Digitalizare BR39 Fleischmann

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Am reuşit să aduc la căile mele ferate o foarte frumoasă locomotivă cu abur BR39 Fleischmann. Am ales versiunea veche nr.art.4139/4812, deoarece are roţile dinţate plasate pe roţile din stânga ale tenderului, perfect vizibile printre spiţele fine ale acestora. în plus, parcă mai mult îmi plac farurile în formă de felinar decât cele montate direct în tabla din faţa locomotivei. Mai îmi place la această versiune acea conductă (sau ce o mai fi) care înconjoară uşa camerei de fum, care lipseşte la versiunea nouă.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Practic, pentru mine această locomotivă este excelent realizată şi sunt foarte încântat de achiziţie

Totuşi, ea nu este digitală şi nici nu este dotată cu o interfaţă adecvată, dar asta nu constituie o problemă fiindcă nu sunt nici la prima şi, cu siguranţă, nici la ultima operaţiune de acest fel
. O foarte preţioasă mână de ajutor este constituită de , care se referă la... exact 39.103, adică o soră geamănă a locomotivei mele, deci am front de lucru
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Iată aici o primă modificare:

Am întrerupt traseul care conectează grupul paralel bec-suport_generator_fum la roţile din dreapta, şasiul locomotivei fiind conectat din construcţie la roţile din stânga. Traseul care a rămas intact duce la viitoarea conexiune a firului alb.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ia să ne ocupăm un pic şi de tender.

în stânga şi în dreapta există câte o plăcuţă de cablaj care transportă curentul spre motor, spre locomotivă şi spre becul care luminează farurile din spate. Deoarece aceste plăcuţe, aşa cum sunt ele, conectează totul direct la roţi, urmează şi aici nişte modificări.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Aici am separat nişte trasee...

... iar pe cealaltă plăcuţă am dat jos pastila de seleniu care juca rolul de diodă redresoare pentru becul din spate, după care am lipit conectorul direct la traseul respectiv. Tot de acolo am demontat şi bobina de deparazitare, realizând astfel şi separarea completă a motorului de restul instalaţiei electrice.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Astfel conexiunile spre tender se complică, datorită celor 3rei fire suplimentare: galben spre bec, respectiv orange şi gri pentru motor. Urmează faza cea mai "distractivă": trecerea acestor fire suplimentare prin piesa de cuplare a tenderului

Am dorit iniţial să fac o interfaţă digitală, adăpostită în cazanul locomotivei, deci am reuşit să strecor un fir orange şi unul gri, foarte subţiiiiiri...

... da'prea scuuurteeee
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
în celebrul stil "acri-s strugurii"
m-am răzgândit cu privire la interfaţa digitală, fiindcă şi aşa locul este limitat (da, sigur
), aşa că m-am gândit să trec prin cuplă înseşi firele decodorului. Am lipit capătul firului gri al decodorului la firul gri subţiiiire şi... l-am tras prin cuplă


Dar, conform celebrei ziceri cu ulciorul care nu merge de multe ori la apă, manevra NU mi-a mai reuşit cu firul orange
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Astfel că am luat frumos un mănunchi de fire rămase de la primul meu decodor LenzGold, pe care le-am putut trece prin cuplă, totuşi nu chiar atât de uşor ca firele iniţiale


Apoi am reasamblat tenderul, cu cuplă cu tot, urmând să fac conexiunile la decodor.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cu ajutorul a 3rei tubuleţe termocontractibile, cele 3rei lipituri de pe firele decodorului vor fi izolate:

Nu am mai pozat faza respectivă şi nici lipirea firelor de alimentare (roşu şi negru) şi la placa principală a locomotivei, alături de firul alb.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
După realizarea tuturor conexiunilor, locomotiva demontată a luat din nou loc pe roller-tester. în noul sistem digital, motorul a funcţionat corect încă de la prima încercare, dar luminile... nu! :shock:
Decodorul ales fiind un train-O-matic
, am accesat rapid CV30, cel care spune dacă există vreo problemă. După cum mă şi aşteptam
, am citit valoarea 2, adică scurtcircuit pe ieşirile de lumini şi auxiliare. Repede am găsit scurtcircuitul, care fusese cauzat de lestul din tender care atingea ghearele de fixare ale conectorului pentru bec, şi l-am remediat cu un pătrăţel de bandă izolatoare. După repornire, luminile au funcţionat normal, în concordanţă cu sensul de deplasare

 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Oare a ce arată această imagine?


De parcă n-aţi bănui...

Totuşi, înainte ca unii sau alţii să sară în sus speriaţi de ideea celebrelor mele lumini bicolore, vă spun EU că această locomotivă nu va beneficia de această facilitate din cauza ghidurilor de lumină care nu prea pot fi separate.
Faza frumoasă este că, datorită noilor conexiuni, voi putea să separ soclul generatorului-de-fum de lumina din faţă, deci viitorul generator de fum va putea fi comandat de funcţia care va fi alocată firului verde, independent de lumini
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Lumina sursei LED trebuie să bată în jos, spre ghidurile de lumină ale farurilor laterale, şi înainte, spre ghidul de lumină al farului central. Astfel, am montat două LED-uri warmwhite în unghi drept, cu o rezistenţă SMD de 1k în serie:

Conform bunului meu obicei, am marcat cu albastru catozii şi cu roşu anozii. Scuzaţi "calitatea" lipiturilor; deşi nu vreau să recunosc, se pare că se apropie din ce în ce mai mult momentul în care voi avea nevoie de ochelari pentru aproape
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Unul din obiectivele mele fiind comanda generatorului de fum independent de lumini, am re-refăcut conexiunile decodorului la placa de bază a locomotivei:

La traseul care merge până în faţă, la soclul generatorului de fum, am adus firul verde, iar la traseul vecin am adus firul alb.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Eeeeei, dar cum rezolvăm noi conexiunile electrice?


Deoarece grupul nou creat trebuie să stea cam în locul beculeţului, mi-a venit o idee năstruşnică: un tubuleţ de cupru care să imite dulia beculeţului, lipit pe anodul LED-ului orizontal!

 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Acest tubuleţ de cupru asigură atât poziţionarea corectă a grupului de LED-uri, cât şi contactul electric al primului anod la şasiul locomotivei, considerat de referinţă dpdv electric.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Primele probe de funcţionare arată bine, aşa că am început să montez la loc componentele locomotivei


După cum se observă, Fleischmann a rezolvat foarte elegant "păstrarea" luminii numai în ghiduri
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Cu atâta migăleală la lumini, bineînţeles că am uitat să plasez pe decodor "hăinuţa" termocontractibilă
, aşa că am făcut această operaţiune direct la faţa locului, ceea ce NU vă recomand. Din fericire, restul locomotivei a scăpat neatins


Toate fiind la locurile lor (oare?!), am asamblat locomotiva

 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.483
209
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Voi chiar credeţi că totul s-a încheiat cu bine? Think again...

Noile LED-uri nu au încăput complet în locaşul beculeţului, aşa că ghidul de lumină al farului central se împiedica în ele şi nu lăsa cazanul să se aşeze pe şasiu. După o grămadă mare de peripeţii şi de idei năstruşnice de "convingere", cu greu am reuşit să asamblez complet locomotiva şi să fac poza de mai sus.
încântat nevoie mare, am ridicat locomotiva de pe roller-tester şi am plasat-o pe ovalul de linii ferate instalat între timp în camera mare, cunoscut fiind sub denumirea de versiune restrânsă a Căilor Ferate "La Ursu". Stupoare!!! Lumina din faţă a început să clipească zdravăn şi aleatoriu, ceea ce nu poate să însemne altceva decât... contact prost
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN