Istoria locomotivelor Strousberg

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Fochist

Fochist
24 Septembrie 2019
17
11
Salut tutorur!

Ma numesc Michael si sunt nou aici pe forum. Liniștit, vorbesc cu greu limba română și de aceea folosesc un traducător. Te rog, nu-mi rupe capul!

Mă interesează în special locomotivele Strousberg, dintre care 75 au venit în România. Au fost 20 de mașini de tipul 1A1 și 55 de mașini de tip B1. Au durat mult timp și au fost parțial reconstruiți. Aici încep cu trei poze și aștept cu nerăbdare să învăț ceva de la tine despre aceste locos!

rum1a1renikleinrumfor3hk6p.jpg


Acesta este # 18 "Reni" (Strousberg426 / 1870) încă în fabrică înainte de livrare. Ulterior, Hanomag a publicat și această imagine ca o carte poștală, cu un pic de retușare.

rumb1focsanikleinwcj93.jpg


Și aici avem numărul 59 „Focșani” (Strousberg 359/1869), cu „detalii” suplimentare pe care nu le-ați considerat necesare la momentul livrării (distribuitor de nisip) sau ulterior. Puteți vedea că locomotiva a fost deja transformată în ardere. Unde s-ar putea face această imagine?

ploiestibahnhofcjkwx.jpg


O imagine cunoscută a unei locomotive B1 din Ploiești, probabil din primii ani sau luni. Locomotiva nu are nici măcar un distribuitor de nisip.

Aș fi bucuros dacă ai putea spune și ceva despre asta.

Michael
 
  • Like
Reacții: cosmin78 și ICRA
Salut,

in primul rand bine ai venit pe forum. Apoi, nu-ti rupe nimeni capul. Vorbesti mai bine romana decat eu germana...presupun ca de pe acolo esti.
O luam pe rand: ai acces la articolul din revista Modelism International dedicat masinilor B1-n2 ?


In articolul mentionat sunt date despre cand si de ce au fost adaugate aceste accesorii. Este un articol bine documentat si corect dar in limba romana.

Nu cunosc insa niciun articol dedicat masinilor 1A1, dar soarta acestora nu trebuie sa fi fost radical diferita de masinile surori B1.

O luam cu inceputul, cu acest articol din Modelism International. Apoi, acesta trebuie completat cu documentatie din Istoricul Tractiunii Feroviare (volumul dedicat Vechiului Regat). Sunt acolo imagini care nu apar in articolul din 1991. Daca mai sunt intrebari dupa ce lecturezi articolul, o sa incerc sa-ti raspund.

PS: eu nu vad nicio poza, norocul meu e ca le cam cunosc pe cele existente si imi dau seama despre care imagine este vorba din descriere, dar trebuie cumva sa devina vizibile....
 
Ultima editare:
Bună ziua, Catalin,

vă mulțumesc pentru răspuns. În primul rând, trebuie să rezolv problema cu imaginile, o să le vadă și altele? L-am setat din nou cu un link diferit și aș fi bucuros să primesc feedback.



Reni.



Focsani



Gara Ploiesti

Multumesc pentru link. De fapt, am câteva fotocopii ale acestui articol, dar încă caut anumite fotografii cu o calitate mai bună. Locomotivele de tip "Strousberg" au fost interesante din punct de vedere istoric, deoarece au fost primele locomotive producute în masă. Au fost construite într-un fel de producție de linii de asamblare și livrate la mai multe căi ferate.

Construcția căii ferate a declanșat o criză în România, deoarece Strousberg nu a furnizat o calitate bună în construcția liniei și a clădirilor. Locomotivele erau bune!

Michael
 
Romanii au considerat ca nici locomotivele nu erau chiar ce trebuiau sa fie...:)
De lucrari nu mai vorbim, au declansat un celebru scandal in epoca ce a ajuns pana la tanarul rege Carol. Se pot discuta pagini intregi. Si ei hoti si noi prosti….
Regatul nu avea atunci niciun fel de ingineri, o intreaga generatie abia se forma in scolile din Vest. Nu existau studii hidrografice, nu existau studii de geologie/geodezie, nu exista nimic. Si oamenii au profitat de asta, au facut niste lucrari de mantuiala care s-au spalat la prima ploaie...la propriu. Noi nu am avut niciun fel de specialist care sa supervizeze/verifice lucrarile….cerc vicios. E discutie lunga, scriam mai sus. Locomotivelor li s-a imputat puterea mai mica decat cea solicitata.

