Proces Verbal
la sedinta CMNC din data de 29.10.2013
Dl. presedinte Oberlander a solicitat membrilor prezenti acordul pentru a- reaudia pe domnii Ciuca si Lacriteanu. Toti membrii prezenti au votat pentru respectiva propunere.
Dl. presedinte l-a rugat pe dl. Bellu sa prezinte modul in care a fost implicat in ancheta.
Dl. Bellu a oferit bibliotecii MNIR mai multe monografi ,ale sale despre Caile Ferate Romane si le-a prezentat succint d-nului presedinte Oberlander si intregii comisii.
Apoi ,dl Bellu a afirmat urmatoarele:
- nu a solicitat si a refuzat sa realizeze expertiza .A inaintat d-lui presedinte niste documente in acest sens;
- a fost implicat in ancheta fara a cere sa fie platit;
- patrimoniul de locomotive a ajuns la 111 buc;
- nu putea sa stea deoparte cand locomotivele plecau ââŹĹpe capeteââŹÂ
- are o vechime de 53 ani in Ministerul Transporturilor ;
- a publicat oââŹÂIstorie a Locomotivelor cu AburiââŹÂ;
- nu a avut niciodata nici o reclamatie ;
- a publicat 79 de titluri;
-este membru al Academiei Romane cu drepturi depline ;
- a prezentar o scrisoare de multumire de la dl. Oberlander ,in calitate de director al U.N.T.R. , si a lasat-o la dispozitia CNMC , impreuna cu alte copii ale unor documente ;
- a facut clasari fara sa castige baniââŹÂdoar nopti nedormiteââŹÂ,deoarece dorea sa pazeasca locomotivele ;
- a adus o diploma de la Primaria Teius pentru implicarea in salvarea locomotivelor ;
- a fost invitat de mai multe ori (chiar inainte de a fi atestat ca expert) la Ministerul Culturii in calitate de cunoscator si astfel a ajuns la concluzia ca trebuie sa se faca expert .
A aratat copii dupa scrisori in acest sens;
- a prezentat o lista cu 35 de locomotive care au plecat di cauza d-lui Hocevar si o lista cu 29 de locomotive pe care le-a salvat de la fier vechi si care au fost ulterior expuse in garii
- la Busteni a salvat si reparat o locomotive care in present este expusa in gara;
- nu are nimic inpotriva expertizelor nimanui, considera ca este dreptul fiecarui expert sa scrie ce doreste;
- a fost chemat de procuror si i s-a cerut sa faca o expertiza muzeistica ,daca locomotivele sunt susceptibile de a fi clasate;
- o locomotive plecata din tara ca fier vechi a fost vanduta cu 123.437 euro;
- locomotivele care au fost clasate de el nu au mai putut fi vazut pentru ca au plecat din tara. Is-au prezentat fotografi relevante ,iar unde fotografiile nu au fost clare ,in cazurile respective nu s-a pronuntat;
- a identificat 7 locomotive unicate universale ,dintre care 2 bucati au fost scoase din tara;
- i s-a cerut pentru linia de la Viseu sa claseze linia de cale ferata.A prezentat ââŹĹIstoria Cailor Ferate Forestiere ââŹĹ o lucrare care descrie situatia trista a acestora si a daruit cartea d-lui presedinte Oberlander.
- a facut clasarea caii ferate de la Sibiu;
- a facut clasarea pentru 16 locomotive ,depusa la Resita si asteapta sa fie clasate pentru a le pune sub ââŹĹumbrellaââŹÂlegii;
- Uzina 16 Februarie de la Cluj era in faliment ââŹĹAcolo a clasat , la cererea d-lui Cublesan, 2 locomotive si 6 vagoane ,care au plecat in Turcia cu certificate de export ,iar banii i-a incasat Hocevar;ââŹÂ
- ââŹĹToate locomotivele au sarit peste articolul 12 din Legea 182 ,au plecat fara acordul statului roman .Sunt numeroase locomotive exportate fara certificate de expert ,ca fier vechi.HG525/2008 nu a fost respectata;ââŹÂ
- a fost trimis sa se pronunte pentru locomotive 230.301 la Viena unde a observat ca acesta avea o usa noua;
- trebuie san e gandim ca san u se creeze un precedent sis a ramanem fara locomotive, pentru ca urmeaza privatizarea unor societati mari de cai farate;
- ââŹĹexista colectii valoroase pe care s-au pus ochii ââŹĹ
DL. presedinte Oberlander spus ca au doua intrebari:
Desi nu este in traditia acestei comisii sa ceara parerea unui expert asupra expertizei altor experti, il roaga pe dl. Bellu sa se pronunte cu privire la expertizele celor 2 colegi aia sai:d-nul Ciuca si Lacriteanu.
Dl. Bellu a raspuns ca ar fi nedrept sa vorbeasca fara sa vada acele expertise.In ceea ce priveste expertiza d-lui Lacriteanu nu se va pronunta ,iar in privinta d-lui Ciuca nu-l cunoaste si doreste sa sa se abtina.Apoi a adaugat urmatoarele:
- Considera ca realitatea este evidenta pentru oricine ,chiar necunoscatori;
- Nu mai este nevoie de expertise pentru ca era sufficient faptul ca nu a avut acordul statului roman pentru export;
- Punctajul a fost realizat pe documente ,in mod serios;
-locomotiva 230311 are o valoare documentara ,fiind cea cu care a plecat regale Carol ,apoi regale Mihai sip e care a folosit-o chiar Gheorghiu Dej.
- a facut Muzeul de la Sibiu unde face restaurarea la drezina regelui Carol si la multe altele;
- 2)Dl. Presedinte Oberlander l-a intrebat in cat timp crede ca ar putea clasa cele mai importante locomotive care mai exista in tara.
Dl Bellu a raspuns ca daca nu i se ridica atestatul isi da cuvantul de onoare ca,in data de 31 decembrie a.c.,ne depune documentatia de dosare pentru tot ce a mai scapat neexportat din tara .
Dl. presedinte a spus ca pentru acest lucru este nevoie de solicitare scrisa si ca CNMC va sesiza MC ca este nevoie de declansarea clasarii pentru intregul parc feroviar,locomotivele de toate categoriile existente in intregul parc romanesc.
Dna Fulga a cerut sa ia cuvantul . Aspus ca-l cunoaste demult pe dl. Bellu ,fiind din acelasi oras,sis tie ca acesta este un om onest si un iubitor de patrimoniu .
Dl.Florin Lupescu ââŹâDepoul de locomotive CFR Ploiesti si dl .primar Silviu Ponoran-Primaria orasului Zlatna,jud Alba l-au insotit pe dl. Bellu la sedinta si l-au sustinut.
Dl.Lupescu a prezentat pe scurt un caz in care dl. Lacriteanu a facut o expertiza in care s-au inlocuit o locomotiva cu alta prin inlocuirea placutelor.
Dl.Petac a spus ca acest procedeu este cel prin care s-a reusit scoaterea din tara a mai multor locomotive.
CNMC a hotarat ca va elabora si trimite raspunsul dupa epuizarea procedurilor de audiere a expertilor si analiza a datelor rezultate.