Transformare T9.3 FLM (cod 403203) in CFR7311, scara 1:87

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Horia, avand in vedere ca am de gand ca la un moment dat sa ma apuc si de alte ceferizari, ma gandisem si eu la o "standardizare" a plugului si la confectionarea unui singur sdv pentru mai multe loks-uri. Oricum, plugul mi se pare cea mai "grea" piesa care va trebui confectionata pentru transformarea acestei locomotive.
 
Din nefericire plugul e specific romanesc.
Dar, (ca noi balcanicii avem un "dar") chiar daca nu iti reuseste bine, nu te supara. Plugurile erau rar "drepte" pentru ca asta era rolul lor.

Astept inca un raspuns de la marii specialisti in locomotive cu abur la intrebarea mea din 17 ian.
 
Buna,

Pot sa confirm cu plugul, si fotografiile din secolul XIX arata ca isi indeplineau bine rolul... ca "dispositiv chasse-boeufs" cum se scria in epoca :lol:

@cosmin: lagarele de osii se ungeau in toate epocile, dupa cunostinta mea... :roll:

@catalin: si eu m-as bucura de un raspuns competent la intrebarea ta...
 
Buna Cosmin,

Am urmarit si discutia de "dincolo".

Ma indoiesc sincer ca in anii 1920 la CFR s-au facut modificari la instalatia de ungere si ca pompa nu s-ar mai fi aflat in cabina. Asemenea "modificari ulterioare" sunt tipice pentru perioada tardiva de utilizare a locomotivelor, in cazul nostru dupa ce nu mai era a CFR ci CFF...
 
Intrebarea mea cu pompa de ungere, pusa in 17 ian isi avea logica ei. Locul amplasarii acestei pompe in timp a determinat si manunchiul de "mate" aferent.
In 1926 locomotiva avea pompa Nathan in marchiza. Stim data exacta la care pompa N. a fost inlocuita cu Friedmann insa nu am certitudinea montarii noii pompe in aceiasi locatie (90% ca da), motiv pentru care mi-ar fi prins bine un schimb de pareri cu cineva avizat.
 
Salut Catalin,

Te rog, lamureste-ma si pe mine, care sincer, sunt profan la acest subiect.
Te rog sa ma corectezi daca gresesc: Locomotiva a venit din fabrica cu pompa Nathan, aceasta fiind inlocuita ulterior cu Friedmann.

Modelul facut de FLM are pompa Nathan.

Eu am de gand sa transform modelul facut de FLM intr-unul CFR epoca II.

Daca ce am afirmat eu mai sus este corect, atunci inseamna ca nu ar trebui sa fac nici o modificare la model in acest sens.

Corect sau nu?

Multumesc,
 
Salut, cu placere iti explic.

Pompa de ungere era in marchiza in 1926, deci in cazul modelului tau nu impacteaza in nici un fel vizibil. Din pompa pleaca "furtunele" de ungere catre lagarele osiilor, care nu trebuiesc rase.

Dar la un moment dat in evolutia ei masina a capatat pompa F. (data exacta o am notata acasa, acum nu am acces la hartiile mele). Aceasta pompa, cel mai probabil a fost montata initial tot in interiorul marchizei deci nici un impact asupra modelului HO. In pozele din anii '60/70 gasim insa pompa pe pervaz, in exteriorul cabinei, fapt ce a dus implicit si la modificari ale tevilor de dispersie a uleiului. Acesta este motivul pentru care 7311a astazi nu mai are aceste tevi pe exteriorul cazanului (inca un motiv pentru care va explic ca pozele cu 7311a astazi nu sunt complet relevante).

Stiu ca faci masina in epoca 2, chiar daca nu am scris prea mult la subiect, il citesc si particip acolo unde e cazul.
In anii '30 pompa era in marchiza deci nu ai nici o modificare de facut aspura locomotivei FLM. Eram insa curios daca are cineva informatii concrete privind data la care pompa a fost mutata in afara. Si eu merg pe varianta post 1950.
 
Completare la cele scrise mai sus: inlocuirea pompei N. cu Friedman cu debite s-a facut la 7311a in 1941, deci putem depasi si aceasta discutie. Pentru anii '30 vorbim de pompa originala Nathan cu care masina venise in Romania.

PS: schimbarea pompei s-a facut datorita eficientei crescute in exploatare a pompelor Friedman fata de modelul mult mai vechi N.
 
Buna,

@sogard: da, bineinteles ca asta inteleg prin "dincolo". Uneori e foarte instructiv sa privesti in ograda altuia, atunci cand nu are gard. :D

@catalin: amplasarea ulterioara a pompei de ungere pe pervaz trebuie vazuta ca o incercare de reduce timpul de intretinere, intrucat amplasamentul in cabina era destul de "nepractic". In orice caz, pentru anii 1930 atat manunchiul de tevi de cupru cat si pompa erau in pozitia originala.
 
Inseamna ca Andrei are mai putin de munca. :)
Horia_Radulescu a spus:
...Uneori e foarte instructiv sa privesti in ograda altuia, atunci cand nu are gard. :D ...

In cazul de fata, se poate numi transparenta. :mrgreen:
 
Exact! Insa pentru asta nu este nevoie de "gard", dimpotriva...

Vaz ca Andrei nu zice nimic, probabil lucreaza din greu la matrita plugului. :D
 
Nu zic nimic pentru ca nu am ce sa zic. Lomocotiva este in acest moment vopsita (mai putin blocul de cilindri).

Legat de gard si leopard si toate celelalte, ce sa zic, sunt un pic surprins... Dupa ce ca suntem si asa putini in tara asta cu acest hobby, ne mai si intepam. Eu treaba asta nu o sa o pot intelege niciodata.

Nu spun ca are dreptate unul sau celalalt, ci doar ca adevarul este, de obicei la mijoc.

E pacat sa ne intepam aiurea cand ceea ce prezentam aici tine de pasiunea noastra si, in principiu, daca tot tine de un lucru care ne place, ar trebui sa tinem unul de altul, sa avem intelegere unul fata de altul si asa mai departe.

Nu vad motivul pentru care trebuie sa fie rivalitati aici; in definitiv toti avem aceeasi pasiune si incercam, fiecare cum putem sa sustinem acest lucru.

Si nu in ultimul rand, fiind vorba de ceva care ne face placere, trebuie sa fie si un pic fun. Si asa viata noastra este de foarte mult anosta, cu frustrari, etc.

In concluzie, hai sa lasam deoparte micile divergente si sa revenim la subiect.

Sper ca cel tarziu saptamana viitoare sa "produc" o bucata de aluminiu din care sa pot debita minim doua "cuburi". Spun doua sau mai multe, pentru ca, fiind vorba de ceva manufacturat, exista posibilitatea (ce-i drept, destul de mare), ca suportul de care vorbeam cateva posturi mai sus, in care sa fie asezate partile componente ale plugului in vederea lipirii, sa nu iasa din prima. M-am gandit la aluminiu, pentru ca, in primul rand, cositorul nu adera la el, si in al doilea rand pentru ca aluminiul disipa foarte bine caldura (eventual pot sa dau o gaura in el si montez o rezistenta, si in felul asta nu am nevoie nici de letcon).

Este vital ca acest sdv sa iasa foarte bine, deoarece va fi folosit si pentru confectionarea altor pluguri pentru alte locomotive care vor fi convertite CFR.

Practic la model, in acest moment nu mai trebuie facuta nici o modificare.

Dupa asamblare, voi pune poze, pentru a se vedea rezultatul.
 
Andrei, eu nu fac riduri de la modelism, din contra, este o sursa de relaxare, care pe langa modelitul in sine, imi este si educativa.Ma refer la partea istorica, astfel aflu/descopar lucruri cu care nu as fi avut tangeta datorita contextului actual (locatia mea, ocupatia, etc).

Restul prefer sa nu comentez, nu este nici locul, nici cazul, am si eu rezervele mele ,ca fiecare.Totusi, cuvantul intelegere ar fi cel mai potrivit. :wink:

Cat despre SDV-ul tau....nu crezi ca este mai simplu sa faci un cub in lemn?Pe respectivul cub frezezi adanciturile unde sa pozitionezi elementele gratarului pentru cositorire.
Parerea mea... :roll:
 
Cum dracu sa-l fac din lemn??? Traim in secolul XXI, ce naiba... In primul rand lemnul se arde si se deformeaza.

In al doilea rand e ca si cum as face inscriptiile la vagoane cu rapidograful si tus alb in loc de decal sau mi-as face un redresesor cu diode cu mercur sau seleniu.
 
@ Andreiul: Cosmin are dreptate, poti sa-l faci si din lemn! Nu te gandi neaparat la lemn de brad sau o esenta din asta moale care are probleme cu dimensiunile si cu caldura.

Eu folosesc de exemplu pe "masa" de lucru pentru diverse proceduri si niste bucatele de lemn de stejar pe care le-a taiat tatal meu cand a facut niste pervazuri de stejar la usile apartamentului lui. Dupa 30 de ani, lemnul acela s-a intarit si a devenit teribil de greu de prelucrat cu orice fel de scule taietoare ai incerca sa-l "ataci".

De asemenea, poti incerca cu o bucata de lemn de pom fructifer, cunoscut modelistilor navali pentru versatilitatea utilizarii acestuia. Intr-adevar, e posibil ca rezultatul obtinut sa fie mai putin precis decat un bloc de aluminiu prelucrat prin frezare, insa daca nu ai o freza cu care sa faci piesa respectiva, e o "scurtatura" practica ceea ce iti sugereaza Cosmin. Dupa cum vezi, el este genul care "tace si face" deci iti spune din experienta proprie de modelist, nu din teorie!
 
:D :D

De ce recunosc eu oare stilul unui nene mustacios ? :evil:

Ia fii atent la pozele urmatoare:



Lemn de pin!Sau de brad, ca aici se zice pinho (pinio) si la brad si la pin.
Adica lemn de esenta moale, nu stejar (lux!) cum iti spune Dorin, si care mi-a servit de SDV-u pentru bratele la catenara.Ce vezi acolo ars, e rezultatul dupa vreo 50 de piese+ decapantul aferent (un amestec acid).
Si nu s-a mai deformat si nici nu am stat cu stingatorul langa mine. :p

Deci , poti sa il folosesti cu incredere (lemnul), iar daca nu iti iese treaba...problema ta! :pig: