Continuand prezentarea colectiei, tematic, ma opresc acum asupra locomotivelor electrice ale ÖBB, care ar putea constitui prin ele insele o tema de colectie. Iata mai intai cateva masini de conceptie tipica pentru republica din Alpi, lasand pentru sfarsit masinile de conceptie recenta cu larga raspandire in Europa.
A004 Rh.1020 ÖBB Epoca IV, Betriebsnummer 1020.030, schema clasica Blutorange/Beige cu acoperis argintiu, model static DelPrado imbunatatit optic de Horia Radulescu
]
Modelul DelPrado, foarte slabut, reprezinta destul de prost aceasta faimoasa locomotiva austriaca, cunscuta si in Germania ca E94 (BR194) si care constituie evolutia faimoasei E93 construita cand Austria era sub ocupatie germana dupa 1938 si folosita pana la sfarsitul anilor 1980 pe rampele greme de pe Brenner, Tauern si Arlberg. Insa, in asteptarea unui ipotetic model Fleischmann&8230;
A005 Rh.1042.5 ÖBB Epoca IV-V, Betriebsnummer 1042.696-3 schema clasica Blutorange/Beige cu acoperis argintiu, model Arnold generatia veche imbunatatit optic de Horia Radulescu
Locomotivele din clasa 1042 si mai tarziu 1142 au fost concepute in anii 1960 ca Grenzleistunglokomotive, locomotiva cu maximul de putere pe care il permitea tehnologia de atunci. Multe au supravietuit pana azi, la ÖBB sau alte firme (precum Hector Rail in Suedia). Vechiul model Arnold arata o locomotiva din ultima serie (1042.5, livrata in 1977) cu pantografe asimetrice, ferestre pe colturile cabinei, faruri mari si 4 usi de acces, imaginea tipica a seriei pentru anii 1970-80.
A006 Rh.1142 ÖBB Epoca V, Betriebsnummer 1142.548-5, schema Valousek Verkehrsrot/Achatgrau, model Arnold generatia recenta imbunatatit optic de Horia Radulescu
In anii 1985-95 clasele 1042 si 1142 ale ÖBB au fost modificate si multe locomotive au primit culorile propuse de designerul sef ÖBB, Wolfgang Valousek, in schema care ii poarta numele. Asa a fost si cazul acestei 1142 (1042 care se poate pilota din vagon-pilot in trenuri reversibile) care arata imaginea tipica a anilor 1990, cu doar o singura usa pe parte, pantografe asimetrice, faruri mici ca la seria 1044 si fara ferestre pe colturile cabinei. Modelul Arnold este mai recent (spre 2000), are o carcasa mult imbunatatita din punct de vedere optic si este echipat cu motor cu volanta si transmisie cu roti metalice.
A007 Rh.1043 ÖBB Epoca IV-V, Betriebsnummer 1043.010-6, schema Valousek Blutorange/Beige, model Fleischmann
Dupa Grenzleistungloks din seria 1042 ÖBB au achizitionat din Suedia 10 locomotive cu tiristori din seria Rc in 1972-73, cu intentia de a le produce in licenta. Primele din acestea fusesera livrate in culorile suedeze tipice seriei Rc2 si faruri dupa sistem suedez, restul in culorile clasice Blutorange cu dungi Beige; cateva din ele au fost mai tarziu revopsite in aceleasi culori, insa in schema Valousek, intre care si 010 pe care o reprezinta modelul Fleischmann din 1987-88, dotat cu cuple dupa NEM si motor cu volanta. Prototipul a fost vandut inapoi in Suedia in 2001, cand toata seria a fost scoasa din functiune de pe Tauern (cu 130km/h viteza maxima devenisera anacronice).
A008 Rh.1044 ÖBB Epoca IV-V, Betriebsnummer 1044.501, schema speciala de vopsire Blutorange/Beige pentru locomotiva de test de mare viteza, model Roco generatia veche
Ideea cu licenta de Rc2 pentru Autria a cazut in 1973 si SGP Elin si Jenbacher au trecut la constructia unei locomotive de mare putere cu tristori asemanatoare, insa de conceptie proprie. Rezultatul a fost seria 1044, dupa parerea mea cea mai frumoasa locomotiva electrica austriaca. 1044 501 este un exemplar unic, asemeni Generalululi CFR din seria 42, o locomotiva de mare viteza de la inceputul anilor 1980 (pusa in scena in fotografie cu vagonul-laborator al ÖBB) intr-o schema de culori speciala, insa tot pe baza de Blutorange si Beige. Modelul este un Roco din 1984 cu transmisie numai pe 2 osii si cu putere de tractiune mai mica, ceea-ce nu este insa jenant la o locomotiva care este facuta sa alerge cu un singur vagon in spate...
A009 Rh.1044 ÖBB Epoca IV-V, Betriebsnummer 1044.094-9, schema clasica Blutorange/Beige cu acoperis Beige, model Roco generatia recenta
Asa arata o masina din seria 1044 (de dupa 075) cu aeratoare inalte in culorile clasice, de la productie (la inceputul anilor 1980) si in anumite cazuri pana azi. 1044.094-9, reprezentata de modelul Roco recent, cu motor cu volanta si transmisie integrala, circula si acum in aceste culori, avand inca sasiul vopsit in negru.
A010 Rh.1044.2 ÖBB Epoca V, Betriebsnummer 1044.201-0, schema Schachbrett (Tabla de sah) Blutorange/Beige, model Roco generatia recenta imbunatatit optic de Horia Radulescu
Seria 1044.2 este o evolutie a lui 1044 cu putere mai mare si echipamente mai performante aparuta la sfarsitul anilor 1980. Cateva locomotive din aceasta serie, precum si unele mai vechi (092,117) au primit schema Tabla de Sah a lui Wolfgang Valousek, care le pune bine in valoare formele. Modelul este un Roco din 2003-2004, usor imbunatatit optic (detalii vopsite, etc)
A011 Rh.1044.2 ÖBB Epoca V, Betriebsnummer 1044.204-4, schema Valousek Verkehrsrot/Achatgrau, model Roco generatia recenta
Cele mai multe locomotive 1044, 1044.2 si 1144 circula acum in Austria si tarile vecine in aceasta schema, care a capatat numele designerului Valousek. Culorile puternice, cu rosu aprins si ochelarii cabinei Umbragrau ii dau o oarecare modernitate si pun bine in valoare aceste masini din care primele au acum peste 30 de ani. 1044.204-4 (din 1990) este mai recenta, la fel ca si modelul Roco din 2006, echipat evident cu motor cu volanta
A012 Rh.1044.2 ÖBB Epoca V, Betriebsnummer 1044.208-5, schema Valousek Verkehrsrot/Achatgrau cu sigla RailCargoAustria, model Roco generatia recenta imbunatatit optic de Horia Radulescu
Cand ÖBB s-a despartit in mai multe companii facand parte din acelasi Holding, partea de marfuri a luat numele RCA (RailCargoAustria) si logo-ul sau a fost aplicat pe o parte din masinile 1044.2 care ii apartineau. Desi mai tarziu toate locomotivele de la pasageri si marfa au fost reunite intr-un pool comun (Traktion), unele mai circula si azi cu acest logo (acum ca seria 1144). Modelul Roco dateaza tot din 2003-2004.
A013 Rh.1144.2 ÖBB Epoca V-VI, Betriebsnummer 1044.230, schema Valousek Verkehrsrot/Achatgrau cu sigla noua ÖBB Wortmarke, dummy realizat de Horia Radulescu pe baza unei carcase Roco cu subansamble DelPrado
Iata o ultima variatiune pe tema 1044/1144. Este vorba de o 1144 (numele dat din 2006 incoace seriei 1044.2) in schema Valousek cu numere UIC cu 12 cifre (din 2007 incoace, oficial inceputul epocii VI) si noul logo Wortmarke al ÖBB. Modelul este un dummy, o creeatie personal pe baza unei carcase Roco mai vechi si piese de la alte locomotive DelPrado.