O mica diorama la scara N

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.997
257
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
intr-adevar,clestele este eficient,insa cu timpul va capata joc in nitul care
uneste falcile, din cand in cand trebuie sa il strangi cumva,cel mai usor
este intr-o menghina sau cu o lovitura precisa cu ciocanul.

imi plac mult actionarile alea si parca le-as fi grupat,daca nu toate la un loc,
cel putin cate o baterie la fiecare capat al garii,evitand astfel dificila treaba
de a schimba macazele avand garnituri pe liniile invecinate,cu riscul de a provoca accidente.
si ar mai avea un inconvenient,efectul vizul asupra peiajului,la scara N vor fi
niste leviere uriase pentru schimbatorul de cale.

daca vrei sa le mentii in forma actuala,fa-o in asa fel incat o eventuala schimbare
sa fie posibila pe viitor, cu siguranta vei face multe modificari pe parcursul constructiei.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Vali,

Nu stiam vorba asta cu "a hand from the sky" varianta anglo-saxona a sistemului "deus ex machina" :) dar imi pot imagina ce vrea sa zica asta!

Oricum, mecanismele alea arata foarte bine, aproape pot spune ca ma "corupi" si pe mine cu utilizarea unor asemenea chestii, mai ales ca eu personal intentionam sa fac tot actionare manuala, insa ne-avand acces la niste actionari realizate industrial, ma batea gandul sa mi le fac singur. Acum, vazand ce faci tu acolo, ma bagi la cheltuieli!

Revenind la diorama ta, asa cum semnala Lupul Alb, cred ca ai acolo o problema cu linia foarte la marginea blatului. Macar un 5 mm daca ai fi mai departe, sa poti baga acolo un gardut ceva, sa nu-ti cada trenurile?

De asemenea, observ ca ai pus linia aceea cu raza mai mica in fata, spre privitor, si cu raza mai mare in spate. Nu mai stiu care dintre variante de layout ai adoptat pana la urma, insa in mod logic partea din spate ar fi cea ascunsa in tunel sau dupa niste tufisuri/copaci/cladiri, deci poate sa mearga cu raza mai mica ca nu se vede, in timp ce partea din fata, spre privitor, ar trebui sa fie cu o raza mai mare, deci mai apropiata de realitate. La tine e invers. Este vreo logica anume sau doar asa ti-a iesit?
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Decembrie 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
vad ca ai folosit linia flexibila. intentionez sa folosesc si eu la viitoarea mea diorama la N. inca o observatie. daca ai montat liniile definitiv pe placa de ce nu ai pus extrudat subtire sub ele sau pluta pentru a crea terasamentul?
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
lupul_alb a spus:
de ce te-ai dus cu sina pana in marginea placii? la o eventuala deraiere, iti zboara trenul pe jos.

Am vrut sa profit cat mai mult de spatiu. Oricum, diorama nu este "pe picioare" deci, o eventuala deraiere, nu va avea efecte semnificative. Si inca ceva: la finalizarea lucrarii, acea zona va fi in tunel si pe laterale vor exista placi din placaj mobile care nu vor permite caderea modelelelor de pe diorama.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
victorian a spus:
...
Oricum, mecanismele alea arata foarte bine, aproape pot spune ca ma "corupi" si pe mine cu utilizarea unor asemenea chestii, mai ales ca eu personal intentionam sa fac tot actionare manuala, insa ne-avand acces la niste actionari realizate industrial, ma batea gandul sa mi le fac singur. Acum, vazand ce faci tu acolo, ma bagi la cheltuieli!

Nu sunt scumpe deloc; oricum, mult mai ieftine decat motoarele de actionare.
victorian a spus:
Revenind la diorama ta, asa cum semnala Lupul Alb, cred ca ai acolo o problema cu linia foarte la marginea blatului. Macar un 5 mm daca ai fi mai departe, sa poti baga acolo un gardut ceva, sa nu-ti cada trenurile?

De asemenea, observ ca ai pus linia aceea cu raza mai mica in fata, spre privitor, si cu raza mai mare in spate. Nu mai stiu care dintre variante de layout ai adoptat pana la urma, insa in mod logic partea din spate ar fi cea ascunsa in tunel sau dupa niste tufisuri/copaci/cladiri, deci poate sa mearga cu raza mai mica ca nu se vede, in timp ce partea din fata, spre privitor, ar trebui sa fie cu o raza mai mare, deci mai apropiata de realitate. La tine e invers. Este vreo logica anume sau doar asa ti-a iesit?

Pe diorama vor exista doua tunele: unul in partea stanga si unul in partea dreapta care, oricum, vor masca acele curbe.

Daca as fi folosit raza mare de curbura in fata, ar fi trebuit sa scurtez cu cativa centimetri buni portiunea cu sina dreapta, din fata garii si nu as mai fi avut loc pentru ramificatie.

Te asigur ca am studiat si aceasta varianta.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
lupul_alb a spus:
... inca o observatie. daca ai montat liniile definitiv pe placa de ce nu ai pus extrudat subtire sub ele sau pluta pentru a crea terasamentul?

Pe de o parte nu am vrut sa ma complic iar pe de alta parte am vrut sa tin cheltuielile la minim si constructia cat mai simpla. Terasamentele ready-made sunt destul de scumpe iar cu pluta am lucrat si nu sunt deloc incantat de a o mai folosi (poate nu am stiut eu cum sa o prelucrez...).

inca ceva: in Bavaria epocii I, din cate am observat eu, nu prea existau terasamente inaltate.
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Decembrie 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
da. dar stii cum se aude? parca bate intr-o tigaie. eu asa am facut initial cand am incercat sa fac prima diorama la N. am pus fara nimic. se aude naspa cand merg trenurile si in plus nu are nici o infatisare estetica pietrisul pus asa.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
lupul_alb a spus:
da. dar stii cum se aude? parca bate intr-o tigaie. eu asa am facut initial cand am incercat sa fac prima diorama la N. am pus fara nimic. se aude naspa cand merg trenurile si in plus nu are nici o infatisare estetica pietrisul pus asa.

Stiu excat cum se aude pentru ca diorama din Romania este inceputa excat in acest mod.

Dar este un compromis cu care am ales sa ma impac...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Daca pui pe marginea dioramei placaj ,orice intra in curba fie locomotive fie vagoane (mai ales cele lungi), se vor lovi de acesta.Vezi normele de spatiu liber pe calea ferata NMRA si NEM.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.997
257
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
exista 2 variante:

ori scurteaza un pic linia/macazul inainte a intra in curba si astfel linia se retrage cativa mm in interior,
ori in loc de placaj pune plexiglas cu niste distantori,pentru a creea spatiul necesar.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
sogard_2003 a spus:
Daca pui pe marginea dioramei placaj ,orice intra in curba fie locomotive fie vagoane (mai ales cele lungi), se vor lovi de acesta.Vezi normele de spatiu liber pe calea ferata NMRA si NEM.

Nu am vagoane lungi (in Bavaria, ep, I, nu prea existau). Tineti cont ca diorama este la scara N iar raza minima aleasa este de 9" (22,86 cm) deci mai mare chiar decar R2 de la Roco. Va asigur ca acolo niciun vagon sau locomotiva (din cele pe care le am sau le voi avea) nu va lovi in peretele lateral.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Sigur imi va fi de folos, macar pentru experimentarea ideii (oricum, toata aceasta mica diorama va fi un experiment).

Ma mai gandesc sa pun in margini o plasa (ca un fileu de tenis de masa), inclinata sub un animit unghi...
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.997
257
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
e buna si plasa,insa in cazul tau plexiglasul cred ca este mai recomandat,previne caderea si in
acelasi timp lasa sa se vada ce este dincolo.plasa e buna, de exemplu la diorama mea,unde, in zonele
ascunse,traseul caii este neprotejat in laterale,existand riscul de cadere
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.128
1.101
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
din nou, diferenta de "educatie feroviara"

la noi continentalii e metacrilat (sa nu spunem Plexiglas ca e nume de marca ;) ) iar la britanici in general e plasa... :D
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Eu personal as pune metacrilat in loc de plasa dintr-un motiv simplu: nu intra praful si nici eventuale insecte! Hai sa zicem ca insectele n-ar fi o mare problema intr-un apartament obisnuit, insa praful ESTE cu adevarat o mare problema aici, in Romania, si totodata cred ca este inamicul numarul 1 si al modelistului, nu neaparat feroviar, si implicit al oricarei diorame!