Dilema

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Salutare tuturor. Acum ceva vreme incepusem sa-mi fac o diorama HO pe care am abandonat-o, dezmembrat-o si vandut-o. Acum insa vreau o alta diorama. Problema este ca n-as avea un spatiu mai mare de 150x100, deci extrem de mic.....asta-i viata, familia, catelul, etc....e bine si asa decat deloc.
Problemele mele sunt:
1. sa merg de HO unde o garnitura are lungimea plansei sau sa folosesc scara N?
-stiu ca HO e cel mai raspandit si-mi ofera avantaje net superioare scarii N, dar cat de greu se gaseste material rulant, accesorii (cladiri, gari, etc) pentru scara 1:160?
-cat de bine realizat este materialul rulant la scara N....si aici ma refer atat la detaliere cat si la functionare-fiabilitate
-epoca va fi 2-3, adica ceva mai dificila, dar aburoasele au personalitatea lor si nu le pot inlocui cu diesel-uri sau eletrificate
2. vreau sa folosesc o diorama "semi-preparata" ....am constatat data trecuta ca sunt lucruri care ma depasesc
-care ar fi mai indicata?
diorama Konigsfeld



sau diorama Rosenheim



3. materialul rulant pe care as dori sa-l folosesc ar fi:
-pentru HO....Roco
-pentru N....Fleischmann

Pentru inceput cam astea ar fi nelamuririle.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.611
3
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
100 x 150 pentru N e acceptabil. La H0 eu zic ca e inghesuiala.
Material rulant gasesti, bani sa fie pentru el. E adevarat ai o oferta mai mare pentru H0.
Calitativ se prezinta bine multe modele.
Detalii, daca ai ochii buni vei vedea multe chiar si pe N.
La preformate esti obligat sa iti faci circuite impuse de producator intr-o oarecare masura.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare,

As zice ca o diorama 100 x 150 cm inseamna deja cu siguranta scara N!

Faptul ca H0 este "mai raspandita" nu inseamna ca N nu este bun, ci doar ca mai multi oameni s-au obisnuit cu scara asta, si li se pare "prea mica" scara N, unde detaliile sunt atat de mici, incat trebuie "sa te uiti cu lupa" ca sa le vezi. Eu nu "practic" decat N de multi ani de zile si pot sa-ti spun cu siguranta ca detaliile exista la locul lor si in principiu cam TOT ce se poate la scara H0 se poate la fel de bine si la N. Evident, nu comparam mere cu prune: cand comparam N cu H0, vorbim despre modele recente, facute in ultimii 10-12 ani cu tehnologie actuala, nu despre modele la N vechi din anii '60, realizate cu tehnologie depasita.

Ai vazut vreun model de locomotiva recent la N?

http://www.faulhaber.com/n426831/n.html
http://www.youtube.com/watch?v=BP9qJP-gPA8

Uite aici locomotiva BR 70, unul dintre ultimele modele scoase de Fleischmann inainte de a fi preluat de grupul "Mortare uscate" :D

Tine cont ca modelul are 5 cm lungime, toate detaliile ambielajului si lumini directionale fata-spate!
 

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.102
0
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
www.okazii.ro
WEBSITE
http://www.okazii.ro/catalog?per_page=25&user_list=b74mrv&
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Sal
Avand in vedere spatiul si disponibilitatea de produse, N clar.
Dar de ce sa mai investesti intr-o preformata? Ai vazut vreuna de aproape? Personal cred ca nu merita investitia (ai in vedere ca este aceeasi pt 3 scari diferite).
Parerea mea: da pt. N, nu pt. o preformata.
Spor
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
De ce as dori sa aleg o diorama "semi-preparata" :D ? ma omoara faza cu iarba, pictatul muntilor....am mai incercat odata si cam sunt antitalent.....sau nu m-am straduit destul ;-) . Cam asta ar fi ideea; stiu ca poate cu 9-10 mil cat costa o diorama pot sa-mi construiesc singur ceva poate mai atractiv, dar poate nu si calitativ....ceea ce conteaza. De-asta vreau ca sa acord destula atentie acestei faze de proiect ca sa nu mai am surprizele de data trecuta cand am aruncat banii pe fereastra. Gama Fleischmann este ok pentru scara N ? Am avzut ca sunt acum si loco digitale cu sunet, etc.....foarte interesant cand te gandesti la ce dimensiuni au reusit sa scoata aceste bijuterii.

Cei care au diorama la scara N poate imi pot da un sfat....traseul din imagine se poate realiza intr-un spatiu de 150x100?
Unde gasesc un program de simulare pentru sine la scara N?
Multumesc



1-nivelul zero
2-nivel superior
Nu sunt artist la desen, dar cred ca se intelege din imagine ce-am gandit
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Pentru Fleischmann la N, ai linii cu terasament fixe dupa cum urmeaza:

R1 = 192.0 mm (diametrul exterior al cercului 401 mm, alcatuit din 8 segmente)
R2 = 225.6 mm (diametrul exterior al cercului 468 mm, alcatuit din 8 segmente)
R3 = 396.4 mm (diametrul exterior al cercului 810 mm, alcatuit din 12 segmente)
R4 = 430.0 mm (diametrul exterior al cercului 877 mm, alcatuit din 12 segmente)

Rezulta o distanta standard intre axele a doua linii paralele (R1-R2 sau R3-R4) de 33.6 mm. Intre R2-R3 distanta este ceva mai mare, poti afla facand diferenta.

Razele se considera din centrul cercului pana in mijlocul liniei.

Linia are, evident, 9 mm distanta intre sine, latime totala de 16.5 mm inaltime totala 4.3 mm, din care 2 mm sunt prisma de balast si inca 2.3 mm sunt sina propriu-zisa.

De asemenea, exista si linie flexibila, tot cu terasament, care are aceeasi geometrie, lungime totala pe bucata de 777 mm si este perfect compatibila cu celelalte.

Liniile "standard" sunt realizate in module de 111 mm (exista linii drepte de 111 sau 222 mm, sau 1/2 modul adica 55.5 mm.

De asemenea, in aceeasi lungime standard se realizeaza si macazele drepte stanga-dreapta sau cele cu trei cai, precum si incrucisarile: acestea exista pe 30 de grade si pe 15 grade, primele sunt simetrice, cele din urma sunt asimetrice pe stanga sau pe dreapta. Tot pe geometria incrucisarilor de 15 grade exista si "macaze engleze"
(DKW sau "rail-slip") dar iarasi, pot sa-ti spun ca ma feresc de ele, nu am asa ceva insa am auzit ca unele locomotive fac probleme pe asemenea piese de sina.

Macazele curbe sunt singurele de dimensiuni mai mari (pe R1 si R2). Personal nu-ti recomand macaze curbe, locomotivele mele, care sunt fie Fleischmann, fie Minitrix sau Arnold merg perfect pe toate macazele drepte si pe toate razele inclusiv pe R1 dar manifesta o tendinta suparatoare de a se "impiedica" pe macazele curbe, in special cand le "ataca" dinspre partea mobila. Se pare ca acestea au totusi niste mici probleme de geometrie.

Cam asta este sistemul Fleischmann. Sistemele Minitrix sau Roco sunt asemanatoare, insa liniile lor sunt fara terasament, cu toate avantajele si dezavantajele ce decurg de aici. Din cate stiu eu insa, Minixtrix si Roco si-au sistat productia de sine N asa ca sistemele lor s-ar putea sa nu se mai gaseasca in curand prin magazine. Povestea este la fel valabila si pentru Fleischmann, care s-ar putea sa sisteze productia lor la scara N.

In situatia asta, iti raman sinele PECO englezesti sau chiar Kato japoneze, care au un standard un pic diferit dar sunt tot N si tot de 9 mm ecartament. Asta nu este neaparat o veste rea, avand in vedere ca sinele PECO sunt chiar mai bune decat cele Fleischmann, macazele lor sunt mai lungi si mai realiste iar sinele exista si intr-un standard cu inaltime mai mica, mai apropiate deci de realitate.

Cam asta este, sper sa te ajute! Bafta!
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
In primul rand multumesc pentru informatii. Pe baza datelor de mai sus o sa incerc sa-mi croiesc traseul si sa vad cum ma incadrez pe viitoarea diorama.
Sinele Peco le pot procura destul de lejer din UK. Ajung acolo cel putin odata pe an....deci o problema e rezolvata. La diorama anterioara tot Peco am avut, inclusiv macaze, iar ca material rulant Roco.
Ce alte posibilitati de material rulant mai exista la scara N, dar care sa fie peste Fleischmann sau sa aibe un raport calitate-pret bun?

