Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Târâș-grăpiș... lucrările la BR44 continuă...
Deocamdată am reușit toate mapările pe care mi le-am propus, inclusiv alocarea ieșirii AUX4 (lămpi de pervaz) la funcția F23, care acum NU mai "oprește" turbogeneratorul :cool:
Dacă poate cineva să-mi explice cum să aloc ieșirea AUX2 pentru lumină clipitoare din focar la sunetul cărbunilor (sound slot 5), tare bine mi-ar prinde fiindcă luminița respectivă s-ar activa și s-ar dezactiva odată cu acest sunet.
 
LED-ul pentru iluminarea cabinei nefiind bine plasat, am trecut la remedierea situației. Astfel, am tras afară LED-ul din șanțul de pe tavanul cabinei unde-l plasasem inițial, am curățat (cât s-a putut) șanțul respectiv și am lipit un alt LED imediat lângă "lampa" din tavan. Una din cauzele vitezei cam... scăzute cu care se efectuează aceste operații (la propriu și la figurat) constă în uscarea cam înceată a adezivului folosit. Totuși nu-mi pare rău fiindcă se mai poate interveni înainte de solidificare în caz de nevoie.
IMG_002957e.jpg

În acel șanț am așezat "spatele" cabinei, piesă care tocmai a sosit pentru a o înlocui pe cea originală, afectată de "intervențiile" mele. A mai sosit și setul de țevi de pe cazan, necesar din aceleași motive.
IMG_002960e.jpg
 
Ultima editare:
Ouf... încă un pas înainte... am construit cele două "ghirlande" LED pe care le voi lipi sub pervazurile locomotivei...
IMG_003299e.jpg

IMG_003302e.jpg

Da, ați văzut bine, pe ambele ghirlande se află acum două LED-uri superminiatură warmwhite înseriate, da'numai eu știu cât am muncit în acest sens - măsurători, tăieri, dezizolări, cositoriri, veioză puternică, lupă, letcon cu vârf subțiiiire, dezlipiri, lipiri etc.
 
OK, am construit ghirlandele, da'nu m-am gândit CUM și PE UNDE voi strecura firele
39.gif

Astfel, după o grămadă mare de manevre care au inclus sârmulițe subțiiiiiri, ață de cusut și alte asemenea unelte high-tech
4.gif
, am reușit să strecor ghirlanda din stânga prin cabină, pe lângă spatele cazanului etc. ca să ajungă sub pervazul respectiv (ouf...) și am început să lipesc LED-urile.
IMG_003304e.jpg

NU am îndrăznit nici să mă gândesc că s-ar putea să am ideea să pun mâna pe freză (poate... pe a mea proprie
24.gif
) și să mă apropii pe o rază de 10 kilometri de pervazurile locomotivei, ca să dau jos lămpile simulate sau să le aplatizez capetele ca să plasez LED-ul exact la locul potrivit (cui nu-i place... n-ARE ce face
33.gif
). Astfel, primul LED așteaptă să se solidifice adezivul acolo unde-l vedeți, iar al doilea LED se află exact acolo unde am planificat - doar nu degeaba am măsurat de 10ece ori înainte de a tăia o dată și bine - și așteaptă la rândul lui picătura de adeziv aferentă.
 
Ultima editare:
Lucrurile au avansat surprinzător de rapid, așa că... iată perechile de lămpi de pervaz 1 și 3 lipite la locurile adecvate:
IMG_003309e.jpg

IMG_003310e.jpg

Ne facem curaj și montăm cu FOARTE multă atenție pe șasiu ansamblul cazanului, fiind atenți la TOATE firele care acum se află pe acolo, să nu le prindem, să nu le agățăm, să nu le strivim între piese etc. Apoi începem să alimentăm noile luminițe :cool:
IMG_003311.jpg

IMG_003312.jpg

IMG_003313.jpg

Parcă nu ne vine să credem, așa-i? Ați remarcat lumina din cabină și focul din focar? Iată aici cabina, văzută dintr-un unghi mai... favorabil:
IMG_003314.jpg

IMG_003315.jpg

IMG_003316.jpg

IMG_003317.jpg

Și... iată mănunchiul de fire și rezistențe de balast care vor trebui înghesuite în cabină și în spațiul dintre locomotivă și tender
40.gif

