Vagoane de calatori istorice CFR

Am dat din întîmplare peste:

http://sambra.org/Netz_LW/Teatrul_CT/Colegi/195x_Colegi_Deplasare_1.jpg

„Curs㒠specială’” pentru Teatrul Constanţa, în anii ’50. încearc㒠cineva o identificare?
 
Buna,

@Radu si Cosmin: Forma acoperisului diferea in functie de producatorul vagonului. Nu tot ce venea de la Ganz arata ca la Weitzer sau ca la Györ...

@Florian: Greu de zis. Este un vagon integral metalic cu cutie sudata, ar fi posibil sa fie de origine germana adica grupele 35 sau 36.
 
Horia,

schita pusa de Catalin este pentru 5 serii de vagoane, cu numere de la 103963 pana la 104072 (mai putin 104011-104031), si 5 fabricanti diferiti, Ganz, Gyor, Weitzer, Schlick, Danubius. In sectiunea transversala a vagounlui se vede acoperisul rotunjit la capete, deci toate vagoanele din seriile de mai sus, au avut aceeasi forma a acoperisului.Mi se pare neverosimil ca schita respectiva sa fie doar orientativa si sa nu corespunda vagoanelor ale caror serii ii sunt atribuite.

Acum ,ca tot s-a vorbit de Bmd-uri...stim ca la originea acestor vagoane (ma refer la varianta de o stim cu totii, recarosata) sunt diferite tipuri vagoane pe 2 osii(si/sau 3 osii cumva??) fabricate in diverse locuri.
Exista posibilitatea ca forma actuala a Bmd-urilor sa fi existat (la anumite vagoane) inainte de recarosare,?
 
Buna Cosmin,

Recarosarea s-a facut de-a lungul a aproape 30 de ani si desi principiul era unic, si anume o caroserie cat de cat moderna din profile metalice pe sasiul vagonului original (lasand la o parte aducerea acestuia la o lungime standard precum in RFG, RDG sau Austria) au existat diferente atat la forma generala a cutiei, inclusiv partile terminale ale acesteia, cat si la detaliile constructive.

Privind afirmatia ta, in masura in care spui ca este vorba de vagoane
cu numere de la 103963 pana la 104072 (mai putin 104011-104031), si 5 fabricanti diferiti, Ganz, Gyor, Weitzer, Schlick, Danubius

presupun ca te bazezi pe schita generala a vagonului Ch tip MAV VIII.G in versiunea "romanizata" de catre Directiunea speciala a atelierelor si a materialului rulant la inceputul anilor 1920 prin raderea cu lama a inscriptiilor in limba maghiara de pe planuri si din tabele si inlocuirea acestora cu inscriptii in limba romana.

Am constatat, comparand acest document cu fotografii ale vagoanelor reale ca acestea prezinta diferente atat la cutie cat si la dispunerea diferitelor accesorii pe aceasta si pe sasiu. Nu sunt acum acasa si nu am documentatia sub mana, insa iti voi da mai multe detalii cand va fi cazul.

Asa cum o spui si tu, vagoanele au fost fabricate in mai multe locuri in urma unui contract MAV din 1905. Toate aveau acelasi ampatament de 7,00m, acelasi numar de locuri si aceeasi forma generala, insa difereau prin detalii, pe care schita nu le arata.

P.S.: sper de asemenea ca daca intr-o zi vei realiza un model de vagon dupa aceasta schita nu vei lua in consideratie inscriptiile, deoarece acestea nu s-au aplicat niciodata pe vagoanele reale in acest mod. Inscriptiile figurate pe acest plan (si pe toata "familia" de planuri aferenta) nu sunt decat vechile inscriptii MAV completate in principal pe sasiu cu unele in limba romana.
 
Horia,

este vorba despre schitele amintite de tine.
Am retinut informatia, multumesc!

Un Hech pozat in jurul anului 1954, potrivit sursei, www.fortepan.hu
Nu se specifica unde a fost facuta fotografia.
 
Buna Cosmin,

Am aceeasi fotografie din alta sursa si in ea se precizeaza ca a fost luata "in Secuime" in anul 1939.

Socotind ca vagonul tip "Hecht CFR" BCafld 91.010 este in starea din perioada 1935-1956 (1935: demontarea instalatiei de iluminare auxiliara cu gaz si refacerea din acest motiv a invelisului partii centrale a acoperisului, 1956: desfiintarea clasei 1 vechi si renumerotarea vagonului ca Bafld 91.010) ambele versiuni sunt posibile.

Imbracamintea cetateanului din prim-plan ar putea corespunde atat cu sfarsitul anilor 1930 cat si cu 15 ani mai tarziu intr-o zona de munte.
 
Posibil sa fie o eroare acolo, pe site-ul unguresc, pentru am vazut imagini din razbel datate mai tarziu, potrivit axei temporale de pe site.
Pe mina m-a frapat detaliu de la fereastra, care presupun ca sunt aerisirile?. Cand au ajuns in forma de le stim? -fantele acelea duble de deasupra.

P.S.

La subiectul Dimitrov, Serban face referire la anul 1948, an in care s-a abolit clasa 3, iar pe vagonul din imagine avem clasele 2 si 3.Sa fi circulat vagonul inca vreo 6 ani dupa abolirea clasei, cu 3-ul ala pe cutie? Ar fi ciudat...
 
Buna,

Desfiintarea clasei I vechi si transformarea clasei III vechi in clasa a II-a s-a facut in toata Europa si de catre toate tarile membre UIC inclusiv Romania la orarul de vara 1956.

Exista sute de fotografii cu vagoane CFR clasa a III-a inclusiv Cafld 71.000 noi din anii 1950.
 
Cosmin, inca ceva.
Pe mina m-a frapat detaliu de la fereastra, care presupun ca sunt aerisirile?. Cand au ajuns in forma de le stim? -fantele acelea duble de deasupra.

Vagonul este in mare parte in starea originala, adica asa cum s-a livrat catre CFR la jumatatea anilor 1920. Acele "fante" le aveau toate Hecht-urile CFR si unele le-au pastrat pana foarte tarziu, de exemplu cele scoase din parcul uzual si transformate in vagoane dinamometrice.
Modificarea cutiei "asa cum le stii" s-a facut in anii 1950, in perioada 1954-1960.
 
Cosmin, tii minte cand vorbeam de Hecht-urile de la Marklin? Ca Marklin face vagonul cu aceste aerisiri dar din pacate modelul este cu 8 compartimente.
 
Da, mi-am aminit imediat ce am vazut fotografia. :)
Daca ar fi posibil, procurarea acestor ferestre ca piese de schimb si aplicarea lor la vagoanele Roco (ramane de vazut daca se pupa la dimensiuni).
 
Cred ca mai mari sanse sunt la Florin, cand mai face un proiect de fotodecupaj sa puna si aerisirile. Pe mine ma intereseaza f.mult aceste aerisiri, poate mai mult decat astea actuale.

Vagoanele ep II. sunt asa frumoase, cu atatea detalii, se pot face atatea versiuni...
 
Buna seara,

Am citit si am mutat la off-topic ce era "off-topic", asa cum sugerase Florin.

Cosmin, ca epoca II avem o gramada de versiuni, toate cu aceeasi cutie de Hecht cu numai sapte compartimente:

Epoca IIa (inainte de 1929):

A. B. A.B. A.B.C. B.C.

Epoca IIb (dupa 1929):

Aafld Balfd ABafld ABCafld BCafld
 
Cosmin, foarte interesant site-ul unguresc ! Multe poze frumoase care ne duc cu gandul la istoria noatra frumoasa fie ea romaneasca sau ungureasca. Mi-au placut mult pozele cu portul traditional al unguroaicelor de la inceputul secolului.
Multumesc pentru postare :!:
 
Horia_Radulescu a spus:
Buna seara,

...
Epoca IIa (inainte de 1929):

A. B. A.B. A.B.C. B.C.

...

Anul 1924, vagoanele Hecht au ajuns in tara si sunt pe traseu. Pana acum nu avem nicio poza cu un tren complet in care sa se vada cat de cat vagoanele Hecht. Cat de corecta este o garnitura formata numai din vagoane Hecht? Eu acasa pot face ce vreau, pot pune si vagoanele C3 (Brawa pe 3 osii).
 
Buna,

Privind compunerile de trenuri din perioada, hai sa o luam metodic. Mai intai, la ce se foloseau vagoanele mixte (A.B., A.B.C., B.C.)?

Erau "vagoane de curs", mai tarziu asa numitele vagoane directe, si se foloseau in trenuri de lung parcurs, in general internationale. Detin mai multe imagini cu asemenea "Hecht" mixte ale CFR in trenuri internationale, in strainatate, intotdeauna "singure".

In schimb vagoanele "pline" se amestecau des. Imi vine in minte un cliseu de la Constanta din anii 1930 realizat de pe un vapor in care la chei se vede o garnitura "curata" de "Brede" (adica vagoane italiene Aal 10.000 si Bal 50.000 fabricate de Breda si OM).

Pe de alta parte un vagon RIC de tren rapid impreuna cu C3 si BC3 ex-KPEV... De ce nu? Extrem de plauzibil nu e, insa ce nu se poate la CFR?
 
Pentru anii '20 foarte probabil sa existe astfel de mixturi, insa in anii '30 regimul de viteza era altul si impunea folosirea vagoanelor pe boghie pentru trenurile de lung parcurs, accelerate sau rapide. Plus ca parcul CFR era deja altul, cu "importuri" sau vagoane foste MAV.
Am in fata un livret din 1929 si de la Bucuresti la Grigore Ghica Voda si exista un singur sector de linie cu vmax 70 km/h, restul 90-100. Nu stiu din memorie viteza maxima a vagoanelor C3 si BC3 ex-KPEV pe reteaua CFR. Interesant de stiut daca aceste batrane vagoane se mai puteau agata intr-un astfel de tren accelerat si mai erau capabile de 100km/h.