Machete tramvaie

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Tramvaiul clasic V 09 -2


Diversitatea de modele din seria clasica a vagoanelor de tramvai tip V, a facut dificila alegerea tipului de vagon pe care sa-l reproduc. Daca era dupa mine, pe toate le faceam, pentru ca imi plac toate. Dar, pentru ca nu dispun de alte boghie mecanice, ma voi rezuma doar la aceste trei modele ale colectiei mele.
Nu stiu daca modelul creat de mine reproduce chiar exact modelul standard, dar mentionez ca din multitudinea de fotografii, am ales unul care mi-a placut mai mult si care se preta la reproducerea folosind material lemnos. In rest, las pozele sa vorbeasca:

V09-06.jpg
 
Tramvaiul clasic V 09 -3



Am continuat lucrarea si am modificat pantograful orientandu-ma dupa fotografii. L-am lungit astfel incat acum e corect ca dimensiune si am adaugat amortizoarele si am modificat suportul acestuia. Pantograful este mobil si se mentine atat sus cat si jos cu ajutorului unui arculet si a unui mecanism de parghie.

La vagonul tractor am confectionat treptele mobile. La vagonul real, acestea stau in mers pliate pe langa peretele vagonului, iar la oprirea in statii, cand se deschid usile, treptele se lasa pentru a se pasi pe ele. Usile vagonului meu nu se deschid, dar treptele sunt mobile.

Am confectionat cosul salvarii si trucul impreuna cu bara de protectie.

A urmat vopsirea la care am folosit spray auto sintetic. Acoperisul este vopsit cu Revell sintetic. Dupa uscarea definitiva urmeaza corectura dungilor care nu au iesit perfecte, desi am folosit hartie de vopsit auto!

Am confectionat iluminarea la vagonul tractor. Farul central este din prisma de la resturi de kituri de casute. Carcasa este astfel facuta incat se desface de pe sasiu fara interventia pistolului de lipit, ridicandu-se cu ghidul in timp ce instalatia este fixata pe sasiu.

V09-09.jpg

V09-24.jpg
 
Tramvaiul clasic V 09 -la final

Astazi am incheiat inca un capitol din viata mea de modelist amator. Am finalizat tramvaiul clasic V 09. Mai am mici corecturi la vopsea si chiar ma gandesc pentru ferestre sa fac la imprimanta personaje asezate si in picioare in tramvai, astfel incat sa apara mai interesant privitorului decat geamurile brumarii cu care am dotat primul model.

Acest ultim tramvai a iesit chiar incantator. Nu stiu daca pozele pot sa transmita ceea ce simt eu, dar vazandul atat de gingas pe diorama, este imposibil sa nu te indragostesti de el instantaneu.

Fireste ca planurile mele nu se opresc aici. Vreau sa mai lucrez un vagon despre care insa inca nu spun nimic. Totul depinde de cum fac rost de inca un boghiu motor. Sunt foarte frumoase si tramvaiele moderne, dar imposibilitarea de a procura boghie mici cu transmisie, este o mare piedica in calea realizarii unor machete de modele mai actuale. Chiar asa, marea mea pasiune fiind pentru modelele clasice, pe care le gasesc mult mai atragatoare si mai interesante, asta prezinta un inconvenient in drumul meu de pregatire a unei diorame cu tramvaie.

La final, va ofer cu drag cateva poze si o mica filmare.
http://www.youtube.com/watch?v=5jMjLkY1c1M

V09-32.jpg
 
Vagonul de tramvai decupat

Un vagon interesant, decupat, pentru turism sau sarbatoare, pe care l-am proiecta dupa imagini si pe care l-am realizat dupa metodele explicate la postarile anterioare ale lucrarilor de tramvaie.

Vagonul prezinta o forma diferita fata de clasicele V6, V9 si V10. L-am vazut in doua variante diferite, unul ca in imaginea de alaturi si unul cu barele de protectie fata/spate intregi si vopsite cu negru.

Am folosit numai material lemnos la caroserie si sasiu, copertina este din carton iar rama de sustinere din sarma galvanizata de 0,8 mm diametru.

Scaunele sunt facute din carton de 0,5 mm grosime si piciorul din placaj de 3 mm grosime. Usile sunt realizate din… plasa de tantari!

decupat-13.jpg
 
Tramvaiul tractor pentru remorca fanfarei


Pentru ca tramvaiul fanfarei, cel decupat, trebuia cumva sa fie tractat de un vagon cu motor, pentru ca in copilarie mi-a placut mult un tramvai chinezesc de tabla, pe care l-am tot manat prin curtea bunicilor pana l-am distrus, pentru ca, desi este foarte frumos sa reproduci o macheta reala, dar eu am imaginatie si imi place sa creez si lucruri noi, am decis sa realizez un model de inspiratie personala, dar care sa imi aminteasca de jucaria copilariei. Am gasit pe net o poza cu aceasta jucarie, in plus am combinat modelul cu tramvaiul rosu polonez din imaginea alaturata. Ce a iesit? Pozele va spun totul!

P9050010.jpg
 
Machetele sunt bune, dar... la cit de mari sunt chiar nu se puteau face niste pantografe functionale ?
 
Bineinteles ca se poate face pantograful functional,chiar si la o scara mai mica. Dar nu mi s-a cerut lucrul acesta. Eu caut solutii ca macheta sa aibe un aspect cat mai realist la un pret rezonabil.
 
Bineinteles ca se poate face pantograful functional,chiar si la o scara mai mica. Dar nu mi s-a cerut lucrul acesta. Eu caut solutii ca macheta sa aibe un aspect cat mai realist la un pret rezonabil.
 
Sòller-Mallorca, un tramvai clasic de promenadă’



Aceasta este ultima mea lucrare în domeniul tramvaielor şi chiar în domeniul machetelor feroviare. Oboseala acumulat㒠în utimii ani, lipsa pieselor precum şi starea de să’nă’tate destul de precară’, m㒠oblig㒠s㒠renunţ la aceast㒠pasiune. în speranţa c㒠lucră’rile mele au fost de bun㒠inspiraţie pasionaţilor de feroviare, v㒠prezint cu drag ultima machet㒠realizat㒠integral acasă’, tramvaiul Sòller-Mallorca.

Pentru vagonul tractor am folosit iar un boghiu mecanic de la o locomotiva Mehano, americana, ceva mai uzata si cu mari probleme mecanice. Am reconditionat bucsele axelor osiilor pentru ca acestea erau largite si osiile jucau ingrozitor in pozitia lor, ridicand si coborand tramvaiul in mod oribil la mers inainte/inapoi. De asemeni, la boghiul tractor, am inlocuit lamelele originale, care colectau curentul de pe interiorul rotilor, colectarea facându-se destul de prost, pentru ca osiile aveau joc in bucsele lor. Am refacut lamelele din coarda de chitara numarul 1 ca grosime. Le-am conceput in stil care sa preseze pe bandajul rotilor, in acest fel asigurand, pe langa un contact permanent mult mai ferm, chiar si o usoara suspensie precum si mentinerea rotilor permanent pe sina.

Materialul de baza a fost iar fibra lenmoasa sub forma de placaj de 1, 3 si 4 mm grosime, taiate cu tehnologie laser dupa un proiect realizat de mine pe calculator, avand ca documentatie cateva poze de pe internet ale celebrelor vagoane Sòller-Mallorca. Variantele turistice aflate in circulatie sunt foarte multe. A fost destul de dificil sa aleg un anume model pentru vagonul remorca. Pentru ca variantele originale sunt din lemn lacuit, la fel am procedat si cu macheta. Am vopsit numai frontalele si acoperisul. Pantograful este din sarma galvanizata de 0,5 mm grosime.

PA200013.jpg
 
A iesit frumos. Stiu ce inseamna oboseala acumulata si energia consumata plus nervii si tot tacamul din timpul unor astfel de lucrari.De multe ori am spus si eu ca renunt la constructia de machete din aceste motive, sau materiale, dar ceva interior nu ma lasa, oricum dupa o odihna meritata sper sa apereti cu noi lucrari.
 
Tramvaiul de intretinere G 15 – 3199


Ultima mea gaselnita, tramvaiul de intretinere, care nu trebuie sa lipseasca dintr-un depou care se respecta. Profitand si de ultimul boghiu motor pe care il mai am, am construit acest set de tramvai pentru intretinere si depanare. Modelul imi este foarte familiar, pentru ca m-am jucat cu el in simulatorul de tramvaie. Ruleaza impecabil pe plansa de tramvaie MSTS Constanta Trams. In fapt, ca model am folosit chiar imaginile SView ale simulatorului pentru a crea planurile in Corel. Am folosit ca material de baza diverse tipuri pe placaj de tei, balsa de 1,2,3,4 si 5 mm grosime pentru a taia piesele cu laser.

Pentru vagonul tractor, am folosit un boghiu de la o americana Mehano distrusa. Am inlocuit rotile de 12 mm diametru, cu unele de vagon Mehano, de 9 mm diametru, cele mai mici pe care le-am avut. Cu ocazia demontarii, am inlocuit si sistemul de colectare de tip pe interiorul rotilor, cu unul inovatie personala, care colecteaza curentul de pe bandajul rotilor folosind o coarda de chitara, material elastic foarte bun. Asezat deasupra, arculetul din coarda de chitara are si rolul de a tine presate rotile pe sine. Cu aceasta ocazie, am obtinut fara vrerea mea, confirmarea deficientei de proiectare a locomotivei DA 060, care este atat de binecunoscuta pentru mersul ei de ratusca beata. Practic, daca presezi rotile de deasupra, si acestea stau in lagare mai mari, pivoteaza in mers in jurul rotii dintate, in stanga si in dreapta, trepidand usor asemenea DA-ului. Cel mai probabil ca voi reduce distanta de miscare a osiei libere in bucsa de fixare pentru a inlatura trepidatia suparatoare vizual, desi, tehnic, se imbunatateste astfel contactul cu sina.

Pentru vagoanele remorcate, am folosit boghie de electrica piko old model (E42) pe care le-am modificat inlaturand balansierele si partile de fixare a unor arcuri suplimentare. In fapt trebuia sa rezulte unvagon pentru carat nisip, folosit iarna pentru imprastiere de material antiderapant. Ca roti am folosit unele de tip Marklin, care erau puse in scurt prin intermediul axului. Am inlocuit axul metalic cu unul din plastic, un betigas de la acadele, de diametrul potrivit.

Unul din aceste vagoane, are colector tot din coarda de chitara, pentru a monta lampile de pozitie. In interiorul boghiului, spatiul generos mi-a permis amplasarea unei placi de colectare a tensiunii, a unei punti redresoare, condensatorul de stabilizare fiind amplasat deasupra, in bena. Pentru mascarea condensatorului, am facut incarcatura din nisip amestecat cu aracet si montat peste o folie de acetofan foarte subtire, decupata la final pe forma interiorului benei. Dupa uscare, se scoate incarcatura de desupra pentru acces la condensator. Lampile de pozitie sunt doua diode punctiforme de 1,8 mm diametrul lentilei, inseriate cu un rezistor de 980 k. Mai trebuie facut un vagon cu miniexcavatorul din dotare, dar asta dupa ce achizitionez un excavator scara 1/87.

Pentru vopsire am folosit spray GalbenTaxi, Negru mat la sasiu si gri albastru la acoperis. farul central la tractor va fi din dioda bicolor bipolar alb/rosu. Mai am de facut pantograful zilele urmatoare si de reglat balansul osiilor uzate la boghiul tractor. Pentru tractiune am folosit utimul motor de 12 volti din dotarea atelierelor PanArin, care cu aceasta lucrare isi incheie cariera de producator. Cel mai probabil ca va ramane numai activitatea de intretinere! Nici starea de sanatatem nici bugetul si lipsa pieselor nevesare implinirii altor visuri marete de proiectare si construire, nu imi mai permit lucrul la jucariile mele preferate. Pentru barele de urcare am folosit capse de capsator de hartie de 8 mm lungime. Mai aveam in plan un set de VT 35 precum si Vestitul Malaxa, insa din cauzele mentionate mai sus, proiectele se anuleaza definitiv. Cu aceasta postare inchei sirul de materiale de conceptie prezentate pe situl ce l-am conceput mediatizarii pasiunii pentru trenulete. Voi continua probabil sa postez pe situl meu, insa ma voi rezuma la prezentari de machete diverse comercializate in Romania. Sper din tot sufletul ca efortul meu pentru a poza, scrie materiale si prezenta pe site, sa fie de folos pasionatilor din domeniul feroviar al machetelor.

23.jpg