Cum s-a stabilit

Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Normal ca nu trebuie sa fie asociatie cu acte in regula, ci doar un grup care se intalnesc participa la expozitii sau au intentia de a participa.
Eu am facut doar o propunere de juriu, putem sa o discutam , eventual alte "asociatii" sa se autopropuna.
Chiar daca data finala va fi 21, trebuie pregatite cele doua variante intr-o forma clara si compacta.
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Tare sunt curios de rezultatul final cand o sa se anunte pima expozitie , cate module or sa fie gata , functionale in normele x y z :D :D :D asa sunt eu mai pesimistocarcotas 8)
 

mixu

Well-Known Member
Trenulist
15 Aprilie 2008
907
0
arad
LOCATION
arad
eu un singur lucru zic ca-i important /pozitionarea sinelor (duble)

inaltimea de la luciu/suprafatza linei si distantza dintre linii pt care trebuie
facut un shablon si atunci nu mai apar discutii de genu am masurat de la marginea /miklocul traversei


in rest nu conteaza dupa cum am vazut 8)
 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
2
Salutare tuturor! Vin cu o intirziere de o saptamina cu o traducere a materialului dat la pagina 2 a acestui topic,material prezentat in limba maghiara si care a fost tradus de prietenul, modelistul si organizatorul editiilor 2000-2006 a "Mocanitei" de la Sf.Gheorghe, Szeles Joszef.....intirzierea este datorata faptului ca Szeles a fost in saptamina ce s-a incheiat la inmormintarea celui ce a fost Bandi Domonkos, modelist si colectionar din Szeged,participant la toate editiile "Mocanitei" si a celorlalte manifestari din tara vecina..........
Pentru cei care n-au putut citi materialul,acesta reprezinta ghidul folosit de colegii maghiari pentru a compatibiliza constructiile lor cu celelalte constructii prezente in manifestarile internationale.................ASADAR :

1.INTRODUCERE Aceasta descriere a fost facuta in vederea interconectarii corecte a modulelor de fabricatie diferita,pentru o functionare ireprosabila.Aceste norme sint obligatorii pentru cluburile si membrii acestora,care vor sa construiasca diorame modulare.Bazele sint norme bine definite,editate de MOROP,sint chiar Norme Europene de Modelism (in continuare NEM).

2.MASA DE MODUL 2.1. Semnele care se folosesc ptr.ca modulele sa se lege unul de altul ; modulele de linie curenta si modulele uzinale (care cuprind gari,bifurcatii de linii sau parti din acestea) sint dotate cu semnele :
-partea dinspre personalul care deserveste (dirijeaza) modulul este definit ca partea NORDICA (N) -in maghiara E (Eszak=Nord),
-partea spre vizitator este partea SUDICA (S) -in maghiara D (Del=Sud).
Liniile de pe modul vor fi recunoscute tot dupa principiul susamintit,exceptie fiind modulele ce sint identice la partile NORD / SUD si sint module ce pot fi rotite la 180 grd. Toate modulele trebuie sa aiba pe ele semnele N /S.
2.2. Masa,liniile,macazele -Materialul in care se confectioneaza modulul trebuie sa fie uscat,bine ranforsat,fara a se pute deforma ulterior. -Liniile (sinele)-dupa NEM-trebuie sa fie sine de profil. -Macazele cu unghi maxim de 15 grd.trebuie sa aiba sistemul de actionare sub placa de rulare.
2.3. Parametrii modulelor si a liniilor de pe module:
-Latimea modulelor este precizata numai la interconexiuni si prinderi (vezi pct.2.8.),in rest poate avea latimi variabile.
-Lungimea modulelor drepte este de 500 mm sau multiplu al acesteia (1000 mm, 1500 mm,....).
-Raza minima de curbura pe portiuni (tuneluri sau linii uzinale),R.min.=600 mm,iar pentru circulatie R.min.=1000 mm. Unghiurile din modulele de curbura vor fi de 15 , 30 , 45 , 60 , 90 grd.
2.4. Lungimea liniilor utile in gari si in linia curenta ; lungimea minima a liniilor utile,ce pot primi garnituri de tren este de 2000 mm.Lungimea minima a sectoarelor semnalelor de intrare este de 350 mm.
2.5. Locul precis al liniei ; Coronamentul sinei impreuna cu terasamentul este de 10 mm de la planul superior al modulului. Planul superior al modulului trebuie sa aiba 1000 mm de la podea. Liniile trebuie sa fie fixate de la un capat pina-n celelalt al modulului.
2.6. Prinderea modulelor intre ele / picioarele modulelor : Pentru prindere se fac gauri de 10 mm diametru,la care se folosesc suruburi de M8 cu sibe mari. Fiecare modul trebuie sa aiba 4 picioare cu posibilitatea reglarii in inaltime de +/- 30 mm.
2.7. Linia de contact ; Primul stilp de sustinere al liniei de contact trebiue sa fie la 125 mm de la capatul modulului. Inaltimea liniei de contact,vezi pct.2.11.(desenul de aici...inaltime intre 60-73 mm functie de detalii si relief).
2.8. Desenul portiunilor de prindere (cuntact) al modulelor : Modul cu linie simpla / Modul cu linie dubla. In cazul modulelor cu linie dubla,liniile trebuie sa fie simetrice,de la mijlocul (axa) modulului. Axaul sinelor trebuie sa fie la o distanta de 57 mm,atit in linie dreapta,cit si in curba de 1000 mm.

3.PARTEA ELECTRICA 3.1. Principii : Pentru locomotive U max.=12V DC. Pentru actionare parti electrice U max.=16V DC / AC. Alimentare cu curent partea de NORD. Alimentare cu curent partea de SUD.
3.2. Cabluri : Pentru alimentare in gari si linii curente se foloseste cablu cu sectiunea de 0,75 mmp (mm patrati). Modulele trebuie sa aiba prize (tip banana) pentru alimentarea pe partea nordica (N) de culoare NEAGRA (comun),iar pe partea sudica (S) de culoare ROSIE. Moduleletrebuie sa aibaconductori de 200 mm lungime pentru alimentare (la capete) ce vor fi introduse in gaurile cu diametru de 70 mm din capatul modulelor.
..........................................................
..........................................................
4.NORMELE DE BAZA ce trebuiesc respectate,sint : NEM 102, NEM 103, NEM 105, NEM 120, NEM 201, NEM 310, NEM 311.
..........................................................
6.IMPRESII. La alcatuirea normelor prezentate mai sus au contribuit urmatoarele cluburi si modelisti - numele si adresa la care pot fi contactati : vezi documentul .....

ANEXA : Ca indrumare - se cere realizatorilor de module sa construiasca module cu caractere feroviare nationale,din zona de provenienta,pentru o diversificare si autenticitate mai pronuntata. Se cere ca pentru expozitii modulele sa fie realizate astfel, incit, distantele intre gari sa fie cel putin 2000 mm.

Acesta este ghidul pe care-l urmeaza modelistii maghiari si dupa care ies si la manifestarile internationale inafara Ungariei.Cu date suplimentare va poate ajuta f.f bine "C.F.CRISANA" din Oradea.
Cu bine tuturor si nu va pripiti,lasati sa treaca sarbatorile in liniste si bucurati-va de ele,asa cum zis-a si Bogdan I. Sa fiti sanatosi !!!!!!!!

P.S. Este prima pagina (adresa).
 

060-EA

Well-Known Member
Trenulist
10 Mai 2016
861
0
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
YAHOO
paul_c_92
LOCATION
Oradea
mixu a spus:
eu un singur lucru zic ca-i important /pozitionarea sinelor (duble)

inaltimea de la luciu/suprafatza linei si distantza dintre linii pt care trebuie
facut un shablon si atunci nu mai apar discutii de genu am masurat de la marginea /miklocul traversei


in rest nu conteaza dupa cum am vazut 8)

Ba tocmai conteaza si restul, mai citeste o data acest subiect.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
BOGDAN I a spus:
Tare sunt curios de rezultatul final cand o sa se anunte pima expozitie , cate module or sa fie gata , functionale in normele x y z :D :D :D asa sunt eu mai pesimistocarcotas 8)

Bogdane eu sunt mai optimist din fire, si vad situatia asa: cine a organizat/participat la expozitii pana acuma ? Cluj, Brasov, Oradea, Iasi si Bucuresti (ordine aleatoare). Toti deja ne cunoastem, si sunt convins ca o data standardul ales noi il vom respecta. Nu pretind ca la prima expozitie vine fiecare cu modulul si pac-pac facem diorama de sute de metri, dar cu siguranta de la an la an multi vor adopta standardul si vom fi tot mai profesionisti. In plus nu va fi neaparat de placere ci de musai. Cine nu va avea module standard sau module conectoare la standard nu va putea participa. Iar daca cineva are module gata facute nu cred ca e asa greu sa faca 2 module conectoare mici.
 

grandpagscout

Well-Known Member
Trenulist
6 Septembrie 2016
363
0
Arad
YAHOO
grandpacscout
LOCATION
Arad
Pardon baieti,

Aradul are deja la activ 2 expozitii intrenationale participate si inca 2 vizitate. De asemenea la Arad s-a inceput lucrul la o gara folosind standardul maghiar, care va fi inaugurata la expozitia de la Balatonfured din august 2010.
cat despre votare, nu sunt in totalitate de acord cu Ionut. Parerea mea este ca fiecare oras unde exista modelisti care participa activ la expozitii cu modele sau module sa faca o intilnire, sa discute si din partea fiecarui oras sa vina cate un vot.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.064
449
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
dimitrov a spus:
ANEXA : Ca indrumare - se cere realizatorilor de module sa construiasca module cu caractere feroviare nationale,din zona de provenienta,pentru o diversificare si autenticitate mai pronuntata....

dupa cum am vazut pe la expozitiile Maquetren(module iberice facute dupa MOROP si NEM),standardele sunt cam aceleasi,insa "standardul" din citat ar trebui sa fie foarte important.adica sa nu te prezinti la o expozitie cu un modul plin de case si infrastructura nemteasca unde trece un tren CFR tras de o Br 01 :?

de aceea sfatul de a nu va pripi este foarte "cuminte" si ganditi-va bine inainte de a tranti 3 fire de iarba si o gara "nnnfeld".un modul cu specific national la o intalnire internationala poate fi chiar cartea de vizita a Romaniei sau a zonei respective,reprezentata pe modul.
bafta!
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
grandpagscout a spus:
cat despre votare, nu sunt in totalitate de acord cu Ionut. Parerea mea este ca fiecare oras unde exista modelisti care participa activ la expozitii cu modele sau module sa faca o intilnire, sa discute si din partea fiecarui oras sa vina cate un vot.

Eu am propus ce mi-a venit in minte, sunt absolut de acord. Dar pentru asta orasele unde au loc intalniri (imi vine in minte acuma Deva cu Oliviu, Braila cu Savin) sa isi anunte intentia de vot, in care sa specifice cine este reprezentatul si in numele a cati pasionati vorbeste.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

fratilor, ca sa nu mai batem campii,
imi pare rau insa drept de decizie vor avea DOAR cei care au participat pana acum la expozitii cu module, nu si cei care "cred ca vor participa in viitor".

Imi pare rau daca cineva se simte ofensat, nu vad de ce s-ar simti,
acest standard il stabilim in primul rand pentru noi cei care organizam expozitii si mi se pare normal ca noi sa decidem cum vom lucra, sub ce standard si conform caror reguli si nu altii.
De aceea oricine este bine venit cu idei, insa decizia finala va fi luata de cei care chiar se ocupa de aceste evenimente, pentru ca asa e logic si normal.

Nu sunt neaparat adeptul unui sistem de vot, cred ca putem foarte bine sa cadem la intelegere cum ca standardul adoptat este bun sau nu, daca e ceva de schimbat/imbunatatit sau nu.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Salutare,
daca tot suntem la propuneri, o alta propunere rezultata in urma expozitiilor: fiecare participant la expozitie sa aiba obligativitatea sa aiba o panza de culoarea inchisa (preferabil maro sau negru) care sa mascheze modulele modulele, obligatoriu pe o partea (cea cu publicul), preferabil pe ambele.
 

grandpagscout

Well-Known Member
Trenulist
6 Septembrie 2016
363
0
Arad
YAHOO
grandpacscout
LOCATION
Arad
Florinn,

Nu cred ca esti in masura sa spui cine are dreptul la vot si cine nu. Pana la urma standardul este aplicat la nivel national, si la nivel de Cluj, Oradea, Iasi si Brasov. dEci cred ca fiecare oras are dreptul sa isi exprime opinia, nu numai cei care au facut module. Si daca e pana acolo singurii care au facut module ( cf. Dex Modul= unitate de lungime conventionala, parte componenta a unui ansamblu cu functionalitate proprie)sunt cei in Oradea, deci arfi singurii cu drept de vot.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Astazi lucrez la forma standardului,
voi lua tot ce cred ca e bun de la standardul maghiar, voi adauga apoi propunerile discutate aici urmand ca la finalul zilei sa stabilim daca mai e de modificat ceva, daca mai e de discutat ceva, etc. Nu fac asta de capul meu, am discutat cu V.Coste, cu baietii din club, cu Bogdan si Florin,
voi asterne "pe hartie" ce s-a discutat pana acum si apoi putem discuta pe ceva concret.

Gaby hai sa nu ne mai balacarim si sa despicam firu in 4 ca nu are rost.

Daca ai citi mai atent ai observa ca am zis ca nu sunt de accord cu un sitem de vot ci cu intelegerea de comun acord asupra a ceea ce se adopta.

Repet, hai sa nu mai batem campii, hai sa discutam concret cu standardul in fata, asta e bine, asta e rau, etc etc.

Iti garantez ca nimeni nu o sa iti interzica sa iti exprimi opinia.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
9
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Eu astept rezultatele Florin. Sunt foarte curios ce o sa iasa. Sa vezi atunci cum o sa se inmulteasca discutiile :D . Acuma pe bune o zic, chiar astept un document pe care sa discutam si sa sa se stabilim viitoarele norme. Spor.
 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
2
"Graba strica treaba" si......multe altele....Cautati sa intrati pe adresa MOROP-ului si sa cititi (incluzind chinul traducerii din franceza/germana/engleza (la varianta in engleza se specifica faptul ca reperele originale in text sint cele de franceza/germana)...puricati totul si cautati sa intelegeti ce se spune..............se dau explicatii si desene destule!
Nu va grabiti! Intr-un fel sau altul unii au facut primii pasi spre standardizare....pina acum s-a lucrat "dupa ureche" si s-a facut adaptarea "din mers" la minimum de standard si asta la nivel local............................................
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

Dan nu ne grabim, dupa cum vezi am si incalcat termenul,
timpul asta...

deci cum spuneam nu ne grabim, insa suntem deja o mana de oameni care de 3 ani tot participam la expozitii, cred ca suntem capabili sa stabilim impreuna niste norme care sa se potriveasca nevoilor de la noi, bineinteles inspirate de la MOROP si de la vecinii cu mai multa experienta.

Cer doar putina rabdare, normele se tehnoredacteaza de vreo 2 zile incoace,
apoi vom avea in fata ceva concret pe baza caruia sa discutam.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

au fost stabilite urmatoarele norme pentru standardul romanesc de module:

http://forum.lokomotiv.ro/aux/standard/standard.html

Lipsesc specificatiile legate de modul in care se vor lega mufele RCA, acestea vor fi completate curand.

Daca sunt obiectii/sugestii astept sa le discutam aici.
Acestea pot veni pana maine la ora 14:00 dupa care se va elabora varianta finala si definitiva.

Normele au fost inspirate in mare parte din standardul maghiar, la elaborarea lor au participat reprezentanti ai cluburilor din Cluj, Oradea, Arad si Bucuresti si organizatorii expozitiilor de la Brasov, Bogdan si Florin.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
GOOD WORK, arata bine ! Cat priveste partea de alimentare si semnalizare, parca ar trebui 2 mici precizari :
STANDARD a spus:
3.2 Partea electrica

- Sina se alimenteaza cu 12-16V in analog

- Actionarea macazelor, semafoarelor sau altor accesorii se face separate, alimentarea acestora se va face de la o sursa de alimentare separata iar conexiunile se vor face dupa cum doreste proprietarul.th_th_

- La capetele modulului se folosesc mufe de tipul RCA, cate o pereche mama / tata pentru fiecare fir de circulatie, la fiecare capat al modulului (pentru modul de legare a mufelor vezi fig. ((... )) )

- Pentru alimentare in gari si linii curente se foloseste cablu cu sectiunea de 0,75 mmp (mm patrati).th_th_th_


Daca mi se permit 2 mici obiectii :
th_th_ daca cumva avem de/a face cu un modul prea "scurt" si garnitura se opreste la semnal jumate pe un modul si jumatate pe alt modul , nu cred ca o sa fie bine, fiecare doreste sa realizeze un modul cat mai spectaculos, ar fi pacat sa ne prindem urechile in automatizari care mai de care mai fanteziste. ar trebui sa se standardizeze si felul actionarii, distanta semnal, metoda de control. daca lasam la latitudinea fiecaruia sa faca o oprire la semnal sau o detectie de bloc vor fi surprize foarte neplacute la conducerea trenului pe diorama.
th_th_th_ ar fi bine sa se specifice conductor multifilar cod FYY... etc (cod produs ca la magazin). e mai usor cand stii ce sa ceri. problema de sectiune e reala : pot aparea curenti mari pe linie, nu ma tem de consum cat de scurt circuit si cel care are firul cel mai subtire va avea necazuri.

Referitor la DIGITAL: mari diferente nu sunt doar trebuie avut grija la cablu (rs485 din sine e cu cablu torsadat) si in plus trebuie gandita calea inversa pt detectie de bloc : RS sau S88 sau ambele (mai costisitor)... SARMELE pt fiecare modul ar trebui sa plece din booster si nu cascadate cu conectori.
Sa vedem cum o scoatem la cap si cu chestia asta.

spor la treaba in continuare
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.301
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Din cate inteleg, digitalul iese deocamdata din discutie, si odata cu el si problemele ridicate de aparitia (si detectia) scurt-circuitelor - daca in digital avem centrale care furnizeaza 3-4A, variatoarele in analog nu depasesc 1A.

Pt. analog, o sectiune de 0,75 mm² a conductorului este suficienta, daca insa vreodata se va pune problema trecerii la digital, atunci este mai bine sa fie folosite de la bun inceput conductoare multifilare cu sectiunea cat mai mare (dar nu mai mare de 2mm² - la frecventele semnalului DCC apare un "efect de suprafata" care limiteaza patrunderea electronilor pe o anumita adancime in sectiunea conductorului)

In ceea ce priveste mufele RCA, avand in vedere ca modulul nu este reversibil si Sudul este intotdeauna spre public, se poate folosi numai cate o mufa la fiecare capat de linie cu o conventie de genul Est - RCA tata, Vest - RCA mama.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
@Dac, este o mica scapare acolo,
in general doar modulele de gara nu sunt reversibile in sensul ca panoul de comanda si personalul stau de obicei in spatele garii, restul de module care nu au panou de comanda pot fi reversibile, mai ales cele curba.

Deci trebuie sa corectam si aici cu specificatia ca N / S sunt obligatorii doar la modulele nereversibile.

Eu as opta pentru mufe duble, costurile sunt nesemnificative si iti permit ca ulterior sa formezi orice combinatii de module

@d0ru_b nu se pune deloc problema de blocuri, detectie garnitura, etc..
In general la astfel de expozitii fiecare tren are propriul lui "mecanic" pe tot parcursul sau, fiecare gara are un impegat de miscare care se ocupa cu dirijarea traficului.
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.