flo82 a spus:
Am si eu o intrebare: ce tipuri de vagoane de clasa a doua si a treia s-au utilizat la CFR, inainte de aparitia si generalizarea seriei 29-20 "dimitroave" (aparuta in 1943 si generalizata din anii 50'- pe liniile principale, si anii 60'-70'- pe liniile secundare) ?
Daca in cazul vagoanelor de clasa 1 si de dormit, datele sunt cunoscute ("Hecht", "Breda", "Astra"), in cazul vagoanelor de clasa a doua si a treia (ultima pana in 1948), nu am putut afla decat de urmatoarele tipuri:
...
Am mutat la vagoane istorice intrebarea ta.
Pentru ca seriile de mai sus nu existau in perioada amintita de tine sa vedem cum se facea pe atunci codificarea vagoanelor:
A = vagon cl I
B = vagon cl II
AB = vagon cl I si II
C = vagon cl III
T = vagon de posta
F = vagon de bagaje
TF = vagon de posta si bagaje
FS = vagon de bagaje si corespondenta
VD = vagon de dormit
WR = vagon restaurant
W = vagon pentru uzul administratiei
Langa aceste litere se adauga in partea de sus alte litere de dimensiuni mai mici dupa cum urmeaza:
M = coridor prin miljoc
L = coridor lateral
R = sanitar
CC = corespondenta
I = cu trei osii
A = cu patru osii (daca nu se noteaza nici A nici I atunci vagonul este cu doua osii)
B = iluminat cu baterie
D = iluminat cu dinam
X = clasa a 3 a cu 72 locuri etc
In afara de aceste inscriptii fiecare vagon purta pe el si un numar cu care se poate identifica precis.
Exemple:
AALD = vagon de cl I cu patru osii, cu compartimente si coridor lateral, iluminat electric cu dinam.
ABCALB = vagon cu patru osii cl I, II, si III, cu coridor lateral si iluminat cu baterii.
TFID = vagon de posta si bagaje cu trei osii si iluminat cu dinam.
In anul 1902 au fost intoduse primele vagoane de calatori pe boghiuri, avand compartimente de cl 1 si a 2 a, culoar lateral si instalatii sanitare la ambele capete.
Dupa WWI in tara se construiesc vagoane la Astra Arad si "Unio" Satu Mare.
Din vagoanele straine cele mai cunoscute livrate CFR-ului:
Breda
Cl I 10.000
Cl II 50.000
Hecht
Cl I 1000
Cl I / II 7000
Cl II 2000
Ringhoffer
Cl I 10.000 - construite in 1899 de Ringhoffer - Praga. In anii 1970 aceste vagoane inca mai erau in circulatie.
Cl I / II 7000 construite in 1902 de Ringhoffer - Praga.
Vagon Ringhoffer, din trenul al doilea regal, al lui Carol I:
foto ebay
Staudinger
Cl II 2000 - vagon pe boghiuri,
Cl III 8000 - vagon pe boghiuri
Si desigur fostele vagoane MAV. Catalin si Horia ne pot povestii mai multe aici.
Cl II 80.000 - vagon pe doua osii construit la fabrica de vagoane Gyor in anul 1917, vagonul avea o capacitate de 70 locuri.
Fost MAV :
http://www.railwayfan.ro/images/usr/razvystefan/DSC01564.jpg
Un Astra initial cl 3:
catalin a spus:
...
-vagoanele de clasa a 2-a Astra (in poza vagonul 70255 la iesirea din uzina cand au fost inmatriculate dupa vechea schema in clasa a 3-a)
...
Din pacate multe date sunt imprastiate pe forumuri, nu exista o baza de date bine pusa la punct asa cum vad pe afara.