O mica diorama la scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ieri am demontat toate sinele. Am zis sa experimentez si cu material fonoizolator. Si a mai fost un motiv: nu folosisem deloc cleme izolatoare penntru fixarea sinelor.

Nici nu stiam ca trebuie sa folosesc si astfel de cleme. As fi stiut daca nu m-as fi considerat "experimentat" si as fi citit instructiunile care vin cu macazele. Macazele Peco code 55 sunt "electrofrog" si nu insufrog ca cele Roco, folosite de mine la prima incercare de diorama...

Apoi am zis ca daca tot am demontat sinele, sa pun si ceva sub ele care sa absoarba zogomotul. Am cumparat de la un magazin de tipul DIY o rola de polistiren expandat cu grosimea de 2 mm, latimea de 60 mm (folosit pentru izolarea peretilor). Ieftin: 2.50 lire (aprox. 13 lei).

Am lipit cu aracet un start pe toata subrafata blatului urmand sa ma hotarasc mai tarziu daca las polistirenul doar ca terasament.

Am pus si o parte din sine, lipindu-le si pe acestea cu aracet si fixandu-le cu cuisoare pentru mentinere pe pozitie pana la uscare. Mai mult, am cositorit si imbinarile. Pentru o lipite perfecta si usoara am folosit pasta decapanta LA-CO (Regular Soldering Flux Paste) - asemanatoare cu Rosol 3 recomandata pe RailwayFan de alti modelisti.

Pentru cei care vreti sa cositoriti sinele, un sfat: nu cositoriti decat marginea dinspre exterior a sinei; chiar daca este mai putin estetic (cu toate ca se poate masca la "weathering") nu veti avea probleme cu rotile care ar putea "calca" peste un strat de cositor.

Si o parere despre macazele Peco. Se spunea in alt topic ca acele nu ar face contact electric perfect. Nu am avut absolut nicio problema de acest gen. Imi plac mult aceste macaze; nu se compara cu Roco, folosite de mine la prima diorama.

Am scimbat si planul: am zis ca e mai bine sa faca aceasta diorama ca fiind un prim segment dintr-una mai mare; asadar, nu mai este un oval pe care se invart trenuletele.

Ideea este ca imi place acest mod de lucru, neplanificat pana la detaliu. De la etapa la etapa ma gandesc ce am de facut si planific doar acea etapa.

In plus, aplicand mai multe variante de lucru am castigat si ceva experienta.

Voi reveni cu cateva poze.
 
A mai trecut vremea, am mai studiat si am zis sa incerc si o alta varianta, nefiind multumit de cea descrisa in mesajul anterior.

Cum niciunul din magazinele de modelism feroviar vizitate nu avea in stoc terasament de la Woodland Scenics, am zis sa incerc altceva. Astfel, am cumparat la un pret mult mai mic terasament din pluta de la Gaugemaster si nu mi-a parut rau deloc de alegerea facuta.



Pentru a lipi terasamentul de blat am folosit un adeziv, special, zice vanzatorul, desi eu cred ca este aracet normal, de la Javos Countryside:

 
Pe bune. Sambata trecuta am fost in trei magazine si niciunul nu-l avea pe cel la scara N.
 
Vali,

Din cate am inteles eu terasamentul acela de la Woodland Scenics izoleaza excelent zgomotul, insa nu cumva este cel care are prostul obicei ca in cativa ani de zile sa se faramiteze complet?

Daca este asa, e mai buna varianta asta cu terasamentul de pluta!
 
Salut ,
Eu nu as folosi nimic altceva ca pluta !!!! este stabil si nu se strica cu timpul .
 
Profitand de cele patru zile libere am continuat lucrul la diorama.

Am montat panta ('riser'), trei din cele patru macaze impreuna cu legaturile catre ele, precum si actionarea manuala a macazelor:



Sistemul manual de actionare a macazelor se bazeaza pe sistemul 'wire-in-tube' (fir in tub), avand la baza un fir foarte subtire din otel si un tub (teava) de cupru cu diametrul interior foarte putin mai mare decat grosimea firului de otel.

Miscarea firului de otel prin tub este compensata la capatul dinspre actionare de 'Omega-wire' (o sarma de alama in forma literei grecesti 'Omega').

Cu toate ca exista cateva piese special dedicate imbinarii firului de otel cu sarma in forma de 'Omega', am preferat cositorirea.
 
Superb!
Presupun ca ai o mare satisfactie sa schimbi macazele manual,eu am optat pe comanda digitala dupa cum ai vazut.
Compensarea miscarii cu ajutorul sarmei in forma literei omega este o idee buna,insa nu cred ca ai ales materialul cu o elasticitate prea buna,in cazul in care aceasta piesa este supusa la comprimare respectiv intindere.Poate nu am inteles bine mecanismul...:?:
Am o nedumerire: cum ai cositorit sarma de otel ? Eu nu am reusit nici in ruptul capului. Am slefuit,am dat cu pasta decapanta dar degeaba..lipiturile erau reci si se fisurau la prima miscare .
 
sogard_2003 a spus:
...
Am o nedumerire: cum ai cositorit sarma de otel ? Eu nu am reusit nici in ruptul capului. Am slefuit,am dat cu pasta decapanta dar degeaba..lipiturile erau reci si se fisurau la prima miscare .

