Caile Ferate "La Ursu"

Idee năstrușnică: dacă pur și simplu aș tăia roata dințată de pe osia nouă?! Astfel locomotiva ar rămâne cu roțile motoare libere, la fel ca BR03 Piko, BR39 Fleischmann, BR38 Roco etc, iar cele 3rei osii angrenate din tender ar rămâne responsabile cu deplasarea locomotivei și a trenului. În plus, ar dispărea cardanul dintre locomotivă și tender. Hmmm....
 
  • Like
Reacții: dac
Ideea nu este rea si merita testata: cele 3 osii din tender ar trebui sa fie suficiente pentru propulsia locomotivei.
Singura problema este posibilitatea patinarii cu blocarea rotirii rotilor motoare; daca locomotiva este suficient de grea, probabil ca nu o sa se intample.
 
  • Like
Reacții: mpursu
OK, am reușit să tai/sparg/rup roata dințată de pe osia 117433, așa că BR012 a revenit în atelier și am procedat la înlocuire:
DSC00185e.jpg

... apoi am adus la cuadratură mecanismul de pe partea dreaptă și, pe partea stângă, am admirat diferența dintre defazajul corect de 120 de grade al ultimei osii motoare și defazajul greșit de 90 de grade ale celorlalte două osii
4.gif

DSC00188e.jpg

DSC00189e.jpg

Evident, am lăsat pinul de articulare numai pe partea dreaptă, fiindcă pe partea stângă nu putea fi montat din motivele de mai sus.
Încercarea de a pune locomotiva pe șine și de a o rula în aceste condiții... a eșuat cu succes, fiindcă roțile motoare au patinat într-o veselie. Cât despre tender, felicitări proiectanților, a reușit să împingă/tracteze locomotiva fără probleme. Totuși, pe fața de masă roțile motoare ale locomotivei s-au rotit frumos datorită suprafețelor mai mari de contact și a aderenței crescute aferente. Așa că am transplantat înapoi osia originală angrenată și am lăsat locomotiva în pace.
Un gând totuși nu-mi dă pace, mai ales după răspunsul amabil primit de la Roco despre roțile dințate care cam trebuiau totuși să se potrivească... nu cumva m-am grăbit distrugând roata dințată de pe osia 117433?! Șublerul meu a arătat o diferență de 1mm între diametrele roților dințate respective, da'totuși...
39.gif
 
  • Haha
Reacții: dac
...Am scapat din vedere faptul ca toate osiile motoare trebuiesc defazate la 120º... :oops:
 
  • Like
Reacții: mpursu
Bieții oameni de la Roco și-au auzit destule de la mine pe tema "detaliilor" imperfecte ale locomotivei BR012, inclusiv despre osiile motoare sus-menționate. Faza frumoasă este că osiile defazate din fabrică la 120 de grade chiar există și exact ei m-au asigurat că sunt perfect compatibile cu roțile existente și cu locomotiva însăși! În gama de locomotive cu abur Roco H0 există și BR03 "Blaue Mauritius", tot cu trei cilindri, ale cărei osii motoare chiar sunt defazate la 120 de grade, având în rest exact aceleași dimensiuni ca și osiile existente în BR012. Confidentially... cele trei osii corecte au fost demult identificate, comandate și primite
4.gif

Cât despre modificarea defazajului de la 90 de grade la 120 de grade prin mijloace proprii... BR44 Roco se află în exact aceeași situație
71.gif
Deocamdată, cele 3rei osii defazate la 120 de grade (și total ne-angrenate) vor rămâne în ambalajele lor până când voi găsi o soluție. Mi-a fost groază de stopples-urile din plastic care țin bielele articulate pe roți și de re(rerere)demontarea locomotivei, așa că am testat marea cu degetul încercând să înlocuiesc numai ultima osie motoare. Totuși, nu-i exclus să chiar schimb TOATE 3rei osiile no'num'așE, pentru frumusețea lucrurilor :), dar la cea mai mică tendință de patinare le montez înapoi pe cele inițiale.
 
  • Like
Reacții: dac
BR171 "DB Cargo" Rivarossi nr.art.HR2479
105.gif

BR152 "DB Cargo" Roco nr.art.62702 cu sunet constituie o alternativă OK
41.gif
Mesajul de mai sus are data 22 iulie 2014, când căutam o locomotivă adecvată pentru trenul meu DB Cargo, iar imaginea următoare... cred că vorbește de la sine :cool:
DSC02336e.jpg

Da, ați văzut bine, în luna mai 2025 locomotiva BR171 Rivarossi a ajuns la Căile Ferate "La Ursu", alături de două vagoane frigorifice cu acoperiș în unghi care îmi amintesc de un vagon vechi cam de aceeași formă pe care scria mare "Cinzano" :)
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Bine... s-au mai întâmplat multe între timp, însă activitățile foarte intense didactice și nedidactice nu mi-au mai lăsat timp de scris pe forum. Dacă nici măcar la expoziția de la Arad n-am putut ajunge... need I say more? :(
După ce se vor mai liniști apele, voi continua să mai povestesc despre isprăvile mele miniferoviare :)