Machete tramvaie

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Vagonul de tramvai ITB


Marea mea pasiune pentru tramvaie incepe sa isi faca loc si pe diorama de la Slobozia. Impresionat de succesul modelului realizat de Adrian la Iasi, i-am cerut incuviintarea sa reproduc si eu acest frumos tramvai, cu care in copilaria mea de scolar, care locuia in Bucuresti, m-am dus la scoala cale de trei statii (pana in clasa a 7-a, cand m-am mutat cu parintii la Constanta). Amintirile ce ma leaga de vremea cand obraznic si nepasator ma plimbam pe cupla de la ultimul vagon, pe care puneam mai intai ghiozdanul si peste care ma asezam comod, m-a determinat sa imi doresc sa rulez pe diorama un vagon ITB facut de mine integral.

Multumita lui Adrian Ionut Crenganis, am primit planurile peretilor laterali si m-am apucat de dezvoltat proiectul realizand in Corel si restul de piese, adica fronturile, podelele si acoperisul. Am trimis proiectul pentru decupare cu laser domnului Alexandru Cristal de la firma SpotDesign din Bucuresti, care a avut amabilitatea sa ma ajute in acest proiect, oferindu-se sa imi taie peretii vagonului, operatiune destul de dificil de executat cu caterul, daca tinem cont ca ferestrele sunt foarte apopiate si au colturile rotunjite. La scara 1/87 stalpii dintre ferestre sunt foarte subtiri, fapt care a dus in prima faza la cateva tentative nereusite. Am incercat cu diverse materiale dar efectul a fost acelasi. Raza laser prin incalzire topea si deforma stalpii dintre ferestre. In ultima faza, s-a incercat la firma SpotDesign taierea pe material lemnos, chestie care vad ca a reusit! Modelul a fost executat bine si probabil ca va intra in constructie cat mai curand, de indata ce voi face rost de un boghiu motorizat, pentru ca vreau ca acesta sa fie functional.

In paralel, am facut o alta comanda, pentru taiere din ABS de 1 mm a peretilor, insa de data aceasta cu freza, asa cum am taiat anul trecut vagonul automotorului Malaxa DU 77, model la care nu am renuntat, dar am amanat proiectul din motive tehnice si financiare. Practic la acesta trebuie sa achizitionez un sasiu de vagon platforma Piko, pentru ca nu ma indur sa distrug vagoanele functionale din dotarea depoului PanArin.

In principiu, voi incepe montarea unui set de vagon ITB din lemn, pe care il voi face static, dupa care, la sosirea pieselor taiate la freza, voi confectiona si modelul functional.

 
http://www.mb-modely.eu/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=13&Itemid=8&lang=en&vmcchk=1&Itemid=8

Astea-s motorizate? Pe mine m-ar interesa o Tatra in orice shema de vopsire, doar sa fie functionala. :)
 
Vagonul de tramvai ITB -2


Au sosit piesele taiate pe laser la firma ....... In paralel am mai taiat un set de piese insa pe freza, la alta firma din Slobozia. Pentru ca initial am preluat proiectul asa cum l-am primit, se pare ca s-au strecurat ceva erori cauzate de faptul ca nu am luat in calcul atat grosimea frezei cat si latimea taieturii executata de raza laser. Ca atare, intregul proiect a iesit in afara cotelor. Asa ca am refacut desenele si pentru inceput am realizat primul meu vagon de tramvai ITB. Am inceput cu vagonul remorca. Ideal este ca la inceperea unui astfel de proiect sa iei in calcul toate problemele. Cum sunt la primul astfel de proiect, se pare ca nu am calculat totul asa cum trebuia si am facut numeroase adaptari la desenele pieselor. Este destul de important sa prevezi atat amplasarea mecanismelor de tractiune in vagonul tractor, cat si pozitionarea osiilor colectoare in vagonul remorca. Ambele vor fi dotate cu lumini de faruri si pozitii, potrivit fiecaruia, dar nu vor avea iluminat interior intrucat voi monta geamuri fumurii. Asta pentru ca trebuie mascat motorul si amgrenajele in vagonul tractor si nu ar da bine un vagon cu geamuri fumurii si unul cu geamuri transparente. Se pare ca lemnul este cel mai bun material in cazul prelucrarii cu laser, iar la freza merge cel mai bine ABS-ul.

In final insa vreau sa rezulte un proiect perfect, fara lacune, usor de montat, ca si un kitt din comert.
Gratie bunavointei domnului Cristal Alexandru de la ......., acest vis se va implini cat mai curand.

In acest moment, vagonul de proba, executat din placaj de 1 mm grosime, se afla pe bancul de lucru din Atelierele PanArin si arata cam asa:
 
Vagonul de tramvai ITB -3

Am reusit sa definitivez vagonul remorca sub forma de proba. Am rotunjit pe unde se mai putea rotunji, incercand sa aduc la cote modelul. Pentru inceput este satisfacator, dar urmatorul vagon va fi ceva mai corect realizat pentru ca am modificat proiectul astfel incat sa ramana material pentru rotunjiri la colturi. Acoperisul va fi putin mai inalt ca sa poata fi si el rotunjit conform realitatii.

