Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
afis_zilele_covasna_2012.jpg
 
Planul ÃŽnclinat de la Comandă’u

<r>O constructie pe care am prins-o in functiune cand eram mic , cand se mai exploata padurea din aceea zona . Tin minte ca era o locomotiva de mici dimensiuni care ducea lemnele pe niste vagoane de la baza muntelui in jos pe niste sine ce treceau prin fata portii unui Hotel . Cred ca numele hotelului era Bradul cum apare si in acest filmulet spre sfarsit lui : <YOUTUBE id="jriIQx1iM1g" url="http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g">http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g</URL></YOUTUBE> <br/>
<br/>
Am salvat textul si aici pentru a fi citit si de alti colegi si nu numai .<br/>
<br/>
<br/>
Caracteristicile tehnice ale Planului înclinat: <br/>
<br/>
Lungimea că’ii de rulare: 1236 m. Diferenţa de nivel: 327 m. Altitudinea staţiei de bază’: 686 m. Altitudinea punctului de încrucişare: 853 m. Altitudinea staţiei de vârf: 1013 m. Lungimea platformelor: 6 m. Lă’ţimea platformelor: 3 m. Ecartamentul că’ii de rulare: 1435 mm. Declivitatea liniei: 280 mm/m. Grosimea cablului de tracţiune: 28 mm. <br/>
<br/>
Un mic punct de paz㒠al gră’nicerilor austro-ungari, situat pe vechea rut㒠comercial㒠ce lega Å¢ara Româneasc㒠de Transilvania. Aici, la 17 octombrie 1888, David Horn a inaugurat fabricile de cherestea de la Comandă’u şi Gyula, iar un an mai târziu, odat㒠cu concesionarea pă’durilor şi cu începutul dezvoltă’rii sistemului de că’i ferate forestiere, a luat naştere localitatea Comandă’u.<br/>
<br/>
<br/>
Pentru a facilita aprovizionarea cu buşteni şi transportul cherestelei, între anii 1889-1891, Concesiunea David Horn a construit calea ferat㒠cu ecartament îngust (760 mm) Comandă’u-Gara Covasna (Depozitul Central).<br/>
<br/>
Dup㒠doi ani, David Horn şi asociaţii au transferat concesiunea Societă’ţii Forestiere „Ardeleana“, fost㒠„Erdelyi Erdoipar R.T.“, proprietate a fraţilor Groedel, ce fusese înfiinţat㒠în anul 1890. Societatea a construit şi a exploatat un sistem de că’i ferate forestiere compus din nou㒠linii, având în total 118,3 km: 1. Gara Covasna – Planul înclinat – Comandă’u (1889-1891) 21,2 km; 2. Comandă’u – Pă’pă’uţi (1891-1895) 18 km; 3. Ramificaţia Pă’durea Zagon (1891-1895) 4 km; 4. Comandă’u – Mica (1890-1892) 18,8 km; 5. Mica – Valea Bâsca Mare – C.F.F. Nehoiu (1920) 5,2 km; 6. Iancă’u – Reitec (1934-1935) 4,5 km; 7. Gyula – Ghiurca (1934-1935) 5,4 km; 8. Comandă’u – Valea Bâsca Mic㒠– C.F.F. Nehoiu (1920) 19 km; 9. Holom – Benedec – Nereju (1890 – 1895) 22,2 km.<br/>
<br/>
în cadrul acestui veritabil complex industrial, pentru a face posibil㒠legă’tura între Valea Zânelor şi Punctul Åžiclă’u, în anul 1890 a fost inaugurat Planul înclinat. O instalaţie complet ecologică’, unic㒠în Europa, realizat㒠dup㒠proiectul inginerului Emil Lux, cu componente produse de firma vienez㒠Obach, Planul înclinat a fost folosit timp de peste un secol (1892-1995), zilnic transportându-se aproximativ 30 de vagonete, fiecare având o capacitate de 10 m3 de material lemnos.<br/>
<br/>
Principiul de funcţionare a întregului sistem era deosebit de simplu, urcarea şi coborârea celor dou㒠platforme înclinate, pe care erau ancorate micile trucuri forestiere, realizându-se numai cu ajutorul forţei de gravitaţie.<br/>
<br/>
1913 - Planul înclinat era o minune a tehnicii şi a ingeniozită’ţii<br/>
<br/>
<br/>
Legate între ele printr-un cablu metalic al că’rui avans era reglat printr-un sistem de scripeţi controlaţi din camera de comand㒠situat㒠în staţia de vârf, platformele rulau pe o linie cu ecartament normal (1435 mm), întregul ansamblu fiind proiectat astfel încât energia vagonetului încă’rcat, ce cobora, s㒠fie integral folosit㒠pentru remorcarea unui vagonet gol, ce urca din staţia de bază’. Iar la mijlocul Planului înclinat exista un punct de ramificaţie a şinelor, ce permitea trecerea simultan㒠a celor dou㒠platforme.<br/>
<br/>
Unica surs㒠extern㒠de energie folosit㒠pentru funcţionarea acestui unicat tehnic feroviar erau cei doi cai „putere“, Mişu şi colegul să’u din staţia de vârf, ce manevrau micile vagoane din staţiile situate la extremită’ţile Planului înclinat, pân㒠pe liniile de unde erau preluate de locomotivele cu abur.<br/>
<br/>
Acestea le remorcau pân㒠în punctul de transbordare din staţia Covasna, ori pân㒠în centrul forestier de la Comandă’u. în 1995, la numai câţiva ani dup㒠ce şi-a aniversat centenarul, Planul înclinat a fost afectat de o puternic㒠furtună’, ce a doborât aproape toţi arborii de pe versantul pe care se întindea. în plus, în anul 1997, cabina de comand㒠a staţiei de vârf a fost distrus㒠de un puternic incendiu. Diminuarea drastic㒠a volumului de mas㒠lemnoas㒠exploatat a fă’cut ca Planul înclinat s㒠fie trecut în conservare la 1 octombrie 1999 (împreun㒠cu cei 32 de kilometri ai liniilor ce compuneau ultimele ră’m㒺iţe ale sistemului că’ilor ferate forestiere de la Comandă’u şi cu întregul material rulant ră’mas în zonă’).<br/>
<br/>
1940 - Comandă’u - Trenul forestier trecând peste podul din imediata apropiere a Planului înclinat<br/>
<br/>
Turistul ori pasionatul feroviar ce se încumet㒠s㒠porneasc㒠în aventura unei că’lă’torii spre Comandă’u va putea privi imaginea dezolant㒠a versantului muntos pe care se mai întind înc㒠o serie de componente corodate ale că’ii pe care rulau cele dou㒠platforme şi o parte a cablului ce le conecta. Åžinele contorsionate care treceau pe micul podeţ din lemn ce asigura accesul pe platforma inferioar㒠a instalaţiei au ră’mas suspendate deasupra pârâului pe care îl traversau. Iar mare parte din linia ferat㒠se gă’seşte îngropat㒠sub platforma drumului forestier, pe care coboar㒠încet autocamioanele încă’rcate cu buşteni. Prin geamurile sparte şi prin uşile degradate ale clă’dirii remizei de la Comandă’u mai pot fi ză’rite trei dintre locomotivele ce au fă’cut serviciu pe ultimele porţiuni ale că’ii ferate forestiere Covasna-Comandă’u" <br/>
Sursa este de aici : <URL url="http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/un-unicat-tehnic-distrus-nepasare-planul-inclinat-comandau"><LINK_TEXT text="http://www.historia.ro/exclusiv_web/gen ... t-comandau">http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/un-unicat-tehnic-distrus-nepasare-planul-inclinat-comandau</LINK_TEXT></URL><br/>
<br/>
<br/>
Din cate am aflat de la cineva in zona de jos s-a surpat terasamentul cu tot cu calea ferata si sus in varf nu mai este nimic , exact cum reiese si din pozele puse de autorul Andrei Berinde , sau daca a mai ramas ceva este oricum in paragina totala . <br/>
<br/>
Prezentarea principiului planului inclinat si cum se lucra in ultimi ani cand inca se mai facea exploatare forestiera in aceea zona : <br/>
Filmuletul este in limba germana din pacate , este bun si asta decat nimic .<br/>
<YOUTUBE id="4rrrMFUM5Uc" url="http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc">http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc</URL></YOUTUBE><br/>
<br/>
Imagini cu ce a mai ramas din constructie <E:mad:</E> :<br/>
<YOUTUBE id="ZPWVkEgV5wM" url="http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM">http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM</URL></YOUTUBE><br/>
<YOUTUBE id="iFLnKRzDKU4" url="http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4">http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4</URL></YOUTUBE> <br/>
<br/>
<E>:(</E></r>
 
Se apropie şi sfârşitul lunii iulie.......cum mai zboar㒠timpul.......poate da cineva o dat㒠la care se vor ţine "Zilele Comandă’ului 2013" ?
Andris ai ceva amă’nunte ? Cu bine tuturor.
 
...A.M.R. (au mai ră’mas) dou㒠să’ptă’mâni şi jumă’tate....., iar Georg va fi şi el prezent "ca deobicei".....cu o locomotivă’. De-ar fi vremea fă’r㒠de ploaie, ar fi super !!!
 
Mocanita va circula de zilele Comandaului

Sambata, 03.08.2013 si Duminica, 04.08.2013

La fiecare ora intre 10.00 si 17.00 la traseul scurt (dus-intors 5km) si la ora 18.00 pana la capat (dus-intors 14km)

Pret: traseul scurt copii 5 lei, adulti 10 lei
traseul pana la capat copii 10 lei, adulti 20 lei

1016238_606808006038764_1627599097_n.jpg
 
CFF Comandau pe traseul lung

<t>Din pacate nu avem nici o alta posibilitate. Largul publicul doreste sa mearga trenul din ora in ora iar traseul lung dureaza dus intors aproape 2 ore. Singura varianta pe care o avem este, daca sunt nemultumiri, sa nu mai oferim deloc traseul lung. Inafara de asta Comandau e prea frumos doar pentru o vizita in fuga. Exista pensiuni, restaurante si chiar si petrecerea de zilele Comandaului cu musica populara maghiara merita de vazut.</t>
 
1997-10-09 Covasna 764-405 MS 15b
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9638704776/sizes/l/in/set-72157632028958884/

1997-10-09 Covasna 764-405
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9635491749/sizes/l/in/set-72157632028958884/

1997-10-08 Commandau 763 -247
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9638743496/sizes/l/in/set-72157632028958884/
 
Pozele postate de Florin, mai sus, din 01.02.2013, m-au fă’cut s㒠trec în revistă’, ceea ce s-a mai petrecut pe la Covasna şi Comandă’u din 2012 şi pân㒠astă’zi, mai ales c㒠pentru mulţi dintre voi, a ajunge la Covasna, este dificil....
De aceea voi încerca s㒠reânod firul evenimentelor, nu multe, petrecute şi o s㒠încep cu ZIUA INTERNAÅ¢IONALĂ A MONUMENTELOR ISTORICE din 21.04.2012, ce a avut loc la Covasna......Deci...e de anul trecut, atenţie!

Pentru c㒠în buna tradiţie a legilor lui Murphy, dac㒠vrei ceva dinainte planificat, trebuie s㒠fie ceva care s㒠te împiedice......aşa şi cu mine....n-am putut ajunge acas㒠pentru a putea "fugi" pân㒠la Covasna.
M-am "ră’zbunat" a doua zi, 22.04.2012, însă’, când plin de draci şi plin de benzin㒠în rezervor, am încă’lecat "bestia" de 50 cmc şi cu viteza maximă’, mai ales la vale şi cu vântul din spate, ajung la Covasna.......

.....Am ajuns la Centrul De Informare Turistică’, dar ......

...dar constat c㒠e "Zarva", adic㒠ceva cu lacă’tul pe uşă’....şi linişte.

....Mai privesc, lung în josul stră’zii, cu gândul la un telefon pe care să’-l dau PDI-ului, ştiindu-l în zonă’, împreun㒠cu Åžerban; m㒠"arunc" în şa şi "valea" la Planul înclinat.

...De la "Bradul/Sanatoriu, neobosita "venerabilă’", cuminte şi neobosit㒠face ture pân㒠la baza planului, funcţie de numă’rul că’lă’torilor!

..asta e starea în care sunt liniile de legă’tur㒠peste apă’, cu planul......valea e curată’, au dispă’rut buştenii ce erau in structura podului!

..acele lipsesc ...dar din vale urc㒠"venerabila" că’tre "micul triaj" (cum îi zic eu) de la baza planului !!

...animaţie pentru 15 minute, pân㒠la coborâre.

....Odat㒠cu plecarea trenului, o iau şi eu "la vale", c㒠s㒠mai bântui prin gara dintre casele Voineştiului, fiindc㒠PDI-ul e undeva pe drum de la Sfântu spre Covasna.

...Cele trei imagini sunt din "mica gară’" din Voineşti, sub deal...macaz cu traverse metalice, un vagon "pă’ră’sit" şi mica remiză’!

....de aici, din Voineşti, prin aceast㒠"poartă’" linia merge că’tre gara Covasna, la vreo 7 km mai jos. "Pe aici nu se (mai) trece"...deocamdată’...

...De la Voineşti, am venit voiniceşte la baza planului, fiind aşteptat de PDI şi Åžerban.....

...."venerabila" ajunge şi ea aici, cu o alt㒠tură’.....

....şi înainte de-a ne despă’rţi, ne compară’m "bolizii"...... de aici eu cobor spre gara Covasna, de-a lungul liniei, dup㒠intersecţia cu DJ 121, spre Tg. Secuiesc.

...cu spatele la DJ 121, privind spre Valea Zânelor.....

....cu faţa la DJ 121...cele dou㒠macaze nu mai duc nică’ieri, iar linia peste drum a fost scoasă’, dup㒠repararea drumului judeţean.

...drumul reparat; mai departe peste câmp este un gater şi gara Covasna.

....mai arunc o "privire" spre Voineşti/Valea Zânelor şi pornesc de-a lungul liniei, chinuindu-i bolidul de-a lungul linie, în unele locuri peste traverse chiar...

...harta este pentru a identifica punctele ară’tate în postare. La punctul "E" este intersecţia cu DJ 121.

....din punctul "E" (int. DJ 121), la 150 m mai jos spre gara Covasna, înc㒠o privire spre munte (aşa vedeau mecanicii, peisajul când urcau la plan, exceptând noile construcţii de lâng㒠intersecţie.

...pozele sunt mai jos spre gara Covasna, în punctul "D" pe hartă’, unde traveseaz㒠linia un drum de pă’mânt; de la acest drum, inspre gară’, linia lipseşte pe 200-300 m lungime, dup㒠care e neatins㒠pân㒠la gater.

...aici linia începe din nou, spre gară’.

...în zona gaterului, linia nu se mai vede, de-a lungul gardului...ori e acoperit㒠cu pă’mânt, ori......

...aşa arat㒠remiza....îi poate că’dea în cap celui care are "inspiraţia s㒠mai scoat㒠o că’ră’mid㒠din stâlp.....

...o poz㒠printre "uluci" în interior.... şi a doua e gaura pe care au fă’cut-o "colecţionarii" în perete....Locomotiva care era completă’, nu mai e.....completă’.....

...Gara Covasna....o privire spre Breţcu.......

...tot gara Covasna...o privire spre Sfântu şi la drum......

....La drum, spre casă’, pe DN 11 la limita dintre jud. Covasna şi Braşov, râul Negru, umflat de apele din munte..... Aşa se îmcheie povestea zilei de 22.04.2012 şi aşa mai ară’tau lucrurile pe linia îngustă’, la acea dată’.
 
Pe parcursul anului 2012 iat㒠c㒠vin şi "Zilele Comandă’ului", ocazie cu care (fiind un protejat al sorţii, prin apropierea faţ㒠de localitate) dau o fuguţ㒠la Comandă’u.............

...La Planul înclinat e linişte şi nici o "mişcare" pe la vagoanele garate aici.

...Aici a fost o ramificaţie a liniei din cea care cobora de-a lungul DJ 121 H (Comandă’u-Covasna) spre Planul înclinat, pân㒠la intrarea în pă’dure şi se despă’rţea de drum. Poza stâng㒠e cu faţa la DJ 121 H, cea din dreapta e spre capă’tul din pă’dure al ramificaţiei, unde pare c㒠era un gater....

....Gara Comandă’u....fum, miros de că’rbune, sunetele cazanului sub presiune şi plecarea într-o nou㒠tur㒠cu turişti.....venerabila 764.243 MAV e la datorie şi de data asta....

....Dup㒠primul contact cu gara, ca s㒠nu fiu "nasol" urmă’rindu-mi numai propria mulţumire, dau fuga cu familia prin locul de petrecere, unde a că’zut bine un mic...doi...trei...patru şi numai o bere (fă’r㒠alcool...cââââhhhhh).

...Dou㒠poze cu partea din stânga gă’rii (hmmmm), m㒠rog cu ceea ce este acum "gara" Comandă’u...bine c㒠este....

.....Aici este acea bucl㒠de linie ce venea de la depozitele din stânga gă’rii, trecea prin faţa ei, ca apoi prin dreapta gă’rii, printre case s㒠reintre în dispozitivul de linii, ce duceau spre traseul Bâsca Mare.

Cai putere la...pă’scut. Nu-i nici un pericol, de mult timp pe aici nu mai trece trenul şi nu va mai trece niciodată’, poate! în spate, pe drum era linia spre Bâsca Mare.

în spatele gă’rii, aceeaşi situaţie cu "truck"-urile pentru lemne şi aceeaşi stare a LDH-urilor.....

....Poza 1, 2, 3, 4 şi 5.....vagonul pe care ne-am că’znit acum vreo 3 ani să’-l mai restaură’m, de bine de ră’u, la sfârşitul lunii iulie a anului respectiv, a început s㒠fie vandalizat (not㒠proast㒠pentru localnici-probabil)....o banchet㒠smuls㒠şi aruncat㒠din vagon...asta era starea lui august 2012....

Pe dinafar㒠şi de mai departe, nu arat㒠pre ră’u, totuşi.....

Doi OAMENI DEVOTAÅ¢I CĂII FERATE......Dreapta, cu tricou albastru închis, Åžerban....Stânga, un nou "om al bielelor" :lol: ...Florin Nan.

Imagini de la km 3 unde se rebrusa locomotiva....Eu m-am deplasat pe drum, cu maşina şi am ră’mas cu ai mei câteva ore aici , pe malul apei. în a treia imagine, cu spatele e ....Geoerg Hocevar.

Poza 1- locomotiva trece în capul de jos al trenului; poza 2 şi 3-atenţie la legarea trenului......cupla asta "automată’" poate crea necazuri la degete; poza 4, în siguranţă’, "totul" o ia la vale....

Ajung şi eu cu "gaşca" în gară’, de unde v㒠fericesc cu cele trei imagini (luate din tren, de data asta)...în cea de-a treia imagine "Florin-Dej"...

....suntem "pe drum" şi urcă’m cu viteza maximă’....

Ce mi-aş mai dori s㒠apuc vremea în care, în acest punct, cineva s㒠schimbe macazul şi trenul s㒠ias㒠la stânga peste Bâsca Mic㒠, în DJ 121H, s㒠mearg㒠2-3 km pe drumul pe care mergea odată’......Deocamdat㒠ne mulţumim cu "tot înainte".....

De la stânga...1)-urcă’m în "pas vioi". 2) şi 3)-suntem la rebrusare. 4)-atenţie la degete. 5)-înapoi spre gară’.

"Flota" de transport a lui Georg.....unde vezi trailerul ă’sta, caut㒠prin apropiere, c㒠vei gă’si un vagon, o locomotivă’....aşa cum am gă’sit eu, odat㒠la Nă’dlac....

.....luummmeee, ca în gară’...glasuri de copii, extaziate şi puternic impresionate, pentru c㒠azi în epoca "net"-ului şi a tot ceea ce pentru cei care eram şi noi copii, prin anii 60-70, ce e azi era "s.f." din benzile desenate, pentru ei e un "s.f."....epoca aburului!!

....764.243...o poveste lungă’ă’.....lungă’ă’ă’ă’ă’...

....Un punct de vânzare (cu material legat de C.F.F.Comandă’u), unde o soţie înţelegă’toare îşi sacrific㒠din timpul liber ! D-na Lă’criţeanu. Tot respectul !

......la întoarcerea spre casă’, fac o bucl㒠prin gara Sfântu Gheorghe, pentru a vedea ce se mai întâmpl㒠cu "bă’trânica" de aici....şantierul s-a lă’bă’rţat şi "peste gard"...dar în mare e totul în regulă’.
Aşa s-a încheiat ediţia 2012 a "Zilelor Comandă’ului"...,dac㒠Photobucketu-ul nu-mi face probleme la crearea unui nou album, revin curând cu anul 2013, unde mai sunt câteva "noută’ţi" observate pe linia de aici.
Pe curând.
 
Cum timpul trece....trece şi tot trece, vine şi sfârşitul lui martie 2013, când într-o frumoas㒠şi că’lduţ㒠zi de duminic㒠31.03.2013, fac plinul "bestiei" şi o iau la "să’nă’toasa".....că’tre Covasna.

Dup㒠ce ieşi din DN 11 pe DN 13E spre Covasna, drumul te poart㒠printr-o frumosă’, dar micuţ㒠rezervaţie de mesteceni şi pini, care din pă’cate în zona lacului a început s㒠mai "dispară’"....la momentul trecerii, pe acolo, nu puteai s㒠nu te opreşti...aşa de îmbietor era peisajul....

Aceeaşi rezervaţie şi o "bucă’ţic㒠de lac, pe drumul spre Covasna.

Ajuns la baza Planului înclinat, gă’sesc starea lucrurilor cu uşoare schimbă’ri tot în ră’u....Că’suţele de la baza planului s-au degradat mai tare, ajutate de o mân㒠de om....o şin㒠(cea din dreapta) st㒠s㒠cad㒠în râu (şuruburile de legă’tur㒠au dispă’rut, hai s㒠zic prin forfecare la efortul susţinerii şinei peste râu, dac㒠cumva nu i-a pus cineva gând ră’u şi aşteapt㒠s㒠cad㒠în râu, dup㒠care să’-i dea alt㒠destinaţie).

.....o încercare nereuşit㒠de-a "trage cu ochiul" aparatului foto, prin ocularul binoclului, sus la staţia de plecare a planului, loc unde nu am mai fost de destul de mult timp.....

Detaliu la ce spuneam mai sus cu şina ce st㒠s㒠fac㒠"baie" în râu.

....înc㒠nici o mişcare la vagoanele pentru lemne...poate singura mişcare este a....capacelor de la cutiile de ungere a osiilor....care au fost "mişcate" de tot, de diferiţi colecţionari!

Uuuuppsssss.....Ia uite o "Rara Avis"...un ARO 10 în deplin㒠stare de funcţionare !!!







......La vagoanele astea, din pă’cate - deşi sunt cât de cât în apropierea unor case locuite - degradarea avansează’.....tot mâna omului, bat-o vina !!! în august, cu ocazia trecerii mele spre Comandă’u, am avut surpriza unor intervenţii în bine la unul din vagoanele de că’lă’tori şi la unul pentru lemne...... Dar de la exterior, pân㒠la restaurarea interiorului, mai e destul!

Cobor la "staţia" de vis-a-vis de "Sanatoriu". Aici toate sunt în regulă’. Turişti s㒠fie, c㒠locomotiva e mai jos, într-o remiză’.

....Cobor mai jos în lungul liniei, la mica gar㒠din spatele caselor Voineştiului, unde e remiza micului Diesel.....

Harta Google a zonei ce urmează’, pentru edificarea celui ce vede imaginile.

Cum în continuare "pe aici nu se trece", îmi iau "bolidul" şi fac un ocol prin Voineşti ca s㒠pot ajunge 300 m mai jos de aceast㒠"barieră’" la podul peste Hanko.

Deci, dac㒠"pe aici nu se trece"...se trece pe ocolite; ajung la pod, în aval de el şi vă’d ceea ce vedeţi şi voi pe imagini. Vă’d c㒠linia face o "că’dere" de la terasament pe pod şi realizez c㒠podul a devenit impracticabil, deoarece capetele podului ridicate pe buşteni sau "tasat"... lemnul s-a comprimat din cauza putrezirii naturale...că’derea liniei are cam 25 cm faţ㒠de orizontală’.

Trec peste pod că’tre gră’dina lui "pe aici nu se trece" şi fac primele trei poze, din amontele podului. A patra poz㒠e dup㒠ce am trecut înapoi în avalul podului. Podul este pe hart㒠la punctul "I".
Amă’rât fiind ce starea în care am gă’sit podul şi deranjat şi de gunoaiele aruncate de riverani în zona podului, încalec "Harley"-ul şi o iau spre DJ 121, pe drumul de pă’mânt ce merge, o bun㒠bucat㒠paralel cu linia, pân㒠aproape de DJ.

Aici suntem în punctul "H" pe hart㒠şi e trecerea rutei ocolitoare pentru camioane , care s㒠nu mai treac㒠prin Voineşti. Prima poz㒠e cu faţa spre podul peste Hanko; a doua este spre DJ.

Am mai coborât pe drumul de pă’mânt paralel cu linia, de la acea trecere la nivel şi suntem în punctul "G" de pe hart㒠(nu de altundeva), unde vă’d c㒠cineva, din nu ştiu ce motive , a tras linia lateral, cu traverse cu totul, dislcând-o cam 35 de cm dreapta pe sensul de coborâre spre DJ 121. Ce l-o fi deranjat la linie, nu pot înţelege......

îmi vă’d de drum şi cobor spre drumul judeţean atât cât mai ţine drumul de pă’mânt, urmând a merge pe terasament , mai apoi.....

M㒠apropiu de trecerea la nivel cu DJ 121; suntem în punctul "F" al hă’rţii...din dou㒠macaze a mai ră’mas doar unul, al doilea, mai apropiat de drumul judeţean a fost demontat......

Dup㒠cum se vede, o minune s-a petrecut totuşi la aceast㒠traversare.....Dup㒠ce o perioadă’, dup㒠repararea drumului judeţean 121, de la Covasna la Târgu Secuiesc linia a fost întreruptă’, iat㒠c㒠cineva a fost nevoit s㒠refac㒠trecerea...., dar s㒠vedeţi cum a refă’cut-o; mie mi se cam pare c㒠e "în dorul Lelii"....vedeţi în cele cinci poze ală’turate, cum sunt aliniate, cum sunt legate.....

Trecerea vă’zut㒠cu faţa spre munte.

Un detaliu la "traversele" folosite pentru traversare....nişte "grinduţe" din lemn de brad de 12 cm x 12 cm mâzgă’lite cu puţin catran sau ce o fi substanţa neagră’, mâzgă’lite şi nu îmbă’iate in catran / bitum..... Astea vor "ţine" nu glum㒠!!!

Ajung în gara Covasna, pe şosea, de data asta; n-am mai luat-o pe treasament că’tre gaterul de lâng㒠gar㒠şi m㒠îndrept că’tre remiza locomotivelor.

Ajuns la remiz㒠dau roat㒠acesteia....poza 3 (de la stânga e de acum 2013); poza 4 (de la stânga) e de anul trecut 2012...asta pentru comparaţie...cum s-au servit unii cu că’ră’mizi din colţul clă’dirii.....mă’car de i-ar fi că’zut vreunuia pe chelie...dar se pare c㒠nu. Poza 5, "gaura" de vizitare, din fericire închis㒠!!

De la remiz㒠că’tre gaterul dinspre Voineşti linie este şi nu este.......

O ultim㒠imagine a remizei, cu spatele la gater şi din nou Planşa 1 a hă’rţii, pentru orientare.

Aici se încheie o alt㒠pagin㒠a stă’rii de lucruri de la Gara Covasna la baza Planului înclinat....Martie 2013..... Cine nu are posibilitatea cercetă’rii "pe viu" are aici imagini, care sper s㒠dea posibilitatea creă’rii unui ansamblu al situaţiei de aici.
Urmeaz㒠Zilele Comandă’ului din August 2013. Sper s㒠nu-mi fac㒠"photobucketul" probleme cu crearea unui nou album, lucru ce mi-a scos peri albi.
Să’nă’tate tuturor !! Iar legat de imagini....mai bine mai târziu, decât niciodat㒠!
 
Oooooo Tempora.......cum mai....zboar㒠timpul......; m㒠uit prin pagina asta a Covasnei şi Comandă’ului..... şi vă’d c㒠din 26.10.2013, de când am fă’cut ultimele postă’ri, nimeni n-a mai avut de completat, cu nimic, aceast㒠rubrică’......
Privind, lung şi cu ură’, la calendar, pentru fuga asta nebun㒠a timpului, vă’d c㒠este deja 26.07.2014 (sâmbă’tă’), moment de la care peste o să’ptă’mână’, va fi iar㒺i mişcare la Comandă’u....... Åži Georg şi-a anunţat prezenţa pentru 02 şi 03.08 pentru a pune trenul în mişcare....motiv pentru care, el, sigur va fi prezent de vineri, 01.08 la "faţa locului" .... :D
Cu ceva timp în urmă’, v㒠fă’cusem o promisiune, în a v㒠ară’ta ceea ce s-a mai "îmtâmplat" la Comandă’u şi cu ocazia "Zilelor Comandă’ului 2013", totul într-un "serial" dedicat zonei, dup㒠fiecare "vizit㒠de lucru" fă’cut㒠de mine acolo, la diferite momente........
A ră’mas, aşadar, s㒠completez serialul cu ZILELE COMANDĂULUI 2013 şi s㒠încep cu Vineri 02.08.2013........
Deci....Vineri 02.08.2013, proaspă’t sosit acasă’, dar cu planul fă’cut de dou㒠să’ptă’mâni, îmi iau soţia şi tot ce a pregă’tit ea şi, cap compas...Covasna...Comandă’u....... Ajungem la Covasna, unde fac o oprire la baza Planului înclinat.....

..........Nu se poate s㒠treci pe aici şi s㒠nu te opreşti la "micul triaj", de la baza planului..... M-am bucurat, când am vă’zut c㒠"s-a mişcat ceva aici"...adic㒠a început o "renovare" a vagoanelor de persoane şi nu numai....Dar deocamdat㒠primele trei poze cu rezultatele muncii unor "inimoşi" locali......

......Las vagoanele de persoane şi dau fuga la fostul pod, din care au mai ră’mas numai cele dou㒠şine, peste apă’...... şi natura care recucereşte ceea ce am încercat în anii trecuţi, la vreme de iarnă’, s㒠punem barier㒠pentru a nu mai permite vegetaţiei s㒠reia în stă’pânire ceea ce se mai poate pă’stra pe traseul planului......

.......De la podul amintire, o întoarcere de 180 grade a obiectivului şi avem......patru "truck"-uri revopsite......

Cu astea vă’zute fiind, pornim pe DJ 121H, cale de 12 km, de la baza planului la intrarea în Comandă’u, unde e şi bifurcaţia spre Gura Teghii, bifurcaţie unde am luat-o spre Gura Teghii şi m-am oprit pe dreapta drumului, aproape de apa Holomului, la vreo 20m mai sus de podul de peste Bâsca, pod dup㒠care Bâsca se uneşte cu Holom-ul la 15 m mai jos de pod...... Era şi este locul "ideal" de campare, pentru c㒠aici se termin㒠cursele scurte ale trenului....aici se face rebrusarea...... Aşa c㒠din oră’-n or㒠aveam vizitatori...pe malul dinspre pă’dure !!!!
Dar fiindc㒠abia am ajuns la Comandă’u, pân㒠s㒠m㒠duc la locul de "hodină’" am dat o rait㒠prin gara Comandă’u.....

...... Aşaaaa, de la bifurcaţia cu Gura Teghii, am mai fă’cut 1,7 km până’-n gara Comandă’u (distanţele le-am mă’surat pe bune şi reverificat cu ocazii ulterioare, serviciul "trimiţându-mă’" acum dou㒠luni din nou acolo).......unde am regă’sit "venerabila" 764.243 sub presiune şi "micuţul" pe care-l vedeţi învă’ţase s㒠imite fluierul locomotivei.....poate va deveni un viitor iubitor de trenuri...!!!!

.......Reîntors din gară’, m-am "stabilit" la locul de hodină’, dar ce s㒠te "hodineşti"....am lă’sat soţia cu despachetatul şi pregă’tirea cinei şi-am trecut apa şi "hopa" pe terasament....unde se muncea în draci la pregă’tirea liniei pentru utilizarea de-a doua zi....... Ce s㒠mai zic de Georg....era peste tot....., dar şi oamenii lui...nu erau mai prejos.....!!!!

......Deşi e început de August....seara vine "neiertă’toare".....se mai fac "manevre" (adic㒠împins de vagon), ...se pregă’teşte terenul pentru "tirarea" la "cina cea de taină’" şi bine-meritata odihnă’....(P.S. -în direcţia în care e împins vagonul este gara Comandă’u).

.......Micul "Diesel" este ultimul care va pleca cu cei "din urmă’" la culcare....sau....poate la un mic şi-o bere..... Persoana din faţa "diesel-ului" (tricou negru cu inscripţie pe piept şi "bermude" albastre) este un tip din fosta DDR, din zona BAD MUSKAU (unde şi la ei funcţioneaz㒠o mocă’niţ㒠/ am un pliant de la ei), împreun㒠cu cel din stânga imaginii, că’ruia i se vede bine mâna stângă’.......

......Cum spuneam mai devreme, înserarea nu iartă’.......se duce tot mai adânc în noapte, dar m㒠las㒠s㒠mai vă’d o beţie de culori.......pân㒠ce întunericul se adânceşte.....şi aduce trecera zilei de vineri în sâmbă’tă’.......

.....Dup㒠cum eram eu campat, pe dreapta era pă’durea cu linia mocă’niţei, iar pe stânga (ceea ce vedeţi voi în cele dou㒠imagini, luate la o mic㒠distanţ㒠de timp), e drumul spre Gura Teghii......Dimineaţ㒠de august, suntem deja în 03.08.2013 şi cu ceaţa ce a vrut a fi vizibilă’, am avut senzaţia c㒠e un scenariu al lui Hitchock.....ceaţ㒠şi apoi soare.........!!! Pentru mine , era a doua zi de uitare, de pă’ră’sire, de detaşare, de relaxare......M㒠durea fix la pedală’, de toate belele.....Adică’, mă’car acum să’-mi spă’l şi eu "intelectul" de stres şi alte mă’gă’rii ale vieţii cotidiene...!

......Aşa se face, c㒠soarele biruind totul, am o privelişte numa' bun㒠te pus pe card.....Am apucat să’-mi despă’ienjensc ochii şi s㒠trec la starea normal㒠de funcţionare şi încă’lţat cu Gummistiefel....adic㒠cizme de cauciuc....trec Holom-ul şi m㒠caţă’r pe terasament, de unde v㒠"împă’rt㒺esc" aceste imagini, ale şantierului, deocamdat㒠liniştit.

......Poza "1"...vine micuţu' "hă’rnicos" diesel că’tre mine..... Poza "2"..."hă’rnicosul" a trecut de mine..... Poza "3", se face descă’rcarea "sculelor".....pentru ultimele retuşuri la line.....curând va veni trenul cu "că’lă’tori"....

........Nu dup㒠mult timp, dup㒠"micu' diesel" apare "venerabila", dar la fel de sprinten㒠764.243....în poza primă’, vine......apoi în urmă’toarea a trecut de mine !

Noooo, apă’i, când "bă’trâna" o fă’cut pauză’, c-o ajuns la "şantier", eu (adic㒠ieu) atât de nesâmţit, mi-am bă’gat "ochiul" sub poalele "bă’trânei" ca să’-i vă’z "încheieturile".........priviţi mai jos.....

.....Este partea din spate a locomotivei; ceea ce se vede este sistemul de "ax㒠liberă’/dansantă’", ax㒠ce-i permite locomotivei s㒠ia curbe "strânse"....poza este luat㒠prin spate, pe sub frem, la axa a 4-a (sub marchiză’) !!

...Aici este vorba de acelaşi sistem de ax㒠liberă’/oscilantă’/dansant㒠(cum vreţi s-o luaţi) din faţ㒠de sub "camera de fum", pozat㒠prin degajarea din partea frontal㒠a fremului.

........Muncă’......muncă’....munc㒠multă’, să’ră’cia omului......Sau, cine munceşte,.... n-are timp s㒠câştige !! :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:

...."Omul şi lopata"......a pus printre şine o cup㒠întreag㒠de excavaror......aşa, liniştit, şi fă’r㒠fric㒠de lopată’....!!

..... A sosit primul tren al zilei pentru rebrusare...... mai sunt câteva detalii de terminat unde chiar "şeful" e cu sudura la şin㒠(poza doi)....

.....prima trecere cu supraveghere maxim㒠!!! totul e ok !!

.....Oooooooopsssss, trece copacul ????

....Se termn㒠rebrusarea.....dar mai e ceva.....

......Tră’iasc㒠aburul, dar cu un pic de benzină’, moto-pompa este de-un real ajutor! în poza 3, cel din faţa locomotivei şi cel din extrema dreapt㒠a pozei, sunt cei doi "trenulişti" din ex DDR, de la Bad Muskau.....

.........Poza 1) Am uracat în tren şi merg spre gară’...... Poza 2) Privind la cuple....mamă’ă’ă’ ce viteză’ă’ă’ă’... Poza 3) Pompa de ungere lcreaz㒠"în draci".... Poza 4) Am ajuns la bifurcaţia ce duce peste pod la "Staţia de Sus" a planului....Oare când va veni vremea s㒠schimbă’m macazul spre "Staţia de Sus" ???? Poza 5) La triunghiul de întoarcere, ne apropiem de gar㒠!! Poza 6) Tot mai aproape de gară’....

....De pe margine, cu pă’lă’ria de cercetaş, Andris, iar cu hayonul în cap este....Szilard......

....Pregă’tiri de plecare în "tura lungă’".......în bermude , cu tricou gri, Szilard.......

.... mecanicul Miky, cel care a mai dat şi la pensulă’, vagoanele de la Covasna/Valea Zânelor/baza Planului înclinat.

......Piiii hhhaaaaaa, ce scrie pe acest geam...... V㒠mai aduceţi aminte de "Geamuri Mediaş", adic㒠"Fabrica de Sticlă’-Mediaş" (sticlă’/cristale/lentile/parbrize/etc.) ???? Avem aici "relicve" ale unei fabrici renumite, care azi, unde mai este ????

......Poza 1 şi 2, am pornit în "tura lungă’"...., Poza 3, mai tragem cu "ochiul".... (de la stânga la dreapta)!!

......de la stânga, Poza 1) Georg la locul de rebrussare.....numai c㒠noi mergem mai departe.... Poza 2) Miky se uit㒠în "reactorul nuclear" al bolidului nostru....

.......Aici facem o pauză’, în drumul spre capă’tul liniei, pentru a mai face presiune...... Panta este destul de mare, iarba aşijderea, fapt pentru care patinajul este groaznic de mare, dar încet, încet va fi ră’zbit.....

.......Voie bun㒠în vagonul descoperit, iar în poza 3 (cea din dreapta) deja unii au ră’mas pe jos, pentru poze.....


.....cele 4 poze, imagini de la "capă’tul liniei", nu capă’tul lumii....!!!!!

....taoat㒠echipa de bord, cu "şeful" împreun㒠!!!

......De la "Capă’tul Lumii" / liniei, am pornit spre gara Comandă’u.......

.....Eu am coborât, vis-a-vis e locul meu de campare, iar trenul continu㒠că’tre gară’, sunetele lui estompându-se încet-încet......semă’nând cumva cu partea final㒠a poeziei "Acceleratul".......

..... Stânga: pregă’tesc focul pentru noapte.... Mijloc: am parte de un nou apus splendid...... Dreapta: Cina, la foc de tabă’ră’.......

.....începe a treia zi la Comandă’u, sunt zorii zilei de Duminic㒠04.08.2013.........

......Ap㒠de munte şi un "mic dejun", în zorii zilei de duminic㒠04.08.2013....

........Activitate reluată’, pe linie, cu seriile de "plimbă’reţi"........

.......e "activitate pe linie"...., dar e şi "activitate pe cer"..... Ne mai bâzâie avioanele.....

...... Georg şi echipa, fac curat în zonă’....resturile de materiale şi traverse sunt luate.

încet, încet îmi trâng "calabalâcul" şi o iau că’tinel că’tre "Fest-Platz"-ul Comandă’ului..... Ajuns la gară’, am ocazia s㒠privesc mai de aproape vagonul pe care cu vreo patru ani în urmă’, o mân㒠de cunoscuşi, ne-am chinuit să’-l mai repară’m-recondiţionă’m şi constat c㒠a devenit un ...."vagon-terasă’", cu acoprişul refă’cut, banchetele originle din lemn înlocuite cu bă’ncuţe şi mese.......pe margini era ornat cu frumoase ghivece cu flori...... priviţi-l în pozele de mai jos :



Cu oarecare pă’rere de ră’u, m㒠despart de gara Comandă’u şi pentru c㒠timpul începe s㒠ajung㒠la limită’, mai dau o "raită’" pe la locul de desf㒺urare al "Zilelor Comandă’ului", pe terenul dedicat manifestă’rii, de unde priviţi şi voi câteva instantanee..........(pozele de jos):



în cele din urmă’....fă’r㒠a stârni mult㒠panică’, uşurel şi "pâş-pâş" o iau frumos şi cuminte că’tre casă’, pă’ră’sind Comandă’ul.....unde voi reveni, când m㒠v-a aduce "norocul" sau dorinţa de plimbare pe motor......



De azi într-o să’ptă’mân㒠va fi ultima zi a festului pe 2014 la Comandă’u...... Cât timp m-am trudit cu postarea, s-a fă’cut deja Duminică’.......
Tuturor să’nă’tate şi numai bine!!!! :bye: :bye: :bye:
 
Dup㒠cum merg treburile la mine "la muncă’", se pare c㒠sâmbă’tă’/duminic㒠(02 şi 03.08.2014...... peste dou㒠zile....) nu voi fi la "Zilele Comandă’ului", ci undeva pe drum........ :( :( :( :(
Åži adio întâlnire cu cei care vor veni la Comandă’u.......
 
Suntem la mijlocul lunii august......cum mai trece vremea.....S-au dus şi "Zilele Comandă’ului", din pă’cate, eu, lipsind de data asta.......
Cei care de pe la sfârşitul anului trecut aţi mai trecut pe la Sanatoriul de Cardiologie de la Voineşti / Covasna, aţi remarcat apariţia în zona parcă’rii din faţa Hotelului Clermont a celor dou㒠locomotive......la care s-a şi lucrat pentru conservarea şi întreţinerea lor.
Ideea mi s-a pă’rut foarte bună’, deoarece, în vechiul loc din remiza "pă’ră’sită’" din gara Covasna, aveau toate şansele s㒠ajung㒠nişte epave "goale". Clă’direa vechii remize a ajuns în pragul colapsului, la propriu...
Aşa se face c㒠spre sfârşitul anului trecut, din acel colţ îndepă’rtat şi ferit de o privire protectoare, locomotivele au ajuns aici, unde vrei-nu-vrei un ochi tot "trece peste ele" mă’car de câteva ori pe zi......
Pozele nu-mi aparţin, eu ajungând în zon㒠câteva zile mai târziu.

................Observaţi, v㒠rog, modul de utilizare a lanţurilor...cârligele sunt puse la locul mai mult decât potrivit pentru a ridica locomotiva. Deşi aceste locomotive au cam 7,5-8,5 tone mas㒠proprie, au fost folosite dou㒠macarale pentru ridicare ; nici un pericol de-a îndoi sau strâmba ceva pe ele...... Treaba asta mi s-a pă’rut asemă’nă’toare cu grija pusului unor ou㒠într-un coş.....felicită’ri celor ce au lucrat cu atâta grij㒠faţ㒠de......"nişte fiare vechi" (în ochii multora şi deloc avizaţi), dar "briliante" pentru puţini.....

.....Convoiul s-a pus în mişcare de pe platoul dintre gar㒠şi remiză’.....

.....Prin Covasna, spre locul amenajat la "Clermont".....

...... La ridicarea de pe trailer şi aşezarea pe cupoanele de şină’, aceeaşi grij㒠şi aceleaşi dou㒠macarale.....

Dup㒠momentul aşeză’rii pe noul loc de "odihnă’", doi-trei "inimoşi" de-ai locului, printre altele, şi-au rupt din timpul lor şi-au început cură’ţirea şi revopsirea celor dou㒠"venerabile". Ră’mâne de vă’zut, ce eforturi vor trebui fă’cute pentru a fi completat㒠cea de-a doua locomotivă’.
De câte ori ajung în zonă’, privesc cu drag la ele şi nu pot s㒠nu m㒠întreb cât ar mai fi rezistat în pustietatea din acea extremitate a gă’rii, unde şi remiza în sine este în pragul imploziei şi la-ndemâna "că’ută’torilor" de diferite materiale......

UN POST SCRIPTUM......în primele zile ale lunii august, am ajuns în zona localită’ţii RECI, pe DN11, unde la cam 100 m înainte de bariera de CF de pe linia Sfântu Ghe.-Covasna-Breţcu, în dreapta barierii pe sensul spre TG.Secuiesc, este intrarea pe platoul de aici unde cam la 1 km de şosea, se construieşte un nou "combinat" de prelucrare a masei lemnoase, ce se leag㒠în gara Reci de linia de cale ferată’, combinat patronat de austriecii de la controversatul "Schweighoffer", ceva de "talia" celui de la Stupini (Braşov) sau de la Sebeş..... Aici fiind şi privind la ridicarea noilor hale, m㒠gândeam (visam cu ochii deschişi), dac㒠acest obiectiv se va putea folosi de vechea şi uitata linie forestier㒠de la Covasna......
 
Interesante pozele, chiar zilele trecute am trecut pe acolo si parca nu imi aminteam sa le mai fi vazut in acel loc. Nu am oprit pentru ca eram in mare viteza si cu gindul la altceva. E bine intr-adevar ca sint expuse mai "la vedere", ferite de hoti si mai aproape de public, un public dupa parerea mea din ce in ce mai atras de domeniul feroviar.

Din pacate insa noua fabrica de la Reci nu cred ca va avea vreo contributie la revigorarea transportului feroviar forestier desi in prezent se exploateaza la fel de multa masa lemnoasa ca in trecut. Probabil ca transportul auto e mai flexibil: camioanele ajung usor la locul de exploatare, incarca singure bustenii si ii transporta direct la destinatie.
Nu stiu insa cum intra in ecuatie pretul combustibilului: acum e la fel de mare sau poate mai mare ca in anii '73-'74 cind din acest motiv s-a decis reactivarea caii ferate.
 
@"tozlovanuvlad".....din pă’cate aşa este...transportul auto a devenit "deosebit" de pentrant în cele mai dificile zone,......autotren cu cap tractor 4x4 sau 6x6 cu motoare de 480 CP (cel puţin) şi vagon (impropriu-zis) / peridoc pe 2-3 axe, ce suport㒠mase mari, motiv pentru care refacerea unei linii înguste devine...."un moft" poate al unui nostalgic, dar era un "moft" la care m㒠gândeam, comparat cu situaţia de pe Valea Vaserului.....Un vis...... dar, cine ştie !?!?!?

Referitor la "public".......pentru mulţi şi neavizaţi (m㒠repet), din pă’cate, cele dou㒠locomotive sunt nişte....."fiare vechi".....pentru avizaţi, sunt "nestemate", numai vezi tu, c㒠avizaţii, sunt tot mai puţini......

O s㒠mai urmeze imagini cu situaţia "de facto" de la Covasna....printre altele vechea remiz㒠din gara Covasna, e pe cale de pră’buşire.......
 
Sunt un turist din polonez. De la Wroclaw. în august 1973, un grup de studenti polonezi din Wroclaw au fost pe o excursie de munte din Carpaţii româneşti. Traseul: Predeal - Muntii Baiului - Muntii Ciucas - Muntii Penteleu - Muntii Vrancei - zona Comandau. Ei au venit la linia de cale ferat㒠Comandau - Covasna. S-au dus la Covasna şi mai târziu a continuat drumul. Traseu: Muntii Hasmas (Sandominic - Hă’ghimaşul Mare - Bicaz).

Pe linia de cale ferat㒠Comandau-Covasna este de 7 poze. Unde este mai exact? V㒠rugă’m s㒠ajute la stabilirea locatia exacta. Am fost la acest eveniment, în 1973, nu am fost. Prietenii mei mai în vârst㒠deja uitat. Este Comandau? Planul Inclinat in Siclau?

Ne pare ră’u pentru limba român㒠în textul meu. Google translator s㒠m㒠ajute :D :lol:

044-Rumunia1973-043.jpg


043-Rumunia1973-040.jpg


Siclau - 100 %

046-Rumunia1973-079.jpg


Drezina ZIS-150

041-Rumunia1973-012.jpg



047-Rumunia1973-056.jpg



042-Rumunia1973-024.jpg



040-Rumunia1973-011.jpg


Fotografii de Barbara Pankiewicz (Wroclaw - Polonia)