Linia Ingusta Electrificata de la Busteni

Vezi ca mai ai un subiect aici :

http://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=77&t=3415&start=15

Linia era langa actuala strada a Telecabinei, numita Industriilor candva. Fabrica de Celuloza era langa actualul cartier "Fierăstrău", parte din colonia muncitoreasca exista si azi în vecinătatea cartierului Silva și a telecabinei din Bușteni, pe strada Panselelor. Mai exista si colonia noua Fierastrau, la poalele padurii, sunt niste cladiri de locuit tip, usor de recunoscut. Linia pleca din zona unde funcularul "descarca" bustenii veniti din zona Bolboci-Rateiu (Dambovita). Acolo acestia erau incarcati pe trenuletul electric si coborati in vale la fabrici, linia mergand pe langa strada mentionata.

Fabrica de celuloza a existat din 1904 pana in 1926 cand a fost mutata la Piatra Neamt la insistenta Casei Regale (polua Valea Pelesului). Dupa mutarea fabricii, dupa unele surse in 1931, zona este folosita exclusiv ca si gater (fasonare busteni) si incarcarea acestora pe vagoane. Azi urme ale vechii fabrici de celuloza mai sunt extrem de putine din ce stiu actuala sala de sport este fosta sala a gaterelor. Asta ca sa-ti faci o idee unde era fabrica .... pe Telecabinei la nr 49 :

phoca_thumb_l_Busteni-Fabrica-Hartie-Sali-de-sport-01-PH-II-m-B-16383.02.jpg


Din aceasta zona, a gaterelor, pe o serie de serpentine, linia cobora pana la rampa comuna cu CFR (exista si azi) trecand prin cele doua sectii din vale.

Later edit: in timp ce scriam a postat Florin. Multumesc, chiar cautam reportajul lui TVlad. Il citisem acum ceva timp insa nu mai stiam unde. ICRA: descinderea facuta de TVlad e foarte corecta !
 
Catalin , Florin intradevar articolul lui TVlad este exceptional am inteles acum cum si ce cu linia, multumesc.
 
A trecut ceva timp dar am parcurs iar articolul lui TVlad.
Am incercat sa fac o harta completa a liniei din incinta fabricii si iata ce a iesit:
28172210119_ff416a99aa_o.png

zoom

Am incerat sa pozitionez cladirile folosind imagini vechi, nu stiu daca am reusit.
 
Vezi ca in stanga cladirilor pe care le-ai pus tu se vede ca un drum, un soi de serpentina. Eu pe acolo am vazut ca erau stalpi pentru catenara. Probabil ca acolo se facea urcarea ca sa aiba o declivitate acceptabila.
 
Radu te rog poți să exemplifici?
 
A postat Silviu pe TRANSIRA, mă gândesc că își au locul și aici:
Klaus Mundt, 1996
Busteni 1996 (1).jpgBusteni 1996 (2).jpg
 
O treabă pe care mi-o doream de mult.
Deja miroase a dioramă. Puteți să descărcați modelul.
Busteni Paper Mill
IMG_20200520_215022.jpg
 
Varianta post-apocaliptica cu munte belit....:)
In stanga soselei, acolo unde pe modelul de mai sus e...nimic, era fabrica de hartie, remiza locomotivelor...un peisaj industrial cu parfum de veac 19 si care era sufletul acestei linii. Asa....e un ciot de linie care leaga rampa garii Busteni de.....DN 1 :)
 
  • Like
Reacții: ICRA
Varianta post-apocaliptica cu munte belit....:)
In stanga soselei, acolo unde pe modelul de mai sus e...nimic, era fabrica de hartie, remiza locomotivelor...un peisaj industrial cu parfum de veac 19 si care era sufletul acestei linii. Asa....e un ciot de linie care leaga rampa garii Busteni de.....DN 1 :)
Când o să am eu timp, o să încerc o refacere a ce era pe partea de pește DN (cel puțin frontul stadal) cam unde e acum parcarea aia din beton.
 
O "felie" 3D din partea cu pricina, ar fi fost edificatoare.
Cele mai grele diorame de construit sunt cele care trebuie sa respecte intocmai cotele si denivelarile terenului.
Si pe mine ma bate un gand de linie ingusta, pe module, numai ca nu se pupa cu ingusta colegilor portughezi, ei avand linie metrica.
 
Pe pozele vechi, pe partea rămasă în picioare există o linie ecartament normal care avea legătură cu linia principală. Deci poți face modulul liniștit. O să ai legătură de H0.
 
Nu m-ai inteles. Linia ingusta la noi are 760/ 9 mm la scara, cea portugheza are 1000/12 mm, la club.Nu fac un modul sa ma uit la el, ci il vreu intr-un circuit functional. Insa sunt ecartamente diferite. Ramane plan de viitor.
 
  • Like
Reacții: ICRA și catalin
Am creat topic nou că să nu poluez topicul asta istoric.
 
[...] Linia ingusta la noi are 760/ 9 mm la scara, cea portugheza are 1000/12 mm, la club.Nu fac un modul sa ma uit la el, ci il vreu intr-un circuit functional. Insa sunt ecartamente diferite. Ramane plan de viitor.

Nu uita liniile inguste din Muntii Tarcau care aveau ecartament metric.
 
Nu am uitat de ele, însă eu vreau material de linie îngustă cu o Reșița D2, adică 760 mm, ecartament pe care circula majoritatea materialului rulant îngust, material încă palpabil, încă există locomotive, ceva schițe, etc. Linia metrica si materialul ei sunt doar fantasme pentru mine, documentatia este aproape inexistentă.
 
  • Like
Reacții: catalin
Nu am uitat de ele, însă eu vreau material de linie îngustă cu o Reșița D2, adică 760 mm, ecartament pe care circula majoritatea materialului rulant îngust [...]

Nu toti vrem asta? Tu, la 1:87 mai ai o sansa, eu la 2mm:1ft am mult mai mult de lucru, cel putin cu sasiul (scratch-build) - suprastructura este disponibila, desi niciun exmplar nu a fost 3D print pana acum.

Orium, chiar pentru ecartament metric poti aplica licenta modelistica - este important sa captezi atmosfera.
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Ramasesem dator de acu 100 de ani cu niste poze, in care se vede cum linia urca dealul in spatele fabricii. Si o vedere de la inceputul secolului XX, tot din acceasi zona (dar nu mai stiu de unde am cules-o..)
HPIM7806.jpg

HPIM7807.jpg
14241554_1100010366720554_1783396504492642392_o.jpg
 
Ultima editare: