aceasta ilustrata, in care se vede acelasi cheu, linia si ... apa, acolo unde sustineti ca era o cale ferata.



Si pot continua asa....

Asta pentru ca faci iarasi confuzie. Sa-ti explic propria ta poza:

Langa linia rosie e o linie subtire alba si apoi Dunarea: acela este cheul vechi. Este cel din toate pozele de mai sus.
Intre linia rosie si albastra este faleza noua, mai inalta si retrasa metrii buni spre oras (linia groasa, alba). Aceasta a fost construita peste cheul vechi, dar nu respecta linia acestuia. A aparut dupa 1974 si nu discutam despre ea.

Ce ai trasat tu cu linia rosie este aprox traseul liniei vechi (aia de apare in toate pozele de mai sus si de care tot vorbim) din partea neacoperita de faleza nou a cheului vechi. Daca se mai vad urme, asta inseamna ca in 1974 nu au demontat-o complet sau au mai folosit parte din ea pentru magaziile din zona. Aceia este linia despre care vorbim, nu a mai existat inca una langa albia fluviuliu. Te rog, fa distinctia intre cheul vechi (linia alba subtire din poza) si faleza noua (linia alba mare) care nu face obiectul discutiei noastre. Noi discutam aici despre cheul vechi, deci ia in considerare doar acea dunga alba subtire.
 
Nu cred ca ma poate contrazice cineva vis-a-vis de ceea ce vad in teren, in orasul in care traiesc de aproape 37 ani. Deci acea linie, mai jos de cheu a existat si exista si azi cateva ,,ramasite"! Ea era folosita in perioada reconstructiei si consolidarii Falezei Dunarii -cum aveam sa aflu de la un bun prieten al meu, Ovidiu, inginer ce lucreaza exact in zona Portuara a Galatiului ( Institutul de Proiectari Galati).
Pana la fotografiile pe care le voi realiza in perioada imediat urmatoare mult mai clare, va pun la dispozitie acest fragment din descrierea unui bun prieten de-al meu din Galati: Ovidiu! Aici exista cateva detalii oferite de amicul meu!
http://amiralaov.blogspot.ro/2012/10/pe-malul-dunarii-spre-portul-rosu.html

In fotografii se vede clar turla palatului Navigatiei, in dreapta cheul iar in stanga Dunarea. Iar pe mijloc, liniile de tren incastrate in piatra de tip McAdam si contrasina!
 
Exact ce am scris eu mai sus, daca aveai rabdarea sa citesti. Au construit faleza noua peste cheul vechi. Probabil bucati din linia veche au ramas sa fie folosite pentru transportul materialului pentru cheul nou sau pur si simplu nu le-au mai scos.

Noi, la subiect, vorbeam de cheul vechi, din care astazi se mai vede acea margine ramasa neacoperita de faleza noua cu bucata de sina incastrata si pavata cu piatra cubica.

Desenul tau vorbeste de o linie langa apa, care nu a existat niciodata.
Ai rabdarea sa citesti ce am scris eu (stiu, uneori scriu mult, dar fac asta foarte rar) si apoi trage concluzii.
Sfatul meu special pentru tine (si doar pentru tine): citeste cu atentie ce scriu cand imi dai un raspuns.
 
Salut Catalin,

Merci frumos pentru poza postata mai sus, cu cheiul Dunarii, 1899. Intre altele, acolo apare in planul doi o nava cu zbaturi care ar putea sa fie tocmai fostul yacht domnesc Stefan cel Mare. Acesta este un adevarat Sfant Graal al istoriei navelor militare romanesti, fiindca nu apare decat im vreo trei poze cunoscute, dintre care numai una singura il prezinta in functiune. Deci daca este cu adevarat el, este A DOUA poza in care apare aceasta nava!

@Onofrei Sergiu Gabriel: multumesc frumos pentru completarile la subiect. Ca sa nu mai existe confuzii, am modificat titlul thread-ului. Noi nu vorbim deci aici despre portul Galati astazi, in forma lui vizibila acum, ci despre portul Galati la 1900, adica mai precis acum mai bine de 110 ani.

Asta inseamna acum patru generatii sau, ca sa spunem altfel, inainte ca bunicii mei sa se fi nascut macar, si m-am ales dinadins pe mine fiindca nu sunt tocmai printre cei mai tineri de pe forum. Ar trebui de asemenea sa tinem cont ca toti bunicii mei s-au nascut intr-un imperiu condus de un imparat, iar tara pe care o cunoastem noi azi nici nu exista macar in forma de azi. Nimeni dintre cei existenti pe lume azi nu-si mai poate aduce aminte nimic din perioada respectiva, deci tot ce putem folosi ca sa ne lamurim cum erau lucrurile atunci este sa citim scrierile oamenilor care au trait atunci, sa privim pozele lor sau, in cazurile fericite, sa privim acele cateva cladiri sau locuri care au supravietuit cat de cat intacte.

