Vaporul lui Asan praf si pulbere

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Zilele trecute vorbeam cu un prieten roman, care si-a parasit tara acum ceva ani si a ales sa traiasca altundeva, despre batrana insula, disparuta in 1969, Ada-Kaleh, si despre potentalul turistic fantastic pe care l-ar fi avut daca dezvoltarea zonei s-ar fi facut "cu cap".
Apoi am vazut reportajul despre incendierea edificiului lui Asan si m-am gandit daca nu cumva, chiar daca insula ar fi supravietuit totusi pana la sfarsitul comunismului, ar fi supravietuit ea altor 18 ani de democratie originala ?
Nu ar fi fost transformata in cartier de vile sau parc aqvatic sau lasata in parasire si incendiata pentru a face loc unui teleren de golf...
Coincidenta cu incendierea monumentului istoric, saptamana aceasta Liiceanu publica in presa articolul "din nou despre lichele"....
http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-opinii_analize-3001168-din-nou-despre-lichele-gabriel-liiceanu.htm
Mi s-a parut a se potrivi ca o manusa peste ceea ce se intampla astazi in Romania si cu patrimoniul istoric.
 
@LDH raspunsul este simplu valoarea terenului.Se mai poate face acolo un mall sau un ansamblu rezindetial cu blocurile mai inghesuite ca-n rahova.....
In Bucuresti sunt prea multe cladiri istorice lasate in paragina pentru a se prabusi(valoare istorica il impiedica pe proprietar sa o darame direct) pentru a face loc unor cladiri moderne.
Din nefericire, dupa anii '80 care au fost catastrofali pentru Bucuresti, asistam la o noua campanie de distrugere....
 
Continuele distrugeri de data recenta ale patrimoniului cultural national, din punctul meu de vedere, sunt dincolo de orice comentariu. Pot sa va spun doar atat: experimentul a reusit. "Omul nou" socialist, despre care se vorbea atata in anii lui ceausescu, e o realitate; traim alaturi de el zi de zi, ii suportam manelele, tzoparlania purtata in Hummer sau in Ferrari, lantul de aur gros precum cel de la fantana, unghia de la degetul mic lasata lunga de 3cm etc. etc.

Noapte buna,
Dorin
 
Motive de a darama o cladire de patromoniu se vor gasi mereu.
Ca e terenul, ca e prea subreda cladirea din cauza cutremurelor, sau ca buldozere venite din neant au daramat-o (vezi cazul tot al unei mori, de aceasta data din Sibiu, tot cladire de patrimoniu demolata peste noapte la inceputul acestei luni, nimeni nu stie cum si de cine), ca un sofer a intrat in cladire (vezi cazul garii Sinaia), sau ca vrei sa o inlocuiesti cu e eurocladire (vezi garile Romaniei) conteaza finalitatea.
Din nefericire, demolarea patrimoniului istoric, asa cum scria si Nelu, nu s-a oprit in 1989. Doar i s-a gasit o alta justificare.

Moara lui Asan, monument de arhitectura si cladirea care a gazduit prima masina cu abur din Tarile Romane era vizata de mult spre a fi distrusa. Acesta este si motivul pentru care nimeni nu mai crede in teoria focului accidental.
A fost lasata in degradare ani buni, dar a refuzat sa cada singura datorita calitatii constructiei.
Aproape invizibila de la bulevard, ascunsa de blocurile comuniste cladirea mai era inca admirata de cei putini care ii stiau valoarea. Doar acestia, foarte putini la numar, vor plange dupa ea.

Intr-un gand sumbru, stau si ma intreb cati se vor sesiza daca cineva va incepe demontarea podului Carol I (rebotezat apoi Saligny) de la Cernavoda.
 
Pe acelasi drum merg sigur si Uzinele Malaxa.

Valoarea terenului este extraordinar de mare iar cele peste 150 Ha din care 65 cu vechea uzina sunt o mina de aur.

Ne-am intrebat de ce nu am vazut vagoane de marfa pe Ploiesti - Valenii de Munte - Maneciu si raspusul este foarte simplu.

Am devenit o tara de consumatori iar daca productie nu este nu ai nici ce sa transporti.
Au incercat sa dea vina pe transporturile auto dar nu tine.

Legat de Ada-Kaleh macar acolo s-a facut ceva.
Am fost pe insula cand inca nu era sub ape. Nu am inteles eu prea multe atunci dar am fost.
Locuitorii au fost mutati, se voia temporar, in Severin unde si-au reluat vechile activitati si acolo au ramas.
Nu stiu sa fi mers vreunul pe Simian sa-si deschida cafenea.

Ziceam ca macar au facut ceva. Au reconstituit-o pe Simian.
Comunistii au reusit asta, adevarat in perioada de mare deschidere, iar acuma nu se reuseste sa se faca nimic.

De aceea ma bucuram ca au reintrat in posesie proprietarii de drept ai Castelului Druga si a morii cu acelasi nume din Cetate.
Nu am verificat informatia, nu am avut cand, dar localnicii asa sustin.
 
off topic

proiectul de stramutarea a vestigiilor de pe insula Ada Kaleh pe insula Simian nu a fost finalizat deoarece, paradoxal- a cazut comunismul si a venit democratia.
Nimeni nu a continuat ce s-a inceput.
Apoi un jmeker zis investitor a semnat ceva acorduri cu cei de la Severin, nu a facut nimic si mai rau a incurcat demersurile de reconstructie.
 
dantm a spus:
off topic

proiectul de stramutarea a vestigiilor de pe insula Ada Kaleh pe insula Simian nu a fost finalizat deoarece, paradoxal- a cazut comunismul si a venit democratia.
Nimeni nu a continuat ce s-a inceput.
Apoi un jmeker zis investitor a semnat ceva acorduri cu cei de la Severin, nu a facut nimic si mai rau a incurcat demersurile de reconstructie.

Nu este off topic este la subiect
Buna informatia

Asa mai aflam cum am stat si cum stam cu istoria noastra
 
Lucrarile la stramutarea vestigiilor au incetat mult inainte de caderea comunismului, la mijlocul anilor 70.
Ezista un studiu extraordinar de detaliat despre insula Ada-Kaleh care ar fi trebuit sa foloseasca istoricilor care trebuiau sa o reconstituie in noua locatie, la Simian.
Proiectul nu a fost niciodata finalizat.
Multi considera ca insasi stramutarea a fost un "praf in ochi". Era primul atentat al comunismului romanesc impotriva unui buna de patrimoniu. S-au facut studii, s-au alocat bani (26 milioane in bugetul lui 1969), s-a inceput munca, s-au terminat banii prin 1974 si de atunci pana azi nimic.
Ulterior demolarile s-au facut fara atat de multa grija fata de imaginea externa.
 
Toate comentariile fara relevanta la "Moara lui Asan" au fost mutate la subiectul nou creat "Ada-Kaleh"!
 
La scoala ni s-a spus ca avantajele barajului au fost mai mari decit salvarea insulei.
In afara de stramutare ar fi fost posibila salvarea ei ,,in situ"?
Sau e o intrebare prosteasca? :oops: :oops:
 
Podurile peste Dunare nu incurca pe nimeni, iar valoarea pamantului acolo (teren inundabil, langa autostrada si cf) este foarte mica. Asa ca au mare noroc.
 
Din pacate solutia multor 'investitori' este distrugere. Comisia de monumente de la urbanism, foarte greu da avize si de renovare, daramite de demolare sau alte cele, deci solutia gasita de investitor este de regula un incendiu, sau mai spectaculos, o explozie de gaze!
 
La scoala ni s-a spus ca avantajele barajului au fost mai mari decit salvarea insulei. In afara de stramutare ar fi fost posibila salvarea ei ,,in situ"

Dan, ceea ce NU vi s-a spus la scoala este faptul ca apele Dunarii cara la vale mii de tone de sedimente, pe care de mii de ani le depune la varsarea ei in mare, marind astfel in fiecare an zona Deltei. Acum, din cauza barajului de la Portile de Fier, aceste sedimente nu mai ajung in Delta, ci se depun in bazinul lacului de acumulare. Deja o parte a volumului lacului a fost colmatat de aceste depuneri, iar fenomenul e in continua desfasurare...

Acesta este mereu riscul atunci cand omul se crede destept si vrea sa invinga natura cu "marete" lucrari de inginerie precum sunt digurile, desecarile, barajele etc.

Daca sunt insuficient studiate, respectivele lucrari majore induc schimbari pe termen lung, ireversibile, in natura microclimatului, in dinamica apelor si aerului, putand afecta inclusiv biosfera.

Iti dau un exemplu spectaculos prin inutilitatea si nocivitatea lui: un maret dig care se avanta in largul Marii Negre la Navodari si pe care il poti vedea usor pe Google Earth. Un dig care nu foloseste la nimic, decat ca a schimbat traiectoria curentilor marini in zona Constantei. Din cauza acestui dig, curentii marini care in urma cu zeci de ani depuneau in mod natural nisip pe plajele de la Mamaia, acum spala tot nisipul acumulat, iar pentru protectia plajelor se fac eforturi serioase care n-ar fi fost necesare daca nu s-ar fi facut acel dig de larg.

Mandra corabia, mester carmaciul! ;-)
 
Personal cred ca explicatia cu sedimentele depaseste cadrul acestei discutii.
Am intrebat daca ar fi fost posibila salvarea pe loc a insulei.
Mergind pe teoria ta nu ar trebui sa vedem baraje nicaieri in lume si probabil nici porturi.

Nu contest efectele secundare ale unor lucrari, dar nu cred ca beneficiile trebuie contestate.
Nu doar romanii au construit baraje sau alte lucrari care au afectat natura.

Nici nu vreau sa polemizez.Hai sa demolam si sa desfiintam tot ce s-a construit dupa proclamarea Republicii pina in 1990 si alte chestii.
 
@Victorian m-am uitat cu gogu earth la navodari si acolo am gasit 2 diguri.In jurul terminalului petrolier de la Pretromidia.Acum ca o fi nocive nu contest.Dar inutile sigur nu daca terminalul respectiv mai e folosit.
 
Domnilor,

pe fiecare din voi am avut placerea sa va cunosc personal in ultimii ani si va cunosc si stimez valoarea intelectuala.
Rog mult sa acceptati parerea fiecaruia ca pe un argument pro-diversitate, unul din cele mai minunate lucruri care ni se poate intampla.
Avem un subiect deschis aici despre "paradisul scufundat" cum a fost numita insula Ada-Kaleh. Ganditi-va ca este o ocazie de a informa si alti membrii ai forumului, mare parte foarte tineri, despre acest colt de "diversitate" pe care l-a avut Romania pana in 1969.
Din pacate pierdut...