Dilema

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Iti pot cita experienta unui amic de-al nostru care a folosit pe o diorama linie Fleischmann flex si s-a chinuit o groaza sa scape de efectul de "plastic" al terasamentului respectiv, asa ca nu-i chiar nici un avantaj cu linia Fleischmann profi.

Din contra, ti-as sugera Peco code 55 flex, care are, cum spuneam, avantajul ca are geometria mai apropiata de realitate. Mai este inca un avantaj subsidiar: daca folosesti sine flex, ele vin in lungimi mari (91.5 cm pentru Peco). Asta inseamna mai putine clipsuri de imbinare intre sine, mai putine sanse sa aiba un contact electric imperfect!

In plus, trebuie sa stii ca sinele Peco flex sunt, ca sa zicem asa, "cu memorie" adica atunci cand le indoi, raman aproximativ in pozitia pe care le-ai imprimat-o, nu sunt elastice sa sara inapoi in pozitie dreapta. Trebuie doar sa le fixezi provizoriu cu niste tinte pana se usuca cleiul cu care le lipesti, dupa care nu mai ai probleme cu ele.

Trebuie sa tii cont si de ce ti-a spus LDH mai sus, nu incerca sa faci curba in panta cu linii fixe ca nu merge!

In rest, cum iti spuneam, cea mai "dificila" locomotiva a mea este S3/6 "Pacific"-ul bavarez de la Arnold, care se "impiedica" putin pe macazele Fleischmann curbe, dar in rest pana si aceasta locomotiva merge fara probleme pe curbe R1. Nu-ti fa probleme, de mers merg toate, inclusiv vagoanele cele mai lungi, problema este doar ca nu arata bine pe o asemenea curba! Daca vrei sa eviti o imagine dizgratioasa adopti vagoane scurte, de genul care in epoca III erau trecute pentru trafic local.
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Sa inteleg ca cea mai buna varianata ar fi sina flexibila si macaze Peco code 55, iar ca si raza e ok R2 si R3 de la Peco, respectiv 263 si 298 mm?
Macazul curb de la Peco 55 cum se comporta? Am inteles ca la Fleischmann nu sunt tocmai ok.

Si mai ramane suprafata care va fi 140x70 (cam asa iese din calcul)
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Desi sunt un fan al scarii N, sunt doua 2-3 lucruri la aceasta scara care mi se par disproportionate; unul dintre acestea ar fi tocmai inaltimea profilului sinelor code80. Nu stiu daca este cea mai buna varianta sa utlilizezi sinele Peco code 55 dar cel putin ai sansa sa modelezi trasee feroviare care vor arata foarte veridic pe diorama - este un aspect care merita toata atentia ta inca din faza de proiectare, deoarece cu timpul pretentiile iti vor creste si cu siguranta vei cantari altfel "micile" detalii !
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Adjudecat:
-marimea dioramei 1400x 700
-sine Peco code 55
-traseul va fi cel prezentat mai sus

Blatul o sa-l realizez in cateva zile, dar cu sinele va dura ceva....sa vad ce posibilitati am sa intru in posesia lor.
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
85
-
In primul rand, eu zic ca este putin cam mica suprafata.

In al doilea rand, parerea unuia care a trecut prin ce incerci tu sa faci cu diroama asta, curbele in panta nu au ce cauta pe un blat cu o suprafata atat de mica. Ar fi de vazut daca ar fi mai usor daca ai folosi metoda "Open Top Frame".

Am incercat sa pun in AnyRail schita lui Dorel si nu mi-a prea placut ce a iesit. Daca imi dai o adresa de email iti pot trimite fisierul ANY sa studiezi si tu.

Pana acum am montat / demontat sinele pe / de pe blat de 3 ori. Si eu tot Peco Code 55 folosesc. Si am un traseu mult mai simplu decat al tau.

In ceea ce priveste comanda sinelor, iti recomand magazinul The Hobby Shop. Magazinul este chiar in centrul orasului in care locuiesc si accepta comenzi on-line cu plata cu card.
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
<<<email>>>

Cat priveste dimensiunea blatului nu inteleg de ce nu este ok.....si intreb acest lucru deoarece latimea plansei imi permite sa lucrez chiar si cu sine R4 (r = 333,4)....sau lungimea e problema?
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
85
-
Nu se reduce totul numai la razele sinelor. Se mai pune problema si a razelor si lungimii macazelor.

Chiar si macazele cu raza de curbura cea mai mica (12 in) au raza mai mare decat raza R3 de la sinele Setrack (11.75 in). Prin urmare, ele vor acupa mai mult loc pe diorama.

Apoi, pentru crestea realismului se recomanda folosirea macazelor cu raza medie (18 in).

Astfel, vei observa ca dimensiunea care nu "cade" in decor este cgiar cea mai lunga, adica diagonala.

Sfatul meu, mai ales ca esti la prima diorama, este sa simplifici nitel acel circuit. Nu stiu deloc cum este la H0 dar lucrul cu sina flexibila la scara N nu este tocmai simplu, Mai ales daca nu utilizezi Tracksetta. Este atat de usor sa te alegi cu o raza de curbura foarte mica pe o portiune scurta de traseu...
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Chiar nu inteleg....daca la scara TT dimensiunile plansei erau 180x90, dupa un simplu calcul pentru N rezulta niste dimensiuni de 140x70.
In plus o sa merg pe epoca II si voi folosi vagoane de persoane si marfa scurte (imi plac mai mult si se adapteaza usor si temei dioramei). Singura problema o reprezinta locomotivele care nu cred ca nu s-ar descurca pe R3 si R4, respectiv r=298 si r=333

Pe site-ul de mai sus nu gasesc sina flexibila code 55
 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
85
-
La Peco, R1, R2 si R3 apar numai la sinele Setrack pentru razele de 9 in (228 mm), 10.375 in (263.5 mm) si, respectiv, 11.75 in (298.5 mm).

Daca facem referire la sina flexibila, aceasta poate fi curbata la orice raza (oricum, raza minima recomandata este 9 in). Folosind sabloanele Tracksetta se obtin sine cu raza foarte precisa de 9, 10, 12, 15, 18, 24 si 36 in. In plus, exista si un sablon pentru sina dreapta.

Eu am o locomotiva BR 62 (formula osiilor 2-3-2) care ruleaza foarte bine pe raze de 9 in. Prin urmare, nu cred ca trebuie sa iti faci probleme ca vreun model nu va rula pe razele mai mari.

Tot la Peco exista si niste reprezentari ale macazelor pe hartie, la dimensiunile lor reale. Astfel, in cazul in care ai sina flexibila si aceste "template"-uri din hartie, poti crea pe blat exact circuitul dorit.

Astfel, daca nu ai incredere in programul de proiectare, poti avea 100% incredere in asezarea circuitului pe blat, inainte de montarea finala.

La final, poti face comparatia intre schita, circuitul realizat de calculator si planul real, de pe blat.
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Programul merge ok cand lucrezi cu sine fixe, dar la flexibila e mai greu.
Uite si de ce nu are realizare proiectul realizat de tine.....nu-ti da voie sa plasezi macazul unde trebuie. Primul macaz e in punctul 1 , iar al doilea in pct 2. Distanta dintre cele 2 macazuri este de aproximativ 70-75 cm, iar in opinia mea cred ca e ok tinand cont ca o garnitura are 12+10+10+10+10=52 cm sau poate chiar mai putin.



Cat despre Trackseta....iau un compas si.....gata problema decat sa dau 5+5+5+.....pounds
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare din nou,

As insista pentru a nu te "cantona" in macaze curbe. Nu le stiu pe cele de la Peco, poate sunt mai bune, insa oricum macazele si curbele sunt, fiecare separat, niste "belele" pentru rulajul unui model pe diorama. Nu e recomandat sa mai pui belelele si impreuna! :D

Analizand schema propusa rezulta urmatoarele: ideea initiala era de a pune gara in diagonala ca sa rezulte o lungime cat mai mare. Dar la modul cum e rezolvata, folosind macaze curbe, de fapt din diagonala respectiva nu mai ramane mare lucru. Mai ca imi vine sa ma intreb daca n-ar fi mai destept sa intorci toata diorama in oglinda si in loc de diagonala sa nu folosesti drept "gara" lungimea paralela cu blatul care acum este in partea de sus a planului. Acolo ai putea sa mai castigi un pic de spatiu "fortand" spre R1 curba care acum este in partea stanga a imaginii, eventual si pe cea din dreapta. Nu te deranjeaza fortarea razei atata timp cat de fapt curbele respective vor fi ascunse in tunel. De fapt asta deranjeaza cel mai mult... nu rulajul pe R1, ci felul cum se vad garniturile cu vagoane lungi cand iau curba respectiva!

V-am postat mai jos doua imagini gasite pe mine mai demult pe net. Din pacate nu mai stiu de unde erau, deci le re-postez cu scuzele de rigoare fata de autorii acestora. Oricum, exemplele mi se par foarte interesante, ambele la scara N si cu layout "in 8". In ambele cazuri am rotit imaginea cu 90 de grade spre stanga ca sa nu stric paginatia forumului. Pentru vizionare mai buna, dupa ce salvati poza, asezati-o orizontal din nou.

Mai intai o diorama de iarna:
bh0x4v8l1oarnw5si.jpg


Apoi, o diorama de vara:
bh0x7ponh103yqb0y.jpg


Aici se vede foarte bine cum latura cea mai apropiata de marginea dinspre privitor a dioramei poate deveni o "gara" de trecere cu doua linii. Traseul e de fapt o singura linie continua fara nici un macaz, dar prin modul cum este incolacita ai senzatia ca sunt mai multe linii acolo. Este foarte simplu sa mai adaugi in gara niste macaze si sa complici lucrurile cu o a treia sau chiar a patra linie, ramanand totusi in limita realismului, fara macaze curbe si pante fortate. Iarasi, va rog sa remarcati felul cum de fiecare data razele cele mai "fortate" sunt ascunse in tunel!
 

divizia

Active Member
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
M-am gandit....planul ramane identic, plansa se mareste la 1600x800 (de mai mult spatiu nici nu poate fi vorba), iar gara se muta in partea de jos a plansei unde va rezulta un spatiu pentru gara pe o lungime de aproximativ 700mm. Cred ca e mai mult decat ok. Gara va avea 3 linii, doua functionale si una moarta. La diagonala pe care era gara initial va ramane o singura sina si un macaz catre cariera de piatra.

Cam asa va arata

 

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
85
-
divizia a spus:
Programul merge ok cand lucrezi cu sine fixe, dar la flexibila e mai greu.
Uite si de ce nu are realizare proiectul realizat de tine.....nu-ti da voie sa plasezi macazul unde trebuie. Primul macaz e in punctul 1 , iar al doilea in pct 2. Distanta dintre cele 2 macazuri este de aproximativ 70-75 cm, iar in opinia mea cred ca e ok tinand cont ca o garnitura are 12+10+10+10+10=52 cm sau poate chiar mai putin.



Cat despre Trackseta....iau un compas si.....gata problema decat sa dau 5+5+5+.....pounds

Programul merge la fel de bine si daca folosesti sina fixa si daca folosesti sina flexibila. Ce am vrut eu sa scot in evidenta in schita lui Dorel a fost ca acea diagonala desenata nu poate fi transpusa pe diorama pastrand acele proportii; macazele desenate sunt ireal de mici in comparatie cu cele reale.

In proiectul meu lungimea sinei dintre capetele celor doua macaze este de 41 cm, departe de cei 75 aproximati de tine. Tinand cont de faptul ca o garnitura reala de ep. I (locomotiva + 4 vagoane) are lungimea de 35 cm si ca in ep. II unele vagoane nou construite au fost mai lungi, esti cam la limita cu plasarea unei gari pe acea diagonala. Ar trebui sa iei in considerare sfatul lui Dorin si sa plasezi gara pe o latura, lasand diagonala cu o singura linie.

In ceea ce priveste compas vs. Tracksetta, nu zic ca nu poti aseza sina fara sabloane dar, mai ales pentru razele mici, iti faci viata mult mai usoara folosind Tracksetta. Crede-ma, am folosit ambele metode.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut, imi place ca incepe sa se "contureze" ceva mai interesant!

Studiaza in continuare exemplul II postat de mine. Ce e interesant acolo este faptul ca apre o "dublare" a liniei din fata care practic poate sa reprezinte liniile din gara. Asta iti permite sa ai o garnitura care pleaca din gara pe linia 1 si se intoarce pe linia 2... dupa ce a parcurs practic intregul circuit. Cred ca daca intre cele doua mai pui o linie accesibila prin niste macaze deja inmultesti foarte mult posibilitatile de "joc" si de manevra pe diorama, adica exact ceea ce ne dorim!