De asemeni am confectionat si sasiul vagonului tractor, bazat pe un boghiu motor de la o locomotiva mehano, motorizat cu un electromotor japonez. Pentru momentul proiectul se afla in faza prezentata in poze si in filmuletul anexat!



http://www.youtube.com/watch?v=WJ-nLmFGFjY
 
Vagonul de tramvai ITB -4

Astazi am continuat lucrul la vagonul remorca ITB confectionand lampile de semnalizare a directiei si mai apoi executand o vopsire de incercare. Am folosit spray acrilic ca si culoare de fond si apoi, la pensula, am aplicat rosu acrilic Revell. La plafon s-a folosit tot acrilic Revell gri inchis. Cu un marker am facut chederele negre la geamuri dar urmeaza o retusare a lor la pensula, pentru ca nu imi place cum au iesit. Oricum, acest vagon este o experienta pentru mine si chiar daca nu iese perfect, va fi folosit undeva in depou. El constituie insa o rampa de testare pentru diferite solutii in realizarea ulterioara a altui exemplar pe care sper sa-l fac mult mai reusit!

 
Vagonul de tramvai ITB -5



Astazi am confectionat sistemul de colectare a tensiunii si placa de alimentare a iluminarii de pozitii. Pentru colectare am folosit fir de coarda de chitara nr. 1 ca si grosime, care culeg tensiunea prin presiune usoara pe bandajul rotilor, inovatie care ajuta si la crearea unei mici suspensii, atat de necesara pentru ca rotile sa calce intotdeauna pe sine, chiar si atunci cand acestea trec peste unele denivelari…

Pe placa de alimentare am montat o punte redresoare, o rezistenta de 1k inseriata cu cele doua led-uri dreptunghiulare, la randul lor inseriate. Pentru stabilitate am montat in paralel cu led-urile un condensator de 3200 micro/35 volti, suficient pentru a anula intreruperile cauzate de alimentarea paguboasa din unele momente.

Urmeaza confectionarea geamurilor brumarii, asta pana cand soseste plicul cu piesele decupate de ........., pe laser, pentru vagonul tractor. Dupa studiu pe net, am descoperit ca exista doua modele ale acestui vagon. Unul cu geamul din spate (luneta) tesit in unghi ca si in fata la parbriz, si unul cu geamul drept, ca la vagonul tractor, model pe care l-am vazut la vagonul cu nr. 100 care a circulat restaurat in Iasi cu ocazia aniversarii a o suta de ani de transport electric, poze oferite de Adrian Ionut Crenganis de la Club Modelism Feroviar Iasi. Asa ca voi confectiona ambele modele de vagoane!



http://www.youtube.com/watch?v=860RxBROb8o
 
Vagonul de tramvai ITB -7
mai multe poze

Au sosit piesele decupate cu laser de catre ......, pentru vagonul tractor. Pentru ca am vazut doua modele de vagon tractor tip ITB, am decis sa le confectionez pe ambele. Pentru inceput voi reproduce vagonul din poza trimisa de Adrian Crenganis, ce la Clubul de modelism feroviar Iasi, poza ce reprezinta vagonul ITB restaurat si repus in circulatie in Iasi cu ocazia aniversarii a o suta de ani de transport electric! Vagonul cu nr. 100 va rula si pe diorama de la Slobozia.

Tractiunea va fi asigurata de un boghiu motric de la o locomotiva mehano dezmembrata (descompletata), la care am cuplat un motoras japonez. Iata primele poze la ceea ce am reusit sa fac ieri! Astazi sper sa termin cu accesoriile, bare, borduri, cuple, plafon, etc. si mai spre seara sa dau o mana de vopsea de baza.

a4-300x244.jpg
 
Vagonul de tramvai ITB -8

Astazi am continuat cu motorizarea efectiva a vagonului tractor. Am elaborat metoda cea mai eficienta pentru cuplarea boghiului de locomotiva mehano la vagonul ITB. Pentru asta am modificat cateva lucruri la boghiu astfel incat acesta sa intre corect in locasul sau. Am cautat sa dau o pozitie usor inclinata a vagonului spre fata, asa cum reiese din numeroasele poze primite de la Adrian Crenganis din Iasi, care a avut amabilitatea de a-mi oferi desenele initiale ale peretilor laterali si multe poze cu vagonul in diferite pozitii! Am adaugat numeroase accesorii, cum ar fi barele, bordurile care marginesc caroseria, semnalizatoarele superioare de directie, aerisirile din plafon, precum si locasul central al placii cu numarul traseului pe care circula vagonul. Am montat motorul si am echilibrat dinamic si ca greutate macheta. In film puteti vedea cum se comporta tramvaiul pe Diorama de la Slobozia. Maine sper sa reusesc sa fac pantograful si sa dau o mana de vopsea machetei. Urmeaza si modificarea mastilor boghiului astfel incat sa semene cat mai mult cu ceea ce are vagonul ITB in zona rotilor.



http://www.youtube.com/watch?v=TJKyX96hdGw