Istoria locomotivelor Strousberg

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
Salut tutorur!

Ma numesc Michael si sunt nou aici pe forum. Liniștit, vorbesc cu greu limba română și de aceea folosesc un traducător. Te rog, nu-mi rupe capul!

Mă interesează în special locomotivele Strousberg, dintre care 75 au venit în România. Au fost 20 de mașini de tipul 1A1 și 55 de mașini de tip B1. Au durat mult timp și au fost parțial reconstruiți. Aici încep cu trei poze și aștept cu nerăbdare să învăț ceva de la tine despre aceste locos!



Acesta este # 18 "Reni" (Strousberg426 / 1870) încă în fabrică înainte de livrare. Ulterior, Hanomag a publicat și această imagine ca o carte poștală, cu un pic de retușare.



Și aici avem numărul 59 „Focșani” (Strousberg 359/1869), cu „detalii” suplimentare pe care nu le-ați considerat necesare la momentul livrării (distribuitor de nisip) sau ulterior. Puteți vedea că locomotiva a fost deja transformată în ardere. Unde s-ar putea face această imagine?



O imagine cunoscută a unei locomotive B1 din Ploiești, probabil din primii ani sau luni. Locomotiva nu are nici măcar un distribuitor de nisip.

Aș fi bucuros dacă ai putea spune și ceva despre asta.

Michael
 
  • Like
Reacții: ICRA

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.866
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Salut,

in primul rand bine ai venit pe forum. Apoi, nu-ti rupe nimeni capul. Vorbesti mai bine romana decat eu germana...presupun ca de pe acolo esti.
O luam pe rand: ai acces la articolul din revista Modelism International dedicat masinilor B1-n2 ?


In articolul mentionat sunt date despre cand si de ce au fost adaugate aceste accesorii. Este un articol bine documentat si corect dar in limba romana.

Nu cunosc insa niciun articol dedicat masinilor 1A1, dar soarta acestora nu trebuie sa fi fost radical diferita de masinile surori B1.

O luam cu inceputul, cu acest articol din Modelism International. Apoi, acesta trebuie completat cu documentatie din Istoricul Tractiunii Feroviare (volumul dedicat Vechiului Regat). Sunt acolo imagini care nu apar in articolul din 1991. Daca mai sunt intrebari dupa ce lecturezi articolul, o sa incerc sa-ti raspund.

PS: eu nu vad nicio poza, norocul meu e ca le cam cunosc pe cele existente si imi dau seama despre care imagine este vorba din descriere, dar trebuie cumva sa devina vizibile....
 
Ultima editare:

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
Bună ziua, Catalin,

vă mulțumesc pentru răspuns. În primul rând, trebuie să rezolv problema cu imaginile, o să le vadă și altele? L-am setat din nou cu un link diferit și aș fi bucuros să primesc feedback.



Reni.



Focsani



Gara Ploiesti

Multumesc pentru link. De fapt, am câteva fotocopii ale acestui articol, dar încă caut anumite fotografii cu o calitate mai bună. Locomotivele de tip "Strousberg" au fost interesante din punct de vedere istoric, deoarece au fost primele locomotive producute în masă. Au fost construite într-un fel de producție de linii de asamblare și livrate la mai multe căi ferate.

Construcția căii ferate a declanșat o criză în România, deoarece Strousberg nu a furnizat o calitate bună în construcția liniei și a clădirilor. Locomotivele erau bune!

Michael
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.866
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Romanii au considerat ca nici locomotivele nu erau chiar ce trebuiau sa fie...:)
De lucrari nu mai vorbim, au declansat un celebru scandal in epoca ce a ajuns pana la tanarul rege Carol. Se pot discuta pagini intregi. Si ei hoti si noi prosti….
Regatul nu avea atunci niciun fel de ingineri, o intreaga generatie abia se forma in scolile din Vest. Nu existau studii hidrografice, nu existau studii de geologie/geodezie, nu exista nimic. Si oamenii au profitat de asta, au facut niste lucrari de mantuiala care s-au spalat la prima ploaie...la propriu. Noi nu am avut niciun fel de specialist care sa supervizeze/verifice lucrarile….cerc vicios. E discutie lunga, scriam mai sus. Locomotivelor li s-a imputat puterea mai mica decat cea solicitata.

Eu tot nu vad pozele, dar poate se rezolva intre timp...

Acum, stiu poza cu 59 Focsani. Masina apare in forma sa de sfarsit de cariera si pre 1916. Masina a fost in perioada 1904-1916 arondata depoului Buzau. Poza poate sa fie de aici sau de oriunde….inclusive in atelierele de reparatii (Pascani ?). Din memorie stiu ca nu se zareste nimic pe fundal, niciun punct de reper. Deci la intrebarea "unde" se poate sa nu aflam niciodata raspunsul.

Le stiu si pe cele doua de la Ploiesti (dar pana nu vad pozele nu stiu la care faci referire...) Daca e cea cu castelul de apa in dreapta, apartine lui Carol Popp de Szathmari, cel mai cunoscut fotograf din Vechiul Regat (Muntenia si Moldova daca nu esti familiarizat cu istoria Romaniei) si e datata cel mai probabil 1876 cel tarziu 1877.

Care sunt pozele pe care le cauti ? Poate te ajut eu….
 
Ultima editare:

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
De fapt, Strousberg era un escroc. A construit cât mai ieftin. În plus, a existat lipsa unor oameni educați, deoarece peste tot astfel de oameni au fost căutați și pentru că din vara anului 1870 războiul germano-francez a sporit lipsa. Am citit că o comisie a criticat locomotivele pentru că era mai slabă decât locomotivele din alte țări. Dar asta este doar parțial, deoarece locomotivele B1 au mers cu succes pe alte piste de mult timp. Strousberg avea 4 tipuri, a 1A1, B1, 1B și C. Cazanele primelor 3 tipuri erau practic aceleași, dar locomotivele 1A1 erau livrate doar în România. Din moment ce locomotivele 1B ar fi fost mai bune, dar probabil că doriți să economisiți bani. Acesta este probabil motivul pentru care mai târziu în România au fost reconstruite unele locomotive, cum vedeți asta?

Însă, din punct de vedere tehnic, locurile nu erau mai rele decât celelalte din vremea lor. În Alsacia-Lorena, chiar și pe baza locomotivei trenului de marfă, a fost dezvoltată o locomotivă armată, după recunoașterea avantajelor proiectării modulare.

Vă mulțumesc pentru oferta dvs., îmi voi nota în mod sigur dorințele! :) Da, imaginea cu stația din București, dacă vreți să spuneți aceasta, este cu adevărat frumoasă. Este poate cea mai frumoasă fotografie cu o astfel de locomotivă și nu mă miră că au făcut o carte poștală cu primul Orient Express. Am văzut că o parte din imagine (cu locomotiva) a fost folosită chiar ca imagine de copertă pentru o carte.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.866
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Mda, acum vad ca de pe telefon apar pozele...chestiile astea ma depasesc, dar sa nu ne lasam impiedicati de ele .

Bun, cate ceva despre cele doua imagini. E asa cum intuiam.

Locomotiva 59 "Focsani" : sub placa cu numar se vede placa cu "iuteala maxima". Acestea s-au montat in 1904 pe toate locomotivele CFR, deci poza este post 1904 si pre 1916 cand masinile CFR au fost retrase partial in Moldova si chinuite. In acest interval, cum scriam mai sus, masina a apartinut depoului Buzau. Era folosita la trenurile accelerate si mixte pe relatia Bucuresti, Braila sau Focsani Marasesti. Nu cunosc locatia pozei si nu ma hazardez sa fac presupuneri pentru ca nu am vazut niciodata ceva pe fundalul pozei care sa ma ajute sa o localizez. Masina are nisipar, plug, frana Westinghouse, buncar pacura....toate adaugate pana la 1904....

La polul opus e poza de la Ploiesti. Intuiam ca de asta vorbim, este celebra poza a statiei Ploiesti Sud facuta de Carol Popp de Szathmary in 1873 (rectific mesajul anterior, acum am apucat sa verific niste note personale). Masina apare in forma originala in care a venit in tara. Fara nisipar si plug. Utilitatea celor doua elemente este evidenta, mai ales a plugului intr-o tara unde trenul era la 1869 o mare noutate si multi mai pasteau inca turmele pe linii.....
Nu se cunoaste numarul locomotivei.

O alta imagine pe care o stiu cu un B1 in Ploiesti Sud este aceasta:

pl2n.jpg

Pe asta eu o caut la o rezolutie buna pentru ca nu am din pacate decat ce am atasat aici....
Fata de poza din 1873 a crescut iedera pe copertina garii dar masina e tot fara nisipar, fara placile CFR.... Doar numarul trecut pe marchiza si numele pe cazan. Vad si niste uniforme interesante in dreapta, nu vreau sa speculez mai mult dar ma gandesc la ceva... 1877......Pana nu gasesc poza la o rezolutia mai buna e doar o parere.....
 
  • Like
Reacții: ICRA

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
O imagine interesantă a locomotivei, numărul arată ca 99, care ar fi „Slobozia”. Bănuiesc că partea cilindrică de sub căldură ar putea fi cutia de nisip. Sau?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.866
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Un raspuns sincer si neos romanesc: habar nu am ce e butoiul ala.
In mod evident e legat de marchiza printr-o tija de comanda, dar pana nu vad un scan mai bun nici nu o sa pot sa-mi dau cu parerea. Nu am mai vazut improvizatia asta in alta poza.
 

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
Înainte de a trimite poza, nici măcar nu m-am gândit la asta - dar în cartea „Istoricul Tractionii ... vol.1” (2007), pagina 291 de mai jos, din stația Slatina, vedeți și o locomotivă B1, și se pare că are și un astfel de cilindru pe partea ei. Nisipul era foarte important iar Strousberg era zgârcit. Poate că acești cilindri orizontali nu au funcționat la fel de bine ca un container, dar nu văd alt sens decât să-l folosesc ca recipient de nisip în acest moment. ("Vom afla vreodată?")

Chiar și locomotivele engleze obișnuiau să aibă rezervoarele de nisip pe o parte, dar marele avantaj al plasării lor pe cazan este uscarea nisipului. Dar nu vă spun nimic nou.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.866
53
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Mereu e ceva nou de aflat !
Mi-am adus aminte de o alta imagine in care apare un B1 in forma originala....cea cu Gara de Nord din 1872 si ii apartine tot lui Szathmary. O sa caut un scan mai bun dupa imaginea de care aminteai mai sus, cu gara Slatina. Poate ne lamurim impreuna ce e cu butoiul ala, ca m-ai facut curios. Nici nu imi imaginez cum demara o asemenea masina fara nisipar...

.1872.jpg
 

Fochist

New Member
Trenulist
24 Sep 2019
9
2
Da, fără nisip, începutul a fost adesea o aventură.

Locomotivele, care au fost livrate ulterior către alte căi ferate, nu aveau ferestre pe laterale, ci, din câte știu eu, toate un recipient cu nisip.

Întreaga imagine cu stația este probabil cea mai bună imagine a unei locomotive Strousberg. Iar pe plăcuța de identificare se află numele „Dr.Strousberg”. Este probabil „Vasluiu”?
 
Ultima editare: