Funiculare

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Sunt tot un fel de vehicule feroviare doar ca sunt actionate prin cabluri.


"Calea ferată este o cale de comunicație și reprezintă mijlocul de transport terestru, destinat circulației vehiculelor prin rulare pe șine sau cabluri.[1] Aceasta constă dintr-un ansamblu de construcții și instalații cu ajutorul cărora se asigură circulația materialului rulant (tren, vagoane) în vederea efectuării transporturilor de călători și bunuri materiale. Calea ferată este una din cele mai complexe lucrări inginerești, avându-se în vedere caracterul extrem de variat al construcțiilor și instalațiilor ce o compun pe de o parte, volumul și răspândirea lor pe de altă parte."

Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Cale_ferat%C4%83

 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Foarte interesant subiectul !
Topul din link cuprinde doar funicularele pentru transport calatori cele cunoscute in special ca atractie turistica. Nu-l vad in top pe cel din Praga (poate mi-a scapat mie), eu l-as fi pus...

Sa nu uitam insa ca acest sistem de transport este cunoscut la noi mai ales din timpul exploatarilor forestiere din Carpati (alea din "epoca romantica" nu cele de acum prin metoda "rade tot" :)) , probabil cel mai cunoscut fiind cel de la Comandau. Noi ii zicem plan inclinat...dar tot dracu' ala e. In ciuda unor articole care bantuie internetul, acesta nu a fost nici pe departe "unicat mondial", prin ai nostri bravi munti existant si altele, la fel de pitoresti...
Pentru cine doreste sa aprofundeze subiectul funicularelor folosite la noi ii recomand sa caute prin anticariate "Manualul Inginerului Forestie", orice editie din '40 incoace. Se gasesc destul de des la niste preturi...l-am vazut si la 4 lei pe undeva pe la Universitate cand mai aveam timp sa bantui pe acolo. Au fost mai multe editii, dar in mare contin cam acelasi material si toate au un capitol foarte consistent despre funicularele folosite in exploatarile forestiere din Romania.
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Asa este, Catalin. In Romania pe langa planul inclinat de la Comandau, folosit pentru transportul lemnelor, au mai aparut dupa 1990 doua funiculare pe plan inclinat cu scop turistic. Unul la cetatea Devei si altul la cetatea Rasnov.

Un filmulet cu cel de la Deva:



Unii ii spun telegondola,altii telecabina, altii lift....

 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Semafor a spus:
Sunt tot un fel de vehicule feroviare doar ca sunt actionate prin cabluri.


"Calea ferată este o cale de comunicație și reprezintă mijlocul de transport terestru, destinat circulației vehiculelor prin rulare pe șine sau cabluri.[1] Aceasta constă dintr-un ansamblu de construcții și instalații cu ajutorul cărora se asigură circulația materialului rulant (tren, vagoane) în vederea efectuării transporturilor de călători și bunuri materiale. Calea ferată este una din cele mai complexe lucrări inginerești, avându-se în vedere caracterul extrem de variat al construcțiilor și instalațiilor ce o compun pe de o parte, volumul și răspândirea lor pe de altă parte."

Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Cale_ferat%C4%83

Nu stiu daca e locul potrivit, dar daca a venit vorba: cum se numeste oficial mijlocul de transport cu cuvele alea trase ca niste telecabine?
popular tot funicular sau furnicular ii spuneam cind eram mici, era unul la Resita, la Bocsa, la Suncuius (astea le stiu eu) dar mai erau in anumite exploatari miniere. Este si un film facut in anii socialismului in care personajele sint intr-o cuva.

Daca asta pe sine tras de cablu e funicular, alea ce sint si ce este tramvaiul din San Francisco care daca nu ma insel tot tras de cablu e?
 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Tramvaiul din SF este un fel de funicular. Am explicat la un subiect cum functioneaza. Cu mentiunea ca "remorca" nu e legata permanent de cablul de tractiune, ea avand o "ghiara" care preia miscarea cablului, putand sa reglezi accelerarea, franarea...fara de care nu ai cum sa te descurci cu el in trafic sau sa opresti in statie, viteza cablului fiind constanta !

Si ala cu cuve, tot funicular e....
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Salut Dane!
Cred ca definitia e corecta, pentru ca in principu toate aceste vehicule sunt actionate de un cablu pus in miscare de un motor. Am postat subiectul la subforumul - Discutii pe marginea liniei- unde isi gasesc locul si teme mai in afara subiectului decat acestea. Din primele postari am cautat sa aduc in discutie funicularele care ruleaza pe sine aflate pe un plan inclinat si trase bine inteles de un cablu. Si planul inclinat de la Comandau functioneaza dupa acelasi principiu si nu a spus nimeni ca e in afara temei feroviare. Pe cele din Resita si Bocsa le-am prins si eu dar acelea sunt suspendate pe cablu precum telegondolele, telecabinele si telescaunele.Da ai dreptate si tramvaiul din San Francisco este actionat de un cablu ca si cele din Lisabona, (eu le-as numi funiculare, dar aici conteaza denumirea adoptata pe plan local). In lume sunt foarte multe asemenea funiculare pe plan inclinat, cu scop turistic, amplasate in zone deosebit de frumoase, eu pe acestea am vrut sa le fac cunoscute.
Cu stima,
C.F.
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani

bonygy

Active Member
5 Martie 2016
95
0
24
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
La Monserrat Spania nu este funicular... este cremaliera.
Mai are o sina "dintata" pe mijloc pe care vagonul/vagoanele urca si coboara cu ajutorul uneia sau mai multor roti dintate amplasate sub planseul vehiculului, prin tractiune proprie.
De celelalte nu stiu.
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Din fericire avem dreptate amandoi. :)
La Manastirea Montserrat exista si tren cu cremaliera si doua funiculare pe plan inclinat si o telecabina.











 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Funicularul din Praga era trecut in top 10 funiculare di Europa din prima postare cu urmatoarele explicatii:

Funicularul cu două vagoane, ajunge la o înălțime de peste 130 metri iar lungimea traseului este de 510 m. Acesta a început să funcționeze în 1891 alimentat cu apă iar mai apoi, ca și în cazul multor altora, linia a fost electrificată în 1932. Din cauza alunecărilor de teren extinse, funcționarea funicularului a fost suspendată în 1965 timp de 20 de ani. Trebuie menționat faptul că funicularul e integrat în sistemul de transport public, așa că orice bilet de transport ați avea, atât timp cât vă încadrați în timpul de tranzit aferent fiecărui tip de bilet, puteți să luați funicularul până sus, pe dealul Petřín.
 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani












 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Peak Tram-Hong Kong
Peak Tram (China) – construit in 1888, este un funicular pe plan inclinat situat in Hong Kong, care face legatura intre zona centrala si varful Victoria. Acest mijloc de transport care asigura cea mai directa ruta, ofera locuitorilor si turistilor, una din cele mai frumoase privelisti asupra portului si – zgaraie –norilor – din Hong Kong.
Peak Tram- apartine si este exploatata de grupul Hongkong and Shanghai Hotels (HSH), totodata si proprietarul a numeroase domenii si a celebrului hotel –Peninsula Hong-Kong.
Atat linia funicularului cat si centrul de agreement Peak Tower, aflat in partea de sus, sunt promovate printr-un singur brand numit – The Peak.
Prima amenajare
In 1883, populatia Hong Kong-ului ajunsese la 173 475 locuitori iar treizeci-patruzeci de familii, isi facusera deja, pe varful Victoria, resedinta lor.
Cu toate ca Peak Hotel, deschis in 1873, atragea o clientela entuziasta , ascensiunea pe varf era dependenta de utilizarea unor scaune purtate de oameni sau animale.
In mai 1881, antreprenorul scotian Alexander Smith Findlay, pune la cale un plan pentru a accelera dezvoltarea de noi case in cartierele de pe colina, prin introducerea unui nou sistem de tramvai care va conecta Murray Barracks cu Victoria Gap.
In 1882, a fost acordata aprobarea, luand astfel nastere – Hong Kong High Level Tramways Company.
Odata cu punerea in functiune a acestei linii la 30 mai 1888, - Peak Tram – devine primul funicular tras de cablu din Asia, pe un traseu de 1365 m, care conecteaza intre ele 5 statii. Diferenta de nivel dintre statia de jos – Garden Road- si cea de sus, -The Peak – este de 368 m. Ecartamentul liniei este de 1520 mm, capacitatea de transport este de 120 de pasageri pe fiecare rama de tren, durata calatoriei fiind de 4.9 minute.
Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Peak_Tram si https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_Tram
Cateva imagini:



 

catalin

Well-Known Member
24 Aprilie 2007
2.885
81
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Cel de la Stanbul, pozat de mine prin 2009 cand avea vechile vagoane (mie imi plac mai mult si mi se par mult mai potrivite cu arhitectura cartierului unde activeaza...mai ales ca la statia de sus face legatura cu tramvaiul istoric....Acum, statia istorica pare populata cu un fier de calcat albastru).

 

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Great Orme Tramway
 Great Orme Tramway, este un tramvai tras de un cablu pe o linie cu ecartamentul de 1067 mm în Llandudno, localitate din nordul Ţării Galilor.Funcţionează în fiecare an, sezonier ,de la sfârşitul lui martie până la sfârşitul lui octombrie, el transportă pasageri de la staţia Llandudno  Victoria până la staţia Vârful Great Orme. Din 1932 a fost cunoscut sub numele de Great Orme Railway, revenind la numele său original în 1977.
Acesta este singurul tramvai de stradă acţionat de cablu din Marea Britanie si unul din  cele câteva care au supraveţuit în lume ,funcţionarea sa fiind  asigurată de administraţia locală. Linia tramvaiului este formată din două secţiuni, fiecare secţiune având câte un funicular independent iar pasagerii schimbă vagoanele în staţia de la jumătatea traseului.În timp ce tramvaiele din secţiunea de sus rulează pe şine ca majoritatea funicularelor ,în partea de jos ele rulează pe stradă, total neobişnuit pentru un funicular.
Dacă secţiunea în care tramvaiul rulează pe stradă se aseamănă cu binecunoscutul sistem din San Francisco, funcţionarea sa este destul de diferită in secţiunea în care vagoanele sunt legate permanent de cablu după principiul funicularului, fiind oprite şi pornite prin oprirea şi pornirea cablului, spre deosebire de San Francisco unde vagoanele sunt ataşate sau detaşate cablului care rulează continuu. Ca atare pe această secţiune se apropie  mai mult de  funicularele  de stradă ale Lisabonei; Gloria, Bica si Lavra.
Istoric
Autorizaţia de construcţie pentru Great Orme Tramway a fost acordată printr-un act din 1898, iar construcţia a început în 1901.Linia de tramvai a fost deschisă în două etape: pe secţiunea de jos la 31 iulie 1902 şi pe cea de sus, la 8 iulie 1903.Cladirea în care erau instalate motoarele, se afla la jumătatea distanţei dintre cele două secţiuni, ele fiind acţionate de aburul produs de cazane alimentate cu cocs. Comunicaţia intre casa motoarelor si tramvaie era asigurată printr-un sistem de telegraf care funcţiona printr-un fir aerian pe care glisau bratele cu troleu de pe vagoane.
Linia a fost prevazută initial cu şapte vagoane, trei numerotate de la 1 la 3 şi patru vagoane numerotate de la 4 la 7.Vagoanele de pasageri au fost denumite după câte un sfânt creştin local din Ţara Galilor şi sunt încă în funcţiune.Vagoanele de marfă erau folosite la transportul mărfurilor şi coletelor, aşa cum era stipulat in Ordinul Parlamentar original al tramvaielor, dar ele au fost retrase din serviciu pe la 1911. Vagoanele de transport marfă erau folosite şi pentru transportul sicrielor la înmormantările de la biserica de pe Great Orme.Au existat două metode de utilizare a vagoanelor de marfă – acestea puteau fi introduse în fata unui tramvai pentru pasageri si împinse în sus pe pantă,sau cablul putea fi detaşat de la tramvaiul pentru pasageri si ataşat unui tramvai pentru transport marfă, care ducea vagonul până sus. Toate cele şapte tramvaie au fost dotate cu dispozitive de cuplare care ar fi permis tramvaielor de pasageri să tracteze vagoane de marfă, dar nu exista nici o dovadă că acest fel de operaţiune ar fi avut loc  vreodată.
În 1930 pe linie s-a produs un accident grav urmat de dificultaţi financiare consecutive, având ca rezultat vânzarea liniei în 1935, către compania Great Orme Railway. În 1949, Llandudno Urban District Council şi-a exercitat puterea acordată prin actul original al Parlamentului, pentru a cumpăra linia. Proprietatea asupra liniei a trecut de la Aberconwy Borough Council la Conwy County Borough Council având ca urmare reorganizarea administraţiei publice locale.
Motorul cu abur original a fost inlocuit  în 1958 de motoare electrice. În 1977, linia a revenit la numele de Great Orme Railway, nume pe care la purtat înainte de vânzarea acesteia din 1935. Între 1999 şi 2001, linia a primit 1 milion de lire fonduri de finanţare de la Uniunea Europeană, împreuna cu încă 1 milion de lire din fondul Loteriei Patrimoniului la care s-au adaugat si fonduri de la actualul său proprietar.Ca urmare în 2001, întreaga staţie de la jumătatea drumului, sala de control şi a instalaţiilor de putere, au fost complet reconstruite şi reechipate.În acelaşi timp ,sistemul de comunicare telegrafica cu cabluri aeriene a fost înlocuit printr-un sistem de comunicare cu buclă de inducţie .
Operarea
Traseul
Tramvaiul are trei opriri principale, staţia de jos numită Llandudno Victoria dupa hotelul ce a existat pe locul ei, staţia de la jumatatea traseului numita La Jumătate şi staţia de sus numită Vârful Great Orme .Pasagerii trebuie să schimbe tramvaiele la staţia de la jumataea drumului unde cele două secţiuni ale funicularului,superioară si inferioară, sunt fizic separate.Cele două secţiuni funcţionează independent cu câte două vagoane pe fiecare secţiune.Dacă un vagon este ascendent celălalt coboară, ele trecând unul pe lângă celălat în buclele situate la mijlocul fiecarei secţiuni.
Pe sectiunea inferioară, linia este amplasată pe străzile publice sau pe lângă ele, având  declivitatea maxima de 26%.Calea ferată de-a lungul acestei secţiuni este prevazută în partea centrală  cu o şină cu şanţ, sub suprafaţa drumului, prin care trece cablul de antrenare. Calea ferată a secţiunii de jos este simplă, iar cea a secţiunii de sus este dublă cu bucla de trecere încadrată în calea dublă. Prin contrast, secţiunea superioară este mai puţin abruptă, cu o pantă maximă de 10%. Calea ferată este montată aici, pe traverse fixate în macadam iar cablul se desfăşoară între şine – ceea ce este normal la majoritatea funicularelor. Calea ferată a secţiuni inferioare, este simplă în afară de o scurtă porţiune, prevazută cu o buclă de trecere, formată din cale ferată dublă, echipată cu puncte de schimbare a direcţiei, acţionate la trecerea vagoanelor. Şina centrală este prevăzută cu un canal longitudinal pentru rularea cablului.
Staţiile
La Great Orme Tramway, staţiile reprezintă totalitatea punctelor fixe de îmbarcare debarcare (nu staţii de tramvai).Trei sunt în prezent staţiile utilizate în mod regulat: Llandudno Victoria, La Jumătate şi Vârful Great Orme. Alte trei staţii unde se oprea la cerere, care sunt în prezent dezafectate, se numeau:  Black Gate, Ty’n-y- Coed şi Killen’s Hill.
Pe lângă faptul că staţia de la jumatatea drumului este punctul în care pasagerii schimbă tramvaiele, aici este şi centrul de control pentru toată linia. Motoarele electrice care acţionează cablurile ce propulsează vagoanele, sunt situate în clădirea centrală a staţiei, aşa cum tot aici, sunt şi oamenii care controlează troliul.Tot de aici se realizează sincronizarea celor două secţiuni. Pentru  functionarea tramvaielor atât pe secţiunea de sus cât şi pe cea inferioară, există câte două cabluri care transportă fiecare vagon către staţia de La Jumătate.Deoarece la secţiunea superioară, acţionarea se realizează din partea de jos a acesteia, este nevoie de un al treilea cablu, conectat la cele doua vagoane, care trece peste un scripete de la staţia Vârful Great Orme. Staţia de La Jumătate este de asemenea şi depoul unde  mecanicii au acces la tramvaiele de pe ambele secţiuni, atât  superioara cât şi inferioară. Mecanicii din depou au facilităţi pentru verificarea şi întreţinerea tramvaielor, inclusiv canale pentru inspecţie. Deşi publicul nu are acces în depou, în ambele capete ale acestuia, se poate urmări de către pasageri, printr-un geam, verificarea vagoanelor în timpul schimbării tramvaielor între cele două secţiuni.Linia este supravegheată de doi controlori de troliu, câte unul pe fiecare secţiune, care supraveghează viteza si sensul de rotaţie pentru fiecare cablu şi implicit vagoanele ataşate de acestea. Aceştia sunt asistaţi de însoţitorii de pe fiecare vagon, care comunică cu controlorii de troliu folosind un sistem radio cu buclă de inducţie. Înainte de introducerea acestui sistem radio, mesajele erau transmise folosind o reţea de telegraf cu fir aerian pe care alunecau braţele cu troleu de pe fiecare tramvai.Deşi reţeua aeriană de telegraf a fost eliminată, tramvaiele încă mai au montate bratele cu troleu.
Flota
Linia de tramvai funcţionează încă cu vehicule originale, datând de la deschiderea liniei.
...................................................................

Sursa:   https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Orme_Tramway


Cateva imagini: