Portul Galati, 1900

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
@vlad17: ce ai vă’zut la Viena şi la care fabricant te referi?
Ar trebui s㒠fi mai explicit în exprimare.
 
...urmaresc cu mult interes topicul acesta...foarte frumos...felicitari.

Daca tramvaiul din Barcelona "Tramvia Blau" ...e piesa ce va intereseaza am si eu o serie de poze cu el... special pentru el m-am dus pana acolo :D

Dar dupa cum spunea si Horia ...tot sasiul a fost modernizat...asa aparea si in prezentare

In rest numai de bine

Claudiu
 
@ vlad17, merci de sugestie, dar, asa cum spunea Horia mai demult, de fapt partile componente ale unui tramvai se faceau in mai multe parti si uneori originea nu e neaparat cea "anuntata oficial". De exemplu, despre tramvaiele din Galati, stim sigur ca ele erau produse de o uzina belgiana, insa totodata stim sigur ca partea de motorizare era produsa de Siemens in Germania!

Din punctul meu de vedere deja partea cu sasiul este mai putin importanta, important este ca am reusit sa obtin o imagine lamuritoare a tramvaielor din prima serie asa cum le vedem in putinele poze ramase.

In momentul de fata marea mea dilema este legata de Piata Regala. Aceasta a fost, dupa cum o dovedesc pozele, amenajata in doua variante diferite. Pana in 1912 in mijlocul pietei a fost un lampadar cu patru brate. In cursul anului 1912 in locul acestui lampadar se amplaseaza statuia lui Costache Negri, care va ramane acolo mare parte a perioadei interbelice. In tot acest timp, tramvaiul trecea printr-un "colt" al pietei Regale si facea o bucla de iesire in partea cealalta. Totusi, am gasit si o poza mai veche care arata doua trasee mult mai elaborate ale tramvaiului prin acea piata. Stie cineva amanunte despre acest lucru?
 
Salut, daca Piata Regala la care faceţi referire este Piaţa Costache Negri pot spune cu certitudine ca daca a trecut tramvai pe acolo nu a fost prin fata Bisericii Sf Haralambie, parca asa ii spune. Stiu asta pentru ca pe locul de parcare de la colt cu Dimineţii am avut casa, adica familia mea, si nu am vazut acea linie (anii 37-43).

Cred, si sper sa nu ma insel, ca exista niste linii de tramvai sau existau in diagonala, acolo unde exista acum semafor pentru pietoni.

Pentru zona respectiva, cum spuneam, caut intens poze, din pacate nu am gasit decat 1-2 cu Piata in partea statuii (acestea sunt expuse in barul deschis la Hotel Dunarea...
 
Bogdan, pe planul de la 1908, vezi pe pag. 6, P. Costache N. este pe caroul cF
iar P. Regal㒠pe caroul dG. Sper s㒠nu m㒠înşel la Regală’...
 
Salut din nou Bogdanra, cred ca vorbim despre locatii diferite. Presupun ca una era Piata Regala, unde a fost amplasat cu incepere din 1912 monumentul lui Costache Negri, si alta ar fi Piateta Costache Negri, unde o fi fost, nu stiu precis cand, amplasata statuia spre sfarsitul perioadei interbelice, motiv pentru care a si scapat distrugerii din 1944. Presupun, nu stiu cu precizie, astept cu interes ca o persoana mai priceputa decat mine sa ma lumineze! Cert este ca statuia exista si azi. http://images5.okr.ro/auctions/2009/12/02/241114535-2057369-700_700.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Statuia_lui_Costache_Negri.jpg

Deci, eu vorbesc acum in mod specific despre PIATA REGALA, adica zona din capatul sudic al Strazii Domnesti spre Dunare. Acum, conform Bing Maps sau Google Earth, in locul respectiv mai exista doar blocuri.

Iata Piata Regala asa cum arata ea la inceputul secolului al XX-lea dar in mod cert dupa 1912, an in care s-a amplasat statuia:
http://media0.wgz.ro/images/media0:4c4b10629cd2f.jpg/118%20Piata%20Regala%20catre%20Strada%20Brasoveni.jpg

Aici imaginea este privind spre Hotelul Splendid in stanga si strada Brasoveniei in spate, pe unde vine tramvaiul care o ia la dreapta pe strada Brailei.

Iata si aceeasi zona privita in sens invers, spre strada Domneasca:
http://www.galatiforum.ro/poze/images/5/1_Galati_-_piata_regala.jpg

Aici tramvaiul vine din stanga de pe strada Brailei si o ia prin spatele statuii spre strada Brasoveniei in josul imaginii.


In toate imaginile linia de tramvai este aceeasi, vine de pe strada Brasoveniei si printr-o curba stransa trece pe strada Brailei. Iata si aici:
http://img185.imageshack.us/img185/9706/piataregalacatrestradab.jpg

In stanga este intrarea in hotelul Splendid, unde functiona la momentul respectiv Clubul Partidului National Liberal, in dreapta, Autobuze Speciale, Expozitia industriala Targ.

http://media0.wgz.ro/images/media0:4c8953e34a6d9.jpg/188.jpg
Aceeasi imagine, hotelul Splendid in stanga, cladirea "cu mot" in dreapta.

http://www.imagoromaniae.ro/images/detailed/2/dumitru368_copy.jpg
Aici, o imagine interesanta de dinainte de 1912, in care se vede felinarul cu patru brate ce era initial in mijlocul pietei. In stanga, aceeasi cladire "cu mot" unde, greu de citit in poza postata, la parter era magazinul de matasuri Moritz Kramer, iar la etaj este firma cu "LA LOUISE".


Ei bine, iata si poza din 1901 care imi creeaza probleme: http://media1.wgz.ro/images/media1:4c6d3253aa804.jpg/141%20Piata%20Regala%201901%20Galati.jpg

Aici in coltul din stanga se poate recunoaste aceeasi cladire care mai tarziu va deveni Hotelul Splendid, in dreapta o cladire pe colt adaposteste "Caffe international" dar inca nu este cladirea cu mot, in spate se recunosc aproximativ cladirile de pe strada Brasoveniei. Dar dupa cum vedeti, traseul tramvaiului este cu totul diferit: tramvaiul vine de pe strada Brasoveniei si o ia LA STANGA, iar o alta linie vine de pe strada Brailei si o ia de asemenea la stanga, urmand sa se uneasca probabil undeva mai incolo pe aceeasi strada.

Rezulta ca initial la 1901, cand circulau vechile tramvaie deschise cu numerele de la 1 la 18, traseul tramvaiului prin Piata Romana era diferit, iar candva intre 1901 si 1908, moment in care s-au achizitionat noile tramvaie inchise cu numerele de la 19 in sus, acest traseu a fost schimbat dupa cum il putem vedea in pozele postate mai devreme aici.
 
Multumesc, da de la schimbarea pozitiei statuii confundam. Piata regala este, din cate banui, la capatul aleii acum pietonala, dar , ma rog, in configuratia de atunci...

Piateta Costache Negri era insa Piata in 193x pentru ca scrisorile primite si plecate de la adresa asa le am in arhiva. sau asa se laudau cei care stateau acolo:)
 
Daca va sunt de ajutor postez si eu aici cateva vederi vechi ce prezinta tramvaiele din Galati in alte vremuri...

Piata Regala



Strada Domneasca



Str. Traian-spital



Teatru



aici Tramvaiul Verde a lui Dorin :)









str. Tecuci

 
Salut Claudiu, multumesc frumos pentru pozele postate. Sunt toate, fara exceptie, niste "clasice" referitoare la Galati. Primele doua si a sasea sunt din Piata Regala in varianta dintre 1901-1912 (cu felinar in mijloc). Cea de-a treia prezinta strada Traian in dreptul spitalului, dupa cum discutam mai demult, este capatul liniei. Teatrul Papadopol este pe strada Brasoveniei, ar rezulta deci ca este inainte de Piata Regala dupa ce tramvaiul urca de pe strada Portului pe strada Mare, care va fi denumita mai tarziu strada Colonel Boyle. Penultima poza, strada General Berthelot, denumita inainte de marele razboi strada Mavromolu. Tramvaiele sunt toate din a doua generatie, cu cabina inchisa, cu exceptia celei de-a doua poze, a celor de pe strada Tecuci si a celor din poza "verde" care sunt din prima generatie, cu cabina vatmanului deschisa. De fapt, nu sunt sigur daca nu cumva dupa 1908 s-au inchis cabinele si la tramvaiele din prima generatie. Pozele gasite pana acum sunt la rezolutie prea slaba ca sa-mi pot da seama dupa numere. Din pacate, personajul acela care zambeste s-a pozitionat exact in dreptul boghiului si nu se poate vedea nici un detaliu de boghiu. :( Culorile sunt aplicate manual si sunt doar o fantezie de-a coloratorului, fara legatura cu realitatea. Se poate citi doar aproximativ numarul vagonului -6 sau 8 pentru primul, mai degraba 6, 10 pentru al doilea- si nu se poate citi, dar e macar prezenta placa de parcurs agatata pe botul vehiculului. Acolo scria dupa caz "Port" sau "Spital" sau "Gara" in functie de directia in care mergea tramvaiul. In fundal se vede gara CFR.
 
Bun㒠seara,
Aveţi mai jos o suprapunere vectorial㒠a Pieţei Regale pe satelit-2005.
surse:
- http://geoportal.ancpi.ro/geoportal/viewer/index.html
- planul galati 1908

Legenda:
Albastru=tramvai
Roşu=Stră’zi trasate dup㒠satelit
Negru=stră’zi aproximate dup㒠planul 1908

V㒠rog s㒠fiţi critici c㒠s-ar putea s㒠fi scă’pat ceva.
Dimensiunile Pieţei Regale +/- 10m: nord-sud=70m, est-vest=55m
Urmeaz㒠fronturile clă’dirilor dup㒠poze, dar mâine...
 
Excelent, Mihai!

Daca ai reusi sa trasezi pe poza de mai sus si un caroiaj cu laturile de o lungime cunoscuta, ceva gen 50/100 de metri, ne-ar fi de un real folos ca sa putem aproxima mult mai precis pe urma dimensiunile pietei. In privinta strazii Portului, pot sa-ti spun ca am aproximat deja ampriza tipica a strazii dupa o poza in care se vad liniile (care au, in mod evident, ecartamentul de 1 metru) si pot sa-ti spun ca partea carosabila are 8.5 metri, portiunea libera dintre sina si bordura are 2.30 metri, intre sine este 1.90 iar trotuarul dinspre uscat are 1.25 m. Cel dinspre Dunare e un pic mai larg si variabil in diverse zone. Daca trotuarele ar fi identice, ar rezulta o ampriza completa tipica a strazii (carosabil + 2 trotuare) de 11 metri, foarte plauzibila pentru perioada 1880-1900.

Fii atent ca in partea de jos, pe strada Mare, devenita dupa razboi strada Colonel Boyle - nume uneori scris in forma adaptata "colonel Boila" :D doua cladiri interbelice mai exista si azi (una dintre ele era in perioada interbelica Banca Comerciala Romana). Cladirile sunt chiar la limita de jos a pozei si ai trecut un pic cu traseul strazii peste ele!
 
:D Dorin, mulţumesc, a fost fillet între Portului şi Boila. Caroiajul nu este o problemă’. Problema este cu una dintre surse şi anume planul de la 1908 pe care am gă’sit erori mari la unghiurile dintre stră’zile Domneasc㒠şi Mavromolu. Deci forma pieţei este o pur㒠adaptare deocamdată’. Metoda ta de aproximare cred c㒠este mai bună’-mai exactă’, dar mai laborioasă’. încet, încet o scoatem la capă’t.
 
Salut,
revizii:
grid 50m
rectificare traseu str. Col. Boyle şi racordul cu str. Portului pân㒠la Bursa.


Dorin, referitor la imaginea din 1901 care îţi face probleme:
Eu nu cred c㒠exista o linie de tramvai care mergea în stânga, prin faţa hotelului Splendid. Nu prea avea unde s㒠se duc㒠spre vest pe strada aceea.
Deci probabil c㒠ce se vede la 1901 este un "S" destul de cuidat de altfel care coboar㒠pe Braşoveni(-ei). Apropos, de ce îi spui aşa?
 
@ Misha: Merci frumos pentru rectificarea pozei si adaugarea gridului! In felul asta ne putem da seama de necesarul de spatiu pentru modelarea zonei. In primul rand, eu cred ca n-ar trebui construite toate fronturile pietei, ci construit un front si lasat liber spatiul spre spectatori ca sa poata privi scena. O diorama nu trebuie gandita ca o macheta la scara micsorata a realitatii, ci mai degraba ca un decor de scena. Daca am incerca sa modelam toata piata pe o scena, cladirile dinspre public ar impiedica publicul sa vada desfasurarea actiunii, deci spre public trebuie sa ramana obligat un gol. Deci pe o diorama as face mai degraba "jumatate din piata Regala" prin care trece tramvaiul, decat s-o fac pe toata. Si bineinteles, oricum am lua-o, tot trebuie aplicata compresia selectiva.

In privinta pozei care-mi dadea de furca, dupa ce mi-ai spus ca nu este un alt traseu, este doar un S ciudat, m-am uitat din nou cu atentie si cred ca ai dreptate. Ma inducea in eroare pozitia tramvaiului, care imi sugera ca ar putea s-o ia spre stanga. Dar nu se vede nici o sina pe acolo! De fapt, face stanga ca sa sa inscrie in curba dinspre strada Brailei, dupa care face o contra-curba ca sa intre pe strada mai departe.

Cred ca tocmai acesta este motivul pentru care s-a ajuns la ideea folosirii unei linii metrice in locul celei de ecartament normal initial prevazuta si pentru Galati: analizand traseele prin oras, au descoperit ca pur si simplu spatiul in zona centrala nu este suficient pentru linii de ecartament normal. La fel s-a intamplat si pentru Sibiu, unde prin zona centrala traseul facea niste curbe foarte stranse, imposibile pentru ecartament normal.

Strada Brasoveniei:
http://images-00.delcampe-static.net/img_large/auction/000/194/883/653_001.jpg
Daca ei gresesc cu numele, gresesc si eu!
 
Gam3 a spus:
Vagon Ringhoffer, din trenul al doilea regal, al lui Carol I:

foto ebay
de la vagoane de calatori istorice şi:
catalin a spus:
o panorama superba a portului vechi, de la Palatul Administratiei pana la moara Steaua, din varful unui catarg:

Eu cred c㒠Ringhoffer-ul regal era parcat în faţa clă’dirii din centrul celei de-a doua poze. Ce pă’rere aveţi?
 
Salut, fara indoiala magazia de marfuri este aceeasi cladire, vizibila in ambele poze, deci pe linia de garare de pe cheu poposeau ocazional si garnituri mai simandicoase.

Revin cu impresii proaspete dupa o noua vizita la Arhivele Statului din Bucuresti. Am gasit acolo printre multe alte minuni si planurile originale ale statiei Galati, asa cum au fost gandite de proiectantul prusac. Conform unei conversatii anterioare cu prietenul Catalin, spuneam ca gasisem o plansa separata care arata linia spre port. Tineam minte bine, era vorba intr-adevar despre o linie pe malul cheiului, dar la Braila, nu la Galati. Insa pe planul statiei Galati, unde sunt vizibile toate acareturile pe care le vedem mai tarziu si in hartile orasului, respectiv gara de marfuri si cele doua remize circulare, desi nu se vede o asemenea linie, exista o linie de legatura pe care scrie negru pe alb "Verbindung linie zur Hafen" adica "linie de legatura spre port". Cu alte cuvinte, linia de pe cheiul Dunarii pe care este parcat vagonul regal in poza de mai sus este facuta odata cu gara, in 1873.

O alta chestie interesanta gasita in Arhivele Statului a fost un plan de pavare al strazii Brailei din Galati, datat 1860 si intocmit de inginerul Pappadopol. Ma intreb, ce legatura o fi intre acest inginer si teatrul Pappadopol de pe strada Brasoveniei?

Oricum, de pe planul respectiv am putut lua latimea carosabilului strazii Brailei la intrarea in "Piata mare" (la 21 de ani inainte de proclamarea Regatului, piata nu avea cum sa se numeasca "Regala"). este de 8.50 metri la intrarea in piata si se largeste mai apoi la 12 metri la intersectia cu strada Mavromolu, la 25 de metri spre vest.
 
Frumoase imagini cu portul Galati,eu am lucrat in portul Braila si daca am sa fac rost de imagini de epoca de la noi le voi posta pe forum .Noi ne mandrim cu silozul de cereale si cladirea administativa a portului construite de renumitul Anghel Saligni,care la ora actuala sunt aproape niste ruine functionale ,silozul il exploateaza o firma de depozitare si distributie cereale dar care nu au interes decat sa il exploateze nu sa-l intretina,iar cladirea administrativa sta nefolosita de circa6-7 ani si s-ar putea sa aiba aceeasi soarta Mai avem si gara fluviala care este monument istoric ca de s-a turnat unul dun filmele lui Margelatu..