Buna Cosmin, mi-as dori eu sa fie acesta un TP, pentru ca asa se numeste vagonul de care vorbesti tu mai sus.
TP-urile, un fel de cal de povara al armatelor aliate in ww1, au ajuns si pe la noi. Nu stiu astazi daca mai exista vreunul pe undeva, dar cum numarul celor care privesc de doua ori dupa un vagon vechi se mareste, poate ca avem sanse sa mai identificam vreunul pe undeva.
TP-ul a dat tonul pentru un numar mare de constructii si a impus si in Europa boghiul Diamond (cumplit de simpla si de eficianta constructie !!).
Nu uitati insa ca prietenul nostru dela rasarit a descoperit si el, odata cu ww1 si cu ajutorul masiv acordat de SUA, eficienta acestui tip de boghiu. Dupa acest moment, prin copierea tehnologiei, Rusia a adoptat si ea pentru vagoanele de masa mare acest tip de boghiu.
Boghiul Diamond este astazi sinonim cu transportul de marfa pe nesfarsitele linii din SUA si Rusia.
Mai putin cunoscut este faptul ca vagoane pe boghiuri de acest fel, s-au construit si la Astra, sub influenta sovietica, la inceputul anilor '50.
Si ajungand la vagonul nostru, este un vagon de transport cereale vrac. Incarcarea se facea pe acoperis, prin trape (de unde si aspectul in 2 ape al acoperisului) pentru descarcare existand o palnie in zona centrala a vagonului. Momentan nu pot sa va dau cu certitudine originea vagonului, pentru ca nu am avut vreme sa ma uit prin toate hartiile, insa cred ca este un vagon de origine ruseasca.
Asa cum spuneam este pentru transport cereale si poate asa se explica prezenta lui pe linia Calafatului !?
Ulterior, prin 1954, Astra a produs un vagon identic ca dimensiuni, insa cu boghiu din cadru turnat (nu tabla ambutisata) cu un sasiu intarit si cabina de franar. Spre diferenta de acesta, avea acoperisul rotunjit si era destinat transportului de bunuri generale.
Vagonul cu WC-ul central este una din constructiile originale Astra. Am vorbit despre ele mai multe aici:
http://forum.railwayfan.ro/viewtopic.php?t=3292&start=0
pe la jumatatea paginii este si poza lui C70255, frate cu cel pozat de tine. Ulterior, dupa disparitia clasei a 3-a, a devenit vagon de clasa a 2-a. Va stau la dispozitie cu mai multe detalii oricand.
Tot la linkul dat de mine gasiti poze cu vagonul de clasa 1-a, cel pe care il recomanda PDI pentru a fi construit pe boghiuri Gorlitz greu, o alta frumoasa poveste Astra, astazi nescrisa, un vagon original si extrem de frumos.
later edit: da, primul este un vagon fost URSS, construit intre razboaie si ajuns la noi dupa ww2.