PS....cam mare diferenta intre R2 si R3....daca vrei sa le combini pentru a realiza o sina dubla.....

Am gasit sine Peco aici... http://www.railway-models.co.uk/1333_1.html
Vad ca sinele Peco au alte dimensiuni:
R1 = 228
R2 = 263
R3 = 298
R4 = 333
Alta viata, se poate lucra mult mai frumos cu dimensiunile astea. :lautar:

PS...inca o problema: sa merg pe sina standard sau code 55? La cea standard se gasesc linii R1, R2, R3, R4 si linii drepte, iar la code 55 doar sina flexibila. O alta intrebare ar fi : daca merg pe standard pot cupla sina flexibila code 55? Intreb acest lucru deoarece reduc din costuri la linia dreapta folosind sina flexibila (circa 30 pounds).
http://www.railway-models.co.uk/795_1.html
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Pe langa problemele legate de sine a mai aparut o mica dilema....statia digitala
-Roco....stiu ce poate face de la diorama anterioara
-Trix T66920 ..... nu stiu cu ce se "mananca", dar observ ca e putin mai performanta in sensul ca citeste si valorile CV.
-Sau orice alta sugestie este bine venita
Multumesc.
 

SantaFeFan

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2008
1.418
0
Germania
LOCATION
Germania
Salut ,
La spatiul respectiv as propune si eu scara N ....dar cu modele recente !!!!(cum a mentionat si victorian).
Dar si la scara HO se poate face ceva acceptabil daca : faci un traseu simplu (fara linie dubla :D ) ,folosesti material rulant scurt cum ar fi aburoase BR 70 ,BR 74 etc si vagoane scurte cum ar fi cele "Donnerbüchse" .sau chiar automotoare (Fleischmann sau Roco ) .
Te-ai gandit la scara HOe ....?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut,

Ai dreptate, si eu prefer PECO, sunt mai realiste. Daca stii produsele PECO inseamna ca stii si oferta la scara N din UK care e destul de consistenta desi e centrata exclusiv pe produsele lor britanice. Difera scara, deci daca mergi pe britanic nu e bine sa amesteci cu N continental, desi practic cele doua sunt compatibile. (din incercarile prietenului nostru Felippe, un vagon N britanic se cupleaza fara probleme cu un N continental, chiar daca difera un pic inaltimile tampoanelor)

Dupa parerea mea in momentul de fata cei trei mari producatori de scara N din Germania (Fleischmann, Roco, Minitrix-Maerklin ) sunt in declin evident, dar nu din cauza lipsei de atractivitate a scarii, ci din cauza propriului management incompetent (vezi chiar aici pe forum o discutie pe tema asta). Asta pe termen lung are implicatii majore asupra productiei de N continental, daca nu cumva va intra tare pe piata o alta firma (Arnold?) in bresa respectiva ca sa umple golul.

Totusi, daca vrei sa practici N continental, este bine este sa te inscrii pe eBay, unde exista suficiente modele la N second-hand. Eu m-am inscris acum mai bine de doi ani si in acest rastimp am reusit sa "adun" practic tot ce ma interesa pe mine la scara N si epocile I-II, adica in special modelele bavareze produse de Minitrix si Fleischmann. Acum realmente nu mai am nimic interesant de "adunat" in materie, cu exceptia unor modele foarte scumpe exclusive facute de Railex sau Lemaco, pe care realmente nu mi le permit.

La gama PECO ai doua categorii diferite de sine, code 80 si code 55. Code 55 sau finescale e mai apropiat de geometria reala a sinei redusa la scara, dar e si aici o mica smecherie, de fapt code 55 are aceeasi inaltime a sinei ca si code 80 numai ca jumatate din inaltimea sinei este ascunsa intre traverse. Deci cele doua se pot cupla impreuna daca vrei neaparat, desi nu e tocmai recomandabil.

Din incercarile mele cu tot materialul rulant pe care il am, singurele care nu ruleaza bine pe code 55 sunt produsele Piko la scara N din anii '60-'70. Au buza bandajului prea inalta si lovesc in traverse. Deci daca nu ai Piko pe care vrei sa-l rulezi din motive sentimentale, in rest poti folosi code 55 fara nici o problema.

Eu acum folosesc numai code 55 si nu vad nici o problema cu ele, dimpotriva, consider ca au numai avantaje!
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
1
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
divizia a spus:
De ce as dori sa aleg o diorama "semi-preparata" :D ? ma omoara faza cu iarba, pictatul muntilor....am mai incercat odata si cam sunt antitalent.....sau nu m-am straduit destul ;-) . Cam asta ar fi ideea; stiu ca poate cu 9-10 mil cat costa o diorama pot sa-mi construiesc singur ceva poate mai atractiv, dar poate nu si calitativ....ceea ce conteaza. De-asta vreau ca sa acord destula atentie acestei faze de proiect ca sa nu mai am surprizele de data trecuta cand am aruncat banii pe fereastra.
Da, nu pot sa te contrazic in ce priveste realizarea detaliilor de catre tine dar sunt sigur ca nu te-ai straduit destul atunci cand ai abordat macheta de la zero.

Probabil ca ai vazut cum arata o macheta preformata.
Cu exceptia faptului ca ai traseele de cale ferata realizate si ceva relief nu inseamna ca lucrul este gata in momentul in care pui liniile si "plantezi" cladirile.
Daca macheta are un lac sigur nu o sa iti placa cum arata.
Muntii, partea neinierbata, au culoarea plasticului vechilor manechine de prezentare din anii '70 - '80.

Chiar daca pui terasament sub linii trebuie facute completarile de rigoare cu iarba, pietris si ce o mai trebui ca sa se vada bine.

Desi nu este o macheta la scara 1:160 N este tot o preformata.
Parcurgand subiectul ai sa constati de unde s-a plecat si unde s-a ajuns.

Spoor la vizionat

si la modelit!
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Cred ca acest circuit este mai realizabil decat anteriorul. Este un circuit in spirala daca ma pot exprima astfel, adica din traseul exterior se intra in cel din mijloc, iar la final in cel interior. Repunerea pe traseul initial se va face printr-o bucla dubla. Pe scurt traseul exterior si cel din mijloc vor avea cota 0 in gara dupa care vor urca la cota 1. Reintrarea din circuitul interior in cel de exterior se va face pe sub un pod sau tunel in functie de ce tema voi alege pentru diorama. Bineinteles, din aceasta spirala se mai poate face o extensie catre o mina de carbune sau catre o remiza, depou, etc.
Ce parere aveti despre acest circuit. Va fi ok pentru o diorama sau prima idee ar face ca traseul sa fie mai interesant?

 

Endo_ro

Well-Known Member
Trenulist
28 Octombrie 2016
662
0
Bucuresti
trenulete.cabanova.com
WEBSITE
http://trenulete.cabanova.com
LOCATION
Bucuresti
Parerea mea e ca circuitul este prea simetric, nenatural, daca pot sa-l numesc asa.
O diorama preformata are multe avantaje. Mai multe decat dezavantaje, tot in opinia mea, fireste! :D
Konigsfeld-ul este ok. Am una noua pe care nu am apucat sa o montez din lipsa de spatiu. Are doar 10 cm in plus, adica 160x100. Incearca sa maresti putin spatiul si satisfactia e garantata. Oricum o sa fie destul de lucru si la preformata. :p
Bafta!
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Exista posibilitatea montarii la scara N a unui decodor cu sunet? Tinand cont ca in tender se afla motorul......nu cred ca mai exista loc si pentru un difuzor. Sau ma mai gandesc daca exista posibilitatea ca doua decodoare sa fie accesate de la aceeasi adresa....mai precis sa montez un decodor pentru motor in locomotiva si un decodor cu sunet intr-un vagon. Ei bine aceste doua decodoare pot fi setate ca sa lucreze pe acceasi adresa?
Sau ce alte posibilitati ar mai exista pentru a dota loco cu sunet?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare,

De obicei e oarecum problematic sa pui digital la o locomotiva la scara N, daca n-a fost gandita din start pentru asta. Iti spun din experienta, totul la o locomotiva la scara N este gandit "la limita" si orice piesa adaugata in plus risca sa nu se mai potriveasca.

Totusi, s-a facut digitalizare inclusiv pentru cele mai mici locomotive existente pe piata, respectiv Kof II de la Arnold (cel mai nou de la Minitrix e gandit din start pentru digitalizare) sau Glaskasten de la Minitrix.

Sunetul este deja alta mancare de peste, s-a facut la N insa de obicei pentru locomotive Diesel in "dubla tractiune": una este cea care trage efectiv, cealalta este un "dummy" ce are incorporat difuzorul si decodorul.

Exista din cate stiu eu la N si locomotive cu aburi cu modul de sunet, insa e vorba de obicei despre locomotive mai mari de la epoca III in sus, unde ai putea avea loc de montat piesele suplimentare.

Ramane valabila varianta spusa de tine, cu un "vagon de sunet", dar nu inteleg de ce-ar trebui neaparat sa aiba decodor cu aceeasi adresa ca si locomotiva. Ai putea sa-i faci un sesizor de viteza, care sa-ti dea "tactul" in functie de cat de repede merge vagonul, iar functiunea "fluier" i-o comanzi tu cand vrei!
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Nu-s cel mai in masura sa-ti spun ce senzori din astia de fabricatie industriala exista, potriviti pentru modelism la scara N, sunt altii mai priceputi decat mine aici pe forum la problema respectiva. Totusi, sintetizand, cred ca ar exista cam trei sisteme principale prin care poti prelua "tactul" de la o roata de vagon, pe care ti le listez in ordinea inversa a utilitatii, adica de la cel mai simplu si mai ineficient, spre cel mai complex dar mai eficient:

a) contact electric direct: cu problemele de rigoare, adica o lamela care atinge roata sau osia in permanenta induce o frecare importanta pentru un model, mai ales unul la scara N.

b) fara contact electric, cu impuls electromagnetic: o mica pastila magnetica lipita pe osie sau pe roata, care atrage lamela unui releu reed sau trece in apropierea unui sesizor magnetic amplasat in mod oportun. Evident, in functie de pozitia si de greutatea magnetului poate sa produca niste forte excentrice care pot incurca rulajul.

c) fara contact electric, cu sesizor de lumina: un sesizor de lumina vizibila, ultraviolet sau infrarosu care primeste sau nu primeste semnal functie de coloritul unui disc care se invarte solidar cu osia vagonului. Discul poate sa fie chiar partea interioara a rotii, vopsita in culori contrastante alb/negru sau similar (alb reflecta lumina, negru nu reflecta nimic)

Din cate am observat, la modelele cele mai "meseriase" de aburoase cu sunet, de obicei locomotiva are in interior un asemenea sesizor cu contact, cu magnet sau cu lumina care preia tactul de la o osie motoare si produce "pufaiturile" specifice unei locomotive cu aburi exact in ton cu pozitia pistoanelor.

Acuma, daca este sa fim foarte rigurosi, o sa fie o mica problema, de obicei diametrul rotii motoare la o locomotiva este de la 1.5 pana la aproape dublu fata de diametrul unei roti de vagon (900-1000 m), deci tactul respectiv nu ar fi absolut "sincron" cu miscarile pistoanelor. Dar daca folosesti o locomotiva cu roti motoare mari, de 1.80-2.00 m diametru, atunci poti folosi fiecare tact pentru a "genera" o pufaitura si cred ca nu e o problema majora, oricum n-o sa sesizeze nimeni!

Daca locomotiva e una din aia cu mai mult de doi cilindri, atunci lucrurile se complica si mai mult, fiindca apar pufaituri in plus la fiecare rotatie... nu stiu daca va reusi cineva sa le numere! :D
 

Elef

Well-Known Member
Trenulist
18 Mai 2007
435
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Dupa cate stiu eu la MTX la unele locomotive motorul e in cazan( de ex Br57 pe care il am asa are) si atunci in tender ar fi teoretic spatiu.
 

divizia

Active Member
Trenulist
15 Martie 2008
175
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Raman la ideea mea ca sunt antitalent si o sa ma indrept catre doua diorame dedicate scarii N.... mai precis:
Sibertal

Traunstein


Acum as dorii si parerea voastra vis-a-vis de aceste doua diorame deoarece eu nu ma pot hotara. In plus nu stiu cum se comporta locomotivele cu tender si vagoanele lungi la scara N in curbele R1.

Pe mine ma atrag amandoua dioramele....fiecare are cate ceva aparte. Una are optul, dar la capitolul peisaj lasa de dorit (in partea dreapta era frumos un munte, tunel....parca prea e pustiu, dar poate ar merge sa adaug un munte tot de la Noch), iar a doua are peisaj mai frumos, dar nu exceleaza la capitolul traseu.