In privinta unei cai ferate sub nivelul maxim al Dunarii, parerea mea sincera este ca in ultimii 2000 de ani nivelul mediu al Dunarii n-a cunoscut niste fluctuatii atat de importante incat sa fi putut exista un nivel de chei mai jos decat cel actual. Daca acele sine exista cu adevarat si pot fi vazute numai cand nivelul apelor Dunarii este foarte jos, atunci cu siguranta ele nu faceau parte din dotarea unui chei mai vechi, ci sunt sinele care au fost folosite pentru transportul materialelor atunci cand s-a sistematizat cheiul sub bagheta maiastra a lui Anghel Saligni. Pe vremea aceea nu existau camioane grele pentru transportul materialelor asa ca se puteau folosi doar carutele sau, in cazul materialelor cu adevarat grele precum piatra, se monta o cale ferata provizorie. Lucrarile au fost facute fara indoiala in timpul verii, cand nivelul Dunarii era cel mai jos si probabil ca respectivele sine n-au putut fi demontate din cauza ridicarii apelor Dunarii si astfel au ramas abandonate acolo.

Noi nu vorbim insa acum despre lucrurile ascunse sub ape, ci numai despre lucrurile vizibile in pozele pe care le avem cu zona si care dateaza, asa cum spunea Catalin, cam intre 1895 si 1900. De altfel, nici n-am avea cum sa avem altele, intrucat cele mai vechi poze cu zona sunt cele facute de Carol Popp de Szatmari pe la 1865, unde malul Dunarii este plin de nave din cele mai felurite.

Totusi, exista sanse sa ne lamurim definitiv cum stau lucrurile in acest subiect, fiindca in Arhivele Statului din Bucuresti am dat peste un plan mai vechi care prezinta tocmai gara Galati in forma originala proiectata de concesiunea prusaca la 1872 plus legaturile acestei gari cu cheiul Dunarii. Trebuie doar sa ajung din nou in arhive si sa regasesc planul si ne vom lamuri cu felul in care au fost facute initial lucrurile.
 
@victorian: ne-ai spulberat orice speranţ㒠de mobilare cu vehiclule când ai schimbat titlul... :D
Superb se dezvol㒠acest topic!
Mulţumesc Că’tă’lin, Dorin, Sergiu.
Tot stau şi m㒠gândesc în ce fel poate fi pus subiectul pe o dioramă’. Pân㒠acum am dou㒠idei:
1. vignetta - pentru poze - dioram㒠statică’, nelegat㒠la un traseu. Aşa se poate reface exact redus la scar㒠o zon㒠mai mare sau mai mică’, în funcţie de dimensiunile stabilite.
2. un colţişor cu ap㒠cum apă’rea pe forum la cineva, din pă’cate nu am mai gă’sit, unde lucurile pot fi mai lejer interpretate din punct de vedere istoric.
Dar eu cred c㒠juice-ul acestui subiect este o datare a dioramei în ep. I-II, cu vapoare, că’ruţe, camioane etc.
 
Victorian, daca te referi la planul statiei Galati din anul 1870, arhivele statului fondul MLP dosar 15/1869 fila 19, nu are rost sa-l mai cauti in contextul discutiei de aici pentru ca nu te va ajuta cu nimic. Contine doar planul statiei CFR fara racordurile spre port.

Dorin, pentru mine lucrurile sunt destul de clare si am incercat sa le expun (nu stiu cat am reusit) ieri.

Cautand azi prin biblioteca am gasit si planul statiei Galati din raportul lui IG Duca din 1892 (din pacate eu am scanerul la reparat si nu pot sa-l postez) si care arata linie care pleaca din gara si se opreste in dreptul agentiei Loyd , asa cum scriam mai sus. Nu exista nici o alta linie.

Planul de la 1900 arata extinderea acestei linii in lungul cheului, pana la Bursa. Acea linie este cea din toate ilustratele.

Colegul forumist din Galati confunda nivelul Dunarii cu cheul vechi, care, este adevarat, este putin mai jos ca faleza nou. Atat. Nu a construit nimeni o CF in buza apei....

Misha, sa te vad cum reproduci cladirile neoclasice de e strada Portului :)) Ca pana acum nu am vazut decat cabanute bavareze...
 
Da, asta era diorama de care spuneam...
@catalin: le pun pe lista de studiu. Neoclasicele, vreau s㒠spun... :D
Uite că’-mi mai vine o idee: dac㒠consideră’m, pe planul lui Flavius, c㒠latura orizontal㒠a U-ului este un modul, apendicul din stg. jos poate deveni un modul de Port Galaţi.
Chiar aş trata clă’dirile doar ca fundal, adic㒠secţionate vertical de marginea modulului.
 
victorian a spus:
...

Iata si o imagine foarte frumoasa din bazinul docurilor:
cat0ctc0dzo68b738.jpg


Autorul cladirii silozurilor, ca si cele din Constanta, acelasi Anghel Saligni.

Din alt unghi:

549982_326617800780999_1187264823_n.jpg

foto facebook
 
Atasez urmatoarea imagine care seamana izbitor cu cea din Galati, reprezentand aici docurile din Braila. Din cate stiu si cladirea principala (cea inalta) a fost construita tot de catre A. Saligni, ea fiind singura care a supravietuit pana in prezent. Peste cateva minute o sa atasez si imaginile din docurile Braila, din prezent, impreuna cu zona respectiva din Google Earth.




http://www.cartipostalebr.4t.com/photo2.html
 
Mai jos imaginile promise. Ma preocupa zona in perspectiva realizarii unui modul diorama cu zona respectiva (perioada 1985-1990).





http://www.obiectivbr.ro/braila-de-legenda_id30105

Se poate observa in zona centrala a imaginii cladirea mare care a supravietuit pana in przent (incercuita cu rosu pe captura din google Earth). Nu am acces momentan la arhiva mea de fotografii, asa ca am apelat la WWW.



www.hercules-braila.ro
 
Gam3 a spus:
victorian a spus:
...

Iata si o imagine foarte frumoasa din bazinul docurilor:
cat0ctc0dzo68b738.jpg


Autorul cladirii silozurilor, ca si cele din Constanta, acelasi Anghel Saligni.

Mai este o chestie care ma nedumereste la imaginea de mai sus, si anume faptul ca pare a fi tot din portul Braila, in fundalul indepartat se poate observa cladirea morii Violatos, care a supravietuit si ea pana in prezent...atasez imagini alaturi de captura de rigoare din Google Earth.





http://www.panoramio.com/user/469729


Alte detalii utile despre docurile din Braila la:

http://brailapebune.net/docurile-din-portul-braila/
 
Salut,
N-aş paria c㒠ce se vede în spate este chiar moara Violatos.
Erau mai multe industrii în zona dintre gar㒠şi Port-docuri de la care ar putea fi coşul respectiv. Ideea este c㒠şi în Bră’ila şi în Galaţi exist㒠dou㒠clă’diri-silozuri aproape identice. Cele din ultimele imagini postate.
 
Salut din nou,

Iata o problema interesanta pe care chiar voiam s-o precizez: o asemenea zona a docurilor ca la Galati exista si la Braila. Nu stiu daca au fost realizate dupa aceleasi planuri sau dupa unele foarte asemanatoare, dar pentru un nespecialist nu e foarte usor sa le deosebeasca si deci nu este deloc imposibil ca imaginea de mai sus, pe care scrie foarte clar "Galati" sa fie de fapt a docurilor de la Braila si invers. E posibil ca editorul sa fi schimbat doar titlul si sa fi refolosit aceeasi imagine pentru ambele orase. Din pacate autorii de carti postale ilustrate, cu un secol inainte de inventia Photoshop-ului, obisnuiau sa faca fel de fel de marsavii tehnice de genul asta, scopul final fiind pana la urma acela de a-si vinde marfa. Asadar, mi s-a intamplat sa gasesc fotografii foarte frumoase care erau de fapt ... trucate, si reprezentau o imbinare mestesugita a doua clisee, prezentand o imagine foarte departe de realitate a orasului respectiv.

Deci, rog cineva mai priceput decat mine sa precizeze: imaginile de mai sus sunt de la Braila sau de la Galati?
 
Da, recunosc, slabe sanse sa fie moara Violatos...
Ambele bazine portuare au aceeasi cladire cu anexele aferente proiectate de catre A. Saligni. Legat de functia anexelor, eu nu pot decat sa speculez inca pana aprofundez subiectul in perspectiva realizarii modulului meu (ateliere mecanice, etc...)

Pacat ca nu va mai rezista prea mult cladirea principala, daca nu este deja pusa la pamant...(asta la Braila, la Galati nu stiu, dar sper ca pana la vara cand mai trec prin zona pentru documentare sa mai reziste) :(
 
Mai jos o colectie de imagini interesante, preluate si pe site-ul trecut de mine cateva postari mai sus (http://brailapebune.net/docurile-din-portul-braila/):

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.506209009397561.118982.474628425888953&type=1

De aprofundat imaginile 2 si 3, realizate pe locul actualei zone libere a portului Braila, fosta zona a portului in apropiere de vechea cladire a garii fluviale.
 
Am editat ce am scris mai devreme. Clă’dirile nu sunt chiar identice. Acoperişurile difer㒠la partea din aval. Galaţi-turnuleţe, Bră’ila-drept. Asta dup㒠ce se vede pe bing. Partea interesant㒠este c㒠în imaginea pe care a citat-o docclaudius apare un corp lipit de clă’direa silozurilor. De asemenea pe bing, clă’direa din Galaţi are cele dou㒠trame din dreapta de alt㒠culoare unde ar fi putut s㒠fie corpul adiacent. Dar mie nu mi se pare c㒠se potriveşte acoperişul. Mai studiem...
 
Tocmai chestia cu "turnuletele" si "zona dreapta" din aval-ul cladirilor mi-a dat mie de gandit referitor la ilustratele marcate Galati.

Asa este, pe bing se observa cum cladirea din Braila are in aval zona dreapta la acoperis, iar cea din Galati turnulete. In schimb pe ilustratele cu Galati cladirea prezinta zona respectiva a acoperisului dreapta...