Am folosit aceasta pasta decapanta:



Si eu am fost surprins sa vad ca 'tine'.

Acele 'Omega-Wire' au o oarecare elasticitate, suficienta pentru compensare; poate gresesc eu si nu sunt din alama...
 
Pe Railwayfan este un topic al lui Alex Stoicia intitulat 'Mic tutorial de cositorit sine' (personal, nu sunt adeptul cositoririi sinelor) unde este mentionata o pasta decapanta care ar trebui sa se gaseasca si in Romania.

Ar mai fi si o solutie lichida pe baza de fosfor, toxica. Incerc sa aflu exact denumirea acesteia.
 
Fellipe stii ca la scara mica, 1:160 ,recomand sa cositoresti sinele ,acolo unde e sigur ca nu se mai fac modificari.Clipsurile pentru N par gigantice(parerea mea). Este migala mare intradevar,dar cu grija capata un aspect deosebit!
 
felippe a spus:
Pe Railwayfan este un topic al lui Alex Stoicia intitulat 'Mic tutorial de cositorit sine' (personal, nu sunt adeptul cositoririi sinelor) unde este mentionata o pasta decapanta care ar trebui sa se gaseasca si in Romania.

pasta-decapanta-rothenberger--rosol-3---250g_medie.jpg



http://www.celsiusplus.ro/produse/218-scule-si-accesorii/626-pasta-decapanta-rothenberger--rosol-3-250g.html

:cafea:
 
Vali,

Arata foarte bine ce ai facut pana acum, felicitari. Imi place si acel "riser". Imi sugereaza faptul ca actionarea macazului va fi amplasata sub pod?

Interesanta de asemenea ideea de a pune omega wire la inceputul actionarii, nu la sfarsit, si de a lipi direct firele pe ele. O sa vezi tu pe parcurs cat de bine tine lipitura aia pe otel.
Din experienta mea, depinde de calitatea decapantului. Teoria batranilor spunea ca lipirea prin cositorire prinde perfect numai pe alama si cupru, pe alte materiale (otel, nichel, inox, aluminiu) doar cu masuri speciale de asigurare a adeziunii direct pe metal.

Am de asemenea indoieli cu privire la modul de fixare al cadrului de actionare al manetelor pe blat. Am vazut ca l-ai fixat cu patru cuisoare. Ma intreb daca e suficient de solid pe termen lung si daca nu ar fi fost mai bune patru holzsuruburi subtiri si lungi in loc. Daca iti aduci aminte, chiar ei atrag atentia asupra acestui aspect: "make it steady, this is a working unit". Cum nu pot deocamdata decat sa-mi imaginez fortele care actioneaza asupra lui, te rog pe tine sa studiezi un pic chestia asta.

Am luat nota si de modul de fixare al tevilor de cupru pe blat. Mi se pare o idee interesanta si demna de retinut!

Spor la treaba!
 
Actionarea mecanica va fi mascata. In acea zona linia va fi sus, pe "deal". Desi, acum ca ma gandesc la ce zici tu, pare o idee buna cu un pod pus acolo.

"Omega wire" se pun intotdeauna la capatul dinspre actionare; aici poate fi mascat.

Am mutat parghiile de actionare de cel putin 100 de ori si vad ca lipitura tine. Daca nu, e usor sa o refaci periodic.

Cuisoarele care fixeaza cadrul sunt de fapt cuie si pe partea din interior a blatului ele sunt indoite; nu sunt sanse sa miste de-acolo. Oricum, fortele care actioneaza acolo nu sunt chiar atat de mari incat sa creeze probleme cadrului.
 
Am inteles acum Vali, e clar, cu niste cuie ce au capatul indoit sub blat nici o sansa se le mai clinteasca cineva de acolo.

Am retinut si ideea cu modul de pozitionare al acelor compensatoare "omega wire".

Dupa cum bine stii, eu urmaresc cu mare interes experimentele tale fiindca urmeaza sa folosesc aceleasi tehnici si in constructia propriei diorame, care e inca in lucru la nivel de plan... :oops:

Da, mi se parea interesanta ideea sa pozitionezi levierele sub pod, insa daca adopti varianta asta, sa fii atent ca inaltimea la care este pus podul sa-ti permita actionarea. Ar trebui sa ramana suficient spatiu incat sa-ti poti strecura mana rapid si fara riscul de a deteriora podul.

Spor!
 
Care din cele doua capete de linie este potrivit pentru Bavaria inceputului de secol XX?

Varianta 1, fara tampoane:



sau varianta 2, cu tampoane:



sau, varianta 3, niciuna.