IMG_003318.jpg

Perechea de lămpi de pervaz 2 se află la locul ei, pe piesa de pe șasiu care susține culisele, dar deocamdată nu este alimentată fiindcă tenderul cu decodor nu este conectat. Deci... să mai avem puțintică răbdare (cum bine zis-a Caragiale) până când vom vedea totul asamblat, cuplat, conectat și setat, astfel încât să ne bucurăm de noile dotări ale năzdrăvanei locomotive BR44 Roco :)
 
Ultima editare:
OK... Într-o primă etapă am numărat 6(șase) fire suplimentare între tender și locomotivă: două fire pentru difuzor, un fir pentru plusul comun al tuturor luminilor suplimentare (=trei), un fir pentru lumina focului (=patru), un fir pentru lumina din cabină (=cinci) și un fir pentru lămpile de pervaz (=șase). De la colegul și prietenul nostru Gyuri primisem pentru beta-testare niște foarte simpatice benzi flexibile cu câte 6(șase) trasee conductoare, împreună cu două tipuri de conectoare adecvate...
IMG_003345e.jpg

IMG_003346e.jpg

IMG_003348e.jpg

... așa că, foarte încântat, m-am gândit că acestea sunt tocmai bune pentru scopul descris :cool:
Da, dar... socoteala planificată nu s-a potrivit cu cea de la fața locului... Locurile în care mă gândisem să plasez conectoarele sunt fie inaccesibile, fie "intersectate" de piesele mobile ale tenderului și de cardan, iar lipirea firelor se complică foarte mult atât din cauza dimensiunilor foarte mici ale pad-urilor, cât și din cauza indispensabilelor și omniprezentelor rezistențe de balast.
 
Ideea unui decodor suplimentar de funcții este foarte bună. Totuși, nu m-am gândit deloc la un astfel de dispozitiv fiindcă simpaticul decodor cu sunet ESU LokSound V5.0 are deja ieșirile pentru AUX2 (violet), AUX3 (roz) și AUX4 (verzuliu). Între cazan și șasiu nu există deloc legături electrice și... sincer să fiu, nu doresc să plasez miniconectoare cu fire și pini pentru transportul semnalului DCC de la șasiu la cazan. Cât despre redemontarea și reasamblarea cazanului... vorba celebrului spot publicitar al unei celebre băuturi răcoritoare, "don't even think about it". Totuși, ce-i al tău e al tău, GFN, ideea este foarte bună și, dacă porneam de la bun început în această direcție, altfel ar fi stat acum lucrurile
41.gif

Sau... altă idee năstrușnică, poate puteam pune însuși decodorul în cazan alături de difuzor, iar spre tender puteam trece semnalul DCC cu două fire (are și tenderul colectoare la roți), comanda motorului cu alte două fire, plusul comun cu un fir și comanda farurilor spate cu încă un un fir, deci puteam folosi conectorul original. Numai că această idee ar implica și intervenții zdravene atât în cablajul locomotivei cât și în cablajul tenderului, deci... maybe not
9.gif
 
O umila sugestie in ceea ce priveste rezistentele de balast ar fi aceea a unei placi dedicate pentru ele. In cazul de fata, e un pic mai greu de pozitionat, date fiind spatiile disponibile. Am inceput un asemenea montaj folosind rezistente SMD in prima faza a digitalizarii locomotivei Re460, deoarece aveam intentia sa fac toate luminile absolut independente, pentru a realiza "schemele" elvetiene (am renuntat cand am gasit placile de lumina Luessi).
 
  • Like
Reacții: mpursu
Mulțumesc, anvo5555! Exact la rezistențe SMD mă gândeam și eu, iar acum încerc să îmi imaginez cum să le instalez și unde anume. Această lucrare este foarte complexă fiindcă locomotiva nu a fost deloc gândită pentru așa ceva, deci fac totul conform ideilor care mai vin, mai se lasă așteptate, mai nu prea corespund cu situația concretă etc. De exemplu, doresc să adun într-un nod toate terminalele "pozitive" ale noilor circuite LED din locomotivă, pe care să-l conectez la pad-ul de plus comun, iar toate toate rezistențele SMD spre terminalele "negative" să fie plasate fie în locomotivă, fie în tender. Dar, din cauza celor două ghirlande de lămpi de pervaz, m-am pomenit că îmi trebuie 7 fire! Astfel... mai caut alte soluții care să-mi permită să mă gospodăresc pe 6 fire. De exemplu, ceva îmi spune că rezistențele de balast pentru LED-urile din cabină și din focar vor rămâne în tender, iar cele două rezistențe pentru lămpile de pervaz se vor mulțumi să se așeze undeva prin cabină.
 
