Cum s-a stabilit

Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.817
111
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
@ex
Daca erai atent, ai fi observat ca in zona garilor poti face modificari asupra traseului liniei, in functie de necesitati. De asemenea, cand ai o serie de 3 module sa zicem, si vrei o curba usoara si sa latesti modulul, poti s-o faci. Dar, daca ai un singur modul, trebuie sa respecti standardul la amble capete.
Dupa cum s-a mai zis, standardizarea dupa normele lor aduce posibilitatea de a organiza expozitii impreuna. Ia gandeste-te, sa zicem ca avem noi 3 gari, mai vin si ei cu inca 3, + 2 bucle, o medie de 10 m de linie arondata fiecarei gari, ies cam 60m de linie. Cum suna asta?
@Florinn
Intradevar, aceste calitati ale locomotivelor digitale atrag publicul. Dar, gandeste-te ca expozitiile de la unguri nu sunt facute pentru publicul specializat. Daca te uiti in poze, o sa observi ca si la ei, publicul e tot la fel de pestrit si sunt cel putin la fel interesati ca si la Cluj. Chiar daca efectele locomotivelor lipssc, ele se compenseaza prin dimensiunea si calitatea modulelor. Vizitatorii descopera mereu ceva nou pe module. Si revenind la cele 6 gari, poti avea simultan 12 trenuri pe diorama. Intradevar, in orice moment dat, se misca doar 6, dar ele variaza.
Dar momentan, asta e alta discutie.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Salutare, pt ca eu am initiat discutia , urmarind evolutia discutiilor as mai face urmatoarele precizari:

1. Avand in vedere ca urmatoarea expozitie va fi prin vara-toamna, si oricum putin probabil ca deja toti vor fi gata cu modulele standard mi se pare gresit sa ne impunem termene asa de scurte (mai ales in perioada asta). E adevarat ca nu e bine sa tot taraganam, dar aceasta e o decizie care va afecta pe ani (zeci de ani) modelismul de la noi la nivel de expozitie. De aceea eu as propune data de 15 ian pentru finalizarea propunerilor si 31 ian pentru definirea regulamentului si publicare lui

2. Normele , se impun pentru organizarea de expozitii, ca si participant activ am vazut ce costuri ,materiale si de timp implica organizarea unor expozitii fara standard. Deci cine isi face acasa diorama, sau dioramelor din cadrul cluburilor nu sunt obligate sa respecte standardul. Dar cand un club participa la o expozitie va fi obligat sa respecte standardul

3. Mai mult, ca sa raspund si la @Ex, 2 sunt cele mai importante aspecte: standardizarea capetelor modulelor (mai mult poti sa ai 4 module legate si doar capetele modulelor din margine trebuie sa respecte marginile) si standardizarea mufelor de capat.

4. Daca se va adopta un standard si anumite cluburi sau persoane nu vor sa il adopte sau nu pot pentru ca deja au module facute , nu inseamna ca nu vor putea participa la expozitii, si inseamna ca vor fi obligate sa faca un mic modul de 50x50 , care sa fie modul de "conectare" la standard (din nou raspund la Ex)

5. @Florin, tu te gandesti la funsta de 15 cm, dar omiti un aspect. Daca eu vreau sa fac un modul cu un pod/viaduct, pentru a crea adancimea trebuie sa decupez fusta pe laterale si doar laturile de 50 cm sa ramana neatinse (vezi modulul de la Oradea cu podul). Nimeni nu te opreste sa faci fusta pe lungime de 15 cm, dar laturile trebuie sa respecte standardul (vezi desenul de sectiune, unde sunt cele 3 gauri pentru prinderea modulelor). Oricum fusta in general e acoperita de perdea deci nu se va vedea.

6. Cat despre analog digital nu ma pricep dar nu se pot face modulele pregatite pentru ambele variante ? Oricum la modulele simple de peisaj , fara gari nu conteaza
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Ionut,
raspund punctual

1. De obicei la noi se discuta la infinit fara a se ajunge la o finalitate, din discutiile pe care le-am avut la telefon cu cei care chiar au participat pana acum la expozitii cu module (Bogdan - BV, Florin - IS si V. Coste - clubul Crisana) am stabilit ca nu are rost sa o lungim atata cu discutiile.

2. De accord

3. De accord

4. De accord

5. De accord, nici nu am spus ca nu e asa, cand am vorbit de fusta de 15 cm m-am referit strict la capetele modulului. De altfel cand vorbim de partea de interconectare a standardului discutam de capetele modulului, si anume aceastea este obligatoriu sa fie identice, in rest fiecare este liber sa dezvolte modulul / modulele cum doreste, evident respectand constrangerile legate de raze de curbura, macaze, etc.

6. Da se pot face si in plus nu cred ca e obligatoriu sa stabilim acum daca sa fie digital sau analog, asta are implicatii serioase doar in cazul realizarii unei gari.

@Radu, imi cer scuze, dar de care 6 gari vorbim? Deocamdata avem una singura, cea a clubului Crisana.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Pentru ca este o decizie importanta trebuie sa stabilim si un juriu de decizie, in care sa fie persoane care au participat activ la expozitii, reprezentati de cluburi. Nu cred ca se poate face un poll general. Aici as include: un reprezentat club Crisana, unul de la Club Cluj, unul de la Arad, Bucuresti, Bogdan de la Brasov, Florin de la Iasi, unul de la Timisoara, Mity de la Braila. Fara suparare, dar e nevoie de un juriu format din specialisti , care au deja o anumita experienta in expozitii.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Da, ai dreptate, dar ca juriul sa adopte ceva trebuie ca discutiile sa aiba o finalitate concretizata prin stabilirea normelor, puse cap-coada intr-un pdf si publicate.

De aceea am stabilit ca pana luni sa se faca acest lucru, apoi standardul poate fi votat sau nu si gata, ne punem pe treaba.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.301
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salut initiativa de standardizare !

Desi nu am participat la expozitii, indraznesc si eu o sugestie privind partea electrica/electronica:

Daca se adopta sistemul digital, atunci modulele ar putea contine toate alimentarile necesare luminilor, actionarilor, semafoarelor, pt. fiecare modul in parte. Astfel, fiecare modul ar avea nevoie doar de o legatura la priza de 230V, precum si de o interconectare cu modulele vecine pe 2 fire pt semnalul DCC, comanda tuturor elementelor facandu-se printr-o centrala digitala ce s-ar putea lega la oricare dintre modulele interconectate.

Asta ar reduce la un minim necesarul de fire (2 pt. DCC, 2 pt. 230V); este necesara insa si o alocare coerenta a adreselor decodoarelor intre module.

Ca sistem digital, practic, accesibil si relativ simplu de implementat, se poate folosi cel Roco, cu un sistem de distributie legat la portul "slave" (ultima poza de pe aceasta pagina), astfel incat sa poata fi conectate mai multe MultiMausuri, pt. mai multi operatori. (fiecare poate raspunde de un tronson al circuitului creat).
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
1
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Trebuie sa-mi declar incompetenta in materie de parte eletronica.
In schimb ma gadesc ca partea de dimensiuni modul e oarecum separata partea de eletronica. Adica se poate incepe cu analog, eventual o bucata de linie digitala cum a fost la Cluj pentru fum, sunet...si ulterior cand mai crestem sa implemetam si digitalul.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.301
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
In digital, fiecare modul ar putea fi conceput ca o minidiorama complet functionala dpdv electric, cu o plaja bine definita de adrese pt. decodoare macazuri, semafoare, bariere, iluminat, etc.

Interconectarea unor astfel de module ar fi extrem de facila prin legarea firelor de la sine (DCC); aceste fire ar putea folosi sistemul de papuci de tipul celor folositi la legaturile electrice auto, cu o conventie de genul sina stanga papuc tata, sina dreapta papuc mama.

Centrala Roco este interesanta tocmai prin posibilitatea folosirii unui nr. mare de Mausuri slave. Astfel organizatorii pun la dispozitie centrala, iar userii vin cu MultiMausurile proprii in buzunar...
Exista in comert cabluri telefonice spiralate de 5m cu care se pot lega Mausurile la centrala deci si posibilitatea unei "raze de actiune" rezonabile...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
9
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
DEsi sunt un pasionat DCC, cred ca este devreme sa se vorbeasca si de implementarea acestui sitem pe module. Propun sa se standardizeze modul de conectare, numarul de linii si legaturile electrice intre linii.
La capitolul decodoare pentru accesorii care sunt excelente prin ceea ce fac, se vor produce o gramada de probleme cand vor fi 3-4 cluburi cu cate o gara in care au automatizata si digitalizata comanda macazelor.. ganditi-va la suprapunearea adreselor de comanda, ganditi-va ca ele trebuie schimbate la fata locului, ganditi-va cat de mult iti ia sa faci asta daca insumezi si celalate treburi care mai sunt de facut inainte de a finaliza montarea machetei.

Eu raman de o parere: Digital pentru comanda locomotivelor, si analog pentru comanda elementelor de cale, automatizari de blocuri etc....
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.546
2
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

nu cumva sa fiu gresit inteles,
orice idee este bine venita, si nu doar cei ce au fost si care vor veni in continuare la expozitii au drept sa intervina aici :D,
insa ar fi indicat ca acestia sa isi exprime parerea.

Digital / analog ? Eu zic ca in primul rand trebuie sa stabilim standardul,
sa vedem in mare cine ar veni la expozitie si cu ce, si in functie de asta sa vedem daca putem sa ne hazardam la digital sau nu. Trecem 100% pe digital sau facem 50-50% ca si anul acesta, ca si o proba a digitalului pentru editiile urmatoare. Aceste aspecte raman de discutat.

Daca ar fi dupa mine toate modulele trebuiesc facute in asa fel incat sa suporte si digitalul si analogul, cel putin noi asa o sa le facem.
 

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iulie 2016
779
1
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Ma bag si eu la control. Controlul digital la o diorama modulara e mult mai complex si e complet diferit de cea ce se foloseste pentru o diorama de sine statatoare, oricat de mare ar fi aceea. Fiecare locomotiva are mouse-ul ei, mouse care are doar o singura adresa si controleaza doar acea locomotiva. Iar mouse-ul se plimba odata cu locomotiva prin gari. Iar traficul se realizeaza dupa un mers al trenurilor prestabilit, printat, si foarte strict!
Tocmai asta e farmecul la o astfel de expozitie...ca fiecare gara e controlata de un operator, ca in realitate si ca exista interactiune intre gari, astfel aparand un dinamism care nu poate fi egalat de nimic.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
9
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pai in cazul in care se merge ori pe digital ori pe analog, pentru accesorii se gasesc decodoare destul de multe care sa suporte si un amarat de buton pe intrare pentru un control manual... exemple sunt multe.
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Dupa cate module ,diorame ,expozitii am facut trag urmatoarele concluzii :
1 - Tronson dublu
2 - Cel putin 2 garii pe intreg ansamblul in care sa incapa garate garnituri de cel putin 1 locomotiva si 5 vagoane
3 - Digital pentru inceput (mult mai putin costisitor dpdv financiar si partea de cuplare electrica)
4 - De preferat catenara pe tronsonul dublu , schimba total tot aspectul , arata mult mai profi
5 - Picioare reglabile in inaltime la module (minim 5 cm reglaj)
6 - Sistemul de contact cel mai simplu ar fi sub fiecare sina sa se afle o mufa - TATA RCA in care interiorul sa fie partea din interior al sinei (in comert exista mufa MAMA-MAMA si astfel este foarte simplu sa lgei partea de curent a sinei intre module .
7 - Sa nu existe curbe mai mici de R3 pe module R2 doar la macaze sau la buclele de intoarcere unde sina nu este vizibila (ascunsa in tunel)
8 - La orice expozitie sa existe cu schimbul minim 2 persoane la control ,una controleaza si cealalata intervine in caz de incidente , pentru a facilita mai usor comunicarea intre ei consider ca achizitionarea a minim 2 statii Walky-Talky este necesara , la cluj au fost multe momente cand se tipa peste multime - da-i , stai ,etc etc .....

1 LOCOMOTIVA / 1 MOUSE total gresit . la o expozitie garantez ca poti controla 2 locomotive cu 1 mouse atata timp cat lungimea unui tronson are minim 10 metrii , la Brasov la un momentdat se controlau 3 garnituri cu acelasi rocomouse ,depinde de dexteritatea mecanicului sef :D
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.301
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Eu cred ca folosirea digitalului ar elimina multe dintre problemele intampinate de participantii cu diorame comandate in analog.

O decizie in acest sens ar trebui luata de la bun inceput ea influentand modul in care este conceputa si realizata o macheta.

Aspectele legate de plajele de adrese alocate fiecarui modul in parte se pot rezolva printr-o coordonare realizata de organizatorii expozitiei; adresele fiind setate din timp de fiecare participant (eventual si etichetate corespunzator pe diorama)

Ce nu cred ca isi au rostul sunt modulele de detectie si feed-back, intrucat intregul circuit ar fi dirijat in mod manual si nu computerizat...

Digitalul permite si o abordare flexibila in functie de specificul expozitiei: fie o dirijare centralizata cu un singur punct de comanda, fie una cu Mausi diseminati cu responsabilitati zonale (gari), fie cu Mausi alocati fiecarei garnituri in parte.

Analogul ar putea fi folosit pt. eventuale diorame solitare (simple) dirijate de public...
 

tyco

Well-Known Member
Trenulist
24 Iulie 2016
779
1
Arad
sageata-verde.uv.ro
WEBSITE
http://sageata-verde.uv.ro/
YAHOO
thetycoon_tyco
LOCATION
Arad
Fara suparare bogdan, insa la brasov nu a fost o expozitie internationala cu diorame modulare. Mergi la Budapesta si vezi acolo cum se face...au atat diorame modulare analogi cat si digital cat si diorame clasice, dupa standarde maghiare, eurotrack, slovace, etc.
PS: Ca tot ziceati de intaltime...diorama digitala de la budapesta era la peste 1 metru inaltime :)
PPS: Daca se doreste a se face un standard profesionist si nu unu doar asa...la bascalie, trebuie luat in considerare cum se face afara. Chit ca e digital sau analog. Varianta luam si punem o centrala roco e de rasul curcilor pentru o diorama modulara
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Asa sa fiu off topic DEGEABA SE SCRIE UN ROMAN DE 30 DE PAGINI in care se bate pasul pe loc cu "ce cui sa folosesc la sine" sau termene limita pana se voteaza ..... Voi nu vreti sa aveti sarbatori linistitie , sa lasam la acest topic sa se adune ideii si in Ianuarie sa incepem sa punem tara la cale in urma unui rezumat scurt de maxim 1 PAGINA .
E Doar o ideee , si sincer mie personal la cate diorame si expozitii am participat anul asta vreau ca intre craciun si revelion sa stau linistit in beci si la Sinaia :twisted: :| si sa invart EA-ul si alte bijuterii care nici macar rodajul nu l-au facut in loc de .... hai sa votam ...pagina xxx :D :D :D
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.301
4
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pt. DCC recomand existenta unui bus din 2 conductoare multifilare de 2mm², rasucite unul dupa celalalt, unul rosu pt. sina exteRioara si unul negru pt. sina iNterioara, care sa strabata dioarama de la un capat la celalalt, sa dea ramuri cel putin la fiecare 1m de sina si sa aiba mufe la ambele capete (sunt bune cele RCA)
 

BOGDAN I

Well-Known Member
Trenulist
9 Ianuarie 2016
955
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Vad ca vorbim turcii cu tatarii (scuze daca este cineva de aceasta etnie)
O Intrebare , cati care isi dau cu parerea au idee de costurile implicate pentru 1 BUCATA MODUL + DEPLASARE fie el in normele x,y,z
Cati dintre dumneavoastra au facut cu mana lor 1 modul si au fost cu el la expozitie ? cati au in plan pentru 2010 sa investeasca in construirea unuia si participarea la expozitii ?
Apropo in 2010 din ce preconizez eu or sa fie in tara minim 3 expozitii , o sa aveti module si bani pentru a participa la ele ? mai are rost sa intreb dar in Ungaria cand mergem la expozitie sa reprezentam Romania ?
Probabil multi or sa zica ... da cum acum ma apuc , acum fac ... si in final aceleasi 2 cluburi , Cluj si Oradea si cativa pasionati ,aceeasi de ii pot numara pe degetele de la o mana se implica .

Fara suparare Tyco dar crede-ma ca am am cunostinte de ce se intampla la expozitiile din Ungaria ,Franta ,Germania mai mult de cat ai tu chiar daca nu am fost prezent acolo si nu am poze personal de la tine .
Apropo momentan locuiesc in Romania unde am reusit sa organizez cateva expozitii asa cum au iesit ele si una permanenta care a stat 1 an de zile in Brasov si acum este in Sinaia .... tu personal ce ai facut la capitolul expozitii si modelism feroviar in Romania ? .....

Iar o dam in balacareala de multe pagini si nu isi are rostul ..... nu am cu nimeni nimic dar propun sa fim rationali , sechemele si idei simple sunt ideeale pentru a concretiza totul , si nu uitati COSTURILE , deoarece vine un an greu ........
 
Stare
Nu este deschis pentru răspunsuri viitoare.