Tramvaiul hibrid Trieste-Opicina
Tramvaiul Trieste –Opicina este un neobişnuit hibrid, între tramvai şi funicular din oraşul Trieste, Italia. Linia acestui tramvai leagă Piaţa Oberdan aflată la marginea de nord a oraşului cu localitatea Villa Opicina, de pe una din colinele înconjurătoare. Din noiembrie 2016 circulaţia tramvaiului este oprită datorită unui accident petrecut în luna august iar pe traseul lui circulă acum un autobuz. Se aşteaptă reluarea circulaţiei tramvaiului la începutul anului 2017.
Pe cea mai mare parte a traseului, acesta funcţionează ca un tramvai convenţional, acţionat electric, rulând şi pe stradă şi pe traseu rezervat tramvaielor. Pe cel mai abrupt sector al liniei, între Piaţa Scorcola şi Vârful Scorcola, tramvaiele sunt împinse în sus sau frânate la coborârea pantei de o pereche de vehicule acţionate de cablu, pe principiul funicularului.
Linia face parte din reţeaua de transport public a oraşului Trieste şi este a doua linie din sistemul acestei companii de transport.Tramvaiele circulă zilnic cu o frecvenţă de 20 de minute, începând de la ora 07.00 dimineaţa şi până seara la ora 20.00.
Istoric
Cu toate că încă din 1857, Societatea feroviară austriacă de sud , avea o gară pentru localitatea Villa Opicina, situată la oarecare distanţă de aceasta ,dar datorită topografiei locale, linia ferată era forţată să facă un ocol de 32 km între Opicina şi Trieste. Ca urmare, au fost promovate diverse proiecte pentru a lega cele două localităţi mai direct, rezultând în cele din urmă, construcţia liniei de tramvai Opicina, de către - Societa Anonima delle Piccole Ferrovie di Trieste.
Linia a fost deschisă în 1902 şi din construcţie, a fost inclusă o porţiune de cale ferată cu cremalieră, între Piaţa Scorcola şi Vârful Scorcola. Tramvaiele convenţionale aveau patru roti funcţionând la fel cu cele din toată lumea, fiind asistate pe porţiunea dificilă de trei mici locomotive cu roti dinţate. În 1906 linia a fost extinsă la capătul său superior din Villa Opicina, cu 1,2 km, până la staţia Villa Opicina.
Ca un hibrid între funicular şi tramvai
În 1928 trosonul de cale ferată cu cremalieră a fost înlocuit cu un tronson de funicular, iar locomotivele pentru cremalieră, cu vehicule acţionate de cablu. Cu toate acestea, tramvaiele originale cu patru roti au continuat să funcţioneze până în 1935, când au fost înlocuite de tramvaie noi, cu boghiuri.Extensia până la staţia Villa Opicina a fost închisă în 1938.După aproape 60 de ani de proprietate privată, linia a fost preluată de municipalitatea din Trieste în 1961.
Linia a fost modernizată de mai multe ori de-a lungul anilor, cel mai recent între 2005 -2006 şi 2012 – 2014. Cu toate acestea, încă mai foloseşte patru din cele cinci tramvaie construite în 1935, completate cu două vagoane similare, construite în 1942. Două dintre vagoanele originale cu patru roti, au supraveţuit şi le putem vedea ocazional în funcţiune la muzeul tramvaielor. Vehiculele fără pilot, acţionate de cabluri au fost introduse în circulaţie la modernizarea din 2005-2006 şi sunt comandate de la distanţă de conducătorii tramvaielor.
La 16 august 2016, tramvaiele 404 şi 405, au fost implicate într-o coliziune, la bucla de trecere da la Conconello la partea de sus a traseului.Ambele vagoane au fost grav avariate, iat opt pasageri si ambii conducători ai tramvaielor au fost răniţi, şase dintre aceştia necesitând tratament spitalicesc. Cu doar trei vagoane în stare de funcţionare, circulaţia pe această linie a fost întreruptă fiind înlocuită cu o linie de autobuz.Se aşteaptă redschiderea circulaţiei la începutul anului 2017.
Traseul
Descriere
Linia are o lungime totală de 5.2 km şi urcă de la 3m deasupra nivelului mării în Trieste, până la altitudinea de 329 m în Opicina. Are ecartamentul de 1000 mm şi este o cale ferată simplă cu 11 staţii şi patru bucle de trecere.Staţia terminus de la Piaţa Oberdan are cale ferată dublă din care doar un fir este utilizat în mod normal.Între Piaţa Oberdan şi Piaţa Scorcola pe o porţiune de aproximativ 400 m, linia de tramvai este amplasată pe stradă de-a lungul –Via Martiri della Liberta, într-o zonă urbană construită.
De la Piaţa Scorcola până la Vârful Scorcola pe o distanţă de 869 m pe secţiunea de funicular se circulă pe o porţiune destinată doar liniei de tramvai.Secţiunea pe care tramvaiele sunt acţionate de cablu are o lungime de 799 m, cu o diferenţă de nivel de 160 m si un gradient maxim de 26%. La piciorul pantei linia de tramvai are un ciot scurt care permite parcarea vehiculului acţionat de cablu, în afara traseului circulabil.La mijlocul secţiunii de funicular, la Romagna ,exista o buclă de trecere utlizată in mod normal la circulaţia tramvaielor unul pe lângă celălalt. În timp ce de jos până la bucla de trecere este o linie simplă, de aici până la Vârful Scorcola este o linie dublă cu distanţă foarte mică între cele două linii, permiţând doar circulaţia pe un singur sens a tramvaielor.
Pe porţiunea de la Vârful Scorcola până la Villa Opicina linia este amplasată pe şosea sau pe un drum rural privat.Există trei bucle de trecere pe această porţiune, din care numai cea de la Conconello este utilizată în mod frecvent, iar buclele suplimentare de la Cologna Campo Sportivo şi Campo Romano sunt utilizate atunci când se foloseste un numar mai mare de tramvaie. Staţia terminus Villa Opicina este un depou care conţine un grup de 5 linii de garare.
Staţiile
De la Trieste până la capătul liniei există următoarele staţii: Piaţa Oberdan(terminus); Piaţa Scorcola; SantAnastasio; Romagna; Vârful Scorcola; Cologna Campo Sportivo; Cologna Chiesetta; Conconello; Banne; Obelisco; Campo Romano; Via Nazionale; Villa Opicina (terminus).
Materialul rulant
Tramvaie
Pe linie circulă şase tramvaie electrice cu patru osii, carosate, numerotate cu numerele 401 – 402 şi 404 – 407. Vagoanele 401 – 405 au fost construite în 1935 de Officine Meccaniche Stanga cu componenete electrice de la Tecnomasio Italiano Brown Boveri. Vagoanele 406-407 au fost construite în 1942 de aceleaşi companii, după un proiect similar, cu menţiunea că perioada războiului a adus diferenţe faţă de modelul de bază, la interior şi la detaliile ferestrelor.Vagonul 403 a fost ulterior distrus într-un accident.
Tramvaiele sunt alimentate cu o tensiune continuă de 550 volţi, printr-un fir aerian. Fiecare vagon are 13,7 m lungime, 2,5 m lăţime şi 3,45 m înălţime, au 50 de locuri pe scaune şi o capacitatea totală de transport de 120 de pasageri.Ele au patru motoare de 25 kw, care dezvoltă o viteză maximă de 35 km/h permiţând frânarea reostatică, având în plus frâne cu aer comprimat, frâne de cale electro-magnetice şi frâne de mână.
Două din tramvaiele originale cu patru roţi şi caroserie de lemn, încă mai există.Tramvaiul original nr. 1 a fost construit în 1902 la Graz în Austria de Grazer Waggonfabrik cu componentele electrice de la Osterreichische Union – Elektrizitatsgesellschaft.La sosirea tarmvaielor 401 – 407, a fost transformat în tramvai de lucru şi a primit numărul 411.În 1922 a fost restaurat şi poate fi văzut ocazional ca un tramvai de muzeu.Tramvaiul nr. 6 a supraveţuit de asemenea, a fost restaurat şi expus în Muzeul feroviar din gara Trieste Campo Marzio.
Vehicule acţionate de cablu
Pe tronsonul de funicular al liniei, tramvaiele sunt împinse în sus sau frânate la coborâre de vehiculele acţionate de cablu, cunoscute sub numele vehicule de asistenţă tehnică acţionate de cabluri sau în italiană, - carro scudo (vagon –scut).Aceste vehicule sunt permanent fixate de cablul de acţionare. Ele nu sunt cuplate cu tramvaiele; gravitaţia asigura legatura dintre capătul inferior al tramvaielor cu capătul superior al vehiculului acţionat de cablu. Au existat trei generaţii de vehicule acţionate de cablu pe această linie.
Prima generaţie de vehicule acţionate de cablu a fost introdusă în 1928 şi au avut lungimea corpului de 4,7m, în formă de cutie.Aceste vehicule au fost înlocuite în 1978 cu două vehicule noi, numerotate cu 1 şi 2.Acestea aveau un aspect foarte diferit, având doar o cabină scurtă în centrul şasiului cu lungime ade 4,98 m. Primele două generaţii de vehicule acţionate de cablu erau manipulate de propriul lor conducător, separat de conducatorul tramvaiului.
În 2005 a fost introdusă a treia generaţie de vehicule actionate de cablu fără pilot. Aceste vehicule sunt comandate de la distanţă de către conducătorii tramvaielor. Fără a fi nevoie de o cabină pentru a adăposti un coducător de vehicul, aceste noi mijloace de remorcare acţionate de cabluri, au un profil scund şi prin urmare nu împiedică vizibilitatea coducătorilor de tramvai sau a pasagerilor atunci când tractează tramvaiele.
Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Trieste%E2%80%93Opicina_tramway
Câteva imagini:
Tram di Opicina
Harta liniei de tramvai Trieste- Opicina
Tramvaiul nr.1 în depoul Villa Opicina
A doua generaţie de vehicule acţionate de cablu
Tramvaiul 402 în staţia terminus Piaţa Oberdan
Staţia Vârful Scorcola
Tramvaiul 401 în staţia Obelisco
Tramvaiul 407 în piaţa Oberdan
Interiorul tramvaiului de lucru
Ultima generaţie de vehicule acţionate de cablu
Şi câteva filmuleţe:
Tram de Opicina I
Trieste –Opicina hybrid Tramway
Il ritorno del Tram di Opicina –Trieste