Digitalizare BR39 Fleischmann

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.997
257
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Unsori intarite pana la blocarea totala a pinioanelor este ceva notoriu la locomotivele Fleischmann. Demontarea si degresarea completa este solutia indicata in astfel de cazuri.
Recomand si desfacerea motorului si curatarea acestuia pe interior, a colectoarelor, a rotorului. Praful fin de carbune depus pe componente nu-i prieste la sanatate. Inainte de inchiderea motorului, trebuie unsa bucsa metalica dinspre colector, altfel motorul poate sa aiba un sunet ciudat, "spart"...
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După o foarte atentă operațiune de degresare și re-ungere, simpatica BeRe39 Fleischmann se preumblă tacticoasă pe căile mele ferate, tractând trenul accelerat format din 3rei vagoane modernisierungs (al patrulea fiind în atelier). "Cârâitul" tenderului s-a atenuat foarte mult, chiar dacă nu a dispărut de-a binelea, iar accelerarea și frânarea sunt mai line. Ce-i drept e drept, se simte că în tender se află în continuare același motor vechi cu colectoarele mari radiale, dar eu sunt mulțumit fiindcă am făcut tot ce s-a putut în situația de față 8)
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
988
912
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Eu stiu ca motorul din BR 39 (cel cu capac verde) cu rotorul discoidal are trei poli impartiti la 120 de grade.Am avut la reparat locomotiva colegului Shwan care a rulat la greu pe diorama din Sinaia si din cauza prafului de carbune facea figuri la rulaj,asa am vazut ce este inauntru , locomotiva mea nu stiu daca a rulat maxim 10 metri. :D dar cred ca o sa aiba nevoie de o curatare si gresare.
Cam asa arata rotorul
 

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Octombrie 2010
988
912
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Da, Da , trei poli , doar nu credeai ca cei de la Fleischmann isi bateau capul sa proiecteze alt motor :-?
Au facut treaba buna acum in ultima vreme cand au trecut la motoarele astea noi Buhler ( cum este cel din BR 17 ) .
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La Căile Ferate "La Ursu" a sosit o surioară a BeRii39 Fleischmann descrisă aici, pentru studiu și... vedeți mai încolo pentru ce :D
Operațiile de demontare n-au mai fost fotografiate, dar avem aici imagini după acestea:

Hopa! Dar ce avem noi aici?!?

Da, ați văzut bine, simpatica locomotivă a ieșit din fabrică pregătită pentru... "wechselstrom", adică AC (Alternating Current), respectiv este dotată cu celebra patină și cu scurtcircuit intern între roțile de pe stânga și cele de pe dreapta. În plus, osiile tenderului nu sunt dotate cu bucșe izolante, deci ele însele fac scurtcircuit între cele două șine pe care le calcă. În focarul locomotivei se află modulul "Fachrichtungschalter" sau cam așa ceva, care comandă direcția de deplasare a locomotivei pe șinele tip Maerklin. Locomotiva se află la mine tocmai pentru remedierea acestor aspecte, respectiv pentru trecerea de la AC la DC sau, de ce nu, direct la DCC ;-)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cablajul are o diodă înseriată cu beculețul din față, pe care o înlocuim rapid cu o punte realizată dintr-un terminal de rezistor. Apoi identificăm rapid scurtcircuitul intern de pe cablaj și, după dezlipirea tuturor firelor, îl întrerupem cu ajutorul unei șurubelnițe ascuțite.

Pe cablajele tenderului separăm traseele motorului de cele ale becului, înlăturând și pastila semiconductoare înseriată cu acesta din urmă. Pe insulele adecvate de pe cablajul locomotivei și de pe cablajele tenderului lipim alte fire, pe care în prealabil le-am strecurat prin piesa de legătură cu tenderul, apoi facem conexiunile cu noua interfață digitală pe care deja ați remarcat-o ;-) . Montăm la locurile lor cablajele tenderului, montăm un decodor digital în conectorul interfeței și facem primele probe.

EVIDENT, înainte de toate aceste operațiuni am înlocuit toate cele 4atru osii AC ale tenderului cu cele 4atru osii DC care mi-au rămas de la tenderul inițial al BeRii39 Fleischmann de la căile mele ferate. După cum bine se știe, osiile AC nu sunt izolate și au rolul de a face contact electric între cele două șine, care constituie un pol al sursei de alimentare, celălalt pol fiind reprezentat de "gămăliile" de pe mijlocul traverselor adecvate. Dacă NU aș fi avut deja aceste osii DC... le-aș fi comandat :D
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După terminarea cu succes a probelor de funcționare, cu multă grijă se montează la loc toate componentele locomotivei și ale tenderului, astfel încât noile conexiuni să fie ferite de forfecări, presări, agățări, încurcături etc. Admirăm cuplarea tampon-la-tampon și ținuta impunătoare a locomotivei :aplauze: ...

... după care declarăm încheiate operațiunile de trecere de la AC la DCC 8)
Singura "urmă" vizibilă a acestor operații constă în diferența dintre marginile brunate ale roților originale ale locomotivei și marginile argintii ale roților DC ale tenderului :D
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aventurile simpaticei BeRi39 Fleischmann continuă!
Deoarece la Căile Ferate "La Ursu" managementul se adaptează la modificările politicii de achiziții, în depoul de locomotive se continuă activitățile de îmbunătățiri, sonorizări și dotări cu generatoare de fum. Astfel, special pentru această locomotivă a fost achiziționat un generator de fum Seuthe nr.10 pentru a fi montat în soclul adecvat. Am ales Seuthe 10 și nu Seuthe 11 fiindcă șasiul acestei locomotive este conectat direct la culegătoarele de curent de pe partea stângă și, din proprie experiență, știu că aceste generatoare, pregătite pentru tensiunile mai mici ale sistemului analogic, funcționează mai bine în acest mod de conexiune. Pe scurt și aproximativ, în această configurație la generator vor ajunge doar alternanțele "pozitive" ale semnalului DCC, iar cele "negative" îl vor lăsa rece (la propriu
) deci tensiunea medie de funcționare ar fi cam jumătate din amplitudinea semnalului respectiv etc.
După încă o demontare a locomotivei, necesară pentru înlăturarea "dopului" din coș, operație relativ simplă fiindcă marginile acestuia erau foarte subțiri din construcție, am introdus generatorul în soclu și am urcat locomotiva pe rollertester. După ce am pus în generator 2ml de soluție de fum, cu simpaticul tOmprogrammer am activat funcția F3, știut fiind că decodorul tOm din interior este astfel setat încât F3 acționează ieșirea fizică AUX1 (firul verde) la care soclul generatorului este conectat. Niciun pic de fum!
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ce se întâmplase?! Pur și simplu sârmulița din "vârful" generatorului nu atingea lamela metalică de sub soclu, iar canalul cilindric din soclu nu permitea (pe bună dreptate) coborârea generatorului și mai jos. Astfel, am îndreptat cu multă grijă și blândețe acel căpătuț de sârmă și am re(rererere)introdus generatorul în soclu. După re(rererere)introducerea celor 2ml regulamentari de distilat-de-fum, am acționat F3. De data aceasta... SUCCES DEPLIN!!!

Foarte încântat, am re(rererere)asamblat locomotiva și am pozat-o în funcțiune

 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La probele de funcționare pe traseu (un oval de șine conectate la stația mea digitală LenzSet101)... SURPRIZĂ!!! Funcția F3 pornea frumos fumul, dar în același timp activa regimul de manevră și înjumătățea viteza locomotivei

OK, revenim la rollertester & tOmprogrammer și refacem maparea ieșirii AUX1 către F4, ceea ce mi-a reușit (relativ) repede. La revenirea pe calea ferată pentru probe... altă surpriză!!! Fumul era într-adevăr acționat de F4 și nu de F3, deci nu mai intram în regimul de manevră, dar am (re)descoperit că această funcție anulează timpii de accelerare și de decelerare

BIIIINEEEE
mergem din nou la rollertester & tOmprogrammer și refacem maparea ieșirii AUX1 către F8, fiindcă și alte locomotive cu abur din depou își activează fumul cu această funcție. Știind deja ce am de făcut, operațiunea mi-a reușit imediat și, astfel, simpatica locomotivă BR39 Fleischmann beneficiază de fum comandat cu F8, urmând să primească și sunetul adecvat într-un viitor (sper că destul de) apropiat
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Așa cum spuneam aici, azi am primit un pachețel cu niște piese foarte importante atât pentru expres și accelerat, cât și pentru locomotiva BR39 Fleischmann :cool:

Da, ați văzut bine, cuple conductoare Piko pentru trenurile sus-menționate și un decodor ESU LokSound 5.0 Plux22 pentru BR39 :)
Plux22 pentru BR39?!? Da, fiindcă urmează o nouă etapă de transformări, astfel încât locomotiva să primească o interfață Plux22 ESU, un difuzor "cub-de-zahăr" și... mai vedem...