TGV
TGV (sau Train a Grande Vitesse - tren de mare viteza) este numele serviciului feroviar pe distante lungi din Franta. Dupa lansarea din 1981 a primei linii TGV intre Paris si Lyon, reteaua TGV a fost dezvoltata progresiv, pentru a asigura un serviciu regulat intre principalele orase din Franta. Datorita succesului obtinut, pe langa extinderea noilor linii de mare viteza prin toata tara, s-a trecut la extinderea serviciului in tarile vecine, ca Belgia, Italia si Elvetia. De asemenea, TGV-ul deserveste inclusiv Germania si Olanda prin marca Thalys, precum si Marea Britanie sub marca Eurostar.
De numele TGV se leaga cateva recorduri de viteza obtinute de-a lungul timpului, si este de remarcat ca si in ziua de astazi o garnitura TGV (ce-i drept, special pregatita) detine inca recordul de viteza pe cai ferate conventionale. Dintre recordurile obtinute putem aminti:
- 318.0 km/h - 8 dec 1972 - cu prototipul TGV-001
- 380.4 km/h - 26 feb 1981 - cu un TGV Sud-Est pe nou deschisa linie de mare viteza LGV Sud-Est
- 515.3 km/h - 18 mai 1990 - cu un TGV Atlantique
- 574.8 km/h - 3 apr 2007 - cu asa numitul TGV V150, special pregatit pentru acest record
Cam atat despre prezentarea generala TGV-ului, in continuare voi enumera modelele construite, cu caracteristile si mai ales modelele de trenulete facute dupa ele. Le voi prezenta in ordine cronologica, asa cum au intrat ele in functiune, alaturi de modelele existente in prezent pe piata. Cum nu de multe informatiile gasite erau contradictorii (mai ales in ceea ce priveste anii si alte caracteristici - vezi numarul de locuri disponibile), probabil ca cu ajutorul vostru acest articol va mai suferi ceva modificari, pana cand va ajunge intr-o forma finala acceptabila.
TGV (sau Train a Grande Vitesse - tren de mare viteza) este numele serviciului feroviar pe distante lungi din Franta. Dupa lansarea din 1981 a primei linii TGV intre Paris si Lyon, reteaua TGV a fost dezvoltata progresiv, pentru a asigura un serviciu regulat intre principalele orase din Franta. Datorita succesului obtinut, pe langa extinderea noilor linii de mare viteza prin toata tara, s-a trecut la extinderea serviciului in tarile vecine, ca Belgia, Italia si Elvetia. De asemenea, TGV-ul deserveste inclusiv Germania si Olanda prin marca Thalys, precum si Marea Britanie sub marca Eurostar.
De numele TGV se leaga cateva recorduri de viteza obtinute de-a lungul timpului, si este de remarcat ca si in ziua de astazi o garnitura TGV (ce-i drept, special pregatita) detine inca recordul de viteza pe cai ferate conventionale. Dintre recordurile obtinute putem aminti:
- 318.0 km/h - 8 dec 1972 - cu prototipul TGV-001
- 380.4 km/h - 26 feb 1981 - cu un TGV Sud-Est pe nou deschisa linie de mare viteza LGV Sud-Est
- 515.3 km/h - 18 mai 1990 - cu un TGV Atlantique
- 574.8 km/h - 3 apr 2007 - cu asa numitul TGV V150, special pregatit pentru acest record
Cam atat despre prezentarea generala TGV-ului, in continuare voi enumera modelele construite, cu caracteristile si mai ales modelele de trenulete facute dupa ele. Le voi prezenta in ordine cronologica, asa cum au intrat ele in functiune, alaturi de modelele existente in prezent pe piata. Cum nu de multe informatiile gasite erau contradictorii (mai ales in ceea ce priveste anii si alte caracteristici - vezi numarul de locuri disponibile), probabil ca cu ajutorul vostru acest articol va mai suferi ceva modificari, pana cand va ajunge intr-o forma finala acceptabila.