Rezistențele alea sunt multe. De ce nu grupezi led-urile astfel încât fiecare grup cu rezistența lui? Adica 1 rezistența pentru luminile din cabină, una pentru luminile de pervaz, ș.a.m.d...

Când am iluminat plugul, mi-am prins urechile la o chestie extrem de simplă, cositorirea împreună a firelor de aceeași culoare. Asta după ce le-am fixat la locurile lor.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Între cazan și șasiu nu există deloc legături electrice și... sincer să fiu, nu doresc să plasez miniconectoare cu fire și pini pentru transportul semnalului DCC de la șasiu la cazan. Cât despre redemontarea și reasamblarea cazanului... vorba celebrului spot publicitar al unei celebre băuturi răcoritoare, "don't even think about it".

Daca la HO e asa greu s gasesti loc in ditamai locomotiva, nu pot decat sa ma bucur ca sant la N. Macar am un serios motiv in lipsa de spatiu. Despre conectori intre tender si cazan, la N sant cateva specii care au conector intre ele. M-am lovit cel mai rau la grosimea firelor. Daca sant cat de cat rigide, cele 6 fire intre piese opun rezistenta in curba si tenderul sare, mai ales cand este mic si usor. La N nici macar nu visez lumini laterale la sasiu. Cel mai mic SMD este de doua ori cat capul celui mai gras mecanic pe care il am. Macar la tine ma uit si ma bucur cand vad ca reusesti
 
Spațiul este o problemă chiar și într-o ditamai locomotiva H0
4.gif
deci... ne conformăm și procedăm în consecință. Tăiem la dimensiune cele 4atru fire care duc spre anozii celor 4atru ansambluri LED, le dezizolăm cu ajutorul unei unghiere cu limitator digital, răsucim împreună cele 4atru capete și... le cositorim, având FOARTE mare grijă la manevrarea letconului încins pe lângă cabina de plastic a locomotivei.
IMG_003349e.jpg

Conform unei scheme a conexiunilor electrice realizată anterior, cositorim snopul plus_comun pe pad-ul adecvat al conectorului.
IMG_003351e.jpg

Scurtăm firele care duc spre catozii LED-urilor din focar și din cabină, le dezizolăm și le cositorim la pad-urile conectorului conform aceleiași scheme de conexiuni.
IMG_003353e.jpg

Pe pad-ul din centru-sus cositorim un "T" format din două rezistențe de câte 910 ohmi, identice cu cea menționată aici, prin intermediul cărora vor primi alimentare cele două ghirlande de lămpi de pervaz. Pe ultimele două pad-uri cositorim firele spre difuzorul din cazan.
IMG_003357e.jpg

Ouf...
 
OK, acum luăm la puricat tenderul. Avem nevoie de un fir suplimentar plus_comun albastru și de un fir suplimentar AUX4 la fel de verzuliu ca acesta, care să plece de la cablaj la conectorul care se va afla undeva suuuus pe carcasă. Căutăm un loc unde să cositorim firul verzuliu suplimentar și, fiindcă nu există, facem noi unul, răzuind ușor traseul de lângă insula-de-cositor existentă. După cositorire, acolo lipim firul verzuliu AUX4 suplimentar. Identificăm o insulă-de-cositor unde se află plusul comun și lipim acolo firul albastru plus_comun suplimentar.
IMG_003359e.jpg

Conectăm decodorul la cablaj și lipim firul verzuliu AUX4 al decodorului la insula_de_cositor sus-menționată. Admirăm conectorul (pregătit anterior) care va prelua semnalele suplimentare plus_comun, dif1, dif2, AUX2, AUX3, AUX4 și le va transporta spre locomotivă prin panglica flexibilă cu 6ase trasee conductoare. Pentru lumina albă din cabină și pentru lumina roșie din focar am plasat două SMD-uri de câte 1.5k pe plăcuța unde se află lipit conectorul, înseriate cu pad-urile respective.
IMG_003360e.jpg

Începem să asamblăm tenderul, cu FOARTE mare grijă la integritatea firelor, și așezăm de probă conectorul sus-menționat la locul unde ne-am gândit să-l poziționăm.
IMG_003362e.jpg

IMG_003363e.jpg

Facem o probă a transmisiei, conectând panglica la cele două conectoare și aducând semnalele respective la pad-urile conectorului pentru tender.
IMG_003367e.jpg

Nu am pozat/filmat, așa că... vă veți mulțumi să mă credeți pe cuvânt că FUNCȚIONEAZĂ!!!
69.gif
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Revenim la tender și... descoperim că am rătăcit piesa plată din plastic negru pe care decodorul trebuia să se așeze deasupra motorului, astfel încât să nu se intersecteze cu volantul :oops:
Totuși, remediem situația cu o bucată de bandă dublu-adezivă
4.gif
și reluăm cercetările pentru așezarea firelor care vor duce la conector semnalele deja menționate.
IMG_003371e.jpg

Până la închiderea tenderului mai e cale lungă, deci... va urma :)
 
Ultima editare:
Lucrările au avansat surprinzător de repede, așa că... iată o primă încercare de închidere a tenderului. Se observă cele 6ase fire care urmează a fi cositorite la conectorul pe care îl vedem în imaginea din mesajul anterior. Pe unde ies aceste fire?! Prin marginea pilită corespunzător a piesei care imită cărbunii, sub care se va așeza conectorul sus-menționat.
IMG_003416e.jpg

IMG_003419e.jpg

OK, ne-am asigurat că piesa care imită cărbunii poate fi așezată corect, fără pericole pentru fire. Acum lipim la locul potrivit conectorul, ne luăm din nou inima-n dinți și... tăiem firele la dimensiunile adecvate, le dezizolăm cu unghiera cu limitator digital, le cositorim capetele, le așezăm corespunzător și le lipim pe pad-urile conectorului conform schemei de conexiuni realizată în prealabil.
IMG_003421e.jpg

IMG_003422e.jpg

OUF... după ce ne liniștim (fiindcă operația de mai înainte a fost în stil brain-surgery), verificăm integritatea conectoarelor și a panglicii flexibile...
IMG_003425e.jpg

IMG_003428e.jpg

... și observăm cu mare bucurie că TOATE conexiunile sunt funcționale: difuzorul, lumina din cabină, lumina din focar și perechile 1 și 3 ale lămpilor de pervaz :cool:
Acum putem închide tenderul de-a binelea...
IMG_003433e.jpg

IMG_003434e.jpg

... și va urma operațiunea de lipire a conectorului din locomotivă pe tavanul cabinei...
 
Conectorul din locomotivă s-a așezat frumos pe tavanul cabinei, iar mănunchiul de fire nu prea se vede datorită culorii negre a acestora.
IMG_003478e.jpg

Astfel, pentru prima dată după nici-nu-mai-știu-câtă vreme, locomotiva BR44 Roco s-a pomenit reasamblată complet, inclusiv cu banda-flexibilă-cu-șase-trasee montată în cele două conectoare.
IMG_003485e.jpg

Din acest unghi nu se vede banda, dar se văd... lămpile de pervaz, lumina din cabină și focul din focar.
IMG_003486e.jpg

IMG_003487e.jpg

IMG_003488e.jpg

Să le vedem mai bine :)
IMG_003491e.jpg

IMG_003490e.jpg

IMG_003489e.jpg

Și iată și banda flexibilă cu șase trasee, prin care noile semnale ajung de la tender la locomotivă.
IMG_003500e.jpg

Acum urmează etapele de reglare a decodorului, astfel încât să se adapteze la mecanica locomotivei și, mai ales, să ofere cele 6ase pufăituri regulamentare la o rotație completă a roților, ca orice locomotivă cu 3rei cilindri care se respectă :cool:
 
Excelent, felicitari!
La final, poate merita o mana de vopsea neagra pe cablu + rezistoare + conectori, ca sa fie in ton cu restul?
 
  • Like
Reacții: mpursu