Imbunatatiri BR44 Roco

Si ceva mai interesant: amplasarea luminilor de pervaz pe o 44 a DB, in speta 44 615 a Bw Hanau, suprinsa aici in 1959 in Ostheim. Dupa cum se vede, erau patru perechi, pe langa ce a modelat Roco pe vechea sa BR 44 pe H0 mai era cate un rand pe traversa laterala si inca unul in apropierea marchizei:

44_615_Bw_Hanau_Ostheim_1959_RonAmberger_Eisenbahnstiftung.jpg

extras dintr-un cliseu de Ron Amberger, (c) Eisenbahnstiftung. Toate drepturile rezervate

Mircea: baiat destept esti, mijloace tehnice ai, daca nu amplasezi corect si cate un LED pe fiecare parte a traversei ca sa lumineze corect biela motoare ma vei dezamagi crunt. ;)
 
Mulțumesc mult, Horia! Voi face tot ceea ce mie îmi este omenește posibil :)
Între timp... încă un pas:
IMG_002451e.jpg

Da, ați văzut bine, este luminița de pe tavanul cabinei... atâta doar că piesa respectivă este acum văzută de jos.
 
  • Like
Reacții: gamitzu
Cabina locomotivei BR44 Roco deja se apropie de forma finală :)
IMG_002457e.jpg

Luminițele roșii vor simula focul din cazan, aprinzându-se clipitor odată cu sunetul de lopată aruncând cărbuni, iar luminița de pe tavan se va aprinde la comanda adecvată.
Nu mă grăbesc să așez definitiv firele, fiindcă acum urmează partea cea mai spectaculoasă, respectiv instalarea lămpilor de pervaz. Să pun 4atru luminițe, făcând uitată perechea din mijloc și lămpile de sub cabină, să pun 6ase luminițe, făcând uitată fie perechea din mijloc, fie lămpile de sub cabină, sau să pun toate 8pt luminițele respective? Oricum, dacă va fi montată, perechea de lămpi din mijloc va sta tot pe fața inferioară a pervazului, la același nivel cu prima și cu a treia pereche.
 
  • Like
Reacții: gamitzu
Să pun 4atru luminițe, făcând uitată perechea din mijloc și lămpile de sub cabină, să pun 6ase luminițe, făcând uitată fie perechea din mijloc, fie lămpile de sub cabină, sau să pun toate 8pt luminițele respective?

Eu as pune fie sase (renuntand la cea de la marchiza) fie toate opt.

Oricum, dacă va fi montată, perechea de lămpi din mijloc va sta tot pe fața inferioară a pervazului, la același nivel cu prima și cu a treia pereche.

Asta mi se pare personal absurd. Ce motiv ai avea sa faci ceva nu numai fals ci si complet ilogic cand poti face cu un efort la fel de mare ceva absolut corect?
 
Voi alege să nu montez a doua pereche de lămpi la locul ei real fiindcă, așa cum am mai explicat, cazanul și șasiul modelului H0 sunt două piese total distincte între care nu există niciun fel de conexiuni electrice. Astfel, perechile de lămpi 1 și 3, aflate pe pervaz, vor primi curent de la decodor prin cabina locomotivei. Dar cum să aduc curent la perechea 2, dacă ar fi să fie plasată pe șasiu, ca în realitate? Spre cablajul din șasiu, prin conectorul din fabrică, de la decodor vin doar firele roșu și negru (culegătoare dreapta respectiv stânga), albastru (plus comun), alb (lumini mers înainte), galben (lumini mers înapoi - ceea ce deja îmi dă niște idei ;)) și verde (AUX1 pentru generatorul de fum). Pe șasiu nu am niciun fir sau traseu disponibil pentru AUX4, care va acționa lămpile de pervaz.
IMG_002460e.jpg

Astfel, conform proiectului meu, cele șase conexiuni suplimentare de la decodor spre locomotivă sunt: cele două fire negre spre difuzor, firul albastru de PLUS comun, firul violet AUX2 pentru luminile din focar, firul roz AUX3 pentru lumina din cabină și firul verzuliu AUX4 pentru lămpile de pervaz. Toate aceste conexiuni suplimentare de la decodor vor veni în cabina locomotivei, deci pe ansamblul cazan care nu are niciun contact electric cu șasiul. Iar eu... doresc ca în continuare cazanul și șasiul să poată fi oricând separate complet, fără fire între ele care să stânjenească această separare, fire pe care oricum nu le-aș putea plia sau ascunde fiindcă totul este "la vedere".
Nu este o alegere ușoară fiindcă, de acord cu tine, Horia, dacă tot fac un efort atunci mi-aș dori să-mi iasă rezultatul conform realității. Însă... există și cazuri când nu facem ce vrem, ci facem ce putem :)
 
  • Like
Reacții: gamitzu
Însă... există și cazuri când nu facem ce vrem, ci facem ce putem

Pai tocmai asta ma si mira din partea ta. M-ai obisnuit ca poti mai mult si acum mi se pare ca nu-ti folosesti tot potentialul. :)

La modul serios, unde este problema sa aduci un fir de cupru de masa si inca doua fire de cupru izolate de la acelasi AUX4 pe sasiu, legate la niste mufe mici mama/tata intr-o zona invizibila, adica in focar? E ceva atat de banal incat nu inteleg de ce te complici sa cauti explicatii cusute cu ata alba ca nu este posibil. :)
 
  • Like
Reacții: mpursu
Mie nu mi se pare rau deloc. Chiar interesant. Totusi, ideea de a pune mufe mici nu e rea dar nici usoara. Nu se pot ascunde in orice loc, dar merita incercat. Stiu, ca am incercat si eu la un BR 50 de Roco si pana la urma am cablat sasiul, iar daca vreodata as avea nevoie sa desfac ansamblul as dezlipi cu letconul firele pur si simplu. Mai ales ca nu cred ca as face asta zilnic. Am cautat sa vopsesc chiar si lipiturile, sa nu se vada din exterior stralucind nefiresc.
 
Da mai, insa pe BR 44 Roco ai loc din belsug pentru mufe mici in focar.

Exemplu de mufe mici: taie in cinci o mufa standard NEM 651 (cea cu 6 poli pentru scara N). Obtii sase mufe tata/mama perfecte pentru asa ceva.
 
  • Like
Reacții: mpursu
De acord cu tine, dar eu folosesc altceva mai simplu si mai la indemana. Daca cauti pe la piata de electronice, la noi e o strada cu zeci de astfel de pravalii, se gasesc niste mufe mama/tata cu pinii in linie, paraleli, care au vreo 30 si ceva de pini (cred). Toti pinii fiind paraleli, se pot taia doi cate doi foarte usor. Atentie insa ca regleta cu pini e cam casanta si se pot sparge. Nu recomand sa se taie cu dalta, mai degraba cu ceva fin, nu cuter ci o panza de traforaj intinsa. Pinii cred ca au vreo 0,7 mm diametru. Ca exemplu, eu, impreuna cu Andreiul, am pus pinii tata, incalziti cu letconul, perpendicular pe podeaua (sasiul) tenderului intrand in aceasta jumatate in sus in tender pe care am lipit cele doua fire care duc la decodor pentru felinarele din botul locomotivei si cealalta jumatate raman in jos perpendicular spre blatul dioramei. Apoi am luat mufa mama si am lipit niste fire intre sasiul locomotivei si aceasta mufa. Atentie, am folosit niste fire de cupru subtiri ce se folosesc de regula la difuzoare, fire care sunt foarte flexibile, nu opun rezistenta si sunt negre (izolatia) si deci seamana cu furtunele ce aduc apa de la tender la locomotiva cu abur, pe sub legatura intre acestea. Aceste fire, fiind foarte flexibile, nu impiedica in nici un fel articulatia locomotiva cu abur-tender, nu arata nasol si mufa mama ce sustine capetele acestor fire intra perfect pe pinii deja fixati in podeaua tenderului imediat langa locomotiva. Daca vreodata se doreste dezlegarea locomotivei de tender, se scoate aceasta mica mufa cu o penseta apoi se decupleaza clasic locomotiva de tenderul sau. Mufa fiind mica si intrand pana sub podeaua (sasiul) tenderului aceasta nu se vede deloc si nu impiedica functionarea ansamblului deloc. Arata practic ca doua tuburi negre care vin de la locomotiva la tender, la fel cu cele prin care vine apa din tender la injectoarele locomotivei. Bine, prin astea nu curge apa, ci doar ,,curent". Asa se poate recabla o locomotiva cu abur mai veche ce nu are mufa de decodor si se digitalizeaza. Ar arata urat ca felinarele sa fie aprinse in permanenta indiferent de sensul de mers, in cazul in care as fi pus o rezistenta si un fir scurt intre LED-ul felinarelor si alimentarea permanenta a locomotivei. Asa, aceste felinare le pot stinge nu sufland in ele ci dezactivand iluminarea din mouse.
 
Ai putea sa omiti V+ ul care vine de la decodor si sa ti-l faci in/sub cazan, din rosu + negru + 2 diode, iar pe firul albastru sa aduci aux4 din decodor. In felul asta ai pastra conectorul original. E un pic de migalit cu diodele si implica modificari locale pe pcb-uri, dar cred ca ar putea sa mearga.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Excelentă idee, SSL! Mă gândisem și eu la schimbarea semnificației unui alt semnal din conectorul original, dar această idee este și mai bună. Astfel semnalul AUX4 va ajunge și la șasiu prin conectorul original, și la cazan printr-un conector suplimentar. În plus, curenții consumatoarelor din locomotivă - faruri și generator de fum - vor trece prin perechea de diode care vor oferi plusul comun, deci decodorul va avea o sarcină mai ușoară.
 
Da, acum o sa fie interesant de ales diodele. Cu un generator de abur in sarcina, nu stiu daca solutia clasica cu 1n4148 o sa aiba viata lunga... poate niste 1n400x-uri smd?
 
  • Like
Reacții: mpursu
Daca cauti pe la piata de electronice, la noi e o strada cu zeci de astfel de pravalii, se gasesc niste mufe mama/tata cu pinii in linie, paraleli, care au vreo 30 si ceva de pini (cred). Toti pinii fiind paraleli, se pot taia doi cate doi foarte usor. Atentie insa ca regleta cu pini e cam casanta si se pot sparge. Nu recomand sa se taie cu dalta, mai degraba cu ceva fin, nu cuter ci o panza de traforaj intinsa.

IMG_20200822_192658.jpg


Acum cateva zile am luat si eu ceva tot pentru conectori la lminile ND2. Am mai folosit in trecut, sant rezistente in timp conexiunile. In gauri se vad dubluri elastice pt un contact bun.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Pe cablajul locomotivei (sub cazan) există două astfel de diode SMD pentru acționarea generatorului de fum împreună cu luminile față sau spate, acesta fiind motivul pentru care la locomotivă sunt aduse ambele semnale electrice. Acum nu mai este nevoie de ele în configurația respectivă, fiindcă am comutat acționarea generatorului spre AUX1. Astfel, voi muta respectivele diode între traseele corespunzătoare, astfel încât plusul comun să primească potențialul adecvat de la culegătoarele din stânga sau de la cele din dreapta.
 
Hmdeah... (sau "really George" ca în celebrul spot publicitar)...
Deci scoatem (din nou) cablajul locomotivei, doar ca să (re)descoperim pe el un păienjeniș de trasee față-dos cu treceri cositorite între cele două planuri, plus 3rei piese de plastic roșu despre care prospectul sugerează că ar fi demontabile, dar care sunt solid lipite prin topire locală :p
IMG_002700e.jpg

Totuși... ia să identificăm noi unele-altele pe acest cablaj, dacă tot ne-am ostenit să-l demontăm :)
IMG_002698e.jpg

Am folosit codul culorilor DCC deja cunoscut. Astfel, se pare că plusul comun este adus atât de la tender, cât și direct de la culegătoare prin intermediul unei perechi de diode SMD cu anozii conectați împreună, ceea ce este deja foarte bine. Numai că simpaticul cablaj este surprinzător de mic, iar eventualele modificări nu sunt atât de ușoare pe cât par.
Tare cred că traseul plus_comun (albastru) va rămâne așa cum este și îmi voi orienta atenția spre traseul lumină_înapoi (galben). Recapitulare: generatorul de fum poate fi acționat fie împreună cu luminile, fie de la ieșirea AUX1. Plusul este adus la cilindrul metalic de la plus_comun (albastru & diode SMD pe cablaj). În primul caz, "masa" pentru generatorul de fum este formată prin aducerea împreună a semnalelor lumină_înainte (alb) și lumină_înapoi (galben) prin intermediul a două diode SMD plasate adecvat. Dioda SMD pentru semnalul lumină_înainte este plasată la vedere, chiar lângă jumperul prin care se alege regimul generatorului, dar dioda SMD pentru semnalul lumină_înapoi este plasată sub piesele de plastic nu-chiar-atât-de-demontabile. Dacă reușesc să elimin aceste două diode SMD și dacă scurtcircuitez pad-urile pe care se află dioda din spate, atunci semnalul lumină_înapoi (galben) va ajunge în față, lângă jumperul sus-menționat. Printr-o micuță modificare la cablajul din tender, semnalul lumină_înapoi (galben) poate fi înlocuit de AUX4 (verzuliu).
Teoretic sună foarte bine, floare-la-ureche, așa-i?
4.gif
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: gamitzu și SSL
"Really George" din nou :p
Am smuls (!!!) cele 3rei piese de plastic de la locurile lor, ca să descopăr că perechea de diode SMD care credeam că formează plusul comun... n-aveau treabă cu așa ceva
45.gif

IMG_002703e.jpg

Se pare că voi reuși să fac cele mai puține intervenții dacă merg pe versiunea modificării traseului lumini_înapoi (galben) și a semnificației acestuia, deci... continuăm în această direcție
113.gif
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: gamitzu și SSL
După ce am dezlipit cele două diode SMD sus-menționate și am scurtcircuitat pad-urile celei din dreapta cablajului, noua culoare a traseului care vine de la terminalul 3 este acum verzuliul lui AUX4 :cool:
IMG_002711e.jpg

Acum luăm la studiu cablajul tenderului, unde observăm că traseul semnalului lumini_înapoi (galben) trece de la pinul respectiv al interfeței digitale spre conectorul de la margine șerpuind pe ambele fețe ale cablajului:
IMG_002714e.jpg

IMG_002715e.jpg

Astfel, cu o șurubelniță ascuțită întrerupem traseul de pe fața inferioară a cablajului, urmând ca firul verzuliu AUX4 al decodorului să vină cositorit la pad-ul trecerii traseului respectiv de la fața inferioară la fața superioară:
IMG_002717e.jpg

De acum încolo, la pinul respectiv al conectorului din margine va ajunge semnalul AUX4 (verzuliu) în locul semnalului lumini_înapoi (galben), fiind transportat prin firul corespunzător la cablajul de pe șasiul locomotivei, de unde va alimenta perechea a doua de lămpi de pervaz, care va fi montată pe piesa care susține culisele
113.gif
 
Din moment ce perechea de LED-uri de pe șasiu au nevoie de o rezistență de balast... voila...
IMG_002720e.jpg

În locul ștrapului din dreapta am cositorit pur și simplu o rezistență de balast R de 910 ohmi, care acum este înseriată cu terminalul 3 al cablajului unde ajunge semnalul AUX4. Astfel, cele două puncte de conexiune pentru cele două LED-uri înseriate sunt A (primul anod) și K (ultimul catod). Cu o rezistență identică deja înlocuisem rezistența serie pentru LED-urile farurilor din față.
Petele de pe cablaj sunt produse de fluxul semi-lichid foarte eficient pe care l-am folosit. Vă asigur că în realitate nu se vede chiar așa :)
 
  • Like
Reacții: anvo5555 și SSL
Cele două puncte de conexiune pentru perechea de LED-uri de pe șasiu sunt foarte OK... cu condiția ca plăcuța de cablaj să NU fie montată pe locomotivă, fiindcă foarte aproape de ele se găsesc piese de pe șasiu care pot fi puse în pericol de către letcon. Astfel, văzând eu al treilea conector al jumperului sus-menționat, mi-a venit o altă idee: să plasez un conector identic în punctul de plus_comun, iar pe sârmele care vin de la LED-uri să lipesc două terminale scurte de rezistență care să vină înfipte în aceste conectoare.
IMG_002723e.jpg

Nu am mai pozat fazele intermediare ale lipirii super-miniaturilor LED pe piesa respectivă de pe șasiu (da'nu cred că vreți să știți
4.gif
), așa că vă prezint direct finalul acestei etape. Rezumat: am măsurat lungimile necesare ale firelor LED-urilor, le-am tăiat corespunzător (și cred că este de la sine înțeles că am greșit decuparea la al doilea LED și, deci, am luat altul), am lipit LED-urile pe piesa respectivă (ooooh boy), am lipit terminalele de rezistență pe capetele sârmelor, am montat pe șasiu cablajul și toate celelalte piese (idem) și am înfipt în conectoare "pinii" deja pomeniți (ouf...).
IMG_002731e.jpg

IMG_002732e.jpg

IMG_002729e.jpg

E bine luminată biela motoare până acum? :)
IMG_002735e.jpg

Iată și firul verzuliu AUX4 cositorit acolo unde indicasem, cu mențiunea că însuși acest semnal acționează asupra perechii respective de lămpi de pervaz.
IMG_002738e.jpg

Iată și locomotiva (aproximativ) montată, ca să ne facem o idee despre cum va arăta când va fi gata:
IMG_002741e.jpg

Sper că vă este clar că niște boacăne tot am făcut. Una constă în plasarea LED-ului din cabină într-un "șanț" în care trebuia să intre o altă piesă, fapt pentru care am tăiat piesa respectivă și mai rău am făcut, deci deja am comandat alta. Altă boacănă... nu știu ce s-a mișcat în decursul acestor operații, ghidurile de lumină sau cablajul sau LED-urile mele sau TOATE, fiindcă acum farurile din față luminează cam în doru'lelii și lumina scapă pe la îmbinări într-o veselie :p
 
Ultima editare:
Felicitari pentru lucrare.
BR 44 are ghiduri de lumina separate pe fiecare parte, m-am lovit si eu de problema asta cand am schimbat becul cu led la una din 44 din colectie. Trebuie montate doua leduri spate in spate si plasate unul spre stanga , altul spre dreapta sa bata lumina in prisme, nu in sus cum l-ai montat tu, iar cu scapatul luminii pe la imbinari este durere, am BR 44 Roco din toate generatiile in colectie si toate, absolut toate au aceasta problema, asa ca nici exemplarul tau nu face nota separata
 
Ultima editare: