Multi prieteni m-au indemnat de-a lungul timpului sa-mi prezint si eu colectia de trenulete pe forum, dar tot timpul am zis ââŹĹda, daââŹÂŚââŹÂ si am facut ââŹĹnuââŹÂ. Scopul prezentarii nu este de a face parada cu jucariile mele, nici de a va prezenta covorul din sufragerie (ca diorama nu am), ci de a veni in sprijinul fiecaruia dintre voi care doriti sa va completati colectia cu cate ceva si nu aveti informatii suficiente. De multe ori fotografiile de pe site-urile fabricantilor nu sunt satisfacatoare, m-am lovit des de problema asta si, cu ajutoruââŹâ˘ luââŹâ˘ Nea Gogu, am cautat altele mai bune. Cateodata am gasit, cateodata nu.
Daca modelistul este cel care construieste ceva de la zero si colectionarul este cel care nu intervine asupra jucariilor, pot spune ca ma aflu intre cele doua notiuni, mai aproape de colectionar.
Dar sa incepem cu inceputul: primul meu trenulet electric l-am primit cadou la varsta de 3 ani, adica in 1980. E vorba de un E44 de Piko cu doua vagoane de calatori si un oval de linie alimentat de la un bine-cunoscut FZ1. De-atunci si pana acum vreo 2 ani, FZ1 a fost in serviciu, acum l-am pensionat din cauza varstei, nu de boala. Locomotiva E44 am probat-o acum 4 ani si am constatat ca functioneaza ireprosabil, chiar daca ii lipseste un tampon si bara de curent de pe plafon. Ei bine, dupa aceasta garnitura pe 16 mm, a urmat colectia pe 12 mm, mult mai potrivita pentru un apartament.
Cine nu stie vechile TT-uri a pierdut mult si nu va putea niciodata sa aprecieze la adevarata valoare modelele de azi! Trebuia sa ai o anumita ordine a vagoanelor in ganitura, ca sa nu deraieze! La impingere, totul tinea de noroc! Motoarele ramaneau fara curent cand ti-era lumea mai draga. Cuplele se deformau si se lasau in jos, asa ca orice macaz sau intersectie devenea decuplator. Iar la vremea aia, digitalul era o notiune care nu exista, deci n-aveai dupa ce sa balesti! Imi amintesc ca era un vagon pentru carbuni, cu clapele laterale mobile ââŹâ ala era singurul vagon care nu sarea de pe linie decat lovit cu papucul. La extrema ailalta era o platforma cu containere si niste G-uri lungi ââŹâ cu alea aveai probleme sa le tii pe linie. Cred ca ar fi foarte interesant un topic exclusiv pentru vechile trenulete pe 12 mm ââŹâ Shogun-ul ar fi o mica brosurica pe langa ce s-ar putea scrie acolo!
Pe urma am intrat intr-un fel de pauza, au inceput sa apara mici buticuri care vindeau locomotive si vagoane la preturi exagerate si, evident, nejustificate! Si problemele erau altele, aparusera si jocurile pe calculator care ajutau suficient la pierderea vremii in casa. In ceea ce priveste trenurile, interesul meu mare se mutase asupra trenurilor reale, si mai ales asupra componentei tehnice, partea istorica ramanand pentru altii. Puteam sa povestesc despre boghiuri, motoare si transmisii, dar sa nu stiu ce inseamna clasa 40 sau 60 la CFR. Dupa 2000, internetul si Mercurio (actualul Railfaneurope) a mai rezolvat putin problema asta si, cel mai important, a adus langa mine si alti pasionati de trenuri.
S-a format un mic grup pe care nasul Dan TM l-a denumit ââŹĹGrupul Expeditionar UnuââŹÂ si cu care am executat numeroase ââŹĹturneeââŹÂ, asa ca jucariile s-au indepartat si mai mult. Dar ghinion: cica unii, Geconvvm, scosesera DA-ul romanesc! Am strans din dinti si am rezistat eroic, pentru ca nu era ââŹĹpe 12ââŹÂ, dar, in 2007, am cedat si mi-am luat DA-ul in vopsire CTL si doua vagoane CFR de clasa 2. Am mai opus o usoara rezistenta, dupa care, din 2008 au inceput achizitiie!
Pentru inceput am fost cucerit de Roco, atat datorita nivelului de detaliere, cat si a modului in care sunt construite modelele iar diversitatea formelor a fost un atu. In ciuda multor cuvinte rele pe care le-am auzit si le-am spus si eu la adresa lor, vor avea intotdeauna un loc intr-o colectie si pot foarte usor sa fie un etalon. Consider ca scara 1:100 este o deformare ingrozitoare a realitatii, asa ca Fleischmann si Trix nu si-au gasit usor un loc in casa mea. A aparut si la mine eterna problema ââŹâ cea legata de lipsa modelelor romanesti. Am inceput cautarea modelelor asemanatoare, chiar daca nu identice, cu cele de la CFR. Aveam nevoie de bou-vagon, de Gags, de Eacs, de o cisterna cu sasiu cu lonjeroane exterioare, de silozurile de cereale, de o platforma cu containere. Si imi doream si niste vagoane pe care le aveam pe 12, dar nu si pe 16! In plus, am invatat ce e aia ââŹĹepociââŹÂ in modelism si mi-am dat seama ca interesul meu maxim era pe epoca IV si V si, mai putin pe III iar mai jos, deloc! Am inceput cautarile si am auzit de Brawa, de Electrotren, de Jouef, de Rivarossi, deââŹÂŚ
Dar destul cu vorbaria goala si cu aceasta ââŹĹscurtaââŹÂ introducere. Sa trecem la fapte, adica la prezentari:
Daca modelistul este cel care construieste ceva de la zero si colectionarul este cel care nu intervine asupra jucariilor, pot spune ca ma aflu intre cele doua notiuni, mai aproape de colectionar.
Dar sa incepem cu inceputul: primul meu trenulet electric l-am primit cadou la varsta de 3 ani, adica in 1980. E vorba de un E44 de Piko cu doua vagoane de calatori si un oval de linie alimentat de la un bine-cunoscut FZ1. De-atunci si pana acum vreo 2 ani, FZ1 a fost in serviciu, acum l-am pensionat din cauza varstei, nu de boala. Locomotiva E44 am probat-o acum 4 ani si am constatat ca functioneaza ireprosabil, chiar daca ii lipseste un tampon si bara de curent de pe plafon. Ei bine, dupa aceasta garnitura pe 16 mm, a urmat colectia pe 12 mm, mult mai potrivita pentru un apartament.
Cine nu stie vechile TT-uri a pierdut mult si nu va putea niciodata sa aprecieze la adevarata valoare modelele de azi! Trebuia sa ai o anumita ordine a vagoanelor in ganitura, ca sa nu deraieze! La impingere, totul tinea de noroc! Motoarele ramaneau fara curent cand ti-era lumea mai draga. Cuplele se deformau si se lasau in jos, asa ca orice macaz sau intersectie devenea decuplator. Iar la vremea aia, digitalul era o notiune care nu exista, deci n-aveai dupa ce sa balesti! Imi amintesc ca era un vagon pentru carbuni, cu clapele laterale mobile ââŹâ ala era singurul vagon care nu sarea de pe linie decat lovit cu papucul. La extrema ailalta era o platforma cu containere si niste G-uri lungi ââŹâ cu alea aveai probleme sa le tii pe linie. Cred ca ar fi foarte interesant un topic exclusiv pentru vechile trenulete pe 12 mm ââŹâ Shogun-ul ar fi o mica brosurica pe langa ce s-ar putea scrie acolo!
Pe urma am intrat intr-un fel de pauza, au inceput sa apara mici buticuri care vindeau locomotive si vagoane la preturi exagerate si, evident, nejustificate! Si problemele erau altele, aparusera si jocurile pe calculator care ajutau suficient la pierderea vremii in casa. In ceea ce priveste trenurile, interesul meu mare se mutase asupra trenurilor reale, si mai ales asupra componentei tehnice, partea istorica ramanand pentru altii. Puteam sa povestesc despre boghiuri, motoare si transmisii, dar sa nu stiu ce inseamna clasa 40 sau 60 la CFR. Dupa 2000, internetul si Mercurio (actualul Railfaneurope) a mai rezolvat putin problema asta si, cel mai important, a adus langa mine si alti pasionati de trenuri.
S-a format un mic grup pe care nasul Dan TM l-a denumit ââŹĹGrupul Expeditionar UnuââŹÂ si cu care am executat numeroase ââŹĹturneeââŹÂ, asa ca jucariile s-au indepartat si mai mult. Dar ghinion: cica unii, Geconvvm, scosesera DA-ul romanesc! Am strans din dinti si am rezistat eroic, pentru ca nu era ââŹĹpe 12ââŹÂ, dar, in 2007, am cedat si mi-am luat DA-ul in vopsire CTL si doua vagoane CFR de clasa 2. Am mai opus o usoara rezistenta, dupa care, din 2008 au inceput achizitiie!
Pentru inceput am fost cucerit de Roco, atat datorita nivelului de detaliere, cat si a modului in care sunt construite modelele iar diversitatea formelor a fost un atu. In ciuda multor cuvinte rele pe care le-am auzit si le-am spus si eu la adresa lor, vor avea intotdeauna un loc intr-o colectie si pot foarte usor sa fie un etalon. Consider ca scara 1:100 este o deformare ingrozitoare a realitatii, asa ca Fleischmann si Trix nu si-au gasit usor un loc in casa mea. A aparut si la mine eterna problema ââŹâ cea legata de lipsa modelelor romanesti. Am inceput cautarea modelelor asemanatoare, chiar daca nu identice, cu cele de la CFR. Aveam nevoie de bou-vagon, de Gags, de Eacs, de o cisterna cu sasiu cu lonjeroane exterioare, de silozurile de cereale, de o platforma cu containere. Si imi doream si niste vagoane pe care le aveam pe 12, dar nu si pe 16! In plus, am invatat ce e aia ââŹĹepociââŹÂ in modelism si mi-am dat seama ca interesul meu maxim era pe epoca IV si V si, mai putin pe III iar mai jos, deloc! Am inceput cautarile si am auzit de Brawa, de Electrotren, de Jouef, de Rivarossi, deââŹÂŚ
Dar destul cu vorbaria goala si cu aceasta ââŹĹscurtaââŹÂ introducere. Sa trecem la fapte, adica la prezentari: