Macheta de la Timisoara

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salut,
voi descrie aici cum decurg lucrarile la macheta care se va construi in Timisoara. Probabil ca viteza de postare va fi mica (prietenii alias Monta si cristinel stiu de ce), pentru ca in lucru mai sunt o gramada de alte proiecte din domeniul modelismului feroviar si nu numai.

Pe scurt, am debutat fireste cu o analiza a situatiei: indiferent de nazuintele mele, deocamdata spatiul in care locuiesc si ma joc cu machetele ste limitat, la fel ca la majoritatea pasionatilor romani. Asa ca am analizat suprafata maxima pe care o pot ocupa.



Dupa care am trecut la proiectarea (aproximativa) a traseelor.



In esenta, macheta va fi plasata in living pe perioada functionarii, urmand ca in perioadele de lucru si depozitare sa fie plasata in micul meu atelier de modelism (care de fapt este o alta camera), scop pentru care am eliberat ceva spatiu, reorganizand elementele fixe.
Este o macheta modulara, sau pe segmente (eu prefer denumirea de modul, desi modulele se considera a fi pozitionate in orice ordine) prin analogie cu alte ramuri ale tehnicii.

Vor fi realizate 6 module, la ora actuala avand disponibile placile pentru 2, cele mai mari. Astfel vor fi 2 module de 1.2 X 1.2 m si 4 module de 1.2 X 0.6 m, cu posibilitate de acces pe toate laturile.

Macheta va consta intr-o zona de tip gara cu triaj (favorita mea), precum si zona industriala, de oras sau sat, zona muntoasa.
Constructia se bazeaza pe placi de OSB, ranforsate cu laterale din lemn de brad de 2 cm grosime, montate pe picoare metalice demontabile. Voi cauta de asemenea si o solutie mecanica de aliniere a modulelor (probabil bazata pe forma).

Voi reveni cu imagini ale primelor doua module, dupa confectionarea lor (in perioada dintre Craciun si Anul Nou cand sper sa am ragazul de a asambla toate elementele componente.
 

Montalbano

Well-Known Member
Trenulist
3 Martie 2008
529
0
Timisoara
montalbano.nasol.ro
WEBSITE
http://montalbano.nasol.ro
YAHOO
mihaipetrescu2008
LOCATION
Timisoara
@stageexp :La mai mare si sa o uzezi[a se citi uzam] la greu in 2009.
Este un proiect gandit de mai mult timp,cu siguranta ca se continua achizitiile de materiale de baza in viitorul apropiat.Cat si material rulant.
O sa il rog pe Stageexp sa detalieze si despre modul de alimentare al sinelor,despre sistemul ales, [analog ,cred ] si alte variante de automatizare cum a ales autorul.
Asteptam detalii si ..mult noroc inainte !
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Pentru dimensiunile diferite am incercat sa optimizez situatia cat am putut de mult.
Ideea era sa am totusi cat mai putine module (segmente), din considerente de manipulare, plus ca o feerie de picioare nu ma incanta prea tare>

Am mers pe module patrate mari acolo unde s-a putut. Daca le faceam si pe restul la fel fie nu aveam acces in zona centrala, lucru absolut necesar chiar si in exploatare, fie blocam o zona de acces (as fi obtinut un U asimetric).

Am analizat problema pe toate partile, si chiar daca nu este un optim am ajuns la ce se vede acum, pentru a putea demara. Dezavantajul este lipsa uniformitatii de dimensiune. Avantajele pentru mine sunt: un numar mai mic de module decat in situatia in care as fi mers pe 1.2 X 0.6, acces in zona centrala, si nu in ultimul rand posibilitatea de a putea folosi macheta cu doar 2 module (cele mari) pentru teste de material rulant.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.982
228
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
sunt mari modulele de 1200x1200,mai ales ca trebuie sa ai acces la mijlocul lor din orice punct,ceea
ce in cazul tau nu ai cum,poate numai prin indpartarea de mobila,presupunand destula munca fizica.referitor la traseu,cred ca daca
punei gara pe diagonala,pe cele doua module de 1200x1200 si un pic din cel de 1200x600,aveai destul
loc sa te desfasori intr-o gara cu o plaja de linii destul de numeroasa,putand altura si traiajul,beneficiind
de spatiu.
numai ca,astfel, erai obligat sa ridici gara si platforma liniilor la nivelul 1,sa zicem asa,la vreo 10 cm de blat,
insa aveai motivatia sa faci ceva tunele/poduri si liniile pe diferite nivele.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
1
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
stageexp a spus:
Ideea era sa am totusi cat mai putine module (segmente), din considerente de manipulare, plus ca o feerie de picioare nu ma incanta prea tare>
Asta nu este rau dar totusi o usa are dimensiunea maxima de 80 cm liber.
Fiind o usa de apartament nu cred sa aibe mai mult de 77 cm ceeace implica o mare grija la manipularea modulelor de 1,20 x 1,20.

Nu este nevoie de o "mare" de picioare sub module ca acestea sa stea pe pozitie.
Sunt suficinete numai in patru colturi iar pe picioare sa sprijine longrine si transversale prinse in suruburi. Astfel reusesti sa aliniezi pe inaltime modulele.
Pare un consum suplimentar de materiale pe care, la prima vedere, nu ni-l permitem dorind sa plasam banii spre alte materiale necesare machetei dar eu zic ca merita efortul.

:cafea:
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Da, cosmin78, ai dreptate, se castiga spatiu prin pozitionarea inclinata, de altfel s-a discutat mult pe forum despre estetica evitarii paralelismului intre marginile modulului si trasele feroviare. Daca puneam liniile inclinat se pierdea ideea mea initiala de a putea folosi pentru teste doar cele doua module mari. Pe aceasta idee cred ca va merge un coleg de-al meu, in anii urmatori, el fiind din Calafat si dorind sa realizeze ceva din diferenta de nivel care se gaseste acolo.

LDH, voi baga pe verticala modulele, adica fara picioarele montate. Acestea sunt picioare cilindrice, cu prindere repida de tip flansa, tocmai pentru a facilita montarea si demontarea rapida si repetata. Neputand a lasa permanent macheta montata acolo, cele doua module mari le stochez pe verticala in balconul loja, pe o structura metalica.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.982
228
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
nu la paralelism ma refeream ....pe diorama mea am liniile paralele cu blatul si nu ma mai oftic :p
daca nu sunt paralele atunci pe diagonala,insa fiecare cu dezavantajele ei...daca pui paralele,estettica sufera(si nu prea),insa pui curbe largi.
daca pui pe diagonala,castigi lungime in linie insa trebuie sa pui curbe mai stranse,ceea ce nu place la toate locomotivele. :roll:
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
1
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Mai baieti!

Ce ar fi s-o lasam mai moale cu "estetica sufera daca liniile sunt paralele cu blatul".

De unde pana unde ideea asta?

Chestia asta suna ca injuraturile inainte de 1989 ca mancam salam cu soia ca acuma sa alergam dupa el sau ca zambetele celor din jurul meu acuma fo doi ani ca purtam camsi cu dungi ca acuma sa le vaz ca sunt la moda.

Fiecare macheta are frumusetea ei fie ca liniile sunt sau nu paralele cu blatul.

Ce conteaza la o macheta?
Sa nu fie incarcata peste masura cu atat de multe detalii incat sa nu vedem nici unul.

:cafea:
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.982
228
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
pentru unii conteza...pana cand aseaza prima linie pe blat ,apoi uita de moftul asta. :p

salamul cu soia e scump nenea....deh produse naturiste :D
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Este o treaba subiectiva.
In realitate de regula ceea ce construieste omul se muleaza dupa formele de relief (de exemplu dupa un curs de apa), strazile oraselor sunt curbe (la cele vechi).
Chiar daca este asa, se pierde spatiu, intr-o situatie in care si asa nu prea este disponibil prea mult.

Cu imitarea realitatii se poate merge pana la un punct. Probabil ca daca am avea un spatiu de tipul unei sali polivalente si am lucra la scara N, am putea sa ilustram realitatea la scara. Si asa insa nu trebuie sa ne plangem, se pot obtine lucruri frumoase, prin talent sau cu exercitiu.
 

Blue-Max

Active Member
5 Noiembrie 2008
188
0
Lugoj
LOCATION
Lugoj
LDH a spus:
Mai baieti!

Ce ar fi s-o lasam mai moale cu "estetica sufera daca liniile sunt paralele cu blatul".

De unde pana unde ideea asta?
:cafea:
E o idee cunoscuta celor care se ocupa cu dioramele din modelismul static. Nu e deloc o bazaconie si are la baza cu adevarat criterii de ordin artistico-estetic. Cred ca se aplica si in tehnicile de compozitie la picturi, grafica, etc. Modelismul static, recte dioramele, pot fi privite ca si niste "picturi" tridimensionale. Degeaba te inflamezi, nu ai dreptate ...
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
1
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Blue-Max a spus:
LDH a spus:
Mai baieti!

Ce ar fi s-o lasam mai moale cu "estetica sufera daca liniile sunt paralele cu blatul".

De unde pana unde ideea asta?
:cafea:
E o idee cunoscuta celor care se ocupa cu dioramele din modelismul static. Nu e deloc o bazaconie si are la baza cu adevarat criterii de ordin artistico-estetic. Cred ca se aplica si in tehnicile de compozitie la picturi, grafica, etc. Modelismul static, recte dioramele, pot fi privite ca si niste "picturi" tridimensionale. Degeaba te inflamezi, nu ai dreptate ...
Nu ma inflamez, urata expresie, si nici nu am spus ca este o bazaconie dar atunci cand nu ai loc nu vad cum poti respecta "criterii de ordin artistico-estetic".
Poate dai tu o soluitie la suprafata care o au, o solutie de aranjat liniile.

:cafea:
 

Blue-Max

Active Member
5 Noiembrie 2008
188
0
Lugoj
LOCATION
Lugoj
LDH a spus:
Blue-Max a spus:
LDH a spus:
Mai baieti!

Ce ar fi s-o lasam mai moale cu "estetica sufera daca liniile sunt paralele cu blatul".

De unde pana unde ideea asta?
:cafea:
E o idee cunoscuta celor care se ocupa cu dioramele din modelismul static. Nu e deloc o bazaconie si are la baza cu adevarat criterii de ordin artistico-estetic. Cred ca se aplica si in tehnicile de compozitie la picturi, grafica, etc. Modelismul static, recte dioramele, pot fi privite ca si niste "picturi" tridimensionale. Degeaba te inflamezi, nu ai dreptate ...
Nu ma inflamez, urata expresie, si nici nu am spus ca este o bazaconie dar atunci cand nu ai loc nu vad cum poti respecta "criterii de ordin artistico-estetic".
Poate dai tu o soluitie la suprafata care o au, o solutie de aranjat liniile.

:cafea:
Nu mi-am propus sa dau o solutie la diorama in cauza, ci numai un raspuns la afirmatia ta "Ce ar fi s-o lasam mai moale ... de unde pana unde ideea asta". Daca unele criterii nu pot fi respectate in anume situatii, nu trebuie neaparat "s-o lasam mai moale" si nici sa ne "inflamam".
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Decembrie 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Blue-Max a spus:
[ Degeaba te inflamezi, nu ai dreptate ...
Cunoscandu-l pe LDH, nu de pe forum, ci personal, pot spune ca este un om de o mare valoare si cultura, astfel incat, exprimarea ta este lipsita de orice bun simt si valoare. Daca ai o opinie diferita de a altui user, exprim-o in mod elegant, nu cu jigniri. Rusine domnule Blue Max.
 

LE1500KW

Active Member
26 Iunie 2007
203
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
lupul_alb a spus:
Blue-Max a spus:
[ Degeaba te inflamezi, nu ai dreptate ...
Cunoscandu-l pe LDH, nu de pe forum, ci personal, pot spune ca este un om de o mare valoare si cultura, astfel incat, exprimarea ta este lipsita de orice bun simt si valoare. Daca ai o opinie diferita de a altui user, exprim-o in mod elegant, nu cu jigniri. Rusine domnule Blue Max.

De acord cu Lupu', @Blue-Max noi in acest colectiv trebuie sa fimi uniti si egali unul cu altul! :wink: fara sa ne adresam jigniri
 

Blue-Max

Active Member
5 Noiembrie 2008
188
0
Lugoj
LOCATION
Lugoj
Imi pare rau ca priviti astfel lucrurile. Nu e vorba, sa nu fim uniti si nici ne-egali unul cu altul. De unde pana unde asa ceva ?! Si nici n-am atentat la valoarea lui LDH. Mi-am permis sa-l contrazic putin si mi se pare ca am dreptate. deranjeaza asta pe cineva ?!
Mi-e teama ca alunecam spre falsa pudibonderie ...
 

lupul_alb

Well-Known Member
Trenulist
7 Decembrie 2016
1.500
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Blue Max, nu am nimic impotriva daca parerea ta e contrara parerii lui LDH. Nu am nimic impotriva ca tu crezi ca ai dreptate. Suntem aici sa ne exprimam parerile, adevarurile fiecaruia, dar fara a arunca jigniri in ceilalti. Parerea ta, parerea lui LDH, parerea mea si a celorlalti trebuie sa aiba valoare constructiva, nu distructiva.
De altfel, sunt de acord ca un efect artistic este dat de aranjamentul liniilor asa cum sustii tu, dar sa ne gandim ca o mare problema a noastra e spatiul. Si intr-un spatiu limitat care nu-ti permite sa realizezi tot ce-ti doresti, esti nevoit sa faci unele sacrificii printre care chiar si acest aspect artistic daca vrei sa ai cat de cat un loc imaginar frumos de care sa te simti mandru. Daca tu detii spatiul necesar pentru a realiza o diorama 100% perfecta, atunci te felicitam si asteptam poze si detalii cu privire la lucrarea ta. Insa, unii dintre noi, printre care ma numar si eu, avem un spatiu care ne permite, de cele mai multe ori, sa realizam un banal oval in jurul unei gari. Atat!
 

andreiul

Well-Known Member
Trenulist
21 August 2008
1.698
4
Bucuresti
www.cheetah.ro
WEBSITE
http://www.cheetah.ro
YAHOO
andreiul_babaul
LOCATION
Bucuresti
Ooooofff, mai oameni buni. Hai sa o luam logic, da?

De la ce a pornit galceava? De la liniile paralele cu marginea plansetei. Corect? Corect.

Cine spune ca liniile nu trebuie sa fie paralele cu marginea plansetei? Un om sau mai multi oameni. Corect?

Dar, in conditiile in care o macheta dispune de un spatiu limitat, eu personal as prefera linii paralele cu blatul in favoarea unor curbe mai largi si cat de cat mai aproape de ralitate.

Si in definitiv se poate extrapola la intrebarea Pamantul e plan? Evident ca nu. Insa nu am vazut pe nicaieri, nici macar la realizarea machetelor de mari dimensiuni pe cineva care sa calculeze curbura Pamantului.

Si nu in ultimul rand...cred ca o macheta, atata timp cat nu e "circ", adica super aglomerata, iar ceea ce se afla pe macheta are legatura cu o tema, detaliile sunt ok, se respecta scara, ei bine, nu cred ca faza cu liniile paralele are asa de mare importanta.

Deci hai sa nu mai acceptam in mod axiomatic tot ceea ce unii fac litera de lege. Hai sa ne mai si gandim la un minim de compromisuri pe care putem sa le facem in functie de macheta, nu in functie de niste "decrete".