Asa cum s-a discutat cu ceva vreme in urma aici, macheta va fi comandata in analogic. Am optat pentru aceasta solutie, intr-o lume a digitalului, tocmai din placerea de a construi cate ceva si in domeniul electronic. Tot ceea ce tine de comanda macazelor, iluminarea constructiilor si de ambient, comanda semnalelor, alimentarea tronsoanelor de sina se va face in analogic. Scopul este acela ca pe macheta sa poata circula in doua sensuri sau in acelasi sens garnituri pe cele doua trasee.
Schema generala este prezentata mai sus. Aceasta va mai putea suferi imbunatatiri in momentul in care voi lucra concret pe partea electrica. Cu portocaliu am marcat tronsoanele de sina alimentate separat, cu rosu comanda electrica a macazelor, cu verde intreruperile de traseu.
Am gasit o carte in format digital, care contine mai multe sectiuni, plecand de la celebra macheta pe care o folosesc americanii ca si referinta, cea a lui Lionel. Evident lucrurile au evoluat mult de atunci, in domeniul componentelor electronice, comanda se poate face mult mai discret. Exista insa solutii pentru analogic de comanda a diferitelor sisteme electronice, inclusiv pentru iluminare selectiva in vagoane. Vom discuta despre acestea la momentul oportun.
De asemenea asa cum s-a discutat, macheta a fost pusa provizoriu pe pozitie, s-au aliniat placile si s-au dat gaurile de fixare intermodul, sau plasat aproximativ sinele pentru a vedea ce si unde va veni conectat din punct de vedere electric.
Nu am facut o proiectare in care sa tin cont de pante cu am folosi aplicatia soft, dupa care m-am orientat in functie de sinele si macazele avute la dispozitie.
Odata rezolvata partea cu plansetele de lucru, m-am gandit la o solutie de mascare. De regula se foloseste panza in partea cu "publicul", am optat insa pentru o alta solutie.
Eu m-am gandit la a monta doua panouri demontabile cu surub si piulita fluture in partea frontala, realizate din PFL (MDF) care este usor si cu o rama din lemn. Am cumparat rigle din lemn, le-am baituit si lacuit, le-am taiat la colturi la 45% grade si le-am monta pe pfl cu aracet si cuie mici. Astfel am obtinut copertina fata.
Deoarece pe macheta voi avea si zona montana, care are o extindere destul de mare pe latime, pentru a putea scoate trenurile deraiate din tuneluri, am nevoie si de o zona de vizitare. Zona montana o confectionez nefiind adeptul reliefului, asa cum am precizat, mai mult in scop didactic, pentru a vedea cum sta treaba cu stancile, iarba, in general teraformarea. Pentru aceasta am confectionat doua panouri tot din pfl, cu fante de vizitare, rama ceva mai groasa pentru a conferi rezistenta suprastructurii in acea zona. De ce doua, pentru ca am folosit de aceasta data ce am avut la indemana, recuperari, si oricum nu ma deranja lipsa de continuitate in zona cu pricina.
In partea din spate, cea opusa privitorului, acolo unde de regula sta seful, am vanit tot cu o structura din pfl si rigle din lemn, pe de o parte pentru a sustine partea de teraformare a tunelului, de aceasta data la iesire, pe de alta parte pentru a monta ulterior un poster de landscape, adica mai pe romaneste o poza care sa iluzioneze privitorul ca o linie fictiva.
Urmatoarea etapa a fost "plantarea" liniilor.
Initial, am pozat toate liniile si macazele pe suprafata blatului, asa cum am aratat, folosind inaltatoare din lemn pentru a simula pantele, pentru a vedea cam unde se situeaza fiecare tronson si unde vin facute intreruperile. Am marcat pe planseta fiecare pozitie in parte, pentru a se regasi mai usor la montajul final, si de asemenea am marcat intreruperile electrice, pentru a avea maximum de posibilitati de comanda in analogic.
Prima greseala facuta de mine aici, a fost ca nu am folosit acelasi tip de sina. Acum, daca ar fi sa refac structura as merge exclusiv pe sina flexibila, care ofera foarte mare libertate de actiune. Dupa montajul provizoriu, am facut un test de rulaj si am constatat, ca in practica, fata de schema incercata de mine in softul de proiectare, au aparut mici diferente. Vagoanele lungi, de calatori, aveau probleme de rula in partea modulului al doilea, astfel ca am refacut traseul, adica, mai pe romaneste, am indulcit curbele putin.
O alta greseala a fost ca am pretaiat sinele la separarea modulelor, in loc sa le pozitionez pe ambele blaturi si sa le tai ulterior.
Dupa ce am vazut in mare ce si cum, folosind liniile de ghidare trasate pe conturul aproximativ, am decupat suporti din polistiren de parchet melaminat, care se vor constitui ulterior in terasament, sau mai bine spus suport de terasament. Aceasta pentru zonele cu diferenta de nivel rezo. Pentru zonele unde exista diferenta de nivel, am folosit bucati de rigla de lemn, montata cu aracet si suruburi pentru lemn pe niste mici talpi din placaj, care se fixau pe blat. Adica in loc sa trec cu sububurile de jos in sus prin blat, pentru a fixa rigla de lemn, am prins rigla pe o talpa, montata de sus in jos pe osb. Riglele din lemn erau trasate initial, pentru a obtine panta dorita, acceptabila zic eu pentru majoritatea tipurilor de material rulant.
Intre riglele respective am folosit ca material de umplutura polistiren expandat, peste toata structura, un "traseu" din pfl si polistiren de parchet laminat pentru suportul terasamentului.
Poate parea o solutie greoaie, insa asta mi-a venit in minte atunci, si repet, am folosit tot felul de materiale avute la dispozitie. Oricum structura respectiva este extrem de rigida.
Iata si cateva imagini de la montaj. Poate parea derutant ca au disparut mastile spate, acestea insa au fost demontate temporar pentru un acces mai facil.