Eu tot nu vad pozele, dar poate se rezolva intre timp...

Acum, stiu poza cu 59 Focsani. Masina apare in forma sa de sfarsit de cariera si pre 1916. Masina a fost in perioada 1904-1916 arondata depoului Buzau. Poza poate sa fie de aici sau de oriunde….inclusive in atelierele de reparatii (Pascani ?). Din memorie stiu ca nu se zareste nimic pe fundal, niciun punct de reper. Deci la intrebarea "unde" se poate sa nu aflam niciodata raspunsul.

Le stiu si pe cele doua de la Ploiesti (dar pana nu vad pozele nu stiu la care faci referire...) Daca e cea cu castelul de apa in dreapta, apartine lui Carol Popp de Szathmari, cel mai cunoscut fotograf din Vechiul Regat (Muntenia si Moldova daca nu esti familiarizat cu istoria Romaniei) si e datata cel mai probabil 1876 cel tarziu 1877.

Care sunt pozele pe care le cauti ? Poate te ajut eu….
 
Ultima editare:
De fapt, Strousberg era un escroc. A construit cât mai ieftin. În plus, a existat lipsa unor oameni educați, deoarece peste tot astfel de oameni au fost căutați și pentru că din vara anului 1870 războiul germano-francez a sporit lipsa. Am citit că o comisie a criticat locomotivele pentru că era mai slabă decât locomotivele din alte țări. Dar asta este doar parțial, deoarece locomotivele B1 au mers cu succes pe alte piste de mult timp. Strousberg avea 4 tipuri, a 1A1, B1, 1B și C. Cazanele primelor 3 tipuri erau practic aceleași, dar locomotivele 1A1 erau livrate doar în România. Din moment ce locomotivele 1B ar fi fost mai bune, dar probabil că doriți să economisiți bani. Acesta este probabil motivul pentru care mai târziu în România au fost reconstruite unele locomotive, cum vedeți asta?

Însă, din punct de vedere tehnic, locurile nu erau mai rele decât celelalte din vremea lor. În Alsacia-Lorena, chiar și pe baza locomotivei trenului de marfă, a fost dezvoltată o locomotivă armată, după recunoașterea avantajelor proiectării modulare.

Vă mulțumesc pentru oferta dvs., îmi voi nota în mod sigur dorințele! :) Da, imaginea cu stația din București, dacă vreți să spuneți aceasta, este cu adevărat frumoasă. Este poate cea mai frumoasă fotografie cu o astfel de locomotivă și nu mă miră că au făcut o carte poștală cu primul Orient Express. Am văzut că o parte din imagine (cu locomotiva) a fost folosită chiar ca imagine de copertă pentru o carte.
 
Mda, acum vad ca de pe telefon apar pozele...chestiile astea ma depasesc, dar sa nu ne lasam impiedicati de ele .

Bun, cate ceva despre cele doua imagini. E asa cum intuiam.

Locomotiva 59 "Focsani" : sub placa cu numar se vede placa cu "iuteala maxima". Acestea s-au montat in 1904 pe toate locomotivele CFR, deci poza este post 1904 si pre 1916 cand masinile CFR au fost retrase partial in Moldova si chinuite. In acest interval, cum scriam mai sus, masina a apartinut depoului Buzau. Era folosita la trenurile accelerate si mixte pe relatia Bucuresti, Braila sau Focsani Marasesti. Nu cunosc locatia pozei si nu ma hazardez sa fac presupuneri pentru ca nu am vazut niciodata ceva pe fundalul pozei care sa ma ajute sa o localizez. Masina are nisipar, plug, frana Westinghouse, buncar pacura....toate adaugate pana la 1904....

La polul opus e poza de la Ploiesti. Intuiam ca de asta vorbim, este celebra poza a statiei Ploiesti Sud facuta de Carol Popp de Szathmary in 1873 (rectific mesajul anterior, acum am apucat sa verific niste note personale). Masina apare in forma originala in care a venit in tara. Fara nisipar si plug. Utilitatea celor doua elemente este evidenta, mai ales a plugului intr-o tara unde trenul era la 1869 o mare noutate si multi mai pasteau inca turmele pe linii.....
Nu se cunoaste numarul locomotivei.

O alta imagine pe care o stiu cu un B1 in Ploiesti Sud este aceasta:

pl2n.jpg

Pe asta eu o caut la o rezolutie buna pentru ca nu am din pacate decat ce am atasat aici....
Fata de poza din 1873 a crescut iedera pe copertina garii dar masina e tot fara nisipar, fara placile CFR.... Doar numarul trecut pe marchiza si numele pe cazan. Vad si niste uniforme interesante in dreapta, nu vreau sa speculez mai mult dar ma gandesc la ceva... 1877......Pana nu gasesc poza la o rezolutia mai buna e doar o parere.....
 
  • Like
Reacții: Fochist și ICRA
O imagine interesantă a locomotivei, numărul arată ca 99, care ar fi „Slobozia”. Bănuiesc că partea cilindrică de sub căldură ar putea fi cutia de nisip. Sau?
 
Un raspuns sincer si neos romanesc: habar nu am ce e butoiul ala.
In mod evident e legat de marchiza printr-o tija de comanda, dar pana nu vad un scan mai bun nici nu o sa pot sa-mi dau cu parerea. Nu am mai vazut improvizatia asta in alta poza.
 
Înainte de a trimite poza, nici măcar nu m-am gândit la asta - dar în cartea „Istoricul Tractionii ... vol.1” (2007), pagina 291 de mai jos, din stația Slatina, vedeți și o locomotivă B1, și se pare că are și un astfel de cilindru pe partea ei. Nisipul era foarte important iar Strousberg era zgârcit. Poate că acești cilindri orizontali nu au funcționat la fel de bine ca un container, dar nu văd alt sens decât să-l folosesc ca recipient de nisip în acest moment. ("Vom afla vreodată?")

Chiar și locomotivele engleze obișnuiau să aibă rezervoarele de nisip pe o parte, dar marele avantaj al plasării lor pe cazan este uscarea nisipului. Dar nu vă spun nimic nou.
 
Mereu e ceva nou de aflat !
Mi-am adus aminte de o alta imagine in care apare un B1 in forma originala....cea cu Gara de Nord din 1872 si ii apartine tot lui Szathmary. O sa caut un scan mai bun dupa imaginea de care aminteai mai sus, cu gara Slatina. Poate ne lamurim impreuna ce e cu butoiul ala, ca m-ai facut curios. Nici nu imi imaginez cum demara o asemenea masina fara nisipar...

.1872.jpg
 
  • Like
Reacții: Fochist
Da, fără nisip, începutul a fost adesea o aventură.

Locomotivele, care au fost livrate ulterior către alte căi ferate, nu aveau ferestre pe laterale, ci, din câte știu eu, toate un recipient cu nisip.

Întreaga imagine cu stația este probabil cea mai bună imagine a unei locomotive Strousberg. Iar pe plăcuța de identificare se află numele „Dr.Strousberg”. Este probabil „Vasluiu”?
 
Ultima editare:
Bună, m-am întors din nou! Vreau să refac din nou vechiul subiect. Sper că pe cineva îi pasă? :oops: ;)

elb133molsheimcolorakvej0t.jpg

Aceasta este o locomotivă Strousberg din Alsacia-Lorena. Există doar câteva diferențe față de locomotivele românești, cum ar fi ușa cazanului sau cabina șoferului fără geamuri laterale. Cu toate acestea, ușa cazanului din această imagine nu mai este originală.


Apropo, în iunie 1869, dintre toate lucrurile, locomotiva „Strousberg” a căzut în port în timp ce era încărcată pe navă! Probabil că nu a fost un bun augur ...
 
  • Love
  • Like
Reacții: AdyAero și ALX
Sper că pe cineva îi pasă?

Daca ne spui pe romaneste ce inseamna intrebarea de mai sus iti raspundem. :)

din Alsacia-Lorena.

O greseala care apare des in Romania, in general datorita legaturilor cu Franta si francofoniei in general. Alsacia si Lorena sunt doua provincii distincte ale Sfantului Imperiu complet diferite ca geografie, istorie, mod de viata si mai ales mentalitati ale locuitorilor si nu pot fi puse in acelasi cazan. E ca si cum ai spune Banat-Oltenia sau Bucovina-Basarabia.

Ca locuitor al Alsaciei de un sfert de secol pot sa va spun ca oamenii de aici ar lua-o ca jignire sa fie numiti "loreni". Asa cum banateanul se simte jignit sa fie categorisit drept "oltean".

Faptul ca dupa 1870 cele doua provincii au fost reunite intr-un singur Land (pana in 1918) si au avut pana in 1938 o administratie de cale ferata comuna nu insemna ca e vorba de aceeasi regiune. De alftel cartea postala istorica de mai sus din Molsheim mentioneaza clar "Elsaß" si "Alsace".

Locomotivele "tip foarfeca" Strousberg au circulat mult pe reteaua EL si au fost printre primele de acolo. Cum in 1870-71 francezii au retras materialul rulant la formarea Landului Imperial a fost nevoie de material complet nou. Locomotivele normalizate Strousberg au fost livrate incepand cu 1870 si au fost de urmatoarele tipuri:

1B n2, seria EL A2, incepand cu 1906 P2, scoase din serviciu pana in 1912 (15 exemplare, initial destinate Halle-Sorau-Guben-Bahn HSG)
B1 n2, "tip foarfeca", seriile EL B1 (12 exemplare), B2 (15 exemplare) si B4, (4 exemplare), dupa 1906 P1, scoase din serviciu pana in 1918

Cele tip foarfeca erau standardizate si faceau parte dintr-o serie de 55 locomotive pentru caile ferate din Romania, 22 pentru Hannover-Altenbenken Bahn si 16 pentru HSG. Cele 12 B1 fusesera construite pentru HSG. Mai multe informatii despre ele se gasesc in excelenta lucrare a lui Lothar Spielhoff despre locomotivele EL si AL.
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Ca locuitor al Alsaciei de un sfert de secol pot sa va spun ca oamenii de aici ar lua-o ca jignire sa fie numiti "loreni". Asa cum banateanul se simte jignit sa fie categorisit drept "oltean".

Puteți presupune că nu vreau să jignesc pe nimeni în vreun fel. Eu și soția mea am fost în ambele regiuni. Cu toate acestea, ar trebui să-i spuneți și domnului Spielhoff că. Cartea sa, la care m-ați referit, se numește:

„Locomotive cu aburi - căi ferate în Alsacia-Lorena”.

Cu toate acestea, nu sunt pe deplin mulțumit de cartea sa. Există unele erori la locomotivele Strousberg. Aș dori să subliniez o carte excelentă: L'Encyclopédie des Chemins de Fer d'Alsace-Lorraine "de Jean-Marc Dupuy, Jean Buchmann și Bernard Mayer.

Cele tip foarfeca erau standardizate si faceau parte dintr-o serie de 55 locomotive pentru caile ferate din Romania, 22 pentru Hannover-Altenbenken Bahn si 16 pentru HSG. Cele 12 B1 fusesera construite pentru HSG.
Mai erau câteva locomotive Strousberg. O locomotivă Strousberg a fost găsită în Grecia în 1953. B3 alsacian a fost, de asemenea, construit împreună cu locomotivele Strousberg, de către Kitson în Leeds, deoarece fabricile germane de locomotive au fost supraîncărcate. Dar nu am găsit o fotografie a locomotivei în arhivele Muzeului Căilor Ferate din York, probabil că există o singură imagine pe o carte poștală.

De exemplu, m-ar interesa dacă există mai multe informații despre arzătoarele de ulei din locomotivele românești 1A1 și B1. Mă interesează și celelalte modificări. Aș dori, de asemenea, să aflu mai multe despre locomotivele 52, 53, 54, 69, 74 și 106.

Cunosc cărțile despre acest subiect "Istoricul Tractionii feroviare din romania" vol. 1-3, "Caile ferate romane", "Constructii pentru transporturi in Romania" și alți câțiva. Colecționez și rezum informațiile despre locomotivele Strousberg de ceva timp.
 
În plus:

1Bn2, seria EL A2, incepand cu 1906 P2, scoase din serviciu pana in 1912 (15 exemplare, initial destinate Halle-Sorau-Guben-Bahn HSG)
Asta ar fi fost locomotivele de care ar fi fost nevoie și în România. Tipul 1A1 era de fapt deja depășit, ultimele locomotive cu licitații de acest tip au fost construite pentru o cale ferată germană în 1868. Căile ferate Hanovra-Altenbeken și Halle-Sorau-Guben, care au fost construite în același timp cu calea ferată română, au primit tipul 1B.

Ar trebui să postez o poză?
 
Salut,

Ma bucur ca avem o baza de discutie comuna.

Evident, cunosc ambele volume ale excelentei enciclopedii AL/EL asa cum il cunosc personal si pe unul din autori, care locuieste in aria urbana a orasului Strasbourg. :)

Privind "Scherenloks" B1 n2 ai deschis subiectul din pacate cu cativa ani prea tarziu. A exsistat o persoana in Germania, astazi din pacate decedata dupa cativa ani de boala grea, care s-a ocupat multa vreme cu locomotivele germane de dinaintea standardizarii K.P.E.V. si a realizat cu proprille maini acum cateva zeci de ani modele ale acestora la scara precisa 1/87 (Proto 87). Intre ele se afla din cate tin minte si o locomotiva Strousberg, insa nu mai imi amintesc daca 1B n2 sau B1 n2 - inclin sa cred ca era cea din urma. Insa din pacate nu mai am pe cine sa intreb. :(

Privind avantajele unei locomotive cu doua osii cuplate precum 1B n2 fata de 1A1 n2 din punct de vedere al aderentei suntem de acord.
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Salut,

M-am interesat de tema „Locomotivelor Strousberg” încă din anii 1990 și am avut norocul să-l cunosc pe fiul șefului Hanomag. Avea 97 de ani și îl văzuse pe Kaiserul german în copilărie. M-ar putea ajuta foarte mult. Acum, peste 20 de ani mai târziu, vreau să rezum subiectul temeinic, deoarece s-au adunat suficiente materiale. Din păcate, nu sunt niciodată mulțumit și cred în continuare că voi afla mai multe detalii despre locomotivele care au fost construite acum 150 de ani. Așa că încerc din nou aici.

b1forumklein7pjsf.jpg

cahultest1klein5sk7r.jpg


Un secret pe care nu l-am putut rezolva până acum a fost aspectul real al locomotivelor 52, 53, 64, 69, 74 și 106. Dacă credeți că schițele vechi din 1895, locomotivele trebuie să fi arătat ca imaginea de mai sus. Mi-am luat libertatea de a folosi în mod greșit vechiul „Cahul” pentru fotomontaj. ;-) Acest lucru nu are sens pentru mine din diverse motive. A fost o greșeală în timp ce desenam? În cazul altor locomotive, acest lucru sa întâmplat și în alte directoare (de exemplu, locomotivele EL fără geamuri laterale, dar cu ferestre pe desen). Aș fi așadar interesat dacă există o imagine a acestor mașini.
cahultest2kleinx6kj8.jpg


Cred că locomotivele semănau mai mult cu poza de mai jos.
Ce crede congregația în forum?
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Tipul 1A1 era de fapt deja depășit, ultimele locomotive cu licitații de acest tip au fost construite pentru o cale ferată germană în 1868.

Trebuie să mă corectez aici: locomotivele 1A1 au fost livrate unor căi ferate germane până în 1875. Și în 1870, când cei doi comisari români au vizitat căile ferate din Prusia, puterea medie a locomotivelor a fost de 275 CP. Și un tren avea în medie 17,8 osii.