Asa cum spuneam, sunt in situatia de a ma decide asupra unei aburoase care sa le aiba pe toate, conform standardelor mele
:
1) bielele corecte pe ambele parti (bineinteles
);
2) sa aiba 5inci osii motoare, cu formulele rotilor 1-5-0, 1-5-1 sau 0-5-0 (asta fiindca am aburoase doar cu 3rei si 4atru osii motoare);
3) tender cu carbune;
4) epoca III sau IV (nu prea le am cu epocile, dar cam pe acolo par sa fie preferintele mele).
Astfel, am de ales intre BR50 (Roco, Fleischmann, Trix), BR45 (Liliput), BR52 (Roco, Liliput), BR44 (Roco, Trix) si BR57 (Roco) - din cate cunosc eu.
Cele mai frumoase & reusite aburoase sunt fabricate de Roco si de Fleischmann, urmate indeaproape de Liliput. Desi sunt si ele grozave in felul lor, aburoasele Trix nu-mi prea plac, deci ies din discutie.
BR57 Roco este cea mai mica, avand 5inci osii motoare si atata tot (formula 0-5-0), cu antrenare in tender, cu roti din plastic cu margini metalice si cu celebra greseala pe stanga, insa pare sa fie cea mai ieftina dintre toate cele de mai sus. Ar fi o alegere buna pentru o locomotiva de manevra. Eu nu o doresc deocamdata din cauza formulei 0-5-0 si a greselii bielelor pe stanga.
BR50 Roco si
BR52 Roco sunt superbe, bine detaliate, cu tender motorizat si antrenarea rotilor motoare prin cardan, cu formula rotilor 1-5-0 si tender de carbuni, dar ambele au roti de plastic si greseala pe stanga; in plus, nu prea imi plac tenderele tip "barcutza", deci BR52 trece inapoia lui BR50. Ambele sunt foarte OK pentru cine nu se uita la roti & biele asa cum ma uit eu :fluierat:.
BR50 Fleischmann este si ea super-OK, avand roti metalice cu spite fine si tender motorizat cu doua osii angrenate, dar parca mai finutza imi pare a fi versiunea Roco.
Nu am la indemana linkuri cu aburoase Liliput, dar pot sa spun ca BR45 (formula 1-5-1 si tender cu 5inci osii) si BR52 (formula 1-5-0, tender barcutza) sunt superbe, au din fabrica bielele realizate corect (sau... corectabile, datorita suruburilor cu care sunt montate), roti metalice cu spite fine, o sumedenie de detalii etc., o adevarata incantare pentru posesor. Totusi, asa cum spuneam mai sus, tenderul-barcutza o trage inapoi pe aburoasa BR52, din punctul meu de vedere.
BR44 Roco este grozava, cu roti metalice, spite fine, biele corecte, detalii cu gramada, tender motorizat si cardan spre rotile motoare ale locomotivei. In plus, imi plac foarte mult contragreutatile asimetrice de pe osia a doua, realizate conform realitatii. Aburoasa este foarte bine proportionata, masiva, o adevarata uzina pe roti, iar impresia vizuala este excelenta. Din pacate, ea pare sa fie cea mai scumpa
Conform tuturor celor de mai sus, castigatoarea este... BR44 Roco :aplauze::aplauze:, urmata indeaproape de BR45 Liliput :aplauze:, apoi de BR50 Roco, BR50 Fleischmann, BR52 Liliput, BR52 Roco si BR57 Roco.