O mica diorama la scara N

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Vali,

Spre deosebire de ceilalti prieteni eu n-am sa te laud, ci am sa te critic. Cred ca la dimensiunea asta de placa si folosind PECO Finescale se poate face ceva mai reusit decat un simplu oval!!!

Dupa ce am studiat ce-ai desenat tu acolo mi-au venit niste idei... dedesubt vei vedea schema ta in varianta "masacrata" de mine :D



Care sunt ideile de baza de la care am pornit:

Intai de toate, am incercat sa obtin un pic mai mult dinamism al compozitiei dioramei asezand liniile intr-un oarecare unghi fata de marginea blatului.

Pot face asta preluand ideea ta cu tunelul care acopera curba din dreapta. Acolo oricum faceai segmentul din fata cu o anume raza minima. Daca tot mergi pe raza respectiva, poti face tot tunelul astfel, ca oricum nu mai conteaza daca garnitura ta face doar un sfert de cerc sau jumatate de cerc cu raza respectiva. In plus, raza aia sunt sigur ca-i mai mare decat R2 Fleischmann!

Apoi, am intors partea de triaj a garii in afara cercului si nu spre inauntru cum faceai tu, astfel incat acum poti sa "invartesti" o garnitura pe linia 1, in timp ce pe liniile urmatoare te vei putea ocupa in liniste de manevre prin gara.

Dupa cum vezi, am mai introdus inca o linie, ceea ce-ti confera un plus de posibilitati de manevra. De asemenea, ai posibilitatea ca daca ulterior doresti asta, sa "cuplezi" modulul realizat cu altele prin inlocuirea capetelor de linie moarta cu legaturi spre alte module.

Am introdus un pod in stanga la inceputul curbei pe post de "scenic break" care impreuna cu vegetatia amplasata de tine acolo vor masca portiunea cea mai nerealista a curbei si va realiza acelasi lucru pe care-l face si tunelul tau din dreapta.

Relieful il vad inaltat fata de nivelul liniei astfel incat drumul figurat in spate sa urce intr-o panta realista atat peste dealul cu tunel din dreapta cat si peste podul din stanga. Relieful va merge aproximativ plat sau chiar va mai urca un pic inspre spate, unde se va termina intr-un zid de sprijin care practic acopera complet vederea garniturii care "face cercul". In partea din fata relieful coboara intr-o panta lina spre gara, oprindu-se la nivelul platformei care e oricum mai inaltata in raport cu linia. (Asta e o chestie specifica mai degraba cailor ferate englezesti decat bavareze, dar hai sa zicem ca ocazional s-ar putea intampla asa ceva si in Bavaria).

Ca varianta, poti face drumul un pic mai in spate in asa fel incat sa "prinda" podul si dealul cu tunel aproape la nivel, iar accesul auto la gara sa fie realizat printr-o bretea ce coboara din drum spre spatele garii. Sau bineinteles mai exista si varianta de a utiliza o gara pe doua nivele cu acces din spate de la nivelul superior, insa asta nu este in nici un caz specifica Bavariei asa ca ar trebui folosita doar ca ultima resursa.

In dreapta si in stanga cladirii principale a garii exista doua magazii, cu observatia ca magazia din dreapta e accesibila din linia 1 deci atunci cand se descarca materiale acolo trenurile de lung parcurs trebuie sa astepte sa li se dea intrarea, ori sa te gandesti la o varianta in care ar putea fi "deviate" pe linia 2.

Cea din stanga dioramei are insa o linie proprie de serviciu si ar fi pentru materiale vrac, iar in stanga ei, zona aceea galbena ar fi tarcul pentru animale.

Aranjamentul acesta cu linie moarta care se "opreste" in cladirea principala a garii e comun in Bavaria, este folosit in mod absolut identic si la gara "mea" Stein!

Mai am inca doua observatii: la modul cum am gandit volumetria terenului, cu zona inaltata spre spate de fapt partea aceea chiar daca ramane perfect accesibila de deasupra ramane "in umbra", invizibila pentru observatorul care priveste diorama din fata, iar ondularea pe care ai propus-o acolo practic nu-si mai are rostul decat ca sa "chinuie" in mod inutil garnitura ta.

Ar fi util deci ca in locul acelei ondulari sa pui tot un segment drept.

Dar eu acolo as amplasa eventual altceva, si anume ceea ce americanii numesc un "triangle": o legatura de linii legate in triunghi intre trei macaze, iar capatul din mijloc al triunghiului (care vine perpendicular pe cladirea garii) l-as masca in interiorul unei remize de locomotive. Acest "triunghi" ti-ar permite "intoarcerea" locomotivei in cunoscuta manevra automobilistica din trei miscari si ti-ar oferi un plus de flexibilitate in utilizarea dioramei.

In speranta ca nu te vei supara ca ti-am "insangerat" planul dioramei, iti doresc un week-end placut si linistit alaturi de moara de vant!
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.127
1.101
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

m-am abtinut sa scriu pana acum si vad ca bine am facut, intrucat Dorin tocmai a facut observatiile pe care eram pe cale sa le fac si eu... :D

sa spunem ca avem aici un "razboi" de concepte... Vali vine cu acel concept insular, britanic, al "liniilor paralele cu blatul" in antiteza completa cu cel continental, german, pe care il practicam noi... iti place sau nu-ti place... eu personal il detest!

observatiile lui Dorin privind gara bavareza sunt de asemenea corecte... si mie imi lipsea langa Hausgleis un Guetermagazin (Gueterschuppen pe bavareza), eventual si un BayWa Lager si bineinteles rampa aferenta...
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
:D Chiar ma miram ca nu s-a luat Horia mai demult de mine cu paralelismul sinelor cu marginea dioramei. Nici mie nu imi place asa (nu pot spune ca detest aspectul dar recunosc ca nu e cea mai fericita alegere).

Dorin, mersi de sugestii si o sa incerc sa modific layout-ul tinand cont de ele, sa vedem ce-o iesi.

PS: In ceea ce priveste conceptul britanic al liniilor paralele cu blatul, Horia are dreptate. Rar vezi pe la vreo expozitie vreo diorama care sa fie proiectata dupa modelul continental. Chiar si cele care au teme continentale sunt create dupa principii britanice.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Tinand cont de critici, am ales ca acest proiect sa nu mai fie unul de sine statator ci sa fie un segment al unei viitoare diorame mai mari ce va fi construita impreuna cu un amic, pasionat, de asemenea, de modelismul feroviar.

Si revin la tema aleasa: statia Langenbach pe ruta bavareza München - Landshut. Acesta este planul statiei la 1880:



Si acesta este planul desenat de mine (nu-i asa ca seamana cu un stergator de parbriz?):



Sincer sa fiu, nu sunt extraordinar de multumit de ce a iesit. Prin urmare, accept cu placere alte idei si sfaturi... Pe de alta parte, ar fi interesant de pastrat un model al statiei cat mai apropiat de realitate.

Traduce Horia ce reprezinta punctele 3 si 4 de pe planul garii?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Vali,

Interesanta continuarea...

Si eu am ajuns la aceeasi concluzie, a unor segmente care sa se completeze...

Ideea cooperarii cu prietenul este excelenta, insa cred ca, daca se poate cupla cu segmentul prietenului, tot n-ar trebui sa renunti definitiv la ideea initiala a unui cerc complet, ca sa-ti poti "invarti" in liniste garniturile tale si de unul singur.

Chiar daca seamana cu un stergator de parbriz, poate sa fie o gara cat se poate de autentica. Deocamdata mi se pare ca ultima latura e foarte scurta, in practica probabil ca nu vei reusi sa faci prea multe manevre cu ea. Nu poti s-o mai lungesti un pic?

Pana raspunde Horia, iata traducerile:

1= "directia spre Marzling/Freising"
2= "ulita Freising-ului" :D
3= "cladirea garii"
4= "rampa de incarcare"
5= "linie de marfa"
6= "directia spre Moosburg/Landshut"
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
victorian a spus:
...Ideea cooperarii cu prietenul este excelenta, insa cred ca, daca se poate cupla cu segmentul prietenului, tot n-ar trebui sa renunti definitiv la ideea initiala a unui cerc complet, ca sa-ti poti "invarti" in liniste garniturile tale si de unul singur...

M-am exprimat gresit Dorin. Impreuna cu prietenul meu vom construi diorama la noi in garaj. Deci va ramane aici, urman ca ce construiesc eu acum sa fie primul segment (sfert). Va vea dimensiunile de 8" x 4" (aprox. 2,45 m x 1,22 m) ceea ce la scara N nu e rau deloc.

Stiu ca e scurta cea de-a treia latura dar e a naibii de greu sa o mai lungesc. As mai putea putin, cu pretul scaderii distantei dintre primele doua laturi. Altfel, e cam greu sa o mai lungesc.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
In planul urmator am eliminat distanta dintre primele doua linii (acum nu mai incape un peron). In acest mod, s-a lungit considerabil cea de-a treia linie.



Dar parca tot nu imi place...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
fellipe poti sa lasi linia scurta cum era initial si sa o faci linie moarta,un capat de sina mai batranesc din lemn de traverse,pietris invechit...boscheti si iarba multa si un pic de rugina pe sine.Am vazut asa ceva la iesirea din Predeal spre Brasov pe partea dreapta.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Avand in vedere ca tema va fi una de epoca I, deci electricitatea nu prea facea casa buna cu caile ferate, dar si pentru a da un plus de autenticitate, am hotarat ca actionarea macazelor si a semnalelor sa se faca mecanic si nu electric folosind tehnologia "wire-in-tube".

Detalii:
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2008
1.418
0
Germania
LOCATION
Germania
felippe a spus:
am hotarat ca actionarea macazelor si a semnalelor sa se faca mecanic si nu electric folosind tehnologia "wire-in-tube".

Este hotarare foarte inteleapta :aplauze:
Nu am inteles niciodata de ce este nevoie la diorame mici ca unii sa actioneze 5 macaze (care sunt toate poate foarte aproape ) electric :fluierat:
 

Alex_Stoicia

Active Member
27 Februarie 2008
235
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
SantaFeFan a spus:
Este hotarare foarte inteleapta :aplauze:
Nu am inteles niciodata de ce este nevoie la diorame mici ca unii sa actioneze 5 macaze (care sunt toate poate foarte aproape ) electric :fluierat:
Eu sunt unul dintre acestia... Ca sa faci, lipsa de experienta. De iesit mi-au iesit bine actionarile electrice, insa acum as opta pentru actionari manuale prin cablu, mult mai ieftine si mai naturale (acul nu se misca brusc ci incet, ca in realitate.
Si eu sunt de parere ca ai luat decizia corecta!
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.127
1.101
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna,

personal prefer actionari electrice (de fapt, electro-mecanice) insa la noi la FREMO sunt zeci de module unde se actioneaza mecanic si este un sistem foarte bun! ;)
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Recent am cumparat trei astfel de actionari mecanice pentru macaze:



Si azi m-am hotarat sa incep sa 'plantez' din sine.

O unealta care m-a ajutat enorm (gauri pilot pe traverse - sinele Peco au doar 'incepute' gaurile, 'saparea' unor santuri, slefuire):



Macazele Peco nu au elementele de fixare cu celelalte sine (rail joiners) gata fixate; acestea se cumpara separat. O data cu macazele, insa, vin si cate trei traverse suplimentare, pentru a fi montate (eu le-am lipit cu Super Glue) sub 'rail joiners' in vederea unui aspect vizual cat mai apropiat de realitate. Asa ceva nu am intalnit la alti producatori.

Aceste 'rail joiners' sunt atat de bine facute, incat nu exista niciun fel de 'joc' intre elementele fixate cum am intalnit la sinele Roco, ca sa nu mai spun de Fleischmann.

Am 'sapat' in foaia de placaj doua santuri pentru a trece pe sub sine parghiile de actionare a macazelor. Acestea au fost confectionate dintr-un tub gol de mina de pix si o agrafa de hartie indreptata.



Fiind la inceput si fara experienta unul din santuri a iesit mult mai mare decat este necesar.

Am fixat sinele si macazele de placaj fara sa le lipesc, numai cu cuisoare din marea rezerva pe care o am de la Fleischmann.

Ca sfat, in niciun caz sa nu va apucati sa bateti cu ciocanelul aceste tinte. Ele intra cel mai usor in placaj doar punandu-le cu degetele in gaurile pilot si apoi apasate cu varful unui patent cu falci lungi (parca shpitz se numeste).

Rezultatul final (fotografii facute la lasarea serii, fara prea mari pretentii de calitate dar voi face altele si maine).



As mai vrea sa adaug ca am mai facut cate doua gauri in fiecare actionare mecanica de macaz si am uns cu ulei micile lagare.

Ca si concluzie, sunt foarte multumit de aceste actionari. Sunt total diferite de actionarile electrice. Oricum, urmeaza sa le vopsesc si sa vad cum le si integrez in decor.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Toate actionarile vor fi in partea din fata. In spate nu e decat un macaz.

Si pot cumpara cablu special, otelit, in teaca de plastic sau cupru, astfel putand actiona orice macaz de la distanta (vezi link-ul din primul meu mesaj de pe aceasta pagina).
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Arata foarte bine actionarile alea, Vali!

Observatia lui LDH apropo de asezatul "in baterie" al macazelor este corect, cu precizarea ca daca le pui in baterie si ai mai multe gramada, pe urma chiar trebuie sa-ti si notezi care unde vine.

Asa, macar este evident chiar si pentru cineva care nu cunoaste diorama care parghie ce macaz actioneaza.

Presupun de asemenea ca fixtura vizibila acolo in care se misca piesa de actionare este doar suportul, care mai are pe deasupra si o "carcasa" din plastic sau metal?
Nu ca ar arata urat, ci pur si simplu fiindca arata diferit de pozele din catalogul firmei producatoare!

As mai avea o intrebare legata de "comutatorul de polarizare". Acesta este integrat macazului, sau se monteaza separat pe undeva?

Spor la treaba si ...asteptam continuarea lectiei de modelit britanic!
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
Ideea este ca eu vreau sa pun aceste actionari mecanice cat mai aproape de macazul pe care il comanda si apoi sa maschez partea de jos in decor, sa ramana la vedere doar levierul, actionarea facundu-se dupa metoda 'hand from the sky'.

Nu exista niciun fel de alta "carcasa" la acest tip de actionare. Eu am ales "Universal Point Lever (UPL)" si nu "Leverframe"; acestea din urma sunt legate cate 4, 6 sau 8.

Polarizarea inimii este integrata in macaz.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
83
-
O poza care cuprinde tot ce am lucrat in ultimele doua zile:



Detaliu macaz - actionare mecanica:



M-am oprit din lipsa de materie prima. Imi unt imediat necesare un macaz si cel putin inca un set de 'fish plates' (clipsurile cu care se imbina sinele).

Sculele folosite: cleste special pentru taiat sina, sabloane pentru intinderea sinelor flexibile curbe si drepte, sablon pentru pastrarea distantei intre sinele paralele:



Consider ca sabloanele pentru intinderea sinelor flexibile (Tracksetta) sunt absolut necesare oricarui modelist care lucreaza cu astfel de sine. Este incredibil cat de usor se pastreaza curbele din proiect, fara sa existe temeri ca ar putea apare o alta raza de curbura.

Cat priveste clestele pentru taiat sina, nici nu se compara la ususrinta in utilizare cu fierastraul. Mai ales ca taietura este perfecta si nu presupune niciun fel de slefuire ulterioara a sinei.