Pai, cam toate softurile de automatizare lucreaza cu grafuri. Termenii sunt insa mai naturali: varfurile grafului sunt reprezentate de
blocuri, iar muchiile sau arcele grafului sunt
rutele ce unesc blocurile intre ele. Drumurile unui graf pot fi considerate a fi o succesiune de rute (adica tocmai o cursa plecare-destinatie).
Blocurile sunt segmente de sina ce gazduiesc un tren intreg la un moment dat. Sunt dotate cu senzori de ocupatie (Rocrail recomanda un optim de 3 senzori / bloc, dar sunt situatii si cu 5 sau mai multi). Eu am sa folosesc doar cate un senzor / bloc, intrucat testele facute demonstreaza ca este suficient pt. gradul de complexitate a dioramei. (iar Rocrail dispune intr-adevar de functii puternice care compenseaza nr. redus de senzori)
Senzorii pot fi folositi si pe traseu (intre blocuri) in zone "nevralgice" (incrucisari, bretele, bariere).
Rutele definesc legaturile dintre blocurile adiacente precum si setarile de macazuri si semnale necesare. Contin restrictii de viteza sau tip de tren si pot declansa o gramada de actiuni conditionate (de ex. goarna de locomotiva la apropierea de o bariera)
Rocrail poate rula in 2 moduri:
- full auto - adecvat dioramelor mari si f. mari cu multiple gari, triaje marfa, halte; trenurile se misca aleator intre gari, dar respecta o multime de conditionari, prioritizari (de ex. un intercity va avea prioritate fata de o cursa locala precum si un regim de viteza sporit, dar nu va opri in statiile de tip halta si nici nu are acces pe rutele de marfa)
- half auto - in care trenurile respecta un orar prestabilit. (si care necesita o minutioasa si atenta programare prealabila pt. a evita posibilele incidente nedorite).
Exista si posibilitatea mixarii cu control manual al unor garnituri, dar siguranta este mai scazuta in cazul in care "mecanicul" nu respecta semnalele...
Rocrail este construit in arhitectura client - server, iar serverul poate fi inregistrat ca "service" sub Windows; totusi pt. o buna functionare este recomandat un PC dedicat.