La scoala ni s-a spus ca avantajele barajului au fost mai mari decit salvarea insulei. In afara de stramutare ar fi fost posibila salvarea ei ,,in situ"
Dan, ceea ce NU vi s-a spus la scoala este faptul ca apele Dunarii cara la vale mii de tone de sedimente, pe care de mii de ani le depune la varsarea ei in mare, marind astfel in fiecare an zona Deltei. Acum, din cauza barajului de la Portile de Fier, aceste sedimente nu mai ajung in Delta, ci se depun in bazinul lacului de acumulare. Deja o parte a volumului lacului a fost colmatat de aceste depuneri, iar fenomenul e in continua desfasurare...
Acesta este mereu riscul atunci cand omul se crede destept si vrea sa invinga natura cu "marete" lucrari de inginerie precum sunt digurile, desecarile, barajele etc.
Daca sunt insuficient studiate, respectivele lucrari majore induc schimbari pe termen lung, ireversibile, in natura microclimatului, in dinamica apelor si aerului, putand afecta inclusiv biosfera.
Iti dau un exemplu spectaculos prin inutilitatea si nocivitatea lui: un maret dig care se avanta in largul Marii Negre la Navodari si pe care il poti vedea usor pe Google Earth. Un dig care nu foloseste la nimic, decat ca a schimbat traiectoria curentilor marini in zona Constantei. Din cauza acestui dig, curentii marini care in urma cu zeci de ani depuneau in mod natural nisip pe plajele de la Mamaia, acum spala tot nisipul acumulat, iar pentru protectia plajelor se fac eforturi serioase care n-ar fi fost necesare daca nu s-ar fi facut acel dig de larg.
Mandra corabia, mester carmaciul! ;-)