Vagoane de calatori istorice CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Si am fost la pozat. Am avut ajutor din partea unui domn de la Cenefer. Vagoanele au fost aduse acum multi ani in locul respectiv pentru restaurare, se dorea un tren turistic. Domnul care a fost cu mine a restaurat garnitura Moldovita.
In decursul anilor vagoanele au fost folosite de oamenii fara adapost, efectele se vad astazi. Un vagon a ars iar din restul s-a furat si ars absolut tot.

Vagoanele sunt la mai putin 10 metri de intrarea in sediul Cenefer.

Din pacate nu e niciun vagon cu 7 compartimente, 4 sunt cu 8 compartimente si unul cu 9 compartimente.

Cu 8 compartimente:











Cu 9 compartimente:

 
Ar parea ca toate fac parte din aceeasi familie?

cls-1 cu sapte ferestre
http://www.railfaneurope.net/pix/ro/steam/230/1968_Buc.jpg

cls-2 cu opt ferestre
http://i127.photobucket.com/albums/p136/zanganel/Diverse/DSCF9492.jpg

cls-3 cu noua ferestre
http://i127.photobucket.com/albums/p136/zanganel/Diverse/DSCF9527.jpg

mixta, probabil cls-1si cls-2
http://www.railwayfan.ro/images/usr/dan%20tm/vagoane/DSC01873.jpg

Singura diferenta fiind aerisirile:cele cu opt au cate una ar celelalte cite doua.

Corect? :?: :?:
 
Daca la cutii mai merge cum mai merge dar boghiurile sunt diferite ori in cazul transformarii unui model existent intr-unul CFR cel mai mult m-am lovit de problema rotilor pentru locomotive, suspensiilor la vagoanele cu osii si boghiuri la cele pe mai mult de doua osii.

Daca problema rotilor si/sau boghiurilor se rezolva restul depinde doar de cat este dispus fiecare sa investeasca (model de fabrica sau de la zero) si de indemanare.

Uneori este mai simplu sa faci de la zero decat sa modifici.
 
Buna tuturor,

constructiile prezentate aici (ma refer la vagoanele pozate) sunt constructii specifice epocii 1, si le veti gasi in toata Europa centrala, provenind din fabricile ungare (vedeti placile Ganz Budapesta si Waitzer Arad - actuala Astra).
S-au produs in mai multe variante de caroserie: cu 7/8/ sau mai multe geamuri, cu compartimente mari/compartimente mici sau mixt, compartiment/salon, inclusiv in varianta de dormit sau restaurant.

S-au folosit diverse platforme si au alergat pe boghiuri prusiene. Nu stiu ca cineva sa faca aceste vagoane la scara - trebuie vazut si pe siturile micilor producatori din Ungaria -. Cutia poate fi insa reprodusa usor datorita formelor simple.

Boghiuri prusiene corecte exista la N si nu vad de ce nu ar exista si la Ho. Eu cunosc mai bine oferta de N insa Horia ne poate ajuta cu indicarea unui model de la care se pot imprumuta aceste boghie.

Dupa RK-urile din perioada 1975-1977, au fost mult simplificate la partea de accesorii interioare si standardizate dpdv al cutiilor de acumulatoare etc.
Burdufurile se pot imprumuta de la orice alt vagon de epoca (ma gandesc acum ca vagoanele Roco Ho Hecht din colectia mea mi-au venit cu un set de burdufuri de schimb, deci se pot gasi).

Cu masurarea exacta a unui model real si transpunerea pe hartie a acestuia, se poate vorbi la concret despre ce putem "imprumuta" si ce putem face (si cum).

PS: Florin, apreciez efortul tau. Imi pare rau ca nu era axact acel tip cu 7 ferestre, pentru ca ar fi fost o ocazie buna de luat cateva dimensiuni ale acestuia. Ma bucur ca ai pozat placile (de multe ori se omite asta) pentru ca asa se poate asocia usor constructia cu fabricantul si epoca. Bravo !
 
buna baieti,

boghiuri prusace bune gasim la Brawa (de la prusacii cu compartimente pe 4 osii si vagoanele de D-Zug metalice), la Fleischmann (vagoanele prusace de D-Zug de lemn) si Roco... ;)

vorbesc de produsele acceptabile, mai erau si in alte parti... ca la Maerklin, insa acelea merg numai cu osii Maerklin... :)
 
Horia_Radulescu a spus:
vorbesc de produsele acceptabile, mai erau si in alte parti... ca la Maerklin, insa acelea merg numai cu osii Maerklin... :)

Cine spune asta?

Uite je nu cred deoarece am vazut un set Marklin la care i-au fost schimbate rotile si totul este ok.
Nu au fost schimbate tot cu roti Marklin ci cu unele de la Trix.
Ma refer la vagoane pe boghiuri ca cele cu osii sunt banale, se schimba foarte usor.
 
ei, uite ca aici Dorel ai cam dat-o in bara...

din cate stiu eu, boghiurile prusace de la Maerklin, care dateaza din 1969-70 NU se pot folosi cu osii NEM, ci doar cu osii Maerklin... nu e cazul altora mai recente sau a celor care exista si la Trix, ma refer la boghurile prusace de tabla presata si acesta este un caz particular!
 
Horia_Radulescu a spus:
ei, uite ca aici Dorel ai cam dat-o in bara...

din cate stiu eu, boghiurile prusace de la Maerklin, care dateaza din 1969-70 NU se pot folosi cu osii NEM, ci doar cu osii Maerklin... nu e cazul altora mai recente sau a celor care exista si la Trix, ma refer la boghurile prusace de tabla presata si acesta este un caz particular!

sau aici.

Un Marklin ce nu prea pare facut in 1969-70 iar boghiurile sunt cam de acolo
 
Am catat prin "arhiva" si se pare ca aista ar fi varianta 1/2 din pozele lui Sorin:



Schita e tipica la CFR, adica ceva care cu indulgenta seamana a vehicul de cale ferata.

Cum vedeti au fost muuulte... 3bucati!

Am gasit insa altceva, un Astra din 1940, pe boghiuri Goerlitz greu. Macar astea pot fi procurate de la un Post4 Schicht. (... ca si boghiurile prusiene...)










PDI
 
Au fost mai multe PDI. Cel masurat de mine are numarul 33029 (nu se regaseste in cele 3 din fisa expusa), are acelasi dimensiuni, dar e produs un an mai devreme de uzinele din Budapesta nu de Gyor.
Vagonul are inca toate cele 4 placi originale, deci nu poate fi confuzie, si seria stantata adanc in sasiu.

Cred ca mai multe fabrici au facut acelasi vagon in loturi diferite, dupa 1918 ce am apucat si noi am luat, iar fisa reprezinta cele 3 exemplare construite de Gyor si existente la CFR.

Multumesc mult pentru ajutor.
Idea cu Astra metalic este foarte buna. Despre el s-a mai discutat si aici si e un bun punct de placare pentru o discutie:

http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3292&postdays=0&postorder=asc&start=0
 
ei, si tu acum, PDI...

Goerlitz III Schwer avem de buna calitate la Trix (de la Schuerzenwagen), de la Fleischmann (Grupa 35), Liliput si chiar de la Roco... mult mai corecte in proportii ca cel de la Schicht (care pentru vremea lui era ok, insa vremea lui era acum 45 de anisori...)
 
...si ai perfecta dreptate ;)

nu m-ar mira ca sa se gaseasca si acum in Ro relativ usor acel Post4 scurt Schicht, care in Vest se cauta cu limba scoasa si pe care se platesc bani buni la bursa ;)
 
In gara Mestecanis;







O carcasa de cl a 2 a cu grup sanitar pe miljoc langa gara Pojorata:





2 vagoane ASTRA de cl 1 la Campulung Moldovenesc:





Toate pozele sunt facute la foc automat.
 
mai Florine, pe acolo sunt cateva raritati... rare ;)

ma intriga vagoanele pe 2 osii cat si cel cu boghiuri Diamond... poate catalin sa ne spuna mai multe despre ele!
 
Foarte interesante pozele, Florin!

Pe capacul uneia din osiile boghiului poate citi, aproape ilizibil, ceva. As zice ca este "Huntington"...

Catalin, ce ne poti spune despre minunile astea?
 
Si o poza din 2006 de la cabana Mestecanis:



Se vede ca in 2 ani a disparut un vagon, de marfa parca.
 
in cataloagele Fleischmann exista o mica istorie despre aceste vagoane,care se aseamana cu cele de la CFR,
vagoane de constructie americana,folosite de acestia in timpul WWI si apoi vandute intr-un numar de 8500 bucati catre Polonia.
In timpul ocupatiei germane in WWII aceste vagoane au trecut in proprietatea DRG ,ulterior au ramas la DR de unde este foarte posibil ca acestea sa ajunga si la CFR.

imi aduc aminte de astfel de vagoane,atat acoperite cat si descoperite parasite pe linia Craiova-Calafat,
primul lucru care imi sarea in ochi era forma boghiurilor.
 
Buna Cosmin, mi-as dori eu sa fie acesta un TP, pentru ca asa se numeste vagonul de care vorbesti tu mai sus.
TP-urile, un fel de cal de povara al armatelor aliate in ww1, au ajuns si pe la noi. Nu stiu astazi daca mai exista vreunul pe undeva, dar cum numarul celor care privesc de doua ori dupa un vagon vechi se mareste, poate ca avem sanse sa mai identificam vreunul pe undeva.
TP-ul a dat tonul pentru un numar mare de constructii si a impus si in Europa boghiul Diamond (cumplit de simpla si de eficianta constructie !!).
Nu uitati insa ca prietenul nostru dela rasarit a descoperit si el, odata cu ww1 si cu ajutorul masiv acordat de SUA, eficienta acestui tip de boghiu. Dupa acest moment, prin copierea tehnologiei, Rusia a adoptat si ea pentru vagoanele de masa mare acest tip de boghiu.

Boghiul Diamond este astazi sinonim cu transportul de marfa pe nesfarsitele linii din SUA si Rusia.

Mai putin cunoscut este faptul ca vagoane pe boghiuri de acest fel, s-au construit si la Astra, sub influenta sovietica, la inceputul anilor '50.
Si ajungand la vagonul nostru, este un vagon de transport cereale vrac. Incarcarea se facea pe acoperis, prin trape (de unde si aspectul in 2 ape al acoperisului) pentru descarcare existand o palnie in zona centrala a vagonului. Momentan nu pot sa va dau cu certitudine originea vagonului, pentru ca nu am avut vreme sa ma uit prin toate hartiile, insa cred ca este un vagon de origine ruseasca.
Asa cum spuneam este pentru transport cereale si poate asa se explica prezenta lui pe linia Calafatului !?

Ulterior, prin 1954, Astra a produs un vagon identic ca dimensiuni, insa cu boghiu din cadru turnat (nu tabla ambutisata) cu un sasiu intarit si cabina de franar. Spre diferenta de acesta, avea acoperisul rotunjit si era destinat transportului de bunuri generale.

Vagonul cu WC-ul central este una din constructiile originale Astra. Am vorbit despre ele mai multe aici:

http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3292&start=0

pe la jumatatea paginii este si poza lui C70255, frate cu cel pozat de tine. Ulterior, dupa disparitia clasei a 3-a, a devenit vagon de clasa a 2-a. Va stau la dispozitie cu mai multe detalii oricand.

Tot la linkul dat de mine gasiti poze cu vagonul de clasa 1-a, cel pe care il recomanda PDI pentru a fi construit pe boghiuri Gorlitz greu, o alta frumoasa poveste Astra, astazi nescrisa, un vagon original si extrem de frumos.

later edit: da, primul este un vagon fost URSS, construit intre razboaie si ajuns la noi